Jaké jsou názory lidí, kteří v Radě AZUŠ ČR reprezentují své kraje? Co pokládají v problematice vzdělávání na ZUŠ za důležité a jak se jim daří skloubit zájmy svého kraje s celorepublikovými prioritami?
Rada AZUŠ ČR – lidé v popředí
Redakce postupně představuje jednotlivé představitele současné reprezentace Asociace, a čtenáři tak mají možnost se seznámit s jejich postoji a stanovisky. Jako dalšího člena Rady AZUŠ ČR jsme oslovili nového předsedu pražské AZUŠ pana Mgr. Luboše Lisnera, ředitele Základní umělecké školy Štefánikova, Praha 5.
Jste nový předseda krajské organizace AZUŠ ČR v Praze. Co byste rád na dosavadním fungování vaší krajské AZUŠ změnil?
Nechystám se měnit, nýbrž navazovat, rozvíjet a přidávat. Navázat chci na předchozí práci Jiřího Stárka, především na frekvenci setkávání pražské AZUŠ, na důslednost pro společná stanoviska u důležitých věcí, na viditelnou a slyšitelnou pražskou AZUŠ (včetně lobbování za seniorskou akademii), na Maraton pražských ZUŠ a na výkonný výbor v zádech (Jana Mazánková, Miloslav Klaus, Petr Drešer, František Hlucháň a Bedřich Kameník). Rozvíjet chci komunikaci na našich společných webových stránkách a další společné akce v režii pražské AZUŠ. Přidat chci společné diskuze na konkrétní témata se vzájemnou inspirací a poskytováním know-how (naposledy to bylo o přijímacích zkouškách) – zkrátka „ředitelé sobě“.
Co pokládáte v současné době za problematickou oblast, na kterou je třeba se v asociaci zaměřit? Co je podle vás to, co teď ZUŠky v ČR musí vyřešit?
Myslím, že je potřeba pohlídat nové normativy. AZUŠ vyjednala na MŠMT dobré podmínky, ale tím to nekončí. Pokud bude potřeba něco opravit, bude tím hlavním iniciátorem AZUŠ, v tom ji nikdo nezastoupí. AZUŠ je zároveň síť. Síť kontaktů a inspirací pro kvalitu, pro nápady, pro dobrou praxi. Ale to není problematická oblast (jak se ptáte v otázce), to je spíš příležitost.
Rada AZUŠ ČR je složena ze zástupců jednotlivých krajů a každý z nich zastupuje svůj kraj. Přesto musí fungovat společně v zájmu všech českých ZUŠ. Co byste rád změnil nebo doporučil ke změně ve fungování Rady AZUŠ ČR?
Doporučil bych celostátní internetové fórum ředitelů, čímž navazuji na předchozí odpověď.
Jak funguje komunikace mezi řediteli ZUŠ ve vašem kraji a projevují se nějaká „pražská“ specifika?
Máme to k sobě blízko. A využíváme to pozitivním způsobem. Scházíme se čtyřikrát ročně, a to nepočítám společné akce. Důležité věci sdílíme na společném webu, který umožňuje i vkládání příspěvků a vzkazů. A kdybychom se někdy náhodou potřebovali rozpomenout, jak se k sobě hezky chováme, tak to máme již mnoho let sepsáno v Etickém kodexu ředitele pražské ZUŠ.
Jsou podle vás věci, kterými si my sami (ředitelé a učitelé ZUŠ) zhoršujeme naše postavení ve vzdělávacím systému?
Často se necháváme zavalit balvanem zodpovědnosti za výsledky našich žáků. A když nás ten balvan hodně tlačí, tak nevypadáme moc dobře. A většinou nemluvíme hezky.
Co navrhujete s tím dělat?
Odvalit. Za své výsledky jsou zodpovědní žáci.
Vystudoval jste housle, v hudbě jste stále sám aktivní. Čemu se ještě vedle své profese ředitele školy věnujete, čím dobíjíte baterky?
Ano, hraju ve skupině České srdce. A užívám si, že u toho nemám trému, a hraju si skoro, co chci. To golf je něco jiného. Kromě toho, že jde o společnou zálibu s manželkou, si tam trénuji vše, co nemám. Fyzičku, uvolněné soustředění, odhad vzdálenosti a klid po nezdařeném úderu před přihlížejícím hloučkem lidí. Dalšími dobíjiteli baterek jsou vnoučata. A také dobré víno.
Kdybyste měl možnost kouzelnou hůlkou změnit naráz jednu věc ve vzdělávání na základních uměleckých školách, která by to byla?
Kouzelnou hůlku bych daroval těm, kteří by s ní chtěli podložit své balvany.
Děkujeme za rozhovor.