Vize pověřeného předsedy

Vydáno:

Dovolte mi, abych vás, coby pověřený předseda Spolku UR ZUŠ ČR, seznámil se svojí představou, jak by měl tento Spolek v příštích letech fungovat, a především, kam by měl směřovat. Nejedná se o nějaké nezměnitelné vize nebo nepřekročitelné podmínky, jde spíše o nabídku, se kterou bych se chtěl ucházet o „řádné“ předsednictví.

V současné době vykonávám již 17. rokem funkci ředitele ZUŠ Turnov. Se ZUŠ Turnov jste se mohli setkat jako účastníci ústředního kola soutěže žáků ZUŠ v sólovém a komorním zpěvu nebo jako účastníci Interpretační dílny mladých, Letních mezinárodních kurzů nebo Turnovského kytaření. S mnohými z vás se potkávám na nejrůznějších schůzkách, koncertech nebo projektech a s ohledem na dobu, kterou se již věnuji ředitelování, je asi patrné, že nepatřím mezi začátečníky.
Nejprve bych ale rád objasnil, proč jsem předseda „pověřený“, tedy ne „řádně zvolený“. Spolek po svém ustanovení měl ve svém záměru uskutečnit volby na všech úrovních v jednotlivých radách. Po jednání s Radou Asociace ZUŠ ČR ovšem vznikl problém s povahou členství. Na společném jednání mezi Asociací a Spolkem bylo dojednáno, že členství bude prozatím otevřeno všem bez aktivního úkonu spojeného s ročním poplatkem. Toto společné jednání proběhlo na jaře letošního roku. Kolegium Spolku poté volby přerušilo, protože pokládalo za korektní, aby se nejprve řádně dojednala pravidla členství společně s Asociací.
Rozumím tomu, že ne všude a ne každý se ve věcech zahájení fungování Spolku zcela orientuje. Protože jsem ale často u těchto jednání přítomen, mohu potvrdit, že bez rozdílu toho, kdo je členem Asociace nebo kdo členem Spolku, všichni se upřímně snaží nalézt co nejvhodnější řešení. Ostatně jak říkal emeritní předseda ÚUR ZUŠ pan Pravoslav Kohout, tyto dvě organizace jsou ve skutečnosti dvě ruce jednoho těla. Proto díky za pochopení, a především za trpělivost.
Na setkání UR v Praze 19. června 2019 pan předseda Aleš Chalupský ohlásil své rozhodnutí o ukončení svého funkčního období předsedy Spolku a navrhl mne jako úřadujícího předsedu. Následně jsem byl UR zvolen. Sám jsem několikrát navrhoval, že je potřeba uskutečnit řádné volby. I přesto, že jsem byl zvolen, rád bych na nejbližším setkání UR uskutečnil volbu novou, která by v dostatečném časovém předstihu umožnila členům UR navrhnout další kandidáty a teprve poté vybrat toho nejvhodnějšího. Připadá mi, že takovýto postup je hned na začátku nutný, aby nebylo fungování Spolku již od počátku zatěžováno jakýmikoliv pochybnostmi.
Do těchto voleb bych pak vstupoval s vizí směřování Spolku UR ZUŠ ČR, které by se mohlo vtěsnat do motta: „Uměním k celkovému rozvoji osobnosti jako významné složce seberealizace člověka“. Než vám představím několik bodů ze své představy, chtěl bych poděkovat bývalému předsedovi Aleši Chalupskému za odvedenou práci během těch dlouhých let. Jde o práci, která je mnohdy pro veřejnost neviditelná, ale pro ZUŠky velmi přínosná a důležitá. My to mnohdy bereme jako samozřejmost, ale skrývá se za tím celá řada hodin obětavé, a především dobrovolnické práce. Takto ji celou dobu vykonával právě Aleš, který si zaslouží naše velké poděkování, a věřím, že takto to cítí většina z vás, kteří čtete toto mé zamyšlení.
A nyní soupis toho podstatného, na co by se měl Spolek v následujících letech zaměřit:
1. Zkvalitňování uměleckého vzdělávání s přihlédnutím k novým trendům nejen v uměleckém vzdělávání, ale i potřebám současné společnosti.
2. Úzká spolupráce s MŠMT při řešení odborných otázek vzdělávání (zůstat poradním orgánem MŠMT – byť neoficiálním – a podílet se na aktualizaci a podobě obsahu vzdělávání na ZUŠ).
3. Spolupráce s NIDV při přípravě seminářů DVPP zaměřených na umělecké vzdělávání celorepublikově (na krajské úrovni být odborným garantem vzdělávacích aktivit učitelů a zajišťovat implementaci nových metod do vzdělávání).
4. Spolupráce s ostatními školami uměleckého zaměření.
5. Jednoznačná a otevřená informovanost ze strany Spolku pro členy (i nečleny).
6. Stanovit srozumitelná a jasná pravidla fungování spolku.
7. Úzká spolupráce mezi Asociací a Spolkem nejen v oblasti vzdělávání, ale také jednotný postup při jednání s odbornou a politickou veřejností při zajištění rozvoje ZUŠ v ČR.
8. Příprava pravidel pro vyhlášení soutěží žáků ZUŠ při zachování jednotné podoby soutěže (elektronické organizování soutěže) a současně aktualizace pravidel dle nových trendů a potřeb uměleckého vzdělávání.
Pokud vás některý z bodů zaujal a cítíte, že je to to pravé k řešení, jsem rád. Pokud vám naopak ve výčtu mnou nabídnutých priorit něco chybí, rád se s vašimi doporučeními seznámím. Díky za vaše reakce na e-mailu: zus@turnov.cz