Aby se žáci dokázali učit, potřebují se cítit bezpečně

Vydáno: 10 minut čtení

V roce 1962 se začal psycholog Thomas Gordon ve své práci věnovat rodičům i učitelům. Jeho přístupy se za více než půlstoletí své existence staly jedním z nejúspěšnějších programů pro rozvoj tzv. soft skills a komunikačních dovedností na světě. Škola bez poražených je postavena na jeho myšlence, tedy na tom, že pro vzdělávání hraje klíčovou úlohu vztah učitele a žáka. Právě vztah je chápán jako jeden z nejvýznamnějších faktorů pro předávání znalostí a dovedností. S Janem Vávrou, který u nás vznik Školy bez poražených inicioval, jsme si povídali nejen o jejích principech.

Aby se žáci dokázali učit, potřebují se cítit bezpečně
Mgr.
Michaela
Váchová
Vedla rozhovor, odborná editorka Učitelského měsíčníku.
Jak vlastně vznikl název kurzů Škola bez poražených?
V angličtině se Škola bez poražených jmenuje Teacher Effectiveness Training (T. E. T.). Jedná se o přístup založený už zmiňovaným psychologem Thomasem Gordonem. Rozvinul model, který jde komunikačně použít ve vztazích s dětmi i s dospělými, v rovině rodičů i učitelů. Spojení Škola bez poražených vychází z názvu jeho knihy
No-Lose Method
, tedy Metoda bez poražených. V podstatě to vzniklo díky nakladatelství Malvern, které knihu pro český t

Související dokumenty

Pracovní situace

Bílá kniha
Školní program EV a jeho tvorba
Mediální vzdělávání
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Školní kurikulum – tvorba ŠVP
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Spolupráce pedagogických pracovníků
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Zákonný zástupce
Školní družina a kritéria ČŠI
Evaluace EV ve škole
Žákovská a studentská samospráva
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání

Poradna

Výuka Aj
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Problémy ve třídě
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Krátké nohavice pracovních oděvů při odborných výcvicích