Aplikace didaktických metod ve výuce a její dopady na vzdělávání žáků

Od roku 1995 se Česká republika postupně zapojuje do různých mezinárodních šetření výsledků žáků, která přinášejí důležitou externí zpětnou vazbu o výkonnosti českého vzdělávacího systému a jeho jednotlivých složek v mezinárodním srovnání. Vedle těchto šetření se Česká republika účastní také mezinárodního šetření o vyučování a učení TALIS, které nesleduje výsledky žáků, ale zaměřuje se na zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol. Hlavním organizátorem šetření je Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), přípravu, organizaci, realizaci a vyhodnocování šetření v České republice zajišťuje Česká školní inspekce.

Posledního šetření TALIS 2018, které bylo orientováno na ředitele škol a učitele působící na úrovni ISCED 2, se kromě České republiky zúčastnilo dalších 47 zemí a ekonomických regionů. Výsledky za Českou republiku včetně mezinárodního kontextu publikovala Česká školní inspekce v podobě národní zprávy v červnu 2019 a v podobě rozšířené národní zprávy v březnu 2020. Dokumenty jsou zveřejněny nawww.csicr.cz.
Výsledky mezinárodních šetření Česká školní inspekce vždy důsledně analyzuje a vztahuje je k různým faktorům a proměnným, které vzdělávání ovlivňují. Následující text se tak zaměří na problematiku aplikace didaktických metod učiteli, v kontextu jeho vlivu na celkovou atmosféru ve škole, podporu bezpečného a respektujícího prostředí a celkové dopady na vzdělávání žáků. Text je výběrem zjištění ze sekundární analýzy, kterou Česká školní inspekce na půdorysu výsledků šetření TALIS 2018 zpracovala a jejíž plné

Související dokumenty

Pracovní situace

Postavení České školní inspekce v našem vzdělávacím systému
Výroční zpráva ČŠI 2011/2012
Informace o školních úrazech
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2014/2015
Změna ve vyplňování záznamů o úrazech
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2013/2014
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2015/2016
Externí hodnocení školy a školského zařízení Českou školní inspekcí a zřizovatelem
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Říjen 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Listopad 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Plán hlavních úkolů České školní inspekce na školní rok 2013/2014
Koncepční záměry ČŠI 2014 - 2020