České školství jako časoprostorová propast. II. část

Vydáno: 11 minut čtení

Textem níže navazujeme na první část rozhovoru, kterou jsme otiskli v říjnovém vydání Učitelského měsíčníku. Peter Chvojka v ní vzpomínal na rok 2018. Tehdy jeho dcera dostala ve výtvarné výchově za obrázek hada čtyřku. Jako její otec na to reagoval, navštívil učitelku i vedení a po absolutním nepochopení a nulové snaze ze strany školy vést na toto téma diskusi otevřel polemiku ohledně známkování estetickovýchovných předmětů veřejně. Objevil s v mnoha médiích, napsal několik článků, ten nejznámější nesl název Umí Meda hada? – i o něm jsme si spolu povídali v druhé, navazující části rozhovoru.

České školství jako časoprostorová propast
II. část
Mgr.
Michaela
Váchová
Vedla rozhovor, odborná editorka Učitelského mesicniku.
Otevřeně kritizujete některé aspekty českého školství…
Účastníci vzdělávacího procesu jsou učitelé, žáci a rodiče. Mám dojem, že učitelé jsou schopni prezentovat své postoje a názory, mají různá diskusní fóra, skupiny, vzdělávací akce, konference, ale žáci a rodiče kvalitní komunikační kanál nemají. V Čechách stále není běžné dožadovat se zpětné vazby od rodičů, natož od dětí. Navíc, jak jsem uvedl, učitel je „trvanlivější“ jednotka vzdělávacího procesu než rodič nebo žák, je systematicky vzděláván, placen, denně se setkává s kolegy, zatímco rodič nemá žádnou eduk

Související dokumenty

Pracovní situace

Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Vzdělávání koordinátorů EV
Školní družina a kritéria ČŠI
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Vysvědčení na základní škole
Vysvědčení na střední škole
Vysvědčení v základních uměleckých školách
Nástroje vlastního hodnocení
Plán vlastního hodnocení
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Nastavení strategie výuky na dálku
Kariérové poradenství
Oblasti plánování zaměstnanců
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Školy jako centra vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jejich odpovědnost

Poradna

Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Hodnocení v náhradním termínu
Poskytnutí informací třetí osobě
Náhrada druhého cizího jazyka
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Výuka Aj
Výuka plavání a omluvenky
Nehodnocení
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání

Články

České školství jako časoprostorová propast aneb Jak dopadla Meda, která (ne)uměla hada