Ve školním roce 2020/2021 učitelé základních škol téměř každodenně využívali nový obsah práv a povinností související se vzděláváním žákům v podmínkách epidemie onemocnění COVID-19. Cílem článku je zrekapitulovat nejdůležitější z nich a vyvodit praktická doporučení
1). Pokud se určité pasáže článku vztahují pouze na základní školy určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Povinnost učitele základní školy vzdělávat žáky distančním způsobem
Současné právní předpisy výslovně neuvádějí pravidlo, podle kterého je učitel základní školy povinen vzdělávat žáky distančním způsobem. Je však zřejmé, že uvedenou povinnost lze vyvodit z ustanovení zákoníku práce a školského zákona.
Z úhlu pohledu učitele základní školy je podstatné následující:
*
V pracovní smlouvě se zavázal konat pro zaměstnavatele práci odpovídající druhu práce „učitel základní školy“ (nebo např. „učitel prvního stupně základní školy“), a to bez omezení určitou „formou“ vzdělávání žáků. Jinými slovy, zavázal se konat práci učitele základní školy (nebo např. učitele prvního stupně základní školy) „prezenčně“ i distančním způsobem.
*
Určení způsobu práce (vzdělávání žáků „prezenčně“, distančním způsobem, případně jejich kombinací) jednotlivých učitelů základní školy je kompetencí ředitele školy, neboť podle § 164 odst. 1 písm. b) školského zákona ředitel školy odpovídá za to, že
škola poskytuje vzdělávání v souladu se školským zákonem
. Pokud je ředitel školy současně i statutárním orgánem zaměstnavatele (např. v případě příspěvkové organizace), lze navíc jednoduše konstatovat, že učitel základní školy (jako zaměstnanec) je
povinen podle pokynů zaměstnavatele konat osobně práce podle pracovní smlouvy v rozvržené týdenní pracovní době a dodržovat povinnosti, které mu vyplývají z pracovního poměru
[§ 38 odst. 1 písm. b) zákoníku práce].Vyvození povinnosti učitele základní školy (pro účely nezbytného zjednodušení se předpokládá, že koná přímou pedagogickou činnost pouze v jedné třídě základní školy) konat práci bez ohledu na „formu“ vzdělávání je vyjádřeno pomocí následujícího schématu.
nastane situace vymezená § 184a odst. 1 školského zákona
|
|
není možná osobní přítomnost většiny žáků z nejméně jedné třídy
*
z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zák |