Kvalitnější podpora žáků se sociálním znevýhodněním by byla prospěšná pro celou společnost. Současná podpora dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v hlavním vzdělávacím proudu je však nedostatečná a neefektivní. Jak ukazují výzkumy z posledních let (Člověk v tísni a UPOL, 2015; Němec, Philippová, 2021), skrze systém podpůrných opatření se těmto žákům dostává podpory asistentů pedagoga v naprosto nedostatečné míře.
Jak může mít motivaci ke vzdělávání dítě, které zažívá od počátku své školní docházky neúspěch?
Mgr.
Barbora
Šebová
koordinátorka projektů pro rozvoj komunikace a spolupráce mezi znevýhodněnými rodinami a školou
Faktorů, které to ovlivňují, je vícero: pedagogicko-psychologické poradny, které by měly podpůrná opatření doporučovat, jsou přetížené, mnozí rodiče do nich s dětmi vůbec nedorazí a hlavně ani samotní oborníci z poraden nemají žádnou pomůcku k identifikaci sociálního znevýhodnění žáka – ve výzkumu z roku 2021 74 % pracovníků těchto zařízení uvedlo, že nemají k dispozici žádný materiál použitelný pro diagnostiku sociálního znevýhodnění.
Dílčí změny v podpoře sociálně znevýhodněných žáků prostřednictvím masivního doučování v rámci Národního plánu obnovy a dalších nástrojů, které mohou školy čerpat z NPO i ze šablon, jsou