Možná už jste slyšeli o projektu Podpora rovných příležitostí (PROP), který se primárně zaměřuje na děti se sociálním znevýhodněním. Je financován z Národního plánu obnovy (NPO) a jeho součástí je práce se školami, pedagogy i rodinou a samozřejmě hlavně se samotnými žáky. O tom, jak a komu projekt pomáhá, jsme si povídali s hlavním manažerem Tomášem Machalíkem z Národního pedagogického institutu České republiky.
Jak snižovat rostoucí nerovnosti ve vzdělávání?
Mgr.
Michaela
Váchová
odborná editorka Učitelského měsíčníku
Existuje v tuto chvíli nějaká databáze škol se sociálně znevýhodněnými žáky?
Koncept sociálního znevýhodnění je vícevrstvý a my dnes bohužel ještě nejsme schopní „na jedno kliknutí“ z nejrůznějších databází ministerstva či jiných institucí a resortů vyjet školy, v nichž jsou v určitém poměru tito žáci zastoupeni. Data jsou různě zatemněná, například nejednotnou definicí sociálního znevýhodnění, jejím častým zužováním na sociálně-ekonomické znevýhodnění nebo pouze na výsledky diagnostiky uskutečněné v poradnách v rám