V předchozím čísle jsme vám představili metodický soubor Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience, zkráceně RRRR, který Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání tento školní rok pilotuje na několika základních a středních školách. Od dalšího školního roku budou metodiky poskytnuty školám jako inspirace, jak systematicky podpořit socioemoční učení a wellbeing žáků. V tomto článku vám blíže představíme první tematickou oblast metodik, kterou je emoční gramotnost.
Jak u žáků rozvíjet emoční gramotnost – metodiky RRRR
Mgr.
Veronika
Bačová
projektová
Co je a proč je důležitá emoční gramotnost?
Emoční gramotnost lze definovat jako schopnost porozumět vlastním emocím a emocím druhých. Dává nám schopnost vnímat, reflektovat a zvládat vlastní emoce a vhodně reagovat na emoce druhých. Osvojení pojmů v oblasti emocí a jejich prožívání pomáhá zvyšovat emoční gramotnost a budovat sebeuvědomění a empatii vůči druhým. Naučit se rozpoznat své emoce a umět s nimi pracovat je důležité pro fyzické a duševní zdraví žáků i pro jejich úspěšné fungování ve škole. Řada dětí je již od dětství vedena k potlačování svých emocí. Některé děti, zejména ty, které ze strany svých blízkých zažívaly nebo zažívají špatné zacházení, neměly dostatek příležitostí k tomu, aby se naučily rozpoznávat vlastní emoce a emoce druhých. Obojí může být zdrojem obtíží v sociálních interakcích s vrstevníky a dospělými. Proto je důležité se tomuto tématu ve školách věnovat – učit žáky vnímat a rozlišovat vlastní emoce a emoce druhých, naučit se s nimi pracovat a najít si efektivní způsoby jejich regulace. Rozvíjení emoční gramotnosti přispívá ke snižování projevů náročného a rizikového chování žáků a zlepšování jejich vzdělávacích výsledků (Team Youth Research Centre, 2018).
Emoční gramotnost v RRRR
Téma emoční gramotnosti je přítomno ve všech metodikách RRRR od prvního ročníku základní školy až po poslední ročník střední školy a v RVP ZV je konkrétně navázáno na vzdělávací oblast
Člověk a zdraví
a Člověk a jeho svět
, vzdělávací obor Etická výchova
a Dramatická výchova
a průřezové téma Osobností a sociální výchova
. Jednoduše je však lze zařadit i do výuky českého jazyka a dalších předmětů. Aktivity věnované rozvoji emoční gramotnosti pomohou žákům:*
vysvětlit, jak emoční reakce ovlivňují chování,
*
vysvětlit vliv emocí na chování, učení a vztahy,
*
analyzovat faktory, které ovlivňují jejich schopnost zvládat emoce,
*
předvídat důsledky nevhodného projevování emocí a navrhnout, jak se takovému projevování emocí vyhnout,
*
kriticky se zamyslet nad vlastními emočními reakcemi na širokou škálu situací v různých kontextech,
*
vhodně ovládat své emoční reakce při vyjadřování vlastních názorů, hodnot a voleb.
Aktivity jsou připravovány s ohledem na věk žáků v jednotlivých ročnících. Délka aktivit se pohybuje od 10 do 45 minut, lze je tedy kromě výuky jednoduše začlenit do komunitních kruhů, třídnických hodin i v rámci programů na adaptačních kurzech. Pro ucelenější představu o aktivitách v oblasti
Emoční gramotnost
uvádíme příklad konkrétní aktivity z metodiky pro 8. a 9. ročník ZŠ.ZDROJE
*
Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience – metodiky socioemočního učení pro základní a střední školu.
ČOSIV
[online]. Dostupné z: https://cosiv.cz/cs/socio-emocni-uceni/.*
Team Youth Research Centre.
RESILIENCE, RIGHTS&RESPECTFUL RELATIONSHIPS: Teaching for Social and Emotional Learning and Respectful Relationships.
Department of Education and Training, 2018.