Bylo nebylo, v malé vesnici Zilla Parishad, ve správní oblasti Maháráštra v jihozápadní Indii, stála základní škola. Když tam začal v roce 2009 vyučovat Ranjitsinh Disale, bylo to zchátralé stavení, vklíněné mezi boudu pro dobytek a sklad. Pouhá 2 % dívek z kmenových komunit navštěvovala školu; sňatky dospívajících byly běžné. Vyučovací osnovy nebyly v jejich mateřském jazyce (kannadštině), takže mnoho studentek se podle nich vůbec nemohlo učit. Ranjitsinh byl odhodlán to napravit, přestěhoval se do vesnice a vyvinul značné úsilí, aby si osvojil místní jazyk. Poté nejen přeložil učebnice do mateřštiny svých žákyň, ale obohatil je navíc QR kódy, aby dívkám umožnil přístup k zvukovým nahrávkám básní, k videím, příběhům a úkolům. A co víc, Ranjitsinh přizpůsobil obsah, aktivity a úkoly v QR kódech tak, aby lépe odpovídaly individuálním vzdělávacím možnostem každé žákyně.
Kouzla nejsou jenom v pohádkách
Vydáno:
Dopad Ranjitsinhova působení byl mimořádný: ve vesnici nyní neexistují žádná dospívající manželství a docházka dívek do školy je 100 %. Škola byla nedávno ohodnocena jako nejlepší v regionu, přičemž 85 % studentek dosáhlo u ročních zkoušek nejlepší známku – A. Jedna dívka z vesnice nyní promovala na univerzitě, což je něco, co se před příchodem Ranjitsinha považovalo za
nemožný sen
. Skutečně, vyprávění o oddaném a odhodlaném učiteli může znít jako z pohádky, kdyby se nejednalo o
příběh z reálného prostředí
. Ranjitsinh Disale byl v roce 2020 vyhlášen vítězem Global Teacher Prize1), ceny udělované každoročně výjimečnému učiteli, který svými neobyčejnými výsledky přispěl k naplnění učitelského poslání.Pozitivní body obratu
Obdobných „pohádkových“ příběhů a postav existují stovky a tisíce. Na stánkách Global Teacher Prize se lze od roku 2015 inspirovat v bohaté databázi finalistů2), jichž je pro každý ročník vyhlašováno celosvětově 50. Souběžně s touto mezinárodní cenou probíhají ceny národní3), celkem ve 40 zemích od Latinské Ameriky přes Střední východ až po Evropu. Z 11 finalistů byl v červnu 2021 vyhlášen absolutní vítěz také v České republice, a to ve 4. ročníku naší národní ceny4). Napříč všemi hodnoticími kritérii lze při veškeré různorodosti vysledovat, co je všem příběhům společné: magické okamžiky transformace, pomyslné
body obratu
, zobrazující profesní dráhu učitelů na cestě k mistrovství a úspěchu, na níž začasté sledujeme jedince zápasícího v neutěšených podmínkách a vítězícího jim navzdory. Všechny tyto body obratu pokaždé souvisejí s vlastní podstatou vzdělávání, totiž s úsilím o
rozvoj a proměnu člověka
.Příběhy, pohádky, filmy a knihy o bodech obratu nás oslovují ze dvou hlavních důvodů. Za prvé, poskytují nám naději, protože naznačují, že životy lidí nejsou předem pevně dané; z těchto okamžiků čerpáme důležité morální ponaučenío schopnosti člověka