Distanční výuka přinesla nejen změnu podmínek výuky, ale také změnu výukových strategií a s tím i související způsob hodnocení žáků, respektive poskytování zpětné vazby.
Proces vyučování a učení jsou spojené nádoby a nelze je od sebe oddělit. Způsob, jakým se učí všichni společně (učitelé i žáci a rodiče), spočívá v kvalitně vedené výuce zohledňující potřeby žáků (plánovaně), v důkladné a užitečné zpětné vazbě podporující učení, kterou všichni aktéři získávají i dávají ve vztahu k očekávaným cílům rozvoje žáků. Proces učení žáků s formativní zpětnou vazbou bývá završen zpětnou vazbou sumativní. Na konci pololetí a školního roku vyústí závěrečné hodnocení ve vysvědčení sumarizující pokroki výsledky žáků.
Tak, jak se dlouhodobě proměňují naše školy, proměňuje se i jejich přístup k pojetí závěrečného hodnocení. Současná
forma
přestává být pro inovativní školy postačující. Školy si podobu vysvědčení upravují nebo vytvářejí doplňující formuláře k oficiálnímu vysvědčení podle svých potřeb. Čísla bývají doplňována slovy (viz příspěvek Proč začít využívat na vysvědčení více slovního hodnocení a nespokojit se jen s klasifikací? https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Proc-zacit-vyuzivat-na-vysvedceni-vice-slovni-hodnoceni.pdf). Ve školách, kde je sebehodnocení žáků běžnou součástí procesu učení a doplňujícími informacemi pro učitele, bývá sebehodnocení žáků také zahrnuto do závěrečného hodnocení. To je v souladu s trendem v za