Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků

Vydáno: 9 minut čtení

Česká školní inspekce se ve školním roce 2021/2022 kromě jiného věnovala také problematice podpory vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků v základních a středních školách. V rámci tohoto tematického šetření se Česká školní inspekce zaměřovala zejména na to, jak mají školy nastaven systém vyhledávání, identifikace a podpory nadání, jaké metody a formy práce uplatňují při výuce nadaných a mimořádně nadaných žáků, nebo na to, zda a do jaké míry školy při vzdělávání těchto žáků spolupracují s relevantními externími subjekty s cílem maximalizovat kvalitu péče o nadané a mimořádně nadané žáky. V srpnu 2022 pak Česká školní inspekce vydala samostatnou tematickou zprávu, která je k dispozici na www.csicr.cz. Následující text je shrnutím hlavních zjištění, závěrů a doporučení.

Podpora vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků
Mgr.
Tomáš
Zatloukal
MBA, LL.M., MSc.
Ústřední školní inspektor
Obecně lze říci, že oblast podpory a vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků stále není ve školách v potřebné míře systematicky rozvíjena a akcentována. Myšlenky podpory všech žáků zpracované v novele školského zákona účinné k 1. 9. 2016 (tzv. inkluzivní novela) přitom směřovaly nejen k podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale stejnou měrou i k podpoře žáků nadaných, talentovaných a mimořádně nadaných. Na rozdíl od podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami však není podpora žáků nadaných a mimořádně nadaných dostatečně zajištěna a není adekvátně akcentována ani v systémových intervencích, jakkoli zde se situace postupně zlepšuje, ani v přístupech škol.

Související dokumenty

Pracovní situace

Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Výroční zpráva ČŠI 2011/2012
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2013/2014
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Schvalování útoku na Ukrajinu žákem z právního pohledu
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Koncepční záměry ČŠI 2014 - 2020
Výroční zpráva ČŠI za školní rok 2012/2013
Výchovná opatření a jejich zveřejňování
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2014/2015
Poskytování osobních údajů při kontrole České školní inspekce
Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2015/2016
Tematické zprávy 2015/2016
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách

Poradna

Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka
Přeřazení mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)