Pojetí tělesné výchovy v systému vzdělávání v ČR: Né, proč zase tělák? Jupí, konečně tělák!

Vydáno:

Tělesná výchova je jedním z povinných předmětů na ZŠ. Povinných i proto, že je u nás povinná školní docházka. Je definována zákonnou normou a týká se vybrané věkové kategorie. I proto bych se ve svém příspěvku chtěla věnovat především oblasti výuky TV na ZŠ, kde je povinnost „chodit“ do školy, tedy i na tělocvik. Tuto povinnost můžeme chápat, i učit, jako přijít/odejít. Můžeme se však právě při tělesné VÝCHOVĚ snažit v dětech zažehnout plamínek zájmu, podpořit je v kladném přístupu k pohybovým aktivitám, přesvědčit je o významu pohybu pro běžný život, ukázat jim, jak je prospěšné i zábavné, a hlavně důležité zařazovat pohyb do svého denního režimu a životního stylu. A úkolem učitelů tělocviku je dle mého názoru to, aby žákyně/žáky, prostě děti, motivovali k pohybu, seznamovali je se sportem, nabízeli jim možnost vyzkoušet, co vše do pohybu a k pohybu patří, a ukazovali jim cesty, možnosti.

Pojetí tělesné výchovy v systému vzdělávání v ČR: Né, proč zase tělák? Jupí, konečně tělák!
Šárka
Eisová
pedagožka, která sedmým rokem působí na základní škole s velkým počtem
Nepodaří se mi zde obsáhnout téma výuky TV na všech typech škol, nebudu se věnovat podrobně tělesné výchově, která je zařazena ve vzdělávacích dokumentech mateřských a středních škol.
Výuka TV je definována v závazném dokumentu MŠMT,a tím je RVP (Rámcový vzdělávací program), patří do vzdělávací oblasti Člověk a zdraví. Její části jsou podle mě neoddělitelné. Úzce spolu souvisí obě kapitoly Výchova ke zdraví a Tělesná výchova. Obě složky by měly být ve vyučovacím předmětu Tělesná výchova, ať už je organizován jako klasická vyučovací hodina, nebo souvislejší tematický celek, zastoupeny. Vzdělávací obsah je v ŠVP definován pro dvě časová období, a to jako očekávané výstupy, které se realizuj