Pomáhejte tím, že to naučíte své žáky

Vydáno:

Dobročinnost, nezištnost, nesobeckost, altruismus – to jsou různá označení pro postoje a jednání, které spojuje týž princip: mají na zřeteli prospěch druhého člověka. Z hlediska ctností představují ryzí podstatu lidské povahy. Učitel ve škole může takové jednání žáků podněcovat řadou pozitivních nástrojů sociálního učení, kladnými podněty a příkladem své vlastní osobnosti. Rozvoji prosociálního jednání může dále účinně napomáhat tím, že bude ve třídě a škole společně se žáky organizovat různé formy dobročinných projektů. V tomto textu si některé ukážeme.

Pomáhejte tím, že to naučíte své žáky
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
ředitel základní školy Wonderland Academy
Výchova k hodnotám
Dennodenně se všichni setkáváme se situacemi, v nichž se musíme zamýšlet a rozhodovat, co uděláme. Svět, ve kterém žijeme, je nepřehledný a nabízí nám matoucí množství možností. Ať už vědomě, či nevědomě neustále řešíme, jak budeme žít svůj život. To je nesnadný úkol pro nás samotné; v roli rodiče či pedagoga nám k tomu přináleží také starostlivost o životy našich dětí či žáků a jejich směřování. Každý člověk má svůj žebříček hodnot, jímž se ve svém jednání řídí. A jako učitelé musíme předávat své nejvzácnější hodnoty (nejen) dospívající generaci, jejíž život tak ovlivníme.
V této roli máme předně za úkol jít druhým příkladem. Cokoli předvádět je téměř vždy daleko účinnější než o tom jen mluvit. Proto je vlastní příklad vlivným nástrojem pro předávání hodnot, a to ať už o tento přenos usilujeme, nebo ne – všichni neustále sloužíme jako vzor pro ostatní, pozitivně či negativně. Právě mladí lidé hledají mezi dospělými a vrstevníky vzory, s nimiž se mohou identifikovat. A dnešní svět jim nabízí takřka neomezené množství různých příkla

Související dokumenty

Pracovní situace

Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Poučení žáků o BOZ
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Žádost o individuální (domácí) vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Žákovská a studentská samospráva
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Adaptační kurzy
Základní povinnosti žáků podle školského zákona

Poradna

Výuka Aj
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Problémy ve třídě
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Počet žáků ve třídě
Poplatky za ŠD při rotační výuce
Ukončení předškolního vzdělávání
Žák v zahraničí
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání