Replug me: Učíme, jak na digitální wellbeing

Vydáno: 5 minut čtení

Ať chceme, nebo ne, digitální technologie dnes výrazně ovlivňují náš každodenní život. Proto se přirozeně k debatám o wellbeingu ve školách přidává diskuse o wellbeingu digitálním. Jak najít zdravý vztah k digitálním technologiím i k sobě samým? Právě na tuto otázku v Replug me pomáháme žákům, rodičům i učitelům najít odpověď.

Replug me: Učíme, jak na digitální wellbeing
Mgr.
Radka
Kůřilová
v Replug me působí jako odborná metodička vzdělávání pro školy a rodiče
Mgr.
Adéla
Svobodová
v Replug me se zaměřuje na šíření tématu digitálního wellbeingu mezi veřejnost
Zase nějaký wellbeing?
Wellbeing je v poslední době často a oprávněně diskutované téma. Souhlasíme s myšlenkou Partnerství 2030+1), že wellbeing ve škole je základní podmínkou pro spokojený a plnohodnotný život, zvládání stresu a uplatnění silných stránek u dětí i dospělých.
Digitální wellbeing
je součástí celkového wellbeingu a prolíná se všemi jeho dílčími oblastmi. V Replug me, jednoduše řečeno, digitální wellbeing vnímáme jako ideální rovnovážný stav, kdy digitální technologie používáme tak, abychom byli spokojení a cítili se dobře – fyzicky, psychicky i sociálně.
Neustálá snaha o dosahování digitálního wellbeingu se stává základní dovedností pro (pře)žití v moderní společnosti. Jak jsme naznačily výše,
užívání technologií totiž souvisí s naší fyzickou i duševní pohodou
. A přestože mladá generace patří mezi nejzranitelnější vůči „digi“ vlivům,
ve školách prozatím chybí systematické digitální vzdělávání
. Přesněji takové vzdělávání, které se mimo technické dovednosti (jako je programování či zabezpečení účtu) věnuje i „jemným“ kompetencím v souvislosti s online prostředím. Mezi takové
kompetence
patří například:
*
sociálně-emoční dovednosti
– rozpoznávání emocí a vědomá práce s vlastními pocity, objevování vlastní identity (jaké jsou mé silné stránky a jaká témata mě snadno rozčílí či rozpláčou), schopnost čelit problémům, zvládání stresu, vztahové dovednosti (řešení konfliktů, týmová spolupráce);
*
kritické myšlení
– odstup a nadhled, kritická reflexe konzumovaného obsahu, ověřování věrohodnosti informačních zdrojů;
*
odpovědnost
(osobní i společenská),
občanská angažovanost
.
Naučme děti plavat v divokých vodách online prostoru
Pedagogové i rodiče tápou, jak se k neustále bobtnajícímu online světu co nejlépe postavit, a žáci se – více či méně dobrovolně – nechávají unášet na jeho rozbouřených vlnách.
Děti a dospívající se přitom v digitálním prostředí zdánlivě pohybují velmi přirozeně. Nedokážou však rozpoznávat mechanismy, které jejich virtuální pohyb ovládají a řídí.
Chybí jim kritické myšlení i schopnost sebereflexe.
Nadměrné užívání digitálních technologií pak negativně ovlivňuje nejen jejich psychické zdraví či schopnost navazovat a udržovat naplňující vztahy, ale i spánkový režim a studijní výsledky.
Naše výzkumy prozrazují, co dnešní mladou generaci trápí:
*
27 % dospívajících rozhodně souhlasí s tím, že jsou na telefonu déle, než sami chtějí (dalších 24 % s tím také
spíše
souhlasí).
*
83 % dospívajících uvádí, že si s nimi rodiče o digitálních technologiích nepovídají nikdy anebo jen výjimečně.
*
32 % dospívajících při pocitu nudy většinou až vždy používá telefon.
*
34 % dospívajících zažívá vyšší pocity osamělosti, přitom je drtivá většina z nich na sociálních sítích právě kvůli spojení s kamarády.
Zákaz vstupu do online světa není řešením
Namísto zákazů a obecných pouček řešíme ve třídách kořenové příčiny problémů, kterých se školní výuka doposud nedotýkala. Interaktivní formou žákům
osvětlujeme manipulativní principy digitálního světa
a společně
budujeme zdravější digitální návyky
. Vedeme je k
sebereflexi i empatii
a pomáháme jim kultivovat jejich (offline) sociální vazby, včetně vztahu se sebou samým. Naši lektoři z řad psychologů navíc neustále
přizpůsobují obsah jednotlivých workshopů aktuálním poznatkům i reálným požadavkům, které slyší v praxi přímo od žáků, učitelů i rodičů
.
Pracujeme s dětmi od 3. ročníku základní školy až po maturanty, s učiteli i rodiči. Nabízíme jednorázové školení i dlouhodobější komplexní program.
Na viděnou ve vaší škole nebo na konferencích
V českém prostředí díky inovativnímu přístupu a letitým poznatkům z praxe patříme mezi průkopníky, kteří se na tuto problematiku zaměřují komplexně a do hloubky.
Edukací ve třídách ale poslání organizace Replug me nekončí. Aktivně se také zasazujeme o
systematické změny a systémovou podporu digitálního vzdělávání
na českých školách. Jsme proto součástí mnoha akčních skupin a iniciativ nebo s nimi úzce spolupracujeme (například DigiKoalice, Platforma pro
mediální
vzdělávání, SKAV nebo Partnerství 2030+). Často nás tak můžete potkat na tematicky zaměřených konferencích a přednáškových akcích pro odborníky i veřejnost.
Pokud by vás naše činnost zaujala, kompletní nabídku workshopů a vzdělávacích programů najdete na našich webových stránkách www.replugme.cz.
1)
Partnerství pro vzdělávání 2030+
[online]. Dostupné z: https://www.wellbeingveskole.cz/.