Školská rada II aneb Proč se má učitel exponovat v demokratické instituci školy

Vydáno: 8 minut čtení

V minulém čísle jsme se věnovali postavení školské rady (ŠR) ve vzdělávacím systému jako celku i v ekosystému jednotlivých škol. V tomto článku se budeme věnovat postavení učitele v systému školy coby instituce, která jen „nepřipravuje na život“, ale je sama životním prostorem.

Školská rada II aneb Proč se má učitel exponovat v demokratické instituci školy
Nikola
Křístek
evaluátor a konzultant se specializací na školní prostředí, www.skolskerady.cz
Vyšší principy pedagogické
Učitel má pracovat v souladu se školním vzdělávacím programem. To ale není jediná a ani nejvyšší norma, která určuje obsah a rozsah jeho práce. Veškeré základní vzdělávání probíhá na podstavci školského zákona. Ten hned při prvním nadechnutí říká, že vzdělávání je založeno na zásadě (vedle pouze několika dalších) „vzájemné úcty, respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti všech účastníků vzdělávání“ a obecným cílem