Jak se mohou školy zbavit nálepky „příliš běžné“ školy méně elitářskými způsoby? Na spádovou turistiku si většinou stěžují školy, které jsou kvůli ní přeplněné. Ještě více jsou však tímto jevem zasaženy školy, jimž se rodiče vyhýbají.
V rámci svého doktorátu jsem za poslední čtyři roky hovořila s několika desítkami rodičů-vysokoškoláků napříč republikou, kteří se snažili vyhnout své spádové škole volbou různých škol a tříd se zaměřením (např. bilingvním, waldorfským, Montessori, pro nadané).1)Většina nakonec fiktivně změnila bydliště do spádové oblasti vysněné školy, část zvolila soukromé vzdělávání a u několika převážila pozitiva spádové školy nad jejími negativy. Po celou dobu trvání výzkumu jsem si kladla otázku, proč výběr školy obklopuje taková panika. Spádové školy, jimž se rodiče vyhýbali, se až na jednu nevyskytovaly v chudinských čtvrtích či vyloučených lokalitách, některé měly dokonce i dobrou pověst. Měly však jeden společný rys – těmto rodičům se zdály
příliš běžné
.Zajímala jsem se tedy o to, jak si rodiče příliš běžnou školu představují a co by mohly školy udělat pro to, aby se rodičům takové ne