Máme za sebou více než první měsíc školní docházky, která probíhá na mnohých místech nestandardním způsobem – od karantény jednotlivých žáků, uzavření některých tříd nebo rovnou celé školy až po převedení výuky na distanční vzdělávání. Nouzový stav už opět vstoupil mezi nás a zatím nikdo nemá představu, co přesně bude přinášet. Neustále se měnící postupy a doporučení vyžadují být ve střehu a permanentně sledovat, vyhodnocovat a přemýšlet, jak potřebná opatření zajistit. Mnohé věci nyní známe, už nejsou nové, neznámé. Dalo by se říci, že z „akutního onemocnění“ v podobě jarní karantény, nouzového stavu a totálního lockdownu celé společnosti na všech úrovních přecházíme do „chronické fáze onemocnění“ podzimní epidemie s nyní vyhlášeným nouzovým stavem, o kterém zatím máme mlhavé představy.
Učitel s rouškou aneb Co je důležité v současné době
Vydáno:
Učitel s rouškou aneb Co je důležité v současné době
Mgr.
Martina
Chmelová
psychoterapeutka a lektorka rozvojových programů pro řídící pracovníky ve školství a sociálních službách
Celý rok 2020 má nejen pro školní vzdělávání značně nestandardní průběh. Epidemická opatření, měnící se podmínky a trvalá zátěž už od jarních měsíců mohou vyvolávat různé reakce od paniky přes chaos, zmatek, zlost po apatii atd. Byl narušen systém běžného školního roku, tedy jeho počátek s adaptační fází, standardní průběh a výkyvy energie a dynamiky během jeho jednotlivých částí. Tlak a změny pokračují dále. Nejedná se pouze o změny na úrovni jedince, zasaženy jsou veškeré vrstvy žití nás všech – zdraví nebo jeho ohrožení, práce, volný čas, vzdělávání, koníčky, vztahy, samotná existence v podobě hroucení se celých oborů a živností.
Učitelství patří mezi pomáhající profese, kde je nedílnou součástí výkonu práce kromě vlastní odbornosti (pedagog musí vědět, co, koho a jak učit) blízký vzt