Také vás už zvedá ze židle neustálé kritizování učitelů a vzdělávacího systému? Zdá se, že v posledních letech všichni vědí nejlíp, jak se mají děti učit a jak to má ve školách vypadat. Tedy – všichni, kdo ve školách nepracují.
Učitelé jsou hrozní a děti ve škole trpí!
Alena
Burgetová
zakladatelka programu MELODY English
Pro kritiku je vždycky snadné sáhnout, když se mě to netýká. Říct, že je všechno špatně a má to být celé úplně jinak, je jednoduché, když zároveň nemusíme ono „jinak“ zařizovat my. Který učitel nemá zkušenost s rodičem stěžujícím si na neustálé prázdniny, na to, že děti nic neumějí, že se s nimi jedná ve škole špatně atd.? V odpovědi na otázku „Už jste někdy ve škole učil?“ rodič zablekotá: „No to ne, to já bych nemoh’“ nebo „To já bych je zabil!“ Úsměvné, leč svým způsobem smutné.
Ač sama nejsem učitelka, často přicházím do styku s vyučujícími základních a mateřských škol. Vím, že na kurzy zážitkové pedagogiky a výuky hudbou se nepřihlásí zapřisáhlý příznivec frontální výuky a milovník učebnic vyplněných od začátku do konce, ale i tak cítím, že takové házení do jednoho pytle je hodně nespravedlivé. Potkávám spousty nadšenců, kteří své práci věnují skutečně velké množství energie.
A možná proto píšu tyto řádky. Chci povzbudit ty, kterých je naštěstí čím dál víc. Ty, kteří přistupují k dětem a učení jinak, i když to pro ně není vždy jednoduché. Ty, kteří vnášejí do školy pohodu a radost a dávají čas a prostor i těm dětem, které ho potřebují víc.
Třeba některým takovým průvodcům dětí přijde vhod pár postřehů, které jsem během doby svého učení nasbírala. Asi všechno podstatné budete vědět, ale známe to, sem tam si připomenout známé pravdy není na škodu.
Tak tedy:
1.
Učitel není zodpovědný za to, co se student naučí. Je zodpovědný pouze za svoji práci, kterou dělá, jak nejlépe umí. A to je připravit prostor, ve kterém se žák může snadno dozvědět nové věci, zpřístupnit studentům nové informace tak, aby je pochopili. Zbytek už je na studentech samých.
2.
Čím víc zapojujeme smyslů a prožitků, tím je šance na pochopení ze strany žáků větší. A vedlejším efektem je to, že takové učení baví i učitele. Skvělé je, že díky mnoha projektům a platformám si učitelé mohou sáhnout pro inspiraci, když ta vlastní už dojde.
3.
Když pedagog učí venku, velmi se snižuje riziko vyhoření. Děti navíc venku vnímají lépe než uvnitř. (To je sice překvapivé, leč vědecky dokázané.)
4.
Co se dá do písničky, to po pár zazpíváních z hlavy nedostaneme. Kde všechny ty písničky brát? Nejsou na všechno, ale na hodně věcí ano. A dají se složit i s dětmi přímo při vyučování. Co třeba dodat melodii násobilce? Mnohdy stačí i pouhý rytmus a paměť se velice zlepší.
5.
Nejde všechno písničkou? Výtvarná činnost je báječná cesta. Vypadá jako zdržování v hodině, ale když si něco k tématu z přírodopisu nebo historie nakreslíme, tak už na to také nezapomeneme. Vizuální pomůcky pomáhají, zejména když je tvoříme sami.
6.
A důležitý bod na závěr: Když už nevím, co dál, dopřeji si pauzu. Nemusím zvládat všechno za každých okolností. I učitel má právo vypnout. A když ani to nepomáhá, pomůže láska. Jak řekl jeden moudrý kněz: „Láska není cit, ale rozhodnutí.“ Jakmile dítě pocítí, že je přijímáno takové, jaké je (i když se zrovna chová dost náročně), změkne, otevře uši a je možné s ním komunikovat mnohem snáz. To je pravda odzkoušená tisíci psychology i rodiči a platí nejen na děti, ale i na dospělé. Ze všech výše uvedených bodů je asi nejtěžší na provedení, ale to neznamená, že bychom se jí měli vzdát!
Ze srdce vám přeji hodně sil a trpělivosti, protože vaše práce je důležitá pro nás pro všechny. Co se naučíme jako děti, to nám připadá samozřejmé po celý život. Proto je důležité předávat dětem to, co si přejeme, aby bylo pro dospělé normální. Kéž by to byl respekt, radost a lehkost bytí místo pouhého plnění povinností. S různými alternativami přicházejí mnohé neziskové organizace. Prosím, neberte jejich projekty jako něco, co vás chce zničit nebo dohnat k zoufalství, že musíte přibrat ještě toto a tamto. Vznikají proto, aby vám práci usnadnily.
MELODY English – výuka angličtiny hudbou
Program ve spolupráci se školami usiluje o to, aby se k pedagogům dostaly komplexní materiály usnadňující zapojení prožitkové pedagogiky do hodin angličtiny. Společnost má za sebou letité zkušenosti s výukou přátelskou všem dětem, a to jak dětem bystrým, tak handicapovaným. Program je odzkoušený na stovkách žáků, včetně dysfatiků a dětí s ADHD, a doporučují ho speciální pedagogové jako pomůcku vhodnou nejen pro děti s SPU.
Organizace MELODY English má akreditaci MŠMT, se školami spolupracuje i na bázi grantů a dotací a nabízí akreditované kurzy výuky hudbou a prožitkem pro angličtináře v celé České republice. Více informací najdete na www.melodyenglish.cz/.