Žádná tabu před tabulí aneb Jak na sexuální výchovu

Vydáno: 6 minut čtení

Puberta a dospívání jsou náročným obdobím, během něhož studující začínají řešit vlastní identitu, vztahy a s nimi spojenou intimitu a tělesnost. Internet, pornografie a „přestávkové“ konverzace s vrstevníky a vrstevnicemi jsou pro dospívající běžnými zdroji informací. Možnost probrat svoje otázky a obavy s dospělou autoritou je však v daném věku k nezaplacení. Sexuální výchova je příležitostí k prohlubování vazeb ve třídě a budování důvěry mezi vyučujícími a studujícími.

Žádná tabu před tabulí aneb Jak na sexuální výchovu
Mgr.
Dagmar
Krišová
doktorandka na katedře sociální pedagogiky PdF MUNI, metodička a lektorka ve spolku Konsent
Témata sexuální výchovy jsou v současném kurikulu snadno rozpoznatelná zejména ve vzdělávacích oborech výchova ke zdraví, přírodopis či etická výchova. V průzkumu České středoškolské unie (2020) studující uváděli, že se ve škole setkali především s výkladem o sexuálně přenosných chorobách, antikoncepci a kybernásilí. Ocenili by však více prostoru pro diskusi a zahrnutí témat, jako jsou vztahy, souhlas, domácí násilí, první sex, sexuální orientace či genderové role. Potenciál k otevírání takových témat nabízejí vzdělávací obory jako výchova k občanství, český a cizí jazyk, ale i dějepis, výtvarná, dramatická nebo audiovizuální výchova.
Světová zdravotnická organizace doporučuje, aby sexuální výchova nebyla pouze varováním o rizicích, ale aby nabízela i pozitivní pohled na sexualitu jako na zdroj uspokojení a potěšení. Sexuální výchova by měla být průběžná a podporovat schopnost studujících budovat naplňující a bezpečné vztahy a celkový pocit pohody (Regionální kancelář WHO pro Evropu a BZgA., 2017). K naplnění tohoto doporučení je potřeba, aby sexuální výchova umožňovala studujícím aktivně se zapojit a diskutovat o různých aspektech spojených s intimním životem. Řada vyučujících se chce vydat takovým směrem, ale klade si otázku, jak na to nebo kde vzít čas na detailní přípravu.
Chci to učit, ale chybí mi materiály
Organizace Konsent v uplynulých letech publikovala celkem osm podrobných metodických listů věnujících se vybraným tématům sexuální výchovy. Metodiky jsou primárně určené pro 8. a 9. třídy ZŠ a 1. a 2. ročníky SŠ. Na základě znalosti třídního kolektivu však mohou vyučující lekce nebo jejich části uplatnit s mladšími i staršími žáky a žákyněmi. Metodiky staví na interaktivních metodách, skupinové práci a společných diskusích. Všechny lekce zdůrazňují důležitost vzájemného respektu a otevřené komunikace ve vztazích. Lekce, které pracují s modelovými příběhy, obsahují i příběhy, v nichž vystupují neheterosexuální páry, aby se s probíranými tématy mohli identifikovat i queer studující.
Metodiky jsou volně ke stažení na webu https://konsent.cz/pro-vyucujici/. Témata zpracovaných lekcí jsou následující:
*
Respekt
– přibližuje koncept respektu nejen v intimních a partnerských vztazích, může sloužit jako úvodní hodina sexuální výchovy, ale i jako samostatně stojící lekce mimo hodiny sexuální výchovy
Ukázka aktivity z lekce Respekt, studující v komiksu navrhují řešení nepříjemných situací
Souhlas
– poukazuje na důležitost souhlasu u sexuálních aktivit, rozebírá, jak může souhlas a nesouhlas vypadat
Ukázka z lekce Souhlas, věnující se charakteristikám souhlasu
*
Mýty o pohlavních orgánech a sexu
– otevírá téma různorodosti lidských těl i různorodosti prožívání intimních potřeb, boří některé mýty a stereotypní představy o sexuálních vztazích
*
Sexuální obtěžování –
ukazuje možné podoby sexuálního obtěžování, jak se vůči němu vymezit, jak mu předcházet, co dělat, když jsme svědkem sexuálního obtěžování, a co dělat, když se nám někdo svěří, že sexuální obtěžování zažil
*
Pornografie
– osvětluje možný vliv pornografie na intimní vztahy a vlastní sebepojetí
*
Zasílání intimního obsahu
– upozorňuje na rizika sdílení intimních fotografií a videí, ukazuje, co lze dělat v případě zneužití intimních fotografií
*
Antikoncepce
– vede k informovanému rozhodnutí ohledně výběru antikoncepce, akcentuje důležitost komunikace o ochraně s partnerem či partnerkou
*
Sexuálně přenosné infekce
– představuje šest nejběžnějších sexuálně přenosných infekcí, normalizuje testování a vyhledání odborné pomoci, klade důraz na důležitost otevřené komunikace ve vztahu
Chci to učit, ale potřebuji získat větší jistotu
Ve školním roce 2023/2024 bude Konsent vypisovat několik školení pro vyučující. Školení vychází z výše zmíněných metodik. Účastníci a účastnice si projdou vybranými aktivitami v roli studujících a získají tak větší jistotu pro vedení diskusí se žáky a žákyněmi. Dostatek času je věnován dotazům a případným obavám. Školení představuje příležitost pro získání inspirace k vedení sexuální výchovy od kolegyň a kolegů z jiných škol.
Sexuální výchovu považuji za důležitou, ale v předmětu, který učím, na ni není prostor
Sexuální výchova není pouze o vedení hodin na konkrétní témata. Témata spojená se sexuální výchovou studující spontánně přinášejí i do zcela jiných hodin a vztahy a sexualitu řeší také o přestávkách. V roli vyučujících můžeme přispívat k otevřené a bezpečné atmosféře a reagovat na potřeby studujících – tím, že věnujeme pár minut hodiny k osvětlení problematiky, která studující zajímá, tím, že se vymezíme proti homofobním či transfobním narážkám, nebo tím, že nebudeme tolerovat sexuální obtěžování mezi studujícími a budeme je naopak vést ke vzájemnému respektu. Naše reakce na vzniklou situaci může být pro žáky a žákyně větší lekcí než samostatná hodina sexuální výchovy.
ZDROJE
*
Česká středoškolská unie.
Zpráva z průzkumu – sexuální výchova na středních školách
[online]. 2020. Dostupné z: https://stredoskolskaunie.cz/wp-content/uploads/2020/11/Zprava-z-pruzkumu-sexualni-vychova-na-strednich-skolach.pdf.
*
Regionální kancelář WHO pro Evropu a BZgA.
Standardy pro sexuální výchovu v Evropě
[online]. Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu, z. s., 2017. Dostupné z: https://planovanirodiny.cz/storage/Standardy_pro_sexualni_vychovu_v_Evrope.pdf.
*
Žádná tabu před tabulí.
Konsent
[online]. Dostupné z: https://konsent.cz/pro-vyucujici/.