Zájem žáků o čtení: Jak může pomoci učitel?

Vydáno: 11 minut čtení
Na začátku prosince 2021 zveřejnila Česká školní inspekce novou sekundární analýzu, která se na pozadí výsledků mezinárodního šetření PISA 2018 věnuje problematice čtenářství a čtenářských strategií pro pokročilé 21. století. Mezinárodní šetření jsou zásadním zdrojem externí evaluace českého vzdělávacího systému a konkrétně do šetření PISA se Česká republika zapojuje již od roku 2000. V roce 2018 byla hlavní sledovanou oblastí tohoto šetření čtenářská gramotnost patnáctiletých žáků.
 
Zájem žáků o čtení: Jak může pomoci učitel?
PhDr.
Ondřej
Andrys
MAE, MBA, MPA
náměstek ústředního školního inspektora
V sekundární analýze, jejíž plné znění je k dispozici nawww.csicr.cz, se Česká školní inspekce věnuje tématu čtenářství s důrazem na čtení elektronických textů. Úroveň čtenářských dovedností českých žáků je dána do souvislosti sestrategiemi, které žáci využívají při procházení webových stráneka obecně při práci v on-line prostředí, s důrazem na bezpečné chování na internetu a kritické myšlení. Pozornost je věnována rovněž zájmu žáků o čtení a podpoře čtenářství ze strany učitelů. A právě několik konkrétních příkladů dotýkajících se role učitelů při podpoře zájmu žáků o čtení jsou předmětem následujícího článku.
Role školy v rozvíjení čtenářských dovedností žáků je zásadní nejen v nejútlejším věku žáků, ale v průběhu celé jejich vzdělávací dráhy. Z výsledků šetření PISA 2018 vyplývá, že průměrně pětina českých patnáctiletých žáků

Související dokumenty

Pracovní situace

Novela maturitní vyhlášky