V jarních měsících každého školního roku začínají prvňáci u nás ve škole tvořit své první projekty, které se postupně stávají nedílnou součástí jejich učení. Obvykle bezprostředně navazují na měsíční témata, jejichž prostřednictvím probíhá výuka vyučovacího předmětu člověk a jeho svět, později ale tvoří i projekty související s vlastními zájmy a s tématy, která chtějí prozkoumat. Čím jsou starší, tím větší dávku samostatnosti při práci očekáváme. Současně ale víme, že taková situace nenastane ze dne na dne, nepřijde sama. Hledáme různé způsoby, jak dětem ukázat, jak mohou pracovat a tvořit bez přímého vedení dospělým, z vlastní iniciativy.
Základ je mít dobrý plán
Doc. PhDr.
Lenka
Krejčová
Ph.D.
ZŠ Poznávání, s. r. o., DYS-centrum® Praha, z. ú.
Plánování – významná exekutivní funkce
Při přípravách projektů vzniká mnoho příležitostí podporovat a rozvíjet dovednost plánování. Jde o jednu z tzv. exekutivních funkcí. Někdy je dokonce pokládána za nejkomplexnější a nejvýznamnější z celé skupiny exekutivních funkcí (Kovalčíková a kol., 2015). Rozvíjí se v průběhu celého dětství a dospívání, je závislá na vývoji a zdokonalování dalších kognitivních funkcí a procesů. Nemusíme však spoléhat pouze na její přirozený vývin, ani to není zcela efektivní přístup. Ve škole je bezpočet příležitostí, které podněcují rozvoj plánování a vytvářejí příležitosti, jak s dětmi o plánování hovořit.
Než se zamyslíme přímo nad plánováním, vysvětleme si, co jso