V projektu Nové školy, o. p. s., Zkoumavé čtení se řada učitelů druhého stupně ZŠ dva roky pravidelně snažila zařadit do svých hodin práci s textem. Cílem nebylo jen osvěžení výuky jiným typem aktivity nebo změna způsobu získávání poznatků, snahou učitelů bylo též zvýšit čtenářské kompetence žáků na obecné rovině. Užitečným průvodcem v této činnosti jim byla britská učebnice Boost Your Progress in Reading and Writing1) , která nejen mapuje základní čtenářské strategie, jež by žáci druhého stupně měli ovládnout, ale též ukazuje k tomu vhodné postupy a aktivity. O této učebnici i projektu psala již Irena Poláková ve dvou předchozích číslech Učitelského měsíčníku.
Zkoumavé čtení
3 díl: Matematika – tak trochu jiné čtení
Mgr.
Tereza
Nakládalová
metodicka ctenarskeho programu Nove skoly, o. p. s.
V praxi projektu se brzy ukázalo, že oborové čtení lze v některých předmětech do výuky zařadit přirozeněji než v jiných. Asi největším úskalím bylo smysluplné zařazování textů v matematice a v tematických oblastech ostatních přírodních věd, kde se učivo opírá více o výpočty, vzorce a jiné neslovní te