Možnosti úpravy organizace školní výuky

Metodické doporučení pro vedení obcí / měst – závažné organizační a technického důvody / mimořádná a krizová opatření 

 

Možnosti změny organizace školní výuky kvůli povodním

  1. Volno ředitele školy
    • Umožňuje § 24 odst. 2. školského zákona;
    • Ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických;
    • Nejvýše 5 volných dnů ve školním roce;
    • Lze využít i jen část školy, určený počet tříd či ročníků apod.;
    • Rozhoduje řediltel/ka a následně informuje zřizovatele a zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup;
    • Komunikace se zákonnými zástupci;
    • V případě MŠ se postupuje podle § 3 odst. 2 vyhlášky č. 14/2005 Sb. – nutné předchozí projednání se zřizovatelem, doba přerušení provozu MŠ není vyhláškou omezena;
  2. Odlišná organizace školního roku
    • Umožňuje § 24 odst. 3. školského zákona;
    • Přerušení výuky pro žáky v období školního vyučování v situacích, kdy ze závažných organizačních, technických nebo jiných mimořádných závažných důvodů není možné zajistit výuku žáků ve škole (např. oprava budovy, technická havárie, doporučení krajské hygienické stanice);
    • Lze využít i jen pro část školy (dotčená pracoviště), určený počet tříd – ročníků apod. ;
    • Rozhoduje MŠMT na základě podané žádosti ředitele: https://www.edu.cz/methodology/zadost-o-odlisnou-organizaci-skolniho-roku/;
    • Komunikace
  3. Omezení osobní přítomnosti žáků na vzdělávání (distanční vzdělávání)
    • Umožňuje § 184a školského zákona;
    • Přechod prezenčního vzdělávání (výuky) na tzv. distanční vzdělávání;
    • Pouze na základě vyhlášení krizového opatření podle krizového zákona nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona, anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně zdraví.
    • Vztahuje se pouze na kraje, kde je vyhlášen „stav nebezpečí“. Jedná se zejména o situace, kdy je omezena osobní přítomnost dětí, žáků nebo studentů v důsledku nařízené evakuace obyvatelstva, nebo zákazu vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezeném místě nebo území;
    • Lze využít i jen na jednotlivé třídy, studijní skupiny, oddělení, odloučená pracoviště;

Využijte možnosti konzultace s MŠMT: stredniclanek@msmt.cz či tel. č. : 234811508; 234811343; 234811304

Zdroj: MŠMT, https://www.facebook.com/photo?fbid=869530308510434&set=a.430925942370875

Podrobnější výtah z právních předpisů

Školský zákon (č. 561/2004 Sb., v platném znění):

  • ředitelské volno – § 24 odst. 2 o „V období školního vyučování může ředitel školy ze závažných důvodů, zejména organizačních a technických, vyhlásit pro žáky nejvýše 5 volných dnů ve školním roce. Umožňuje-li to povaha věci, ředitel školy s dostatečným předstihem oznámí důvody vyhlášení volného dne zřizovateli a zveřejní je způsobem umožňujícím dálkový přístup.“
  • odlišná organizace školního roku - § 24 odst. 3 „Ministerstvo může v jednotlivých případech hodných zvláštního zřetele stanovit odlišnosti v organizaci školního roku.“ Jedná se zejména o vyhlášení mimořádných volných dnů pro žáky v období školního
    vyučování v situacích, kdy ze závažných organizačních, technických nebo jiných mimořádných závažných důvodů není možné zajistit výuku žáků ve škole (např. oprava budovy, technická havárie, doporučení krajské hygienické stanice), nebo také o přesun části praktického vyučování žáků některých oborů vzdělání středních škol z období školního vyučování do období školních prázdnin z důvodu výuky sezónních témat (např. obory vzdělání se zaměřením na zemědělství).
  • zvláštní pravidla při omezení osobní přítomnosti dětí, žáků a studentů ve školách - § 184a „Pokud z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona, nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona, anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví není možná osobní přítomnost většiny žáků nebo studentů z nejméně jedné třídy, studijní skupiny, oddělení nebo kursu ve škole nebo většiny dětí, pro které je předškolní vzdělávání povinné, z mateřské školy nebo z odloučeného pracoviště nebo z nejméně jedné třídy, ve které se vzdělávají pouze tyto děti, poskytuje škola dotčeným dětem, žákům nebo studentům vzdělávání distančním způsobem.“
    • „Vzdělávání distančním způsobem škola uskutečňuje podle příslušného rámcového vzdělávacího programu a školního vzdělávacího programu v míře odpovídající okolnostem.“
    • „Děti, žáci a studenti jsou povinni se vzdělávat distančním způsobem s výjimkou žáků základní umělecké školy a jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky. Způsob poskytování vzdělávání a hodnocení výsledků vzdělávání distančním způsobem přizpůsobí škola podmínkám dítěte, žáka nebo studenta pro toto vzdělávání.“
    • „Pro řešení důsledků situace, kdy není možná osobní přítomnost dětí, žáků nebo studentů ve škole z důvodu krizového opatření vyhlášeného podle krizového zákona, nebo z důvodu nařízení mimořádného opatření podle zvláštního zákona, anebo z důvodu nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví, může ministerstvo určit opatřením
      obecné povahy
      1. odlišné termíny nebo lhůty od termínů nebo lhůt stanovených tímto zákonem nebo prováděcími právními předpisy, anebo stanovené na jejich základě, pokud jejich naplnění není možné nebo by způsobilo nezanedbatelné obtíže
      2. odlišný způsob nebo podmínky přijímání ke vzdělávání nebo ukončování vzdělávání, pokud by postup podle tohoto zákona nebyl možný nebo by způsobil nezanedbatelné obtíže;
        opatření obecné povahy musí být vydáno v souladu se zásadami a cíli vzdělávání uvedenými v § 2 tohoto zákona.“
        „Opatření obecné povahy se vydává bez řízení o návrhu opatření obecné povahy. Opatření obecné povahy ministerstvo oznámí vyvěšením na své úřední desce a zveřejní způsobe umožňujícím dálkový přístup na dobu nejméně 15 dnů. Opatření obecné povahy nabývá účinnosti dnem vyvěšení na úřední desce nebo pozdějším dnem, který je v něm uveden. 
        Pokud se změnily důvody pro vydání opatření obecné povahy, ministerstvo jej bezodkladně zruší nebo změní.“

Jiné právní předpisy pro oblast krizového řízení s dopadem do školství

  • Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon)
  • Zákon č.239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů
  • Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení)
  • Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení)
  • Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze
  • Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
  • Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky
  • Zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky
  • Zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii
  • Zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky
  • Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky
  • Zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky
  • Zákon č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu
  • Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatření pro krizové stavy
  • Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky
  • Zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon)
  • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
  • Zákon č. 320/2015 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky
  • Zákon č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy, o řešení stavů ropné nouze a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nouzových zásobách ropy)
  • Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících předpisů
  • Nařízení vlády č. 462/2000 Sb., k provedení § 27 odst. 8 a § 28 odst. 5 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a změně některých zákonů (krizový zákon).
  • Nařízení vlády č. 463/2000 Sb., o stanovení pravidel zapojování do mezinárodních záchranných operací, poskytování a přijímání humanitární pomoci a náhrad výdajů vynakládaných právnickými osobami a podnikajícími fyzickými osobami na ochranu obyvatelstva
  • Nařízení vlády č. 432/2010 Sb., o kritériích určení prvku kritické infrastruktury
  • Nařízení vlády č. 51/2004 Sb., o plánování obrany státu
  • Vyhláška MV č. 328/2001 Sb., o některých podrobnostech zabezpečení integrovaného záchranného systému.
  • Vyhláška MZdr č. 252/2004 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na pitnou a teplou vodu a četnost a rozsah kontroly pitné vody
  • Vyhláška MV č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva
  • Vyhláška MŠMT č. 281/2001 Sb., kterou se provádí § 9 odst.3 písm. a) zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů (krizový zákon

Zdroj: SMS, SMOČR - Metodické doporučení pro vedení obcí / měst