Kvalita výuky v českých základních školách z pohledu žáků

Tato studie zkoumá kvalitu výuky v českých základních školách coby fenomén složený z následujících dimenzí: kognitivní aktivizace žáků, podpůrného klimatu a dobrého řízení třídy. 

Výsledky výzkumného šetření realizovaného v roce 2023 na vzorku 2569 žáků šestých tříd ukázaly, že:

  1. Kvalita výuky je celkově poměrně stejnorodá napříč různými třídami.
  2. Nejlépe vnímanou složkou kvality výuky je řízení třídy, naopak kognitivní aktivizace úkolem je hodnocena jako nejslabší.
  3. Kognitivní aktivizace má silný dopad na vzdělávací výsledky žáků. Ve třídách, které pracují na náročných úkolech, mají žáci lepší výsledky.
  4. Řízení třídy má mírný dopad na vzdělávací výsledky žáků. Ve třídách, které jsou dobře řízeny, mají žáci lepší výsledky.
  5. Podpůrné klima neovlivňuje vzdělávací výsledky žáků.
  6. Žáci s vyšší komunikační angažovaností mají lepší výsledky a také více než ostatní profitují z toho, pokud je výuka kvalitní v dimenzi kognitivní aktivizace.
  7. Zjištěné efekty jsou nezávislé na socioekonomickém zázemí žáků, jejich genderu, regionu či velikosti školy.

Doporučení

V zájmu zlepšení vzdělávacích výsledků žáků doporučujeme:

  1. Vytvořit a implementovat školní kurikula, která jsou více zaměřená na náročné úkoly a kognitivní výzvy, protože právě tato oblast byla identifikována jako nejslabší. To může zahrnovat více problémově orientovaných úkolů a projektů, které vyžadují aplikaci poznatků, analýzu, syntézu a kritické hodnocení informací.
  2. Poskytnout učitelům cílené vzdělávání pro rozvoj strategií kognitivní aktivizace, stejně jako pro rozvoj komunikační angažovanosti žáků.
  3. Zkoumat a zavádět strategie pro kompenzaci mimoškolních faktorů, které ovlivňují vzdělávací výsledky žáků.
  4. Za účelem získání informací důležitých pro řízení vzdělávacího systému v longitudinální perspektivě sledovat a hodnotit změny v kvalitě výuky.

Zdroj: https://www.syri.cz/tiskove-zpravy/cesti-zaci-jsou-ve-vyuce-ukazneni-ale-resi-malo-obtiznych-ukolu