Výukový program Les ve škole1) vzdělávacího centra TEREZA2) motivuje učitele, aby se svými žáky chodili ve výuce ven a umožnili jim učit se o lese v lese. Je zároveň mezinárodním programem, do kterého je zapojeno už 26 zemí z celého světa. Zeptali jsme se Jana Froňka, vedoucího programu, proč je učení venku pro učitele a žáky tak důležité.
Učení venku jako "normální" výuka
Proč tady program vlastně vznikl? Proč si myslíte, že je venkovní výuka přínosem? Generace dnešních dospělých se také neučila venku a zvládli jsme to.
Zvládli, ale taky jsme mnohem více času po škole trávili venku, pohybem. A popravdě mám pocit, že mě škola dobře naučila potlačit potřeby těla (pohyb, protažení, pití a čurání), připravila mě perfektně na práci u stolu. Odtud ale plyne spousta "civilizačních" nemocí, a proto mi jako nejdůležitější přínos venkovní výuky připadá to, že je to zdravé. Více zajímavých i překvapivých důkazů se dočtete v publikaci Petra Daniše Děti venku v přírodě: ohrožený druh?
,
která je volně ke stažení na https://jdeteven.cz/cz/publikace-ke-stazeni.Vy se v programu primárně věnujete výuce o lese v lese, tzn. prosazujete, aby učitelé přírodovědná témata probírali s dětmi také v přírodě, nejen ve třídě. Ale dají se učit venku i jiné předměty? Dělá se to?
Loni jsme začali propojovat učitele, kteří učí venku jakýkoli předmět (včetně matematiky, jazyků, apod.). Aby se mohli vzájemně inspirovat, založili jsme k tomu účelu web www.ucimesevenku.cz, výměna nápadů probíhá i přes Facebook. Snažíme se zatím posbírat metodickou inspiraci a budeme rádi, když se podaří postupně přesvědčit i další učitele, aby si nějakou venkovní lekci zkusili. Pro ty, kdo vědí, že by je tento směr zajímal více, jsou na onom webu vyjmenované možnosti dalšího akreditovaného vzdělávání. Ambiciózním cílem, který si do dalších let klademe, je, aby venkovní výuka byla v ČR chápána jako "normální".
Celý rozhovor si můžete přečíst na https://online.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/uceni-venku-odbourava-stres-u-deti.a-4011.html nebo v zářijovém vydání našeho časopisu.
Tipy pro ředitele škol:
- Venkovní učení posiluje u žáků vztah k místu svého bydliště, zvyšuje se jejich schopnost učit a
- soustředit se.
- Pobyt venku pomáhá odbourávat stres a budovat
- zdravější vztahyv kolektivu.
- Pobytem venku prospíváte fyzickému a psychickému zdraví žáků.
- Aby bylo na venkovní výuku více času, učitelům usnadní práci propojování vyučovacích hodin. Myslete na to při tvorbě rozvrhů.
- Někdy se děti z venkovních výprav vrací špinavé. Na skutečnost, že budou děti chodit během vyučování ven, je vhodné upozornit personál školy, zejména úklidový. Nezapomeňte také
- upozornit rodičea vyzvat je, aby dětem zajistili vhodné oblečení a obutí na ven, zejména v chladném a deštivém období.
Více o programu najdete na www.lesveskole.cz nebo www.ucimesevenku.cz.
1 http://lesveskole.cz/cz
2 http://terezanet.cz/cz