10/2010 Sb.
NÁLEZ
Ústavního soudu
Jménem republiky
Ústavní soud rozhodl dne 1. prosince 2009 v plénu ve složení Stanislav Balík,
František
Duchoň, Vojen Güttler, Pavel Holländer, Ivana Janů, Vladimír
Kůrka, Dagmar Lastovecká, Jan Musil, Jiří Nykodým, Miloslav
Výborný, Pavel Rychetský a Michaele Židlická rozhodlo o návrhu
navrhovatele Nejvyššího správního soudu podle čl. 95 odst. 2
Ústavy na zrušení části ustanovení bodu 2 čl. XXIX, části
dvacáté deváté, zákona č. 237/2004 Sb., kterým se v
souvislosti s přijetím zákona o dani z přidané hodnoty mění
některé zákony a přijímají některá další opatření a mění zákon
č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č.
479/2003 Sb., a zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí,
ve znění pozdějších předpisů, ve slovech "z českého
důchodového pojištění",
takto:
Návrh se zamítá.
Odůvodnění:
I.
1. Navrhovatel se v souladu s čl. 95 odst. 2 Ústavy ČR
domáhal, aby Ústavní soud pro nesoulad s čl. 1 a čl. 30
Listiny základních práv a svobod zrušil část ustanovení bodu 2
čl. XXIX, části dvacáté deváté, zákona č. 237/2004 Sb., kterým
se v souvislosti s přijetím zákona o dani z přidané hodnoty
mění některé zákony a přijímají některá další opatření a mění
zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona
č. 479/2003 Sb., a zákon č. 338/1992 Sb., o dani z
nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, ve slovech "z
českého důchodového pojištění". Navrhovatel tak učinil v
souvislosti s řízením o kasační stížnosti proti rozsudku
Krajského soudu v Českých Budějovicích ze dne 2. února 2005,
č. j. 2 Cad 144/2004-18, jímž byla zamítnuta žaloba PhDr. V.
K. (poznámka: která je od 20. 4. 2004 občankou České
republiky) proti rozhodnutí České správy sociálního
zabezpečení, kterým byla zamítnuta žádost žalobkyně o
poskytnutí jednorázového příspěvku 1000 Kč důchodci podle čl.
XXIX zákona č. 237/2004 Sb.
2. Podstata věci spočívá v tom, že v rámci zákona č. 237/2004
Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím
zákona o dani z přidané hodnoty a přijímají některá další
opatření a mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních,
ve znění zákona č. 479/2003 Sb., a zákon č. 338/1992 Sb., o
dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, byla v části
dvacáté deváté čl. XXIX přijata úprava nazvaná "jednorázový
příspěvek důchodci", jejímž účelem bylo poskytnout ze strany
státu poživatelům důchodů jednorázovou výpomoc v souvislosti
se změnami ve výši daně z přidané hodnoty. Podle přijaté
právní úpravy nárok na příspěvek důchodci (ve výši 1000 Kč) má
fyzická osoba, která má nárok na výplatu důchodu (části
důchodu) z českého důchodového pojištění alespoň za část
června 2004. V případě, v souvislosti s jehož řešením podal
Nejvyšší správní soud výše uvedený návrh Ústavnímu soudu,
uplatňovala nárok na jednorázový příspěvek osoba, která
nepobírala důchod z českého důchodového pojištění, ale ze
slovenského důchodového pojištění.
3. Navrhovatel - Nejvyšší správní soud uvedl, že v předmětném
řízení rozhoduje o nároku na jednorázový příspěvek důchodci,
tedy o právu na hmotné zabezpečení ve stáří, jež spadá do
širšího rámce práva na hmotné zabezpečení podle čl. 30 odst. 1
Listiny základních práv a svobod. I když si navrhovatel
uvědomuje, že svým charakterem jde o sociální právo, kde
chápání principu rovnosti má poněkud širší meze než u
základních práv a svobod, přesto se domnívá, že napadená část
daného ustanovení testem ústavnosti neprochází.
4. Navrhovatel totiž dospěl k názoru, že pokud byly důvodem
poskytnutí jednorázového příspěvku důchodci změny ve výši daně
z přidané hodnoty, pak adresátem této jednorázové výpomoci je
osoba žijící na území státu, který změny ve výši daně z
přidané hodnoty zákonem přijal; nárok na příspěvek proto musí
mít především důchodci žijící na území České republiky bez
ohledu na to, zda mají nárok na výplatu důchodu (části
důchodu) z českého důchodového pojištění či z cizího, např.
slovenského důchodového pojištění. Jinak se - podle názoru
navrhovatele - dostává právní úprava do rozporu s Nařízením č.
1408/1971 EHS, které má zabránit tomu, aby občan trvale
bydlící v členském státu EU, byl vyňat z výhod náležejících
ostatním jeho obyvatelům pouze proto, že je poživatelem
důchodu vypláceného druhým členským státem. Dále vyslovil
názor, že v projednávané věci došlo rovněž k porušení článku
17 Smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o
sociálním zabezpečení (č. 228/1993 Sb.) a článku 11 Správního
ujednání o provádění smlouvy, neboť státní sociální dávkou ve
smyslu článku 17 Smlouvy je z hlediska svého účelu i předmětná
kompenzace z roku 2004. Skutečnost, že skupině důchodců, kteří
trvale žijí na území České republiky, ale nemají nárok na
výplatu důchodu z českého důchodového pojištění, zákon nárok
na jednorázový příspěvek upírá, považuje navrhovatel za
nerovnost, která objektivní a rozumné důvody postrádá.
5. Navrhovatel uzavřel, že v daném případě bude následně třeba
pozitivního zásahu zákonodárce k odstranění neodůvodněné
nerovnosti mezi důchodci žijícími na území České republiky;
nejprve je však nutno odstranit ze zákona napadené ustanovení
diskriminační povahy. Proto navrhl, aby Ústavní soud citované
ustanovení v napadené části zrušil.
II.
6. Ústavní soud si k podanému návrhu vyžádal vyjádření
Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky.
A.
7. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky ve svém
vyjádření uvádí, že zákon č. 237/2004 Sb. byl přijat v
souvislosti s přijetím nového zákona o dani z přidané hodnoty.
Jako důsledek změn ve výši daně z přidané hodnoty byla na
návrh rozpočtového výboru přijata opatření, jejichž účelem
bylo nízkopříjmovým skupinám obyvatel, tj. rodinám s dětmi,
které pobírají dětské přídavky a důchodcům jednorázově
kompenzovat změny ve výši DPH. Sociální kompenzace, v zákoně
nazvaná "jednorázový příspěvek důchodci" se hradila ze
státního rozpočtu. Zákonodárce stanovil, že do okruhu příjemců
tohoto příspěvku mají spadat všichni občané, kteří, především
z hlediska svého věku nebo na základě jiných okolností již
nejsou výdělečně činní anebo jen omezeně, a kteří ještě
přispívají anebo kteří v minulosti přispívali do státního
rozpočtu formou placení pojistného na sociální zabezpečení.
Dalším kritériem zároveň bylo, že příjemci splnili zákonné
podmínky pro vyplácení důchodu z důchodového pojištění. Z toho
vyplývá, že mezi příjemce příspěvku, který představoval
jednorázové plnění a nikoliv opakující se plnění mající
charakter dávky důchodového zabezpečení, nebyli zahrnuti ti
občané, kteří sice představují nízkopříjmovou skupinu
obyvatel, ale nesplňovali podmínky pro výplatu důchodu, anebo
ti občané, respektive obyvatelé České republiky, kteří sice
hmotně zabezpečováni důchodovými dávkami byli, leč z cizího
důchodového systému, do kterého přispívali, nikoliv však z
českého důchodového systému, jehož nebyli účastníky po takovou
dobu, aby splnili podmínky pro poskytování důchodu.
8. Poslanecká sněmovna dodala, že zákonodárce pověřil výplatou
příspěvku orgány sociálního zabezpečení, a to především z toho
důvodu, že tyto orgány mají ve své evidenci příjemce
(poživatele) důchodů a nebylo tak třeba nákladně budovat novou
a jednorázovou evidenci příjemců příspěvku pouze pro
jednorázovou výplatu tohoto příspěvku, a s ohledem na
hospodárnost. Ze skutečnosti, že zákonodárce pověřil výplatou
příspěvku orgány sociálního zabezpečení, nelze dovozovat, že
tento příspěvek byl součástí dávek sociálního zabezpečení. Je
tedy nesprávné dovolávat se mezistátní Smlouvy mezi Českou
republikou a Slovenskou republikou o sociálním zabezpečení
(vyhlášené pod č. 228/1993 Sb.), neboť tato smlouva se na
uvedený příspěvek nevztahuje.
9. Poslanecká sněmovna se proto domnívá, že názor navrhovatele
- Nejvyššího správního soudu na jednorázový kompensační
příspěvek důchodci jako státní sociální dávku ve smyslu
smlouvy mezi Českou republikou a Slovenskou republikou a
Správního ujednání o provádění smlouvy, a jeho poukaz na
porušení Nařízení č. 1408/1971 EHS s čl. 1 a 30 Listiny
základních práv a svobod nejsou správné; jeho návrh je tedy
neopodstatněný.
10. Poslanecká sněmovna konečně uvedla, že hlasovala o zákonu
č. 237/2004 Sb. na své 27. schůzi dne 27. února 2004. Zákon
byl schválen, neboť pro něj z přítomných 163 poslanců a
poslankyň hlasovalo 83 a 66 bylo proti. O zákonu vráceném zpět
prezidentem republiky hlasovala Poslanecká sněmovna dne 22.
dubna 2004 na své 30. schůzi. Z přítomných 184 poslanců bylo
pro zákon 131 a 51 bylo proti. Za tohoto stavu věci nelze
podle Poslanecké sněmovny než vyjádřit stanovisko, že
zákonodárný sbor jednal v přesvědčení, že přijatý zákon je v
souladu s Ústavou, ústavním pořádkem a naším právním řádem. Je
na Ústavním soudu, aby ústavnost napadeného ustanovení
posoudil.
B.
11. Senát Parlamentu České republiky ve svém vyjádření uvedl,
že návrh zákona, jehož část je navržena ke zrušení, předložila
vláda Poslanecké sněmovně 5. listopadu 2003 a po jeho
schválení v Poslanecké sněmovně byl doručen Senátu dne 12.
března 2004. V Senátu byl návrh zákona jako senátní tisk č.
305 projednán ve dvou výborech, a to ve výboru pro
hospodářství, zemědělství a dopravu, a ve výboru pro evropskou
integraci. Výbor pro hospodářství, zemědělství a dopravu jako
výbor garanční ve svém usnesení doporučil Senátu vrátit návrh
zákona Poslanecké sněmovně s pozměňovacími návrhy, které výbor
přijal (pozměňovací návrhy se netýkaly části dvacáté deváté, k
níž směřuje návrh Nejvyššího správního soudu). Výbor pro
evropskou integraci pak doporučil Senátu přijmout usnesení
návrhem zákona se nezabývat, bude-li Senátem schválen návrh
zákona o dani z přidané hodnoty. Senát předložený návrh zákona
projednal na své 14. schůzi dne 1. dubna 2004 a po vystoupení
zástupce předkladatele a zpravodajů obou výborů přijal
usnesení návrhem zákona se nezabývat. Toto usnesení, pro které
ze 73 přítomných senátorů hlasovalo 39 a proti bylo 23
senátorů, bylo přijato poté, co Senát při projednávání
předchozího bodu schválil návrh zákona o dani z přidané
hodnoty.
12. Senát dále prohlásil, že v návrhu zákona předloženého
vládou do Poslanecké sněmovny nebyla obsažena úprava týkající
se jednorázového příspěvku důchodci, vůči níž směřuje návrh
Nejvyššího správního soudu. Tato úprava byla do návrhu zákona
doplněna formou pozměňovacího návrhu až při jeho projednávání
v Poslanecké sněmovně, spolu s některými dalšími úpravami
směřujícími k řešení určitých sociálních kompenzací v
souvislosti se změnami ve výši daně z přidané hodnoty. Z toho
důvodu nebyla k těmto změnám předložena důvodová zpráva, která
by blíže navrhovanou úpravu objasňovala. V obecné poloze byla
navrhovaná úprava zmíněna pouze v rozpravě při projednávání
návrhu zákona o dani z přidané hodnoty (tedy jiného tisku, než
do kterého měla být doplněna), a z obsahu několika vystoupení
vyplynulo, že se jednalo o změnu, která byla iniciována
výsledkem jednání stran tehdejší vládní koalice v Kolodějích
dne 1. února 2004. Z dostupných údajů týkajících se tohoto
jednání pak vyplývá, že se strany vládní koalice dohodly, že v
rámci 2. fáze reformy veřejných financí společně prosadí na
vládní i parlamentní úrovni určitá opatření, mezi kterými byla
také dvě opatření týkající se předmětné záležitosti; jednalo
se o opatření pod bodem 6 a 8 tohoto znění:
13.
6. Ke zmírnění dopadů harmonizačních a dalších změn DPH
budou přijata následující opatření: a) od 1. května 2004 bude
zvýšen rodičovský příspěvek o 1.000,- Kč měsíčně, b) k 1.
červnu 2004 bude vyplacen jednorázový dětský přídavek 2.000,-
Kč na každé dítě rodinám, které splňují nárok na vyplácení
přídavků na děti, c) k 1. červnu 2004 bude vyplacen
jednorázový mimořádný důchod ve výši 1.000,- Kč každému
důchodci (včetně důchodů vdovských, sirotčích a invalidních).
8. Při valorizaci důchodů v roce 2005 budou zohledněny
provedené daňové změny.
14. Senát dodal, že v tomto smyslu byla také úprava týkající
se důchodců prezentována jako jednorázové kompenzační opatření
pro zbývající část roku 2004, s tím, že v průběhu roku nelze
důchody valorizovat, a že pro další období budou důsledky změn
v DPH řešeny pro důchodce v rámci valorizace důchodů. Podle
Senátu je vcelku nepochybné, že pokud byly daňové změny pro
období následující po roce 2004 řešeny v rámci valorizace
důchodů (a to zajisté byly, jelikož zvyšování důchodů se
provádí s ohledem na růst spotřebitelských cen, a zvýšeni DPH
jejich růst ovlivňuje), pak se tato následná kompenzace týkala
jen poživatelů důchodů, pobírajících důchod z českého
důchodového pojištění, stejně jako tomu bylo v případě
jednorázového příspěvku důchodci. Z hlediska výše uvedeného
lze dovodit, že kompenzace pro důchodce byla od počátku
pojímána nikoliv jako nějaká státní sociální dávka stojící
mimo systém důchodového pojištění, ale jako peněžní plnění
náležející v rámci poskytovaných dávek důchodového pojištění,
které má povahu zvýšení důchodů (ať již formou jednorázově
vyplacené dávky či zvýšení pravidelně poskytovaných dávek); v
tomto smyslu by bylo účelné - podle názoru Senátu - posoudit
opodstatněnost podaného návrhu. Lze totiž polemizovat s
názorem, že v případech, kdy Česká republika určité ekonomické
dopady daňových úprav hodlá kompenzovat některým skupinám
občanů, například poživatelům důchodů, nemůže příslušnou
kompenzaci vázat jen na případy, kdy jde o poživatele důchodu
z českého důchodového pojištění. Je vcelku zřejmé, že takové
kompenzace jsou přijímány s ohledem na to, jaká je výše
důchodů poskytovaných podle právní úpravy platné v České
republice, a právě tato skutečnost je zohledňována při
rozhodování o příslušné kompenzaci a její výši. Pokud jde o
poživatele důchodů žijících na území České republiky,
pobírajících důchody poskytované podle předpisů jiného státu,
výše jejich důchodů je pochopitelně závislá na tom, jaká je
právní úprava příslušného státu týkající se podmínek nároku na
důchod a jeho výši. V mnoha případech poživatelé důchodů ze
zahraničí mají důchody několikanásobně vyšší než je průměrná
výše důchodů v České republice, a v mnoha případech je naopak
jejich důchod nižší. Z tohoto hlediska lze mít za to, že pokud
je příslušná kompenzace přijímána s ohledem na to, jaká je
výše důchodů poskytovaných podle právní úpravy platné v České
republice, je takový přístup zákonodárce založený na
objektivních a rozumných důvodech, a jde o úpravu vyhovující
ústavnímu principu rovnosti.
15. Senát dále - k namítanému nesouladu předmětné úpravy s
Nařízením č. 1408/1971 EHS - dovodil, že pokud je tato úprava
chápána jako peněžní plnění poskytované v rámci dávek
důchodového pojištění, které má povahu zvýšení poskytovaných
důchodů (valorizace důchodů), lze v tom stěží spatřovat rozpor
s uvedeným Nařízením; to totiž v čl. 11 stanoví, že "pravidla
pro valorizaci stanovená právními předpisy členského státu se
budou vztahovat na dávky náležející podle těchto předpisů a
vezmou se přitom na zřetel ustanovení tohoto Nařízení".
16. Senát pokračoval a k namítanému rozporu s čl. 17 Smlouvy
mezi Českou republikou a Slovenskou republikou o sociálním
zabezpečeni a s čl. 11 Správního ujednání prohlásil, že jde o
mezinárodní smlouvu, která se od vstupu České republiky do
Evropské unie neuplatňuje, jak to vyplývá z čl. 6 Nařízení č.
1408/1971 EHS. Ve smyslu čl. 7 odst. 2 písm. c) Nařízení se z
uvedené smlouvy uplatňuje pouze její čl. 20 (týkající se doby
zabezpečení získané před rozdělením ČSFR), který je uveden v
příloze III. Nařízení jako ustanovení úmluvy o sociálním
zabezpečeni, které zůstává v platnosti bez ohledu na čl. 6
Nařízení. Z tohoto hlediska je prý argumentace navrhovatele o
rozporu předmětné úpravy s uvedenou smlouvou poněkud
zavádějící.
17. Senát uzavřel, že je na Ústavním soudu, aby ústavnost
návrhem napadené částí ustanovení bodu 2 čl. XXIX, části
dvacáté deváté, zákona č. 237/2004 Sb. posoudil a aby v
případě vyhovění podanému návrhu rozhodl, k jakému datu se
napadená část ustanovení zákona zrušuje, jelikož by to
vyžadovalo provést odpovídající změny i v dalších ustanoveních
čl. XXIX zákona č. 237/2004 Sb.
C.
18. Ústavní soud si k návrhu vyžádal i stanoviska Ministerstva
práce a sociálních věcí a Ministerstva financí České republiky
(§ 49 odst. 1 zákona č. 182/1993 Sb.).
19. Ministerstvo práce a sociální věcí úvodem (rovněž)
konstatovalo, že část dvacátá devátá (Jednorázový příspěvek
důchodci) byla do předmětného zákona doplněna až v Poslanecké
sněmovně, a to na základě usnesení rozpočtového výboru
(usnesení č. 339 z 25. schůze rozpočtového výboru ze dne 11.
února 2004) a k této části zákona není tedy k dispozici
důvodová zpráva. Podklad (tj. paragrafovaný text) pro toto
usnesení připravovalo Ministerstvo práce a sociálních věcí, a
to včetně jednorázového příspěvku dítěti (část dvacátá osmá
zákona č. 237/2004 Sb.).
20. K věci samé ministerstvo uvedlo, že Nařízení Rady (EHS) č.
1408/71 (dále jen "nařízení") vymezuje v čl. 1 písm. t) pojem
"dávky" a "důchody". Příspěvek podle zákona č. 237/2004 Sb. má
jednoznačně charakter dávky uvedené v tomto ustanovení, neboť
představuje určitou formu valorizace důchodu (v daném případě
jednorázově vyplacené), a proto je třeba s tímto příspěvkem
zacházet podle zásad obsažených v tomto nařízeni jako s
důchodem (tj. např. je nutné příspěvek vyplatit i do ciziny).
Je však věcí každého státu stanovit, jak budou konstruovány
jeho důchody a jaké valorizace (včetně forem valorizace)
důchodů budou prováděny. Nařízení nikde nestanoví, že úpravy
činěné u vlastních důchodů (včetně valorizace) musí být
prováděny i u cizích důchodů, pokud poživatelé cizího důchodu
bydlí na území státu (zde v České republice). V ustanovení čl.
3 nařízení je zakotvena zásada rovnosti v zacházení, která
stanoví, že osoby sídlící na území členských států, na které
se vztahuji ustanovení nařízení, podléhají stejným povinnostem
a užívají stejných výhod podle legislativy členského státu
jako státní příslušnici dotyčného státu; v souladu s touto
zásadou je proto úprava příspěvku v zákoně č. 237/2004 Sb.,
která není vázána na pobyt nebo na státní příslušnost, ale na
jinou podmínku, tj. na výplatu důchodu z českého důchodového
pojištěni. Česká republika tedy neporušila právo EU (tj.
uvedené nařízení), pokud příspěvek k cizím důchodům
nepřiznala. Oprávněnost názoru, že s příspěvkem je třeba
nakládat jako s důchodem a že příspěvek (jako forma
valorizace) nenáleží k cizím důchodům, avšak je nutno jej
poskytovat ke všem vlastním důchodům (tj. i k důchodům
vypláceným do ciziny, žije-li důchodce v cizině), dokládá
podle ministerstva i skutečnost, že Slovenská republika - sice
po delší době a až po konzultaci s orgány EU - uznala svoji
povinnost vyplatit podle práva EU obdobný slovenský příspěvek
(podle národního zákona omezený pouze na poživatele
slovenských důchodů s trvalým pobytem v SR) i ke slovenským
důchodům vypláceným do ciziny (tj. i do ČR). Rozpor s
citovaným nařízením není tedy podle názoru Ministerstva práce
a sociálních věcí dán.
21. Ministerstvo - k čl. 17 Smlouvy mezi ČR a SR o sociálním
zabezpečení (dále jen "smlouva") - uvedlo, že smlouva se
vztahuje na státní sociální dávky. Z čl. XXIX zákona č.
237/2004 Sb. však nevyplývá, že by příspěvek měl charakter
státní sociální dávky, tj. dávky vyplácené ze samostatné
soustavy, jak to předpokládá čl. 2 odst.l smlouvy. Naopak z
nařízení (viz výše) plyne, že příspěvek má vzhledem ke svým
podmínkám charakter důchodového plnění. Dodalo, že zákon č.
237/2004 Sb. nabyl účinnosti dnem vstupu smlouvy o přistoupení
České republiky k EU v platnost (tj. dnem 1. května 2004);
tímto dnem byla smlouva nahrazena komunitárním právem (tj. též
nařízením, jak to nařízení v čl. 6 výslovně uvádí, s výjimkami
uvedenými v příloze III. nařízení, event, v příloze 5 Nařízení
č. 574/72, přičemž čl. 17 do těchto příloh /výjimek/ zařazen
nebyl). To znamená, že od vstupu České republiky do EU není
smlouva (včetně Čl. 17) aplikovatelná, neboť byla nahrazena
nařízením, a nemohlo tedy v červnu 2004 dojít k rozporu se
smlouvou.
22. Ministerstvo - k tvrzení o porušení principu rovnosti a o
neexistenci objektivních a rozumných důvodů podmínky pobírání
důchodů z českého důchodového pojištění - prohlásilo, že
účelem zákona č. 237/2004 Sb. bylo mj. jednorázově kompenzovat
nárůst životních nákladů v souvislosti se změnami ve výši daně
z přidané hodnoty, resp. usnadnit (zmírnit) přechod na
jednorázové zvýšení cen v důsledku nové sazby daně z přidané
hodnoty, a to formou jednorázového poskytnutí stanovené
peněžní částky, tj. příspěvku. Tento příspěvek přitom nebyl
(zejména pro vysokou finanční a technickou náročnost) určen
pro veškeré obyvatelstvo (jako kdysi v době svého zavedení
státní vyrovnávací příspěvek), ale pouze pro určité skupiny
osob, které již zpravidla nemají příjmy z vlastní výdělečné
činnosti, jsou odkázány na sociální dávky a vzestupem cen jsou
tedy nejvíce dotčeny. Zákonodárce proto přiznal příspěvek k
vyrovnání vzestupu cen nezaopatřeným dětem (čl. XXVIII zákona
č. 237/2004 Sb., tj. za podmínky výplaty přídavku na dítě
podle zákona o státní sociální podpoře, tedy dětem pobírajícím
tuto dávku z českého systému, který je nastaven na určitou
příjmovou situaci rodiny) a dále poživatelům důchodů z českého
důchodového pojištění, tj. důchodům, které jsou navázány na
minulou výdělečnou činnost v České republice a které jsou
valorizovány podle vývoje příjmů a cen v České republice
(poznámka: příspěvek, jak je výše uvedeno, není plošný a není
vázán např. na věk nebo na jiné skutečnosti). Důchody jsou
obecně výsledkem minulé ekonomické aktivity v daném státě a
reagují dále na aktuální příjmovou a cenovou úroveň tohoto
státu. Úroveň příjmů osob, které jsou poživateli důchodů z
jiných států by měl v prvé řadě garantovat stát, do jehož
důchodového systému tyto osoby v minulosti přispívaly a z
něhož nyní i čerpají. Valorizace důchodů (včetně zvyšování o
pevné částky) je nastavena podle vývoje příjmů a cen ve státě,
který důchod vyplácí, a nikdy (a to platí ve všech zemích) se
nepřihlíží k vývoji příjmů a cen ve státě, kam se důchod
vyplácí (tj. nedochází k diferencované valorizaci podle státu
bydliště důchodce; důchody vyplácené do ciziny se tedy zvyšují
i v případě, že v cizině k vzestupu příjmů nebo cen nedošlo);
pokud by valorizace měla být prováděna i se zřetelem k tomuto
vývoji ve státě bydliště poživatele důchodu vypláceného jiným
státem, docházelo by k dvojí valorizaci, a byly by i technické
obtíže, protože stát bydliště důchodce nevyplácí cizí důchod,
a zejména k tomu není žádného právního nebo věcného důvodu.
23. Ministerstvo dodalo, že existence příspěvku a jeho výše
byla koncipována s vědomím toho, jaké jsou průměrné příjmy
osob, kterým je vyplácen český důchod; úrovní příjmů osob,
které pobírají důchod z cizího státu, se zákonodárce nezabýval
a ani zabývat nemohl (navíc důchody těchto osob jsou v
některých případech i několikanásobně vyšší než jsou průměrné
české důchody). Osoby, které nebyly nijak spjaty s českým
systémem důchodového pojištění a neplatily daně ani pojistné
na české sociální pojištěni, by tedy neměly mít nárok na
příspěvek jen proto, že je jim vyplácen důchod z cizozemského
důchodového pojištěni, který není nikterak spjat s odvodem
daní nebo pojistného do státního rozpočtu České republiky.
Důchody podléhají vždy právnímu režimu daného státu, a to
včetně valorizací důchodů, tj. nezvyšují se nebo naopak se
neomezují důchody vyplácené jiným státem. Uvedený účel
příspěvku, a to, že cizí důchod není nijak navázán ani na
minulou ani na současnou úroveň příjmů a cen v České
republice, jsou tudíž důvody existence uvedené podmínky
pobírání důchodu z českého důchodového pojištění.
24. Ministerstvo pokračovalo a uvedlo, že celá konstrukce
příspěvku v čl. XXIX zákona č. 237/2004 Sb. je tedy spojena s
vyplácením důchodu z českého důchodového pojištění a
vypuštěním předmětných slov by se stal čl. XXIX zákona č.
237/2004 Sb. v podstatě neaplikovatelný. Například podle čl.
XXIX bodu 5 byl k výplatě příspěvku příslušný ten orgán
sociálního zabezpečení, který je příslušný k výplatě důchodu v
červnu 2004; pokud není vyplácen důchod z českého důchodového
pojištěni, chybělo by určení plátce příspěvku. Jestliže by
odpadla podmínka výplaty důchodu z českého důchodového
pojištění, stal by se navíc okruh oprávněných osob velmi
neurčitý (není stanovena podmínka např. trvalého pobytu na
území České republiky, která by ve vztahu ke státům EU a ke
smluvním státům byla problematická), což by znamenalo právní
nejistotu. Vzhledem k čl. XXIX bodu 8 (nárok na výplatu
příspěvku zanikl dnem 30. června 2005) by vypuštěním
předmětných slov ze zákona č. 237/2004 Sb. vznikla též
nerovnost mezi osobami, které včas podaly žalobu (a kterým by
vypuštění předmětných slov pomohlo) a řízení ještě neskončilo,
a osobami, které žalobu nepodaly a kterým tedy nárok na
příspěvek podle tohoto ustanoveni uplynutím času zanikl.
25. Ministerstvo konečně poukázalo na názor navrhovatele, že v
daném případě je třeba pozitivního zásahu zákonodárce k
odstranění neodůvodněné nerovnosti mezi důchodci žijícími na
území České republiky. K tomu lze uvést, že vzhledem k odstupu
času již původní účel příspěvku zanikl (účelem příspěvku bylo
pomoci vyrovnat se s růstem cen v důsledku změn u daně z
přidané hodnoty v roce 2004). Provádět novelizaci zákona č.
237/2004 Sb. nejdříve s účinností v roce 2008 a měnit přitom
zpětně okruh oprávněných osob a řešit technické otázky (např.
určit plátce příspěvku v případě cizích důchodů a techniku
výplaty ve vztahu k čl. XXIX bodu 6 zákona č. 237/2004 Sb.) i
otázky nároku podle čl. XXIX bodu 8 zákona č. 237/2004 Sb. by
již v současné době, s přihlédnutím k účelu a výši příspěvku
(1000 Kč), nemělo smyslu; navíc by bylo v této situaci třeba
analogicky posoudit i podmínku uvedenou v čl. XXVIII bodu 2,
aby nebyla založena nerovnost u příspěvku dítěti a příspěvku
důchodci). Ministerstvo práce a sociálních věcí tuto
novelizaci tudíž považuje za nereálnou a navrhuje, aby Ústavní
soud návrh navrhovatele - Nejvyššího správního soudu zamítl.
D.
26. Ministerstvo financí České republiky ve svém stručném
vyjádření k návrhu uvedlo, že předmětné ustanovení sice může
mít diskriminační charakter; domnívá se však, že je nutno
přihlédnout ke skutečnosti, že je již v podstatě
"zkonzumováno" (podle čl. XXIX odst. 8 zkoumaného zákona
zaniká nárok na výplatu příspěvku důchodci 30. 6. 2005) a
případné zrušení slov "z českého důchodového pojištění" by nic
nevyřešilo. Ministerstvo však zdůraznilo, že každá změna,
která by znamenala rozšíření nároku na důchodce pobírající
důchod nejen ze slovenského, ale i z jiných důchodových
systémů na území České republiky, by znamenala zvýšení výdajů
ze státního rozpočtu, což je pro ministerstvo financí s
ohledem na potřebu stabilizace veřejných rozpočtů
nepřijatelné. Ministerstvo financí proto s návrhem
navrhovatele nesouhlasí.
III.
27. Ústavní soud nejdříve v souladu s § 68 odst. 2 zákona o
Ústavním soudu zkoumal, zda zákon, u kterého navrhovatel
namítá protiústavnost části jeho ustanovení, byl přijat a
vydán v mezích Ústavou stanovené kompetence a ústavně
předepsaným způsobem. Zjistil (mj. z vyjádření Poslanecké
sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky, jakož i z
příslušných sněmovních tisků, těsnopiseckých zpráv, usnesení a
údajů o průběhu hlasování obou komor), že napadený zákon byl
přijat a vydán Ústavou předepsaným způsobem a v mezích Ústavou
stanovené kompetence, při dodržení kvor, stanovených v čl. 39
odst. 1 a 2 Ústavy ČR. Zákon byl vyhlášen dne 23. 4. 2004 ve
Sbírce zákonů v částce 78 pod číslem 237/2004 Sb.
28. Ústavní soud však na druhé straně zjistil, že napadená
právní úprava byla do návrhu zákona doplněna formou
pozměňovacího návrhu až při projednávání zákona č. 237/2004
Sb., v Poslanecké sněmovně. Se zřetelem na zásady vyslovené v
nálezu sp. zn. Pl. ÚS 77/06 (Sbírka nálezů a usnesení
Ústavního soudu, svazek 44, nález č. 30; str. 349 a násl.,
vyhlášen pod č. 37/2007 Sb.)
usoudil, že lze tuto právní úpravu označit za tzv. "přílepek"
a tedy - zásadně - za porušení běžných principů legislativního
procesu. Nicméně, Ústavní soud zde použil test přiměřenosti ve
vazbě na další ústavním pořádkem chráněné principy, zejména na
princip oprávněné důvěry občanů v právo, právní jistoty a na
zásadu nabytých práv. V této souvislosti též dovodil, že šlo
o právní úpravu ad hoc, která je již konzumována. Proto ke
zrušení napadené části zákona z uvedeného formálního důvodu
nepřistoupil.
IV.
29. Ustanovení bodu 2 čl. XXIX, části dvacáté deváté, zákona
č. 237/2004 Sb., kterým se v souvislosti s přijetím zákona o
dani z přidané hodnoty mění některé zákony a přijímají některá
další opatření a mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních
daních, ve znění zákona č. 479/2003 Sb., a zákon č. 338/1992
Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů, zní
(návrhem napadená část podtržena):
Nárok na příspěvek důchodci
má fyzická osoba, která má nárok na výplatu důchodu (části
důchodu) z českého důchodového pojištění (dále jen "důchod")
alespoň za část června 2004. Má-li poživatel důchodu v tomto
měsíci nárok na výplatu více důchodů, náleží příspěvek
důchodci jen jednou.
V.
30. Ústavní soud dospěl k názoru, že návrh není důvodný.
31. Úkolem Ústavního soudu bylo zejména posoudit, zda napadená
právní úprava není způsobilá porušit zásadu rovnosti v
právech, obecně vyjádřenou v článku 1 Listiny základních práv
a svobod, podle něhož lidé jsou svobodní a rovní v důstojnosti
i v právech (konkretizovanou v článku 3 Listiny v odstavci
prvním) a zda se ve svých důsledcích nejedná - v souvislosti s
uvedenými články - o diskriminaci zasahující právo na
přiměřené hmotné zabezpečení ve stáří podle čl. 30 odst. 1
Listiny.
32. Ústavní soud již v řadě svých rozhodnutí (srov. např. v
nálezu sp. zn. Pl. ÚS 33/96, Sbírka nálezů a usnesení
Ústavního soudu ČR, svazek 8, nález č. 67, str. 163 a násl.,
vyhlášen pod č. 185/1997 Sb.) blíže vyložil obsah ústavního
principu rovnosti. Je namístě především zopakovat, že se ztotožnil
s chápáním rovnosti, jak ji vyjádřil již Ústavní soud ČSFR ve
svém nálezu z 8. 10. 1992 sp. zn. Pl. ÚS 22/92 (publikovaném pod
č. 11 Sbírky usnesení a nálezů ÚS ČSFR), podle kterého "je věcí
státu, aby v zájmu zabezpečení svých funkcí rozhodl, že určité
skupině poskytne méně výhod než jiné. Ani zde však nesmí postupovat
zcela libovolně ... Pokud zákon určuje prospěch jedné skupiny a
zároveň tím stanoví neúměrné povinnosti jiné, může se tak
stát pouze s odvoláním na veřejné hodnoty." Ústavní soud tím
odmítl absolutní chápání principu rovnosti a pojal rovnost
jako kategorii relativní, jež vyžaduje zejména odstranění
neodůvodněných rozdílů a vyloučení libovůle. Obsah principu
rovnosti tím posunul do oblasti ústavněprávní
akceptovatelnosti hledisek odlišování subjektů a práv.
Rozlišování v přístupu k určitým právům tedy nesmí být
projevem libovůle, neplyne z něj však kategorický závěr, že by
každému muselo být přiznáno jakékoli právo (srov. níže uvedený
nález sp. zn. Pl. ÚS 15/02). Článek 1 Listiny základních práv
a svobod nelze ostatně vykládat izolovaně od dalších obecných
článků 2 až 4 Listiny, ale naopak je třeba je pojmout jako
jediný celek. Z úpravy těchto obecných ustanovení je zřejmé,
že ani základní chráněné hodnoty vyjmenované v článku 3
Listiny nekoncipoval ústavodárce jako absolutní. Ve věci sp.
zn. Pl. ÚS 4/95 (Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR,
svazek 3, nález č. 29, str. 209 a násl., vyhlášen pod č.
168/1995 Sb.) Ústavní soud mj. konstatoval, že nerovnost
v sociálních vztazích, má-li se dotknout základních lidských
práv, musí dosáhnout intenzity, zpochybňující, alespoň v určitém
směru, již samu podstatu rovnosti. To se zpravidla děje tehdy,
je-li s porušením rovnosti spojeno i porušení jiného základního práva.
33. Jak dále uvedl Ústavní soud v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 15/02
(Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR, svazek 29, nález
č. 11, str. 79 a násl., vyhlášen pod č. 40/2003 Sb.), princip
rovnosti je právně filozofickým postulátem, který je v rovině
pozitivního práva garantován zákazem diskriminace. Rovnost není
kategorií neměnnou, neboť prochází vývojem, který její obsah
obzvláště v oblasti práv politických a sociálních výrazně poznamenává.
Rovněž mezinárodní instrumenty o lidských právech a mnohá rozhodnutí
mezinárodních kontrolních orgánů vycházejí z toho, že ne každé
nerovné zacházení s různými subjekty lze kvalifikovat jako
porušení principu rovnosti, tedy jako protiprávní diskriminaci
jedněch subjektů ve srovnání se subjekty jinými. Aby k
porušení došlo, musí být splněno několik podmínek, jde zejména
o situaci, že se s různými subjekty, které se nacházejí ve
stejné nebo srovnatelné situaci, zachází rozdílným způsobem,
aniž by existovaly objektivní a rozumné důvody pro uplatněný
rozdílný přístup. Zde lze doplnit - jak plyne z výše uvedeného
nálezu -, že Evropský soud pro lidská práva ve své ustálené
judikatuře obdobně konstatuje, že odlišnost v zacházení mezi
osobami nacházejícími se v analogických nebo srovnatelných
situacích je diskriminační, pokud nemá žádné objektivní a
rozumné ospravedlnění, tj. pokud nesleduje legitimní cíl, nebo
pokud nejsou použité prostředky sledovanému cíli přiměřené.
Rovněž Výbor OSN pro lidská práva při aplikaci čl. 26 Paktu
opakovaně vyjádřil názor, že vyloučení libovůle spočívá v tom,
že nelze uplatnit diskriminaci mimo rozumná a objektivní
kritéria, (
reasonable and objective criteria
).34. Zákonodárce má však určitý prostor k úvaze, zda v oblasti
sociálních práv zakotví zacházení preferenční. Musí přitom
dbát o to, aby zvýhodňující přístup byl založen na zmíněných
objektivních a rozumných důvodech (legitimní cíl zákonodárce)
a aby mezi tímto cílem a prostředky k jeho dosažení (právní
výhody) existoval vztah přiměřenosti. V oblasti občanských a
politických práv a svobod, již imanentně charakterizuje
povinnost státu zdržet se zásahů do nich, existuje pro
preferenční zacházení s některými subjekty obecně jen
minimální prostor. Naproti tomu v oblasti práv hospodářských,
sociálních, kulturních a menšinových, v nichž je stát naopak k
aktivním zásahům povinován - jelikož mají odstranit některé
aspekty nerovnosti mezi různými skupinami složitě sociálně,
kulturně, profesně či jinak rozvrstvené společnosti -
zákonodárce logicky disponuje mnohem větším prostorem k
uplatnění své představy o přípustných mezích faktické
nerovnosti uvnitř ní (srov. výše citovaný nález Ústavního
soudu sp. zn. Pl. ÚS 15/02).
35. Pod zorným úhlem shora vyjádřených základních principů a
již dříve přijatých závěrů Ústavního soudu tedy Ústavní soud
posuzoval, zda napadená právní úprava není neodůvodněným
projevem státní libovůle, či zda jde o legitimní snahu o
důvodný preferenční přístup a nikoli o protiústavní
rozlišování mezi dotčenými subjekty, jež není založeno na
objektivních a rozumných důvodech a hlediscích. Vyloučení
libovůle spočívá zejména v tom, že nelze uplatnit jakékoli
privilegium či diskriminaci mimo rozumná a objektivní
kritéria. Z postulátu rovnosti sice nevyplývá - jak již bylo
výše konstatováno - požadavek obecné rovnosti všech se všemi,
plyne z něj však požadavek, aby právo bezdůvodně
nezvýhodňovalo ani neznevýhodňovalo jedny před druhými.
36. Meritum věci spočívá - jak je výše podrobně shrnuto - v
právní úpravě, podle které (ve smyslu předmětné pasáže zákona
č. 237/2004 Sb.) bylo účelem mj. jednorázově kompenzovat
nárůst životních nákladů v souvislosti se změnami ve výši daně
z přidané hodnoty, resp. usnadnit přechod na jednorázové
zvýšení cen v důsledku nové sazby daně z přidané hodnoty, a to
formou jednorázového poskytnuti stanovené peněžní částky, tj.
příspěvku. Tento příspěvek přitom nebyl pojat jako plošný,
určený pro všechny obyvatele České republiky, ale pouze pro
určité skupiny osob, které již zpravidla nemají příjmy z
vlastní výdělečné činnosti a mohou být vzestupem cen nejvíce
dotčeny. Zákonodárce jej tedy přiznal poživatelům důchodů z
českého důchodového pojištění.
37. Se zřetelem na shromážděné podklady k danému případu a na
vyjádření příslušných dotčených orgánů státní moci (srov.
shora) souhlasí i Ústavní soud s názorem, že předmětná
jednorázová kompenzace pro důchodce byla od počátku pojímána
nikoliv jako sociální dávka stojící mimo systém důchodového
pojištění, ale jako - i když poněkud nestandardní - plnění v
rámci poskytovaných dávek z českého důchodového pojištění
(pozn.: příspěvek bylo proto třeba vyplatit i do ciziny), tedy
s ohledem na to, jaká je výše důchodů poskytovaných podle
právní úpravy platné v České republice; poživatelů cizích
důchodů, žijících na území České republiky, se týkat nemohla.
Tento přístup bylo možné považovat za jednorázovou quasi
valorizaci důchodu. Logicky a z podstaty věci samé pak platí,
jak připomnělo Ministerstvo práce a sociálních věcí, že jeho
výše byla koncipována s vědomím toho, jaké jsou průměrné
příjmy osob, kterým je vyplácen český důchod; úrovní příjmů
osob, které pobírají důchod z cizího státu, mnohdy se svou
výší značně lišící od důchodu českého, se zákonodárce
nezabýval a ani zabývat nemohl.
38. V uvedeném postupu zákonodárce nelze podle přesvědčení
Ústavního soudu shledat žádnou neodůvodněnou diskriminaci; je
skutečně a nepochybně věcí každého státu stanovit, jaké
valorizace důchodů, reagující na aktuální příjmovou a cenovou
úroveň konkrétního státu budou prováděny. Zvolený postup lze
považovat za legitimní a provedený způsobem, jenž je jeho
účelu přiměřený. Ad absurdum vzato, v případě vyhovění danému
návrhu, tedy v podstatě v případě přiznání této jednorázové
kompenzace i poživatelům slovenských (a jiných cizích)
důchodů, žijících na území České republiky, by se naopak mohly
oprávněně cítit diskriminovány i jiné skupiny osob, a to nejen
důchodců, pokud by nebylo přijato řešení plošné.
39. Se zřetelem k tomu neobstojí navrhovatelem namítaný údajný
nesoulad napadené právní úpravy s čl. 17 Smlouvy mezi ČR a SR
o sociálním zabezpečení, neboť tato smlouva se týkala jen
oblasti státních sociálních dávek, leč uvedený příspěvek měl,
jak je vyloženo výše, charakter plnění důchodového. Je třeba
rovněž souhlasit s názory Senátu Parlamentu České republiky a
Ministerstva práce a sociálních věcí, jež ve svých vyjádřeních
připomněly mj., že jde o mezinárodní smlouvu, která se od
vstupu České republiky do Evropské unie neuplatňuje, jak to
vyplývá z čl. 6 Nařízení č. 1408/1971 EHS. K námitkám
navrhovatele ohledně nesouladu dané právní úpravy s tímto
nařízením pak stačí zopakovat, že uvedené nařízení nikde
nestanoví, že úpravy činěné u vlastních důchodů (včetně
valorizace) musí být prováděny i u důchodů cizích, pokud
poživatelé cizího důchodu bydlí na území daného konkrétního
státu. Je v souladu se zásadou rovnosti zacházení, uvedenou v
tomto nařízení, jestliže úprava příspěvku v zákoně č. 237/2004
Sb., není vázána na pobyt nebo na státní příslušnost, ale na
podmínku jinou, tj. na výplatu důchodu z českého důchodového
pojištěni. Ostatně, nelze přehlédnout, že právo Evropské unie
referenčním kritériem posuzování ústavnosti zákonů a ostatních
právních předpisů pro Ústavní soud není.
40. Ústavní soud dále zdůrazňuje, že sama výše předmětné
částky, tedy 1000 Kč (cca 40 Euro), navíc jednorázově
vyplácená, může stěží založit, pokud jde o jednotlivce,
natolik neodůvodněnou nerovnost, že by mohla zasáhnout ústavní
rovinu, byť ve vztahu ke státnímu rozpočtu o zanedbatelnou
částku nejde. Za veřejný zájem lze pak nepochybně považovat i
účelné hospodaření s finančními prostředky, určenými k
vyplácení důchodů ve výši, stanovené právními předpisy.
41. Proto Ústavní soud návrh zamítl.
42. Ústavní soud dospěl k závěru, že od ústního jednání nelze
očekávat další objasnění věci a proto se souhlasem účastníků
od něho upustil.
Předseda Ústavního soudu:
JUDr. Rychetský v. r.