116/2011 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 15. dubna 2011,
kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách
a školských poradenských zařízeních
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví
podle § 28 odst. 6, § 121 odst. 1 a § 123 odst. 5
zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb. a zákona
č. 49/2009 Sb.:
Čl. I
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských
služeb ve školách a školských poradenských zařízeních,
se mění takto:
1. Úvodní věta vyhlášky zní:
„Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 28 odst. 6,
§ 121 odst. 1 a § 123 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona
č. 383/2005 Sb. a zákona č. 49/2009 Sb.:“.
2. V § 1 odst. 2 se věta druhá nahrazuje větou
„Podmínkou poskytnutí psychologické nebo speciálně
pedagogické poradenské služby je předání informace
podle odstavce 3 a písemný souhlas žáka nebo jeho zákonného
zástupce.“.
3. V § 1 odstavec 3 zní:
„(3) Žák, v případě žáka, který má zákonného zástupce,
také jeho zákonný zástupce, musí být školou
nebo školským poradenským zařízením předem srozumitelně
a jednoznačně informován o
a) všech podstatných náležitostech poskytované poradenské
služby, zejména o povaze, rozsahu,
trvání, cílech a postupech poskytované poradenské
služby,
b) prospěchu, který je možné očekávat, a o všech
předvídatelných důsledcích, které mohou vyplynout
z poskytování poradenské služby, i možných
následcích, pokud tato služba nebude poskytnuta,
c) právech a povinnostech spojených s poskytováním
poradenských služeb včetně práva žádat kdykoli
poskytnutí poradenské služby znovu.“.
4. V § 1 se doplňují odstavce 4 a 5, které znějí:
„(4) Poradenská služba se začne poskytovat bez
zbytečného odkladu, nejpozději však do tří měsíců
ode dne přijetí žádosti. Lhůt podle věty první se nemůže
dovolávat žadatel, který neposkytuje součinnost
potřebnou ke splnění účelu poradenské služby. Krizová
poradenská intervence, kterou se poskytuje pomoc
v naléhavých ohrožujících situacích, zejména při
ohrožení života a dalších práv žadatele, se poskytuje
bezprostředně po přijetí žádosti.
(5) Výsledkem psychologické nebo speciálně pedagogické
diagnostiky jsou zpráva z vyšetření a doporučení
obsahující návrhy úprav ve vzdělávání žáka. Při
vydání zprávy a doporučení je žák, v případě žáka,
který má zákonného zástupce, též jeho zákonný zástupce,
informován o obsahu doporučení způsobem
srozumitelným pro nejširší možný okruh osob. Žák
nebo jeho zákonný zástupce potvrzuje svým podpisem,
že doporučení s ním bylo projednáno, že porozuměl
jeho povaze a obsahu a případně že k němu uplatňuje
výhrady spolu s jejich upřesněním. Zpráva a doporučení
se vydávají nejpozději do 30 dnů ode dne ukončení
vyšetření. Doporučení je platné po dobu určitou, odpovídající
jeho účelu; v případě doporučení zařazení
žáka do školy nebo vzdělávacího programu pro žáky
se zdravotním postižením však nejvýše po dobu jednoho
roku. Před skončením platnosti doporučení školské
poradenské zařízení vyrozumí žáka nebo jeho zákonného
zástupce o potřebě nové diagnostiky.“.
5. § 2 včetně nadpisu zní:
„§ 2
Účel poradenských služeb
Účelem poradenských služeb je přispívat zejména
k
a) vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný
a psychický vývoj žáků, pro jejich sociální vývoj,
pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání
a v průběhu vzdělávání,
b) naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností,
dovedností a zájmů před zahájením a v průběhu
vzdělávání,
c) prevenci a řešení výukových a výchovných obtíží,
projevů různých forem rizikového chování, které
předchází vzniku sociálně patologických jevů a dalších
problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací
k překonávání problémových situací,
d) vytváření vhodných podmínek pro vzdělávání
žáků se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním
a sociálním znevýhodněním,
e) vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů
práce pro žáky, kteří jsou příslušníky jiných kultur
nebo etnických skupin,
f) vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů
práce pro žáky nadané a mimořádně nadané,
g) vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního
uplatnění,
h) rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně
pedagogických znalostí a profesních dovedností
pedagogických pracovníků ve školách a školských
zařízeních,
i) zmírňování důsledků zdravotního postižení, zdravotního
znevýhodnění a sociálního znevýhodnění
a prevenci jeho vzniku.“.
6. § 4 včetně nadpisu zní:
„§ 4
Další dokumentace
(1) Školské poradenské zařízení vede dokumentaci
a) o žádostech o poskytnutí poradenské služby, o odmítnutí
nebo přerušení poskytování poradenské
služby,
b) o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální
i skupinové,
c) o poskytnutí informace podle § 1 odst. 3 a potvrzení
podle § 1 odst. 5 věty čtvrté,
d) o spolupráci se školami a školskými zařízeními.
(2) Škola vede o poradenských službách poskytovaných
školním psychologem nebo speciálním pedagogem
dokumentaci podle odstavce 1 písm. a) až d) a o poradenských
službách poskytovaných školním metodikem
prevence nebo výchovným poradcem dokumentaci
podle odstavce 1 písm. b).“.
7. V § 5 odst. 3 písmena a) a b) včetně poznámky
pod čarou č. 3 znějí:
„a) zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost
žáků na povinnou školní docházku a vydává o ní
zprávu; doporučuje zákonným zástupcům a řediteli
školy návrhy podpůrných nebo vyrovnávacích
opatření, zařazení do vzdělávacího programu přizpůsobeného
vzdělávacím potřebám žáka, případně
zařazení do školy a třídy odpovídající vzdělávacím
potřebám žáka; spolupracuje při přijímání
žáků do škol; provádí psychologická a speciálně
pedagogická vyšetření pro žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami,
b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků škol a na
základě výsledků psychologické a speciálně pedagogické
diagnostiky vypracovává odborné posudky
a návrhy podpůrných nebo vyrovnávacích
opatření pro školy a školská zařízení, včetně posudků
pro účely uzpůsobení podmínek pro konání
maturitní zkoušky a jednotlivé zkoušky, která
svým obsahem a formou odpovídá zkoušce maturitní
zkoušky3),
3) Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování
vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou.“.
8. V § 6 odstavec 1 zní:
„(1) Centrum poskytuje poradenské služby při
výchově a vzdělávání žáků se zdravotním postižením,
jakož i dětí s hlubokým mentálním postižením, v odůvodněných
případech, zejména v pochybnostech, zda
se jedná o žáka se zdravotním postižením nebo zdravotním
znevýhodněním, také při výchově a vzdělávání
žáků se zdravotním znevýhodněním. Jedno centrum
poskytuje poradenské služby podle věty první v rozsahu
odpovídajícím jednomu nebo více druhům zdravotního
postižení podle části II bodů 1 až 8 přílohy č. 2
k této vyhlášce.“.
9. V § 6 odst. 4 se na konci textu písmene a) doplňují
slova „ , připravuje posudky pro účely uzpůsobení
maturitní zkoušky a jednotlivé zkoušky, která
svým obsahem a formou odpovídá zkoušce maturitní
zkoušky, u žáků a uchazečů se zdravotním postižením3)“.
10. V § 6 odst. 4 se na konci textu písmene d)
doplňují slova „ , případně také se zdravotním znevýhodněním“.
11. V § 7 odst. 2 písmeno f) zní:
„f) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými
či výukovými obtížemi a vytváření předpokladů
pro jejich snižování a“.
12. V příloze č. 1 pod nadpisem „Informační
a metodická činnost. Příprava podkladů pro vzdělávací
opatření, dokumentace apod.:“ bod 3 zní:
„3) Při přípravě zpráv v případech, kdy je žák v péči odborného lékaře nebo klinického
psychologa, školské
poradenské zařízení vychází z klinické diagnosy a léčebných opatření odborného lékaře
nebo klinického
psychologa, který tuto péči žákovi poskytuje, pokud tyto podklady zákonný zástupce
nebo žák školskému
poradenskému zařízení předá.“.
Čl. II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2011.
Ministr:
Mgr. Dobeš v. r.