147/2011 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 25. května 2011,
kterou se mění vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů
se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 7 odst. 3, § 19,
§ 23 odst. 3, § 26 odst. 4 a § 56 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č.
383/2005 Sb. a zákona č. 49/2009 Sb.:
Čl. I
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními
vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, se mění takto:
1. § 1 včetně poznámek pod čarou č. 1 a 2 zní:
„§ 1
(1) Vzdělávání dětí, žáků a studentů (dále jen „žák“) se speciálními vzdělávacími
potřebami (dále jen „speciální vzdělávání“) a vzdělávání žáků mimořádně nadaných
se uskutečňuje s využitím vyrovnávacích a podpůrných opatření.
(2) Vyrovnávacími opatřeními při vzdělávání žáků se zdravotním nebo sociálním
znevýhodněním se pro účely této vyhlášky rozumí využívání pedagogických, popřípadě
speciálně pedagogických metod a postupů, které odpovídají vzdělávacím potřebám žáků,
poskytování individuální podpory v rámci výuky a přípravy na výuku, využívání poradenských
služeb školy a školských poradenských zařízení, individuálního vzdělávacího plánu
a služeb asistenta pedagoga2). Škola tato opatření poskytuje na základě pedagogického
posouzení vzdělávacích potřeb žáka, průběhu a výsledků jeho vzdělávání, popřípadě
ve spolupráci se školským poradenským zařízením.
(3) Podpůrnými opatřeními při vzdělávání žáků se zdravotním postižením
se pro účely této vyhlášky rozumí využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků
vzdělávání, kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic
a didaktických materiálů, zařazení předmětů speciálně pedagogické péče, poskytování
pedagogicko-psychologických služeb1), zajištění služeb asistenta pedagoga2), snížení
počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině nebo jiná úprava organizace vzdělávání
zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka.
(4) Podpůrnými opatřeními při vzdělávání mimořádně nadaných žáků se pro
účely této vyhlášky rozumí využití speciálních metod, postupů, forem a prostředků
vzdělávání, didaktických materiálů, poskytování pedagogicko-psychologických služeb,
nebo jiná úprava organizace vzdělávání zohledňující vzdělávací potřeby těchto žáků.
(5) Za žáky s těžkým zdravotním postižením se pro účely této vyhlášky považují
žáci s těžkým zrakovým postižením, s těžkým sluchovým postižením, s těžkým tělesným
postižením, s těžkou poruchou dorozumívacích schopností, hluchoslepí, se souběžným
postižením více vadami, s autismem, s těžkým tělesným nebo středně těžkým, těžkým
či hlubokým mentálním postižením. Těmto žákům s ohledem na rozsah speciálních vzdělávacích
potřeb náleží nejvyšší míra podpůrných opatření.
(6) Za žáka se sociálním znevýhodněním se pro účely poskytování vyrovnávacích
opatření podle odstavce 2 považuje zejména žák z prostředí, kde se mu nedostává potřebné
podpory k řádnému průběhu vzdělávání včetně spolupráce zákonných zástupců se školou,
a žák znevýhodněný nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka.
1) Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách
a školských poradenských zařízeních, ve znění vyhlášky č. 116/2011 Sb.
2) § 2 odst. 2 písm. f) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
a o změně některých zákonů.
§ 16 odst. 9 školského zákona.“.
2. V § 3 odstavec 4 zní:
„(4) Žák bez zdravotního postižení se nevzdělává podle vzdělávacího programu
pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením.“.
3. V § 3 se doplňuje odstavec 5, který zní:
„(5) Žák bez zdravotního postižení se výjimečně a pouze po dobu nezbytně
nutnou pro vyrovnání jeho znevýhodnění může vzdělávat ve škole, třídě či studijní
skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením, pokud
a) jde o žáka se zdravotním znevýhodněním, který při vzdělávání v běžné
škole i při zohledňování individuálních vzdělávacích potřeb a uplatňování vyrovnávacích
opatření podle § 1 odst. 2 celkově selhává, a pokud to vyžaduje jeho zájem; ustanovení
§ 9 odst. 1 platí obdobně. Nejméně jedenkrát za školní rok škola posoudí, zda důvody
pro vzdělávání žáka podle věty první trvají; pokud tyto důvody pominuly, navrhne
zákonnému zástupci žáka nebo zletilému žákovi návrat do původní nebo jiné běžné školy,
třídy nebo studijní skupiny,
b) jde o žáka se sociálním znevýhodněním, který při vzdělávání v běžné
škole i při zohledňování individuálních vzdělávacích potřeb a uplatňování vyrovnávacích
opatření podle § 1 odst. 2 celkově dlouhodobě selhává, a pokud to vyžaduje jeho zájem;
ustanovení § 9 odst. 1 platí obdobně. Žák se sociálním znevýhodněním může být do
školy, třídy či studijní skupiny zařazen nejdéle na dobu 5 měsíců; po dobu, po kterou
je žák takto zařazen, zůstává žákem původní školy.“.
4. V § 6 odst. 4 se písmeno f) zrušuje.
Dosavadní písmena g) a h) se označují jako písmena f) a g).
5. V § 7 odstavec 1 zní:
„(1) Hlavními činnostmi asistenta pedagoga2) jsou:
a) pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti,
pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák
pochází,
b) podpora žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí,
c) pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku,
d) nezbytná pomoc žákům s těžkým zdravotním postižením při sebeobsluze
a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu
se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání.“.
6. V § 8 se na konci textu odstavce 5 doplňují slova „ , popřípadě i prvního
a druhého stupně“.
7. V § 8 odstavec 6 zní:
„(6) Ve třídách a studijních skupinách zřízených pro žáky s těžkým zdravotním
postižením a ve třídách škol při psychiatrických léčebnách mohou zabezpečovat výchovně
vzdělávací činnost souběžně 3 pedagogičtí pracovníci, z nichž alespoň 1 je asistent
pedagoga.“.
8. V § 8 se odstavec 10 zrušuje.
9. V § 9 odstavce 1 a 2 znějí:
„(1) Žáka lze zařadit do školy, třídy nebo studijní skupiny zřízené pro
žáky se zdravotním postižením nebo převést do vzdělávacího programu upraveného pro
žáky se zdravotním postižením jen:
a) na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení, jehož
součástí je navržení konkrétních podpůrných opatření,
b) po projednání se zákonným zástupcem žáka nebo zletilým žákem, včetně
poskytnutí srozumitelného poučení podle přílohy k této vyhlášce; přiměřeného poučení
se dostane také nezletilému žákovi,
c) s informovaným souhlasem uděleným zákonným zástupcem žáka nebo zletilým
žákem na formulář zpracovaný podle přílohy k této vyhlášce v případě základního vzdělávání.“.
(2) Zařazení žáka podle odstavce 1 může předcházet diagnostický pobyt. Diagnostický
pobyt trvá, jde-li o zařazení do formy vzdělávání podle § 3 odst. 1 písm. a) nebo
b), 2 až 6 měsíců, a jde-li o zařazení do formy vzdělávání podle § 3 odst. 1 písm.
c) nebo d), 1 až 3 měsíce. Po dobu diagnostického pobytu zůstává žák žákem původní
školy. Ustanovení § 9 odst. 1 se použije obdobně. O průběhu diagnostického pobytu
vydá školské poradenské zařízení zletilému žáku nebo zákonnému zástupci žáka zprávu
a doporučení obsahující návrhy vzdělávání žáka. Zpráva a doporučení se vydávají nejpozději
do 30 dnů ode dne ukončení diagnostického pobytu.“.
10. V § 9 se odstavec 4 zrušuje.
11. V § 10 odstavec 2 zní:
„(2) Do třídy nebo studijní skupiny zřízené pro žáky se zdravotním postižením
mohou být na základě žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka a písemného
doporučení školského poradenského zařízení zařazeni i žáci s jiným typem zdravotního
postižení nebo se zdravotním znevýhodněním. Jejich počet nepřesáhne 25 % nejvyššího
počtu žáků ve třídě nebo studijní skupině podle odstavce 1. Ustanovení § 3 odst.
4 a 5 a § 9 odst. 1 nejsou dotčena.“.
12. V § 10 odst. 4 se za slova „třídě běžné“ vkládá slovo „mateřské,“.
13. Doplňuje se příloha, která zní:
„Příloha k vyhlášce č. 73/2005 Sb.
Minimální rozsah údajů a informací pro udělení informovaného souhlasu se
zařazením žáka do některé z organizačních forem vzdělávání podle § 3 této vyhlášky
a s převedením žáka do vzdělávacího programu pro žáky se zdravotním postižením (§
49 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb.) v základním vzdělávání
Zákonný zástupce žáka nebo zletilý žák obdrží srozumitelné poučení
především o:
a) právech a povinnostech žáků a zákonných zástupců žáků ve vztahu
k plnění povinné školní docházky,
b) organizačních formách vzdělávání, jejich rozdílech a souvisejících
organizačních změnách,
c) struktuře vzdělávacích programů (
RVP ZV, RVP ZV, část. D, kapitola
8, RVP ZV - příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, RVP
pro obor vzdělání základní škola speciální - díl I a II, školní vzdělávací program
),d) rozdílech ve vzdělávacích programech a rozdílech ve výstupních
klíčových kompetencích,
e) organizačních změnách, které v souvislosti s převodem do jiného
vzdělávacího programu mohou nastat,
f) podpůrných nebo vyrovnávacích opatřeních, která mohou žákovi pomoci
zvládat stávající vzdělávací program,
g) možnosti diagnostického pobytu podle § 9 odst. 2,
h) možnosti vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu,
i) možnostech dalšího vzdělávání a profesního uplatnění.
Poučení provedl/a (datum, jméno, funkce ve škole, podpis):
Prohlašuji, že jsem byl/a podrobně a srozumitelně informován/a o možnostech
a důsledcích vzdělávání svého dítěte/svého vzdělávání podle vzdělávacího programu
(
uvede se příslušný vzdělávací program
) a o možnostech a důsledcích jeho/svého vzdělávání
ve zvolené organizační formě vzdělávání (uvede se příslušná forma
) a že jsem informacím
porozuměl/a. Před podpisem informovaného souhlasu jsem měl/a možnost klást otázky
a dostatečně zvážit podané odpovědi. Rozumím všem sdělením a souhlasím s nimi. Na
základě poskytnutých informací souhlasím
se zařazením svého dítěte (
jméno a příjmení,
datum narození
) do zvolené formy vzdělávání a s jeho vzděláváním podle výše uvedeného
vzdělávacího programu. Datum, jméno, podpis zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka:".
Čl. II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2011.
Ministr:
Mgr. Dobeš v. r.