150/2022 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 2. června 2022,
kterou se mění vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých
záměrů a výročních zpráv, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 11 zákona č. 561/2004
Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon):
Čl.I
Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů
a výročních zpráv, ve znění vyhlášky č. 225/2009 Sb., vyhlášky č. 195/2012 Sb. a
vyhlášky č. 405/2020 Sb., se mění takto:
1. § 1 a 2 včetně nadpisů znějí:
"§ 1
Rámcová struktura a obsah dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací
soustavy
Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy (dále jen
"dlouhodobý záměr") obsahuje jako samostatné části
a) vyhodnocení dosaženého stavu navazující na předchozí dlouhodobý
záměr z hlediska cílů a opatření uvedených v předchozím dlouhodobém záměru,
b) strategii rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy zahrnující určení
potřeb plynoucí z cílů a opatření uvedených ve strategických dokumentech z oblasti
vzdělávání schválených vládou, z vyhodnocení podle písmene a), z analýzy vzdělávací
soustavy a z analýzy potřeb škol a školských zařízení a způsob realizace cílů, na
které bude kladen důraz v následujícím období, v podobě konkrétních opatření vedoucích
ke zlepšení stavu v oblasti
1. cílů, obsahu a vzdělávacích strategií počátečního
vzdělávání,
2. podpory profesního rozvoje pedagogických a nepedagogických pracovníků,
včetně osvojování kompetencí k vedení škol a školských zařízení,
3. rovného přístupu
ke vzdělávání dětí, žáků a studentů, včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami,
nadaných, mimořádně nadaných a s nárokem na poskytování jazykové přípravy,
4. ústavní
a ochranné výchovy a preventivně výchovné péče,
5. základního uměleckého a jazykového
vzdělávání,
6. vzdělávacích aktivit zaměřených na mládež, včetně zájmového vzdělávání,
a propojování vzdělávání mládeže v rámci vzdělávací soustavy se vzděláváním mládeže
mimo rámec vzdělávací soustavy a
7. podpory vzájemné spolupráce, komunikace a koordinace
aktérů ve vzdělávání a sdílení odbornosti na všech úrovních vzdělávací soustavy,
c) kritéria rozvoje a optimalizace vzdělávací soustavy a struktury
budoucí vzdělávací nabídky škol a školských zařízení se zaměřením na strukturu skupin
oborů vzdělání, druhů, popřípadě typů škol a školských zařízení a jejich kapacitu
na základě předpokládaného demografického vývoje a záměrů dalšího rozvoje a
d) přehled konkrétních opatření spolu s informacemi o zdrojích jejich
financování, jimiž jsou zejména státní rozpočet nebo jiné veřejné rozpočty a fondy
Evropské unie.
§ 2
Dlouhodobý záměr České republiky
(1) Dlouhodobý záměr České republiky dále obsahuje jako samostatné části
a) analýzu vzdělávací soustavy na republikové úrovni vycházející z
předpokládaného demografického vývoje, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje,
zejména cílů a úkolů v jednotlivých oblastech vzdělávání a struktury nabídky a
b) analýzu potřeb škol a školských zařízení na republikové úrovni.
(2) Dlouhodobý záměr České republiky vychází dále zejména z dokumentů vztahujících
se ke státnímu rozpočtu, k zaměstnanosti, rozvoji lidských zdrojů, sociálně ekonomickému,
regionálnímu a udržitelnému rozvoji a z výročních zpráv České školní inspekce.
(3) Dlouhodobý záměr České republiky se na dobu 30 dnů ode dne předložení
krajům k vyjádření zveřejní k veřejné konzultaci na internetových stránkách ministerstva.".
2. Za § 2 se vkládá nový § 2a, který včetně nadpisu zní:
"§ 2a
Dlouhodobý záměr v kraji
(1) Dlouhodobý záměr v kraji dále obsahuje jako samostatné části
a) analýzu vzdělávací soustavy v kraji vycházející z předpokládaného
demografického vývoje, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje kraje, zejména
cílů a úkolů v jednotlivých oblastech vzdělávání, struktury vzdělávací nabídky, především
struktury oborů vzdělání, druhů, popřípadě typů škol a školských zařízení a jejich
kapacity a návrhů na financování vzdělávání a školských služeb v kraji,
b) analýzu potřeb škol a školských zařízení v kraji a
c) část týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které
zřizuje kraj.
(2) Dlouhodobý záměr v kraji vychází dále zejména z dlouhodobého záměru
České republiky, regionálních specifik rozvoje ekonomiky, trhu práce a společnosti,
která ovlivňují rozvoj vzdělávání a stav a vývoj vzdělávací soustavy kraje, a z dokumentů
vztahujících se k rozpočtu kraje.
(3) Dlouhodobý záměr v kraji se před předložením ministerstvu k vyjádření
a) zveřejní na internetových stránkách kraje po dobu 30 dnů k veřejné
konzultaci a
b) upraví s přihlédnutím k výsledkům veřejné konzultace podle písmene
a).".
3. § 3 včetně nadpisu zní:
"§ 3
Termíny předložení a zveřejnění dlouhodobých záměrů
(1) Ministerstvo každý čtvrtý kalendářní rok po předložení platného dlouhodobého
záměru České republiky ke schválení vládě tento záměr vyhodnotí a vyhodnocený, upravený
nebo doplněný podle aktuální situace jej do 15. května předloží krajům k vyjádření.
Kraje zašlou ministerstvu svá vyjádření do 30. června. Ministerstvo s přihlédnutím
k vyjádřením krajů a k výsledkům veřejné konzultace podle § 2 odst. 3 dlouhodobý
záměr České republiky dopracuje a do 31. října předloží vládě ke schválení; zveřejní
jej na internetových stránkách ministerstva do 30 dnů od jeho schválení vládou.
(2) Krajský úřad do 90 dnů po schválení dlouhodobého záměru České republiky
vládou předloží dlouhodobý záměr v kraji ministerstvu k vyjádření. Ministerstvo zašle
krajskému úřadu své vyjádření do 30 dnů ode dne předložení dlouhodobého záměru v
kraji.
(3) Krajský úřad
a) s přihlédnutím k vyjádření ministerstva podle odstavce 2 dlouhodobý
záměr v kraji dopracuje a zašle ministerstvu jeho konečnou verzi včetně přehledu
vypořádání připomínek obsažených ve vyjádření ministerstva,
b) do 30. června předloží zastupitelstvu kraje ke schválení část dlouhodobého
záměru v kraji týkající se vzdělávání ve školách a školských zařízeních, které zřizuje
kraj, a
c) do 30 dnů po schválení části podle písmene b) dlouhodobý záměr v
kraji zveřejní na internetových stránkách kraje a zašle ministerstvu.".
4. V § 4 úvodní části ustanovení se dvojtečka zrušuje.
5. V § 4 písm. a) se slova "stavu jednotlivých úrovní" zrušují, za slovo
"soustavy" se vkládají slova "v kraji", na konci písmene se čárka nahrazuje slovem
"a" a písmeno b) se zrušuje.
Dosavadní písmeno c) se označuje jako písmeno b).
6. V § 4 písm. b) se za slovo "naplňování" vkládají slova "konkrétních opatření",
slova " , jeho cílů a opatření" se zrušují a slova " , včetně hodnocení souladu s
dlouhodobým záměrem České republiky" se nahrazují slovy "podle § 1 písm. d)".
7. V § 5 odstavec 1 zní:
"(1) Výroční zpráva v kraji zachycuje současný stav a vyhodnocení změn
v porovnání se stavem popsaným v předcházející výroční zprávě, zejména v oblasti
a) předškolního vzdělávání,
b) základního vzdělávání a povinné školní docházky,
c) středního vzdělávání,
d) vyššího odborného vzdělávání,
e) podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami,
nadaných, mimořádně nadaných a s nárokem na poskytování jazykové přípravy,
f) základního uměleckého a jazykového vzdělávání,
g) vzdělávacích aktivit zaměřených na mládež, včetně zájmového vzdělávání,
a propojování vzdělávání mládeže v rámci vzdělávací soustavy se vzděláváním mládeže
mimo rámec vzdělávací soustavy,
h) poradenských služeb,
i) školských zařízení a
j) dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a odborného rozvoje nepedagogických
pracovníků ve školství.".
8. V § 5 se odstavec 2 včetně poznámek pod čarou č. 1 až 3 zrušuje.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 2.
9. V § 5 odst. 2 se za slovo "pro" vkládají slova "naplňování a".
10. § 6 včetně nadpisu zní:
11. V § 7 odst. 1 úvodní části ustanovení se dvojtečka zrušuje a za písmeno
d) se vkládá nové písmeno e), které zní:
"e) stručné vyhodnocení naplňování cílů školního vzdělávacího programu,".
Dosavadní písmena e) až n) se označují jako písmena f) až o).
12. V § 7 odst. 1 se na konci textu písmene g) doplňují slova " , rizikového
chování a zajištění podpory dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami,
nadaných, mimořádně nadaných a s nárokem na poskytování jazykové přípravy", na konci
textu písmene h) se doplňují slova "a odborného rozvoje nepedagogických pracovníků",
na konci písmene j) se čárka nahrazuje slovem "a", na konci písmene k) se čárka nahrazuje
tečkou a písmena l) až o) se zrušují.
Čl.II
Přechodné ustanovení
Dlouhodobý záměr podle vyhlášky č. 15/2005 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti této vyhlášky, předloží Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vládě
poprvé v roce 2023 a krajské úřady Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy poprvé
v roce 2024.
Čl.III
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. července 2022.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
Mgr. Gazdík v. r.