195/2019 Sb.
NAŘÍZENÍ VLÁDY
ze dne 30. července 2019,
kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací,
přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti
pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 123/2018
Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu
pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem
obcí
Vláda nařizuje podle § 23 odst. 5 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících
a o změně některých zákonů, a podle § 161 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění
zákona č. 101/2017 Sb.:
ČÁST PRVNÍ
Změna nařízení vlády č. 75/2005 Sb.
Čl.I
Příloha k nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací,
přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti
pedagogických pracovníků, ve znění nařízení vlády č. 273/2009 Sb. a nařízení vlády
č. 239/2015 Sb., se mění takto:
1. Bod 14.4. zní:
" ------------------------------------------------ ------------------------------------------ -------------------- 14.4. Asistent pedagoga 36 ------------------------------------------------ ------------------------------------------ -------------------- ".
2. Na konci přílohy se doplňuje bod 14.5., který zní:
" ------------------------------------------------ ------------------------------------------ -------------------- 14.5. Asistent pedagoga vykonávající činnost 32 až 36 jako podpůrné opatření ------------------------------------------------ ------------------------------------------ -------------------- ".
Čl.II
Přechodné ustanovení
Do 31. srpna 2021 se na asistenta pedagoga, jde-li o činnost vykonávanou
ve třídě školy, která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona, nebo ve třídě,
která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona, použijí ustanovení nařízení
vlády č. 75/2005 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto nařízení.
ČÁST DRUHÁ
Změna nařízení vlády č. 123/2018 Sb.
Čl.III
Nařízení vlády č. 123/2018 Sb., o stanovení maximálního počtu hodin výuky
financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř
zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí, se mění takto:
1. V § 1 odst. 2 úvodní části ustanovení, § 2, § 3 odst. 1, § 3 odst. 2
úvodní části ustanovení a v § 6 se za slovo "příloze" vkládá text "č. 1".
2. V § 3 odst. 1 a v § 4 odst. 2 se slovo "jednu" nahrazuje číslem "1".
3. V § 3 odst. 2 úvodní části ustanovení se slovo "jednu" nahrazuje slovy
"1 třídu školy při školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy,".
4. Za § 5 se vkládají nové § 5a a 5b, které včetně nadpisů znějí:
"§ 5a
Stanovení maximálního počtu hodin výuky v případě žáků se závažnými vadami
řeči
Za každého žáka se závažnými vadami řeči vzdělávajícího se v oboru vzdělání
uvedeném v příloze č. 2 k tomuto nařízení ve škole nebo třídě zřízené podle § 16
odst. 9 školského zákona pro žáky s tímto druhem znevýhodnění se zvýší celková výše
PHmax stanovená pro školu o 1 hodinu.
§ 5b
Maximální počet hodin výuky s asistentem pedagoga financovaný v některých
případech ze státního rozpočtu
(1) Maximální týdenní počet hodin výuky zabezpečované vedle učitele asistentem
pedagoga financovaný ze státního rozpočtu na 1 třídu školy zřízené podle § 16 odst.
9 školského zákona, třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo třídu
školy při školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy v závislosti
na průměrném počtu žáků ve třídě a další pravidla pro postup jeho výpočtu jsou stanoveny
v příloze č. 2 k tomuto nařízení v členění podle vybraných oborů základního a středního
vzdělávání a druhu znevýhodnění uvedeného v § 16 odst. 9 školského zákona.
(2) Ustanovení § 1 odst. 3 a 4 a § 5 odst. 1 se použijí pro stanovení
výsledného maximálního počtu hodin výuky zabezpečované vedle učitele asistentem pedagoga
financovaného ze státního rozpočtu obdobně.".
5. V § 6 se za slovo "přílohy" vkládá text "č. 1" a slovo "jedním" se nahrazuje
číslem "1".
6. Dosavadní příloha se označuje jako příloha č. 1.
7. V příloze č. 1 poznámkách č. 1, 3 a 5 až 7 se slovo "jedné" nahrazuje
číslem "1" a v poznámce č. 3 se na konci textu věty první doplňují slova "a pro školy
při školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy".
8. Doplňuje se příloha č. 2, která včetně nadpisu zní:
"Příloha č. 2 k nařízení vlády č. 123/2018 Sb.
Maximální počet hodin výuky s asistentem pedagoga financovaný ze státního
rozpočtu
A1 Obory vzdělání poskytující základní vzdělání
1)
I---------I------------I------------------------------------------I----------------------------------I I Skupina I Kód I Obor vzdělání I Údaje pro stanovení maximálního I I I I I počtu hodin výuky s asistentem I I I I I pedagoga - průměrný počet žáků I I I I I ve třídě I I---------I------------I------------------------------------------I------------I----------I----------I I 79 Obecná příprava - základní škola zřízená podle § 16 odst. 9 I méně než 4 I 4 - méně I 6 a více I I školského zákona2)I I než 6 I I I---------I------------I------------------------------------------I------------I----------I----------I I I 79-01-C/01 I Základní škola (1. stupeň) I 0 I 20 I 24 I I I------------I------------------------------------------I------------I----------I----------I I I 79-01-C/01 I Základní škola (1. stupeň) zřízená pro I 0 I 40 I 48 I I I I žáky s tělesným postižením, závažnými I I I I I I I vývojovými poruchami chování, souběžným I I I I I I I postižením více vadami nebo autismem I I I I I I------------I------------------------------------------I------------I----------I----------I I I 79-01-C/01 I Základní škola (2. stupeň) I 0 I 26 I 31 I I I------------I------------------------------------------I------------I----------I----------I I I 79-01-C/01 I Základní škola (2. stupeň) zřízená pro I 0 I 52 I 62 I I I I žáky s tělesným postižením, závažnými I I I I I I I vývojovými poruchami chování, souběžným I I I I I I I postižením více vadami nebo autismem I I I I I---------I------------I------------------------------------------I------------I----------I----------I
A2 Obory vzdělání poskytující základy vzdělání
1)
I---------I------------I------------------------------------------I----------------------------------I I Skupina I Kód I Obor vzdělání I Údaje pro stanovení maximálního I I I I I počtu hodin výuky s asistentem I I I I I pedagoga - průměrný počet žáků I I I I I ve třídě I I---------I------------I------------------------------------------I----------------I-----------------I I 79 Obecná příprava I méně než 4 I 4 a více I I---------I------------I------------------------------------------I----------------I-----------------I I I 79-01-B/01 I Základní škola speciální (I. díl, první I 0 I 23 I I I I stupeň)3), 4)I I I I I------------I------------------------------------------I----------------I-----------------I I I 79-01-B/01 I Základní škola speciální (I. díl, první I 0 I 69 I I I I stupeň)3), 4)v případě vzdělávání žáků I I I I I I se závažnými vývojovými poruchami I I I I I I chování, tělesným postižením, souběžným I I I I I I postižením více vadami nebo autismem5)I I I I I------------I------------------------------------------I----------------I-----------------I I I 79-01-B/01 I Základní škola speciální (I. díl, druhý I 0 I 29 I I I I stupeň)3), 4)I I I I I------------I------------------------------------------I----------------I-----------------I I I 79-01-B/01 I Základní škola speciální (I. díl, druhý I 0 I 87 I I I I stupeň)3), 4)v případě vzdělávání žáků I I I I I I se závažnými vývojovými poruchami I I I I I I chování, tělesným postižením, souběžným I I I I I I postižením více vadami nebo autismem5)I I I I I------------I------------------------------------------I----------------I-----------------I I I 79-01-B/01 I Základní škola speciální (II. díl)4)I 0 I 42 I I I------------I------------------------------------------I----------------I-----------------I I I 79-01-B/01 I Základní škola speciální (II. díl)4)v I 0 I 63 I I I I případě vzdělávání žáků se závažnými I I I I I I vývojovými poruchami chování, tělesným I I I I I I postižením, souběžným postižením více I I I I I I vadami nebo autismem5)I I I I---------I------------I------------------------------------------I----------------I-----------------I
B Obory vzdělání poskytující střední vzdělání kategorie dosaženého
vzdělání C
I---------I------------I-------------------------------I---------------------------------------------I I Skupina I Kód I Obor vzdělání I Údaje pro stanovení hodnoty maximálního I I I I I počtu hodin výuky s asistentem pedagoga - I I I I I průměrný počet žáku ve třídě I I---------I------------I-------------------------------I------------I----------I----------I----------I I 78 Obecně odborná příprava6)I méně než 4 I 4 - méně I 6 - 10 I více než I I I I než 6 I I 10 I I---------I------------I-------------------------------I------------I----------I----------I----------I I I 78-62-C/02 I Praktická škola dvouletá I 0 I 24 I 32 I 48 I I I------------I-------------------------------I------------I----------I----------I----------I I I 78-62-C/01 I Praktická škola jednoletá I 0 I 23 I 30 I 43 I I---------I------------I-------------------------------I------------I----------I----------I----------I
Další pravidla pro postup výpočtu maximálního počtu hodin výuky s asistentem pedagoga
financovaného ze státního rozpočtu:
1)
V případě, že se v jedné třídě vzdělávají žáci
současně podle oboru vzdělání poskytujícího základní vzdělání a oboru vzdělání poskytujícího
základy vzdělání, stanoví se maximální počet hodin podle toho oboru vzdělání, v němž
se vzdělává vyšší počet žáků. V případě, že je stejný počet žáků obou oborů vzdělání,
stanoví se maximální počet hodin podle oboru vzdělání poskytujícího základy vzdělání.2)
Tyto maximální počty hodin se použijí i pro třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského
zákona a pro školy při školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy. V případě společné výuky žáků prvního a druhého stupně v jedné třídě se
použije maximální počet hodin stanovený pro druhý stupeň. Tyto počty se však neuplatní
pro školu nebo třídu zřízenou podle § 16 odst. 9 školského zákona pro žáky se závažnými
vadami řeči.3)
V případě, že se v jedné třídě vzdělávají žáci současně podle Rámcového
vzdělávacího programu pro obor vzdělání Základní škola speciální I. díl, 1. stupeň,
a Základní škola speciální I. díl, druhý stupeň, použijí se maximální počty hodin
pro Základní školu speciální I. díl, druhý stupeň.4)
V případě, že se v jedné třídě
vzdělávají žáci současně podle Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání
Základní škola speciální I. díl a Základní školy speciální II. díl, použijí se maximální
počty hodin pro Základní školu speciální I. díl.5)
Žáci s těmito znevýhodněními musí
činit většinu žáků dané třídy.6)
V případě, že se v jedné třídě vzdělávají žáci současně
podle oboru vzdělání Praktická škola dvouletá a oboru vzdělání Praktická škola jednoletá,
stanoví se maximální počet hodin podle toho oboru vzdělání, v němž se vzdělává vyšší
počet žáků. V případě, že je stejný počet žáků obou oborů vzdělání, stanoví se maximální
počet hodin podle oboru vzdělání Praktická škola dvouletá.".Předseda vlády:
Ing. Babiš v. r.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
Ing. Plaga, Ph.D., v. r.