2/1969 Sb.
ZÁKON
České národní rady
ze dne 8. ledna 1969
o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky
Změna: 34/1970 Sb.
Změna: 147/1970 Sb.
Změna: 125/1973 Sb.
Změna: 25/1976 Sb.
Změna: 118/1983 Sb.
Změna: 60/1988 Sb.
Změna: 37/1989 Sb.
Změna: 173/1989 Sb.
Změna: 9/1990 Sb.
Změna: 93/1990 Sb.
Změna: 126/1990 Sb.
Změna: 203/1990 Sb.
Změna: 288/1990 Sb.
Změna: 305/1990 Sb.
Změna: 575/1990 Sb.
Změna: 173/1991 Sb.
Změna: 19/1992 Sb.
Změna: 23/1992 Sb.
Změna: 103/1992 Sb.
Změna: 167/1992 Sb.
Změna: 239/1992 Sb.
Změna: 350/1992 Sb.
Změna: 474/1992 Sb.
Změna: 548/1992 Sb.
Změna: 358/1992 Sb., 359/1992 Sb., 21/1993 Sb.
Změna: 166/1993 Sb.
Změna: 285/1993 Sb.
Změna: 47/1994 Sb.
Změna: 89/1995 Sb.
Změna: 289/1995 Sb.
Změna: 135/1996 Sb.
Změna: 135/1996 Sb. (část)
Změna: 272/1996 Sb.
Změna: 152/1997 Sb.
Změna: 15/1998 Sb. (část)
Změna: 15/1998 Sb.
Změna: 148/1998 Sb.
Změna: 63/2000 Sb.
Změna: 130/2000 Sb.
Změna: 204/2000 Sb.
Změna: 365/2000 Sb.
Změna: 154/2000 Sb., 239/2000 Sb., 257/2000 Sb., 258/2000 Sb., 458/2000 Sb.
Změna: 256/2001 Sb.
Změna: 219/2002 Sb.
Změna: 13/2002 Sb.
Změna: 47/2002 Sb., 517/2002 Sb.
Změna: 62/2003 Sb.
Změna: 162/2003 Sb.
Změna: 18/2004 Sb.
Změna: 362/2004 Sb.
Změna: 421/2004 Sb.
Změna: 499/2004 Sb., 587/2004 Sb.
Změna: 95/2005 Sb.
Změna: 127/2005 Sb.
Změna: 290/2005 Sb.
Změna: 501/2004 Sb.
Změna: 71/2006 Sb.
Změna: 57/2006 Sb., 70/2006 Sb.
Změna: 179/2006 Sb.
Změna: 225/2006 Sb.
Změna: 186/2006 Sb.
Změna: 110/2007 Sb.
Změna: 189/2006 Sb., 274/2008 Sb., 297/2008 Sb.
Změna: 295/2009 Sb.
Změna: 304/2008 Sb.
Změna: 375/2011 Sb.
Změna: 275/2012 Sb.
Změna: 399/2012 Sb.
Změna: 64/2014 Sb.
Změna: 250/2014 Sb.
Změna: 205/2015 Sb.
Změna: 298/2016 Sb.
Změna: 302/2016 Sb.
Změna: 377/2015 Sb., 188/2016 Sb.
Změna: 24/2017 Sb.
Změna: 319/2016 Sb.
Změna: 205/2017 Sb.
Změna: 246/2017 Sb.
Změna: 14/2017 Sb.
Změna: 59/2017 Sb.
Změna: 178/2019 Sb.
Změna: 88/2021 Sb.
Změna: 34/2021 Sb.
Změna: 326/2021 Sb.
Změna: 362/2022 Sb.
Změna: 471/2022 Sb.
Změna: 152/2023 Sb.
Změna: 178/2023 Sb.
Změna: 172/2023 Sb.
Změna: 349/2023 Sb. 464/2023 Sb.
Česká národní rada se usnesla na tomto zákoně:
ČÁST PRVNÍ
Zřízení ústředních orgánů státní správy
§ 1
V České republice působí tyto ústřední orgány státní správy, v jejichž
čele je člen vlády:
1. Ministerstvo financí,
2. Ministerstvo zahraničních věcí,
3. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy,
4. Ministerstvo kultury,
5. Ministerstvo práce a sociálních věcí,
6. Ministerstvo zdravotnictví,
7. Ministerstvo spravedlnosti,
8. Ministerstvo vnitra,
9. Ministerstvo průmyslu a obchodu,
10. Ministerstvo pro místní rozvoj,
11. Ministerstvo zemědělství,
12. Ministerstvo obrany,
13. Ministerstvo dopravy,
14. Ministerstvo životního prostředí.
§ 2
V České republice působí tyto další ústřední orgány státní správy:
1. Český statistický úřad,
2. Český úřad zeměměřický a katastrální,
3. Český báňský úřad,
4. Úřad průmyslového vlastnictví,
5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže,
6. Správa státních hmotných rezerv,
7. Státní úřad pro jadernou bezpečnost,
8. Národní bezpečnostní úřad,
9. Energetický regulační úřad,
10. Úřad vlády České republiky,
11. Český telekomunikační úřad,
12. Úřad pro ochranu osobních údajů,
13. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání,
14. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických
hnutí,
15. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost,
16. Národní sportovní agentura,
17. Digitální a informační agentura.
ČÁST DRUHÁ
Okruh působnosti ústředních orgánů státní správy, v jejichž čele je člen vlády
České republiky
§ 4
(1) Ministerstvo financí je ústředním orgánem státní správy pro státní rozpočet
republiky, státní závěrečný účet republiky, státní pokladnu České republiky, fiskální
politiku, makroekonomické a fiskální prognózy pro přípravu státního rozpočtu a rozpočtů
státních fondů, finanční trh, regulaci vydávání elektronických peněz a ochranu zájmů
spotřebitelů na finančním trhu s výjimkou výkonu dohledu nad finančním trhem v rozsahu
působnosti České národní banky, pro zavedení jednotné měny euro na území České republiky,
pro platební styk, daně, poplatky a clo, finanční hospodaření, finanční kontrolu,
přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků, účetnictví, audit a daňové
poradenství, věci devizové včetně pohledávek a závazků státu vůči zahraničí, ochranu
zahraničních investic, hazardní hry, hospodaření s majetkem státu, privatizaci majetku
státu, státní podporu stavebního spoření a státní příspěvek na penzijní připojištění,
ceny a pro činnost zaměřenou proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a vnitrostátní
koordinaci při uplatňování mezinárodních sankcí za účelem udržování mezinárodního
míru a bezpečnosti, ochrany základních lidských práv a boje proti terorismu, posuzuje
dovoz subvencovaných výrobků a přijímá opatření na ochranu proti dovozu těchto výrobků.
(2) Ministerstvo financí spolu s Českou národní bankou připravuje a předkládá
vládě návrhy zákonných úprav v oblasti měny a peněžního oběhu a návrhy zákonných
úprav, kterými se upravují postavení, působnost, organizace a činnost České národní
banky, s výjimkou dohledu nad finančním trhem, platebním stykem a vydáváním elektronických
peněz.
(3) Ministerstvo financí zajišťuje členství v mezinárodních finančních institucích
a finančních orgánech Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), Evropské
unie a dalších mezinárodních hospodářských seskupení, pokud toto členství nepřísluší
výlučně České národní bance.
(4) Ministerstvo financí koordinuje příjem zahraniční pomoci.
(5) Ministerstvo financí zjišťuje účetní záznamy pro potřeby státu včetně
sestavování účetních výkazů za Českou republiku podle zákona upravujícího účetnictví.
§ 6
(1) Ministerstvo zahraničních věcí je ústředním orgánem státní správy České
republiky pro oblast zahraniční politiky, v jejímž rámci vytváří koncepci a koordinuje
zahraniční rozvojovou pomoc, koordinuje vnější ekonomické vztahy, podílí se na sjednávání
mezinárodních sankcí a koordinuje postoje České republiky k nim.
(2) Ministerstvo zahraničních věcí zabezpečuje vztahy České republiky k ostatním
státům, mezinárodním organizacím a integračním seskupením, koordinuje aktivity vyplývající
z dvoustranné a mnohostranné spolupráce, s výjimkou věcí náležejících do působnosti
Ministerstva spravedlnosti.
(3) Ministerstvo zahraničních věcí dále zejména
a) koordinuje činnost ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy
v oblasti zahraničních vztahů na jim svěřených úsecích státní správy, působí k tomu,
aby na těchto úsecích byly dodržovány závazky vyplývající pro Českou republiku z
mezinárodních smluv, jakož i z členství České republiky v mezinárodních organizacích,
b) zajišťuje ochranu práv a zájmů České republiky a jejích občanů v zahraničí,
c) řídí zastupitelské úřady v zahraničí,
d) plní úkoly při zabezpečování styků s orgány cizích států v České republice
a v zahraničí,
e) plní úkoly při správě majetku České republiky v zahraničí,
f) koordinuje a zabezpečuje přípravu, sjednávání a vnitrostátní projednávání
mezinárodních smluv a dohod,
g) zabezpečuje vyhlašování mezinárodních smluv, jimiž je Česká republika
vázána,
h) sleduje dodržování a provádění mezinárodních smluv a dohod z hlediska
uplatňování zájmů zahraniční politiky České republiky,
i) uděluje souhlas v případech dovozu a vývozu vojenského materiálu,
j) zajišťuje přípravu pracovníků pro výkon zahraničních služeb,
k) organizačně a technicky zabezpečuje volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky a volbu prezidenta republiky v zahraničí a plní úkoly při volbách
do Evropského parlamentu.
§ 7
(1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je ústředním orgánem státní
správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a
vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v
této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péči o děti, mládež a tělesnou výchovu.
(2) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy koordinuje činnost ministerstev,
jiných ústředních orgánů státní správy a profesních komor v oblasti systému uznávání
odborné kvalifikace podle zvláštního zákona1) a v oblasti získávání kvalifikací v
systému dalšího vzdělávání podle zvláštního právního předpisu1a).
(3) Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy je podřízena Česká školní
inspekce.
§ 8
Ministerstvo kultury je ústředním orgánem státní správy pro umění, kulturně
výchovnou činnost, kulturní statky, kulturní památky, pro věci církví a náboženských
společností, pro věci tisku, včetně vydávání neperiodického tisku a jiných informačních
prostředků, pro rozhlasové a televizní vysílání, nestanoví-li zvláštní zákon jinak,2)
dále pro provádění autorského zákona a pro výrobu a obchod v oblasti kultury.
§ 9
(1) Ministerstvo práce a sociálních věcí je ústředním orgánem státní správy
pro pracovněprávní vztahy, bezpečnost práce, zaměstnanost a rekvalifikaci, kolektivní
vyjednávání, mzdy a jiné odměny za práci, důchodové zabezpečení, nemocenské pojištění,
sociální péči, péči o pracovní podmínky žen a mladistvých, právní ochranu mateřství,
péči o rodinu a děti, péči o občany, kteří potřebují zvláštní pomoc, a pro další
otázky mzdové a sociální politiky.
(2) Ministerstvo práce a sociálních věcí spolu s Ministerstvem financí připravuje
a předkládá vládě návrhy právních úprav v oblasti odměňování státních zaměstnanců.
§ 10
(1) Ministerstvo zdravotnictví je ústředním orgánem státní správy pro zdravotní
služby, ochranu veřejného zdraví, zdravotnickou vědeckovýzkumnou činnost, poskytovatele
zdravotních služeb v přímé řídící působnosti, zacházení s návykovými látkami, přípravky,
prekursory a pomocnými látkami, vyhledávání, ochranu a využívání přírodních léčivých
zdrojů, přírodních léčebných lázní a zdrojů přírodních minerálních vod, léčiva a
prostředky zdravotnické techniky pro prevenci, diagnostiku a léčení lidí, zdravotní
pojištění, zdravotnický informační systém a elektronické zdravotnictví, pro používání
biocidních přípravků a uvádění biocidních přípravků a účinných látek na trh.
(2) Součástí Ministerstva zdravotnictví je Český inspektorát lázní a zřídel.
(3) Organizační součástí Ministerstva zdravotnictví je Inspektorát omamných
a psychotropních látek.
§ 11
(1) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro soudy
a státní zastupitelství.
(2) Ministerstvo spravedlnosti vystavuje právní posudky k úvěrovým a garančním
dohodám, v nichž je smluvní stranou Česká republika.
(3) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro vězeňství;
je mu podřízena Vězeňská služba České republiky. Ministerstvo spravedlnosti zajišťuje
telekomunikační síť Vězeňské služby České republiky.
(4) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro probaci
a mediaci.
(5) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro střet
zájmů.
(6) Ministerstvo spravedlnosti je ústředním orgánem státní správy pro ochranu
oznamovatelů.
(7) Ministerstvo spravedlnosti zastupuje Českou republiku při vyřizování
stížností na porušení Úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod a jejích
Protokolů a Mezinárodního paktu o občanských a politických právech a koordinuje provádění
rozhodnutí příslušných mezinárodních orgánů.
(8) Ministerstvo spravedlnosti poskytuje peněžitou pomoc obětem trestné činnosti
a uspokojuje majetkové nároky osob poškozených trestným činem z peněžních prostředků
z majetkových trestních sankcí.
§ 12
(1) Ministerstvo vnitra je ústředním orgánem státní správy pro vnitřní
věci, zejména pro
a) veřejný pořádek a další věci vnitřního pořádku a bezpečnosti ve vymezeném
rozsahu, včetně dohledu na bezpečnost a plynulost silničního provozu,
b) jména a příjmení, matriky, státní občanství, občanské průkazy, hlášení
pobytu, evidenci obyvatel a rodná čísla,
c) shromažďovací právo a sdružování v politických stranách a v politických
hnutích,
d) veřejné sbírky,
e) archivnictví a spisovou službu,
f) zbraně a střelivo,
g) požární ochranu,
h) cestovní doklady, povolování pobytu cizinců a postavení uprchlíků,
i) územní členění státu,
j) státní hranice, jejich vyměřování, udržování a vedení dokumentárního
díla a zřizování, uzavírání a změny charakteru hraničních přechodů,
k) státní symboly,
l) volby do zastupitelstev územní samosprávy, do Parlamentu České republiky,
do Evropského parlamentu konané na území České republiky a volbu prezidenta republiky,
m) krizové řízení, civilní nouzové plánování, ochranu obyvatelstva a integrovaný
záchranný systém.
(2) Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu v oblasti správního řízení,
správního trestání, spisové služby a postupů podle kontrolního řádu.
(3) Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu v oblasti organizace a výkonu
veřejné správy.
(4) Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu v oblasti služebního poměru
příslušníků bezpečnostních sborů a státní služby.
(5) Ministerstvo vnitra zajišťuje komunikační sítě pro Policii České republiky,
složky integrovaného záchranného systému a územní orgány státní správy a provozuje
informační systém pro nakládání s utajovanými informacemi mezi orgány veřejné moci.
(6) Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu pro komunikační technologie.
(7) Ministerstvo vnitra plní koordinační úlohu v oblasti evropských politických
stran a evropských politických nadací se sídlem na území České republiky.
§ 13
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním orgánem státní správy
pro
a) státní průmyslovou politiku, obchodní politiku, zahraničně ekonomickou
politiku, tvorbu surovinové politiky v oblasti nerostných surovin a jejich zdrojů,
využívání nerostného bohatství, energetiku, teplárenství, plynárenství, těžbu, úpravu
a zušlechťování ropy a zemního plynu, tuhých paliv, radioaktivních surovin, rud a
nerud,
b) hutnictví, strojírenství, elektrotechniku a elektroniku, pro průmysl
chemický a zpracování ropy, gumárenský a plastikářský, skla a keramiky, textilní
a oděvní, kožedělný a polygrafický, papíru a celulózy a dřevozpracující a pro výrobu
stavebních hmot, stavební výrobu, zdravotnickou výrobu, sběrné suroviny a kovový
odpad,
c) vnitřní obchod a ochranu zájmů spotřebitelů, zahraniční obchod a podporu
exportu,
d) prověřování zahraničních investic,
e) věci malých a středních podniků a pro věci živností,
f) technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví,
g) průmyslový výzkum, rozvoj techniky a technologií,
h) elektronické komunikace a poštovní služby, s výjimkou věcí svěřených
do působnosti Českého telekomunikačního úřadu.
(2) Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním orgánem státní správy ve
věcech komoditních burz s výjimkou věcí náležejících do působnosti Ministerstva zemědělství.
(3) Ministerstvo průmyslu a obchodu
a) koordinuje zahraničně obchodní
politiku České republiky ve vztahu k jednotlivým státům,
b) zabezpečuje sjednávání
dvoustranných a mnohostranných obchodních a ekonomických dohod včetně komoditních
dohod,
c) realizuje obchodní spolupráci s ES, ESVO, GATT a jinými mezinárodními organizacemi
a integračními seskupeními,
d) řídí a vykonává činnosti spojené s uplatňováním licenčního
režimu v oblasti hospodářských styků se zahraničím,
e) posuzuje dovoz dumpingových
výrobků a přijímá opatření na ochranu proti dovozu těchto výrobků.
(4) Ministerstvo průmyslu a obchodu řídí puncovnictví a zkoušení drahých
kovů.
(5) Ministerstvu průmyslu a obchodu je podřízena Česká energetická inspekce,
Česká obchodní inspekce, Puncovní úřad a Licenční úřad.
§ 14
(1) Ministerstvo pro místní rozvoj je ústředním orgánem státní správy ve
věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu
a pro věci nájmu bytů a nebytových prostor, územního plánování a stavebního řádu,
vyvlastnění, investiční politiky, cestovního ruchu a pohřebnictví.
(2) Ministerstvo pro místní rozvoj
a) spravuje finanční prostředky určené
k zabezpečování politiky bydlení a regionální politiky státu,
b) koordinuje činnosti
ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy při zabezpečování politiky
bydlení a regionální politiky státu, včetně koordinace financování těchto činností,
pokud tyto prostředky přímo nespravuje.
(3) Ministerstvo pro místní rozvoj zabezpečuje informační metodickou pomoc
vyšším územním samosprávným celkům, městům, obcím a jejich sdružením.
(4) Ministerstvo pro místní rozvoj zajišťuje činnosti spojené s procesem
zapojování územních samosprávných celků do evropských regionálních struktur.
§ 15
(1) Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy pro zemědělství,
s výjimkou ochrany zemědělského půdního fondu, pro vodní hospodářství, s výjimkou
ochrany přirozené akumulace vod, ochrany vodních zdrojů a ochrany jakosti povrchových
a podzemních vod, a pro potravinářský průmysl. Je rovněž ústředním orgánem státní
správy lesů, myslivosti a rybářství, s výjimkou území národních parků.
(2) Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy ve věcech
komoditních burz, které organizují obchody se zbožím pocházejícím ze zemědělské a
lesní výroby, včetně výrobků vzniklých jeho zpracováním.
(3) Ministerstvo zemědělství řídí Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci,
Státní veterinární správu České republiky, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský
a Českou plemenářskou inspekci.
(4) Ministerstvo zemědělství je ústředním orgánem státní správy ve věcech
veterinární péče, rostlinolékařské péče, péče o potraviny, péče o ochranu zvířat
proti týrání a pro ochranu práv k novým odrůdám rostlin a plemenům zvířat.
§ 16
(1) Ministerstvo obrany je ústředním orgánem státní správy zejména pro
a) zabezpečování obrany České republiky,
b) řízení Armády České republiky,
c) správu vojenských újezdů.
(2) Ministerstvo obrany jako orgán pro zabezpečování obrany
a) se podílí na zpracování návrhu vojenské obranné politiky státu,
b) připravuje koncepci operační přípravy státního území,
c) navrhuje potřebná opatření k zajištění obrany státu vládě České republiky,
Radě obrany České republiky a prezidentu České republiky,
d) koordinuje činnost ústředních orgánů, správních orgánů a orgánů samosprávy
a právnických osob důležitých pro obranu státu při přípravě k obraně,
e) řídí Vojenské zpravodajství,
f) zabezpečuje nedotknutelnost vzdušného prostoru České republiky,
g) organizuje a provádí opatření k mobilizaci Armády České republiky, k
vedení evidence občanů podléhajících branné povinnosti a k vedení evidence věcných
prostředků, které budou za branné pohotovosti poskytnuty pro potřeby Armády České
republiky,
h) povolává občany České republiky k plnění branné povinnosti.
(3) Ministerstvo obrany v rámci evropských bezpečnostních struktur organizuje
součinnost s armádami jiných států.
(4) Ministerstvo obrany vykonává státní dozor nad radiační ochranou ve vojenských
objektech.
(5) Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů ve věcech státní správy
na úseku civilní ochrany přecházejí z Ministerstva obrany na Ministerstvo vnitra
dnem nabytí účinnosti zákona o integrovaném záchranném systému a o změně některých
zákonů.
§ 17
Ministerstvo dopravy je ústředním orgánem státní správy ve věcech dopravy
a odpovídá za tvorbu státní politiky v oblasti dopravy a v rozsahu své působnosti
za její uskutečňování.
§ 19
(1) Ministerstvo životního prostředí je orgánem vrchního státního dozoru
ve věcech životního prostředí.
(2) Ministerstvo životního prostředí je ústředním orgánem státní správy pro
ochranu přirozené akumulace vod, ochranu vodních zdrojů a ochranu jakosti povrchových
a podzemních vod, pro ochranu ovzduší, pro ochranu přírody a krajiny, pro oblast
provozování zoologických zahrad, pro ochranu zemědělského půdního fondu, pro výkon
státní geologické služby, pro ochranu horninového prostředí, včetně ochrany nerostných
zdrojů a podzemních vod, pro geologické práce a pro ekologický dohled nad těžbou,
pro odpadové hospodářství a pro posuzování vlivů činností a jejich důsledků na životní
prostředí, včetně těch, které přesahují státní hranice. Dále je ústředním orgánem
státní správy pro myslivost, rybářství a lesní hospodářství v národních parcích.
Je rovněž ústředním orgánem státní správy pro státní ekologickou politiku , pro systém
značení ekologicky šetrných výrobků a služeb a pro program podporující dobrovolnou
účast v systému řízení podniku a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (Program
EMAS).
(3) K zabezpečení řídící a kontrolní činnosti vlády České republiky Ministerstvo
životního prostředí koordinuje ve věcech životního prostředí postup všech ministerstev
a ostatních ústředních orgánů státní správy České republiky.
(4) Ministerstvo životního prostředí zabezpečuje a řídí jednotný informační
systém o životním prostředí, včetně plošného monitoringu na celém území České republiky,
a to i v návaznosti na mezinárodní dohody.
(5) Ministerstvo životního prostředí spravuje Fond tvorby a ochrany životního
prostředí České republiky.
(6) Ministerstvu životního prostředí je podřízena Česká inspekce životního
prostředí a Český hydrometeorologický ústav.
ČÁST TŘETÍ
Zásady činnosti ústředních orgánů státní správy
§ 20
Ministerstva a ostatní ústřední orgány státní správy uvedené v části první
(dále jen "ministerstva") plní v okruhu své působnosti úkoly stanovené v zákonech
a v jiných obecně závazných právních předpisech a úkoly vyplývající z členství České
republiky v Evropské unii a v ostatních integračních seskupeních a mezinárodních
organizacích, pokud jsou pro Českou republiku závazné.
§ 22
Ministerstva zkoumají společenskou problematiku v okruhu své působnosti,
analyzují dosahované výsledky a činí opatření k řešení aktuálních otázek. Zpracovávají
koncepce rozvoje svěřených odvětví a řešení stěžejních otázek, které předkládají
vládě České republiky. O návrzích závažných opatření přiměřeným způsobem informují
veřejnost.
§ 23
Ministerstva předkládají za svěřená odvětví podklady potřebné pro sestavení
návrhů státních rozpočtů republiky a pro přípravu jiných opatření širšího dosahu.
Zaujímají stanovisko k návrhům, které předkládají vládě České republiky jiná ministerstva,
pokud se týkají okruhu jejich působnosti.
§ 24
Ministerstva pečují o náležitou právní úpravu věcí patřících do působnosti
České republiky; připravují návrhy zákonů a jiných právních předpisů týkajících se
věcí, které patří do jejich působnosti, jakož i návrhy, jejichž přípravu jim vláda
uložila; dbají o zachovávání zákonnosti v okruhu své působnosti a činí podle zákonů
potřebná opatření k nápravě.
§ 25
Ministerstva zabezpečují ve své působnosti úkoly související se sjednáváním
mezinárodních smluv, s rozvojem mezistátních styků a mezinárodní spolupráce. Zabezpečují
ve své působnosti úkoly, které vyplývají pro Českou republiku z mezinárodních smluv,
jakož i z členství v mezinárodních organizacích.
§ 27
Ministerstva si navzájem vyměňují potřebné informace a podklady. Nižší orgány
státní správy jim podávají zprávy a sdělují údaje, které si příslušná ministerstva
vyžadují v rozsahu nezbytně nutném pro plnění svých úkolů.
§ 28
(1) Činnost ministerstev řídí, kontroluje a sjednocuje vláda České republiky.
(2) Úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti
vlády České republiky, jejích orgánů, členů vlády, kteří nejsou pověřeni řízením
ministerstva nebo jiného úřadu, a orgánů, o nichž tak stanoví zvláštní zákon nebo
tak rozhodne vláda, plní Úřad vlády České republiky.
(3) Vedoucího Úřadu vlády České republiky jmenuje a odvolává vláda České
republiky. Činnost Úřadu vlády České republiky řídí vedoucí Úřadu vlády České republiky,
s výjimkou organizačních věcí státní služby a služebních vztahů státních zaměstnanců;
v těchto věcech postupuje vedoucí Úřadu vlády České republiky podle zákona o státní
službě.
(4) V Úřadu vlády České republiky se zřizuje pracovní místo poradce pro národní
bezpečnost, který je tajemníkem Bezpečnostní rady státu. Poradce pro národní bezpečnost
na návrh předsedy vlády jmenuje a odvolává vláda. Poradce pro národní bezpečnost
se podílí na koordinaci činnosti státních orgánů v oblasti zajišťování bezpečnosti
a obrany České republiky a na základě rozhodnutí vlády zastupuje Českou republiku
při jednáních s cizími státy a mezinárodními organizacemi ve věcech týkajících se
bezpečnosti a obrany České republiky, včetně závazků vyplývajících z členství České
republiky v mezinárodních organizacích nebo institucích. Poradci pro národní bezpečnost
náleží plat a naturální plnění jako vedoucímu Úřadu vlády České republiky. Poradce
pro národní bezpečnost je z výkonu své funkce odpovědný předsedovi vlády a v rozsahu
stanoveném vládou je oprávněn dávat státnímu zaměstnanci zařazenému v Úřadu vlády
České republiky příkazy k výkonu státní služby podle zákona o státní službě.
ČÁST ČTVRTÁ
Závěrečná ustanovení
§ 29
(1) Právní poměry organizací zabývajících se v České republice rozhlasovým
a televizním vysíláním a agenturním zpravodajstvím a jejich vztahy k ústředním orgánům
České republiky upraví zákon.
(2) Zákon též upraví právní poměry akademie věd v České republice a její
vztahy k ústředním orgánům České republiky.
§ 30
V České republice neplatí tyto předpisy:
1. zákon č. 104/1963 Sb., o zřízení a pravomoci Vládního výboru pro cestovní
ruch;
2. ustanovení § 4 vládního nařízení č. 10/1958 Sb., pokud stanoví podřízení
Ústřední správy geodézie a kartografie ministru vnitra;
3. ustanovení § 1 odst. 2 zákona č. 115/1965 Sb., pokud stanoví podřízení
Ústředního geologického úřadu ministerstvu hornictví.
Dr. Císař v. r.
Ing. Rázl v. r.
Vybraná ustanovení novel
Část třetí zákona č. 219/2002 Sb.
PŘECHODNÉ USTANOVENÍ
Úřad vlády České republiky působící podle § 28 zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení
ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, včetně práv
a povinností vyplývajících z pracovněprávních vztahů a dalších právních vztahů, je
Úřadem vlády České republiky podle tohoto zákona.
1) Sdělení Federálního ministerstva zahraničních věcí č. 209/1992 Sb.
1) Zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních
příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání
odborné kvalifikace).
1a) Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání
a o změně některých zákonů (zákon o uznávání výsledků dalšího vzdělávání).
2) Např. zákon č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání,
ve znění pozdějších předpisů, zákon ČNR č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky pro
rozhlasové a televizní vysílání, ve znění pozdějších předpisů.
3) Uveřejněny pod č. 120/1976 Sb. a č. 209/1992 Sb.