24 246/2008-6
Metodický pokyn
ministra školství, mládeže a tělovýchovy
k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení
Šikanování je mimořádně nebezpečná forma násilí,
která ohrožuje základní výchovné a vzdělávací cíle
školy. V místech jejího výskytu dochází ke ztrátě pocitu
bezpečí žáků, který je nezbytný pro harmonický rozvoj
osobnosti a efektivní výuku. Na rozdíl od jiných druhů
násilí je šikana zvlášť zákeřná, protože často zůstává
dlouho skrytá. Tak i při relativně malé intenzitě šikany
může u jejích obětí docházet k závažným psychickým
traumatům s dlouhodobými následky a k postupné deformaci
vztahů v kolektivu.
Vzhledem k tomu, že šikana se v zárodečných fázích
vyskytuje v téměř každé škole, je potřeba věnovat
tomuto jevu zvláštní pozornost. Důraz je nutné zaměřit
na vytváření dobrých vztahů uvnitř třídních kolektivů,
zabývat se vztahy v třídních kolektivech ještě před
vznikem šikanování. K tomuto je potřeba zajistit další
vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti problematiky
vytváření dobrých vztahů, v práci s dynamikou
skupiny, v podpoře a upevňování zdravých třídních norem
dětí, žáků a studentů jako prevenci šikanování.
Na prevenci šikany i při řešení jednotlivých případů
by měli spolupracovat pedagogičtí pracovníci podle
předem dohodnutých postupů. K tomu je nutné zajistit
další vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti
problematiky šikanování.
Cílem předkládaného metodického pokynu je upozornit
na závažnost šikanování, poskytnout pedagogickým
pracovníkům základní informace k prevenci a řešení
tohoto specifického problému.
Tento metodický pokyn je určen pro právnické
osoby vykonávající činnost škol zřizovaných MŠMT.
Podpůrně je doporučován k využití i ostatním školám
zapsaným do školského rejstříku a poskytovatelům služeb
souvisejících se vzděláváním a výchovou.
Čl. 1
Charakteristika šikanování
(1) Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem
je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat žáka, případně skupinu
žáků. Spočívá v cílených a opakovaných fyzických
a psychických útocích jedincem nebo skupinou
vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších
důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické
útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování
věcí, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování
či ponižování. Může mít i formu sexuálního
obtěžování až zneužívání. Nově se může realizovat
i prostřednictvím elektronické komunikace, jedná se
o tzv. kyberšikanu. Ta zahrnuje útoky pomocí e-mailů,
sms zpráv, vyvěšování urážlivých materiálů na internetové
stránky apod. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě
jako demonstrativní přehlížení a ignorování žáka
či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků. Nebezpečnost
působení šikany spočívá zvláště v závažnosti,
dlouhodobosti a nezřídka v celoživotních následcích
na duševní a tělesné zdraví oběti.
(2) Šikanování se ve své zárodečné formě vyskytuje
prakticky na všech školách. Pocit bezpečí každého jedince
a jeho začlenění do třídního kolektivu je základní
podmínkou vytváření produktivního prostředí a dobrého
sociálního klimatu třídy a školy. Všechny školy
a školská zařízení mají povinnost předcházet všem náznakům
násilí a šikanování. Šikanování v jakékoli formě
a podobě nesmí být pracovníky školy akceptováno.
Samotní pedagogičtí pracovníci nesmí svým jednáním
s některými žáky a chováním vůči nim podněcovat
zhoršování vztahů směřující k šikanování těchto žáků
jejich spolužáky.
Čl. 2
Projevy šikanování
(1) Šikanování má ve svých projevech velice různou
podobu. Mezi základní formy šikany patří:
• Verbální šikana, přímá a nepřímá – psychická šikana
(součástí je i kyberšikana, děje se pomocí ICT
technologií).
• Fyzická šikana, přímá a nepřímá (patří sem i krádeže
a ničení majetku oběti).
• Smíšená šikana, kombinace verbální a fyzické šikany
(násilné a manipulativní příkazy apod.).
(2) Za určitých okolností může šikanování přerůst
až do forem skupinové trestné činnosti a v některých
opravdu závažných případech může nabýt i rysy organizovaného
zločinu. Příklady šikanování jsou uvedeny
v příloze.
Čl. 3
Odpovědnost školy
(1) Škola či školské zařízení má jednoznačnou odpovědnost
za děti a žáky. V souladu s ustanovením § 29
zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon), ve znění pozdějších předpisů, jsou školy a školská
zařízení povinny zajišťovat bezpečnost a ochranu
zdraví dětí, žáků a studentů v průběhu všech vzdělávacích
a souvisejících aktivit, a současně vytvářet podmínky
pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku rizikového
chování (sociálně patologických jevů). Z tohoto
důvodu musí pedagogický pracovník šikanování mezi
žáky předcházet, jeho projevy neprodleně řešit a každé
jeho oběti poskytnout okamžitou pomoc.
(2) Z hlediska trestního zákona může šikanování
žáků naplňovat skutkovou podstatu trestných činů či
provinění (dále jen trestných činů) vydírání (§ 235),
omezování osobní svobody (§ 213), útisku (§ 237),
ublížení na zdraví (§ 221-224), loupeže (§ 234), násilí
proti skupině obyvatelů a proti jednotlivci (zvláště
§ 197a), poškozování cizí věci (§ 257), znásilnění
(§ 241), kuplířství (§ 204) apod.
(3) Pedagogický pracovník, kterému bude znám
případ šikanování a nepřijme v tomto ohledu žádné
opatření, se vystavuje riziku trestního postihu pro neoznámení,
případně nepřekažení trestného činu (§168,
167 trestního zákona). V úvahu přicházejí i další trestné
činy jako např. nadržování (§ 166 tr. zákona) či
schvalování trestného činu (§165 tr. zákona), v krajním
případě i podněcování (§ 164 tr. zákona). Skutkovou
podstatu účastenství na trestném činu (§ 10 tr. zákona)
může jednání pedagogického pracovníka naplňovat
v případě, že o chování žáků věděl a nezabránil spáchání
trestného činu např. tím, že ponechal šikanovaného
samotného mezi šikanujícími žáky apod.
Čl. 4
Školy a školská zařízení v prevenci šikanování
(1) Základem prevence šikanování a násilí na školách
je podpora pozitivních vzájemných vztahů mezi
žáky (a mezi žáky a učiteli). Školy a školská zařízení
při efektivní realizaci prevence šikanování usilují o vytváření
bezpečného prostředí a za tím účelem:
• podporují solidaritu a toleranci,
• podporují vědomí sounáležitosti
• posilují a vytváří podmínky pro zapojení všech žáků
do aktivit třídy a školy
• uplatňují spolupráci mezi dětmi a rozvíjí jejich vzájemný
respekt
• rozvíjí jednání v souladu s právními normami a s důrazem
na právní odpovědnost jedince.
(2) Ředitelé škol a školských zařízení odpovídají za
systémové aktivity školy v oblasti prevence šikanování
a násilí. Vychází přitom z komplexního pojetí preventivní
strategie, která je ve smyslu Metodického pokynu
k primární prevenci sociálně patologických jevů u dětí,
žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
č. j. 20 006/2007-51součástí Minimálního preventivního
programu školy. Ředitelé zejména:
• Zajistí vzdělávání pracovníků (pedagogických i nepedagogických)
v akreditovaných kurzech k problematice
šikanování. Vzdělávání pedagogických
pracovníků se řídí § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb.,
o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků,
akreditační komisi a kariérním systému pedagogických
pracovníků, ve znění vyhlášky č. 412/2006 Sb.
Vzdělávání školního metodika prevence ve specializačním
studiu se řídí § 9 vyhlášky č. 317/2005 Sb.
• Zajistí v souladu s pracovním řádem dohled pedagogických
pracovníků nad žáky zejména ve škole před
vyučováním, o přestávkách mezi vyučovacími hodinami,
mezi dopoledním a odpoledním vyučováním,
podle potřeby při přecházení žáků mezi budovami
školy, do zařízení školního stravování a do školní
družiny. Především v prostorách, kde k šikanování
již došlo nebo kde by k němu mohlo docházet.
• Zajistí, aby žáci i pedagogičtí pracovníci byli seznámeni
s negativními důsledky šikanování, a to jak pro
jeho oběti a pachatele, tak i pro celý třídní (školní)
kolektiv. Za zvlášť nebezpečnou je třeba považovat
tendenci podceňovat počáteční projevy šikanování.
• Zajistí doplňování školní knihovny o literaturu z oblasti
problematiky násilného chování a šikanování
(3)Pedagogičtí pracovníci vedou důsledně a systematicky
žáky a studenty k osvojování norem mezilidských
vztahů založených na demokratických principech,
respektujících identitu a individualitu žáka.
Pomáhají rozvíjet pozitivní mezilidské vztahy a úctu
k životu druhého člověka.
Všichni pedagogičtí pracovníci by měli vnímat vztahy
mezi žáky a atmosféru v třídních kolektivech, kde
působí, jako nedílnou a velmi důležitou součást své
práce. Důležité aktivity školy nelze spojovat jen s určitým
vyučovacím předmětem nebo skupinou předmětů.
Vztahy a chování pedagogických i nepedagogických
pracovníků vůči sobě a vůči žákům, ovlivňují chování
žáků.
(4) Ve školním řádu budou jasně stanovena pravidla
chování včetně sankcí za jejich porušení.
Čl. 5
Program proti šikanování
(1) Každá škola si vytvoří vlastní Program proti šikanování,
pokud ho doposud nemá. Tento program se
stane součástí Minimálního preventivního programu.
(2) Na tvorbě a realizaci programu se podílejí všichni
pedagogičtí pracovníci školy. Koordinace jeho tvorby
patří ke standardní činnosti školního metodika prevence.
Ten podle potřeby spolupracuje s metodikem
prevence v PPP. Za realizaci a hodnocení programu je
odpovědný ředitel školy.
(3) Cílem programu je vytvořit ve škole bezpečné,
respektující a spolupracující prostředí. Důležité je zaměřit se na oblast komunikace
a vztahů mezi žáky ve
třídách, a to bez ohledu na to, zda tam k projevům šikany
již došlo či ne. Současně je třeba stanovit smysluplnou
strukturu programu.
(4) Hlavní součástí programu je krizový plán, který
eliminuje či minimalizuje škody v případě, že k šikanování
ve školním prostředí dojde. Měly by z něj jednoznačně
vyplynout kompetence jednotlivých osob
a specifický postup a způsob řešení. Konkrétně je nutné
rozpracovat dva typy scénářů:
1. První zahrnuje situace, které škola zvládne řešit
vlastními silami. Do této skupiny patří postupy pro
počáteční stádia šikanování a rámcový třídní program
pro řešení zárodečného stádia šikanování.
2. Druhý zahrnuje situace, kdy škola potřebuje pomoc
z venku a je nezbytná její součinnost se specializovanými
institucemi (viz čl. 9) a policií. Sem patří
řešení případů pokročilé a nestandardní šikany, např.
výbuchu skupinového násilí vůči oběti.
(5) S krizovým plánem jsou vždy na začátku školního
roku prokazatelně seznámeni žáci (přiměřeně jejich
věku), studenti a jejich zákonní zástupci.
Čl. 6
Postupy řešení šikanování
(1) Odhalení šikany bývá obtížné. Významnou roli
při jejím zjišťování hraje strach, a to nejen strach obětí,
ale i pachatelů a dalších účastníků. Strach vytváří obvykle
prostředí „solidarity“ agresorů i postižených.
(2) Účinné a bezpečné vyšetření šikany vychází
z kvalifikovaného odhadu stadia a formy šikanování.
Existuje rozdíl mezi vyšetřováním počátečních a pokročilých
stádií šikanování. Jednotlivá stádia jsou blíže
popsána v příloze č. 2 Stádia šikanování.
(3) Metody vyšetřování šikanování:
A. Pro vyšetřování počáteční šikany (se standardní formou)
lze doporučit strategii v těchto pěti krocích:
1. Rozhovor s těmi, kteří na šikanování upozornili
a s oběťmi.
2. Nalezení vhodných svědků.
3. Individuální, případně konfrontační rozhovory
se svědky (nikoli však konfrontace obětí a agresorů).
4. Zajištění ochrany obětem.
5. Rozhovor s agresory, případně konfrontace mezi
nimi.
B. Pokročilá šikana s neobvyklou formou – výbuch
skupinového násilí vůči oběti, tzv. třídního lynčování,
vyžaduje následující postup:
1
. Překonání šoku pedagogického pracovníka
a bezprostřední záchrana oběti.
2. Domluva pedagogických pracovníků na spolupráci
a postupu vyšetřování.
3. Zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi.
4. Pokračující pomoc a podpora oběti.
5. Nahlášení policii.
6. Vlastní vyšetřování.
(4) V rámci první pomoci je nutné při pokročilých,
brutálních a kriminálních šikanách spolupracovat
s dalšími institucemi a orgány, a to zejména s pedagogicko-
psychologickou poradnou, střediskem výchovné
péče, orgánem sociálně právní ochrany dítěte,
Policií ČR.
Doporučuje se seznámit pedagogické pracovníky
s informací MŠMT ČR č.j.: 25 884/2003-24
Spolupráce
předškolních zařízení, škol a školských zařízení
s Policií ČR při prevenci a při vyšetřování kriminality
dětí a mládeže a kriminality na dětech a mládeži páchan
é.(5) V případě negativních dopadů šikanování na oběť
je nutné zprostředkovat jí péči pedagogicko-psychologické
poradny, střediska výchovné péče, speciálně pedagogického
centra nebo dalších odborníků – klinických
psychologů, psychoterapeutů nebo psychiatrů.
(7) Podrobnější informace k článkům 5 a 6 jsou
v příloze č. 3 Doporučená literatura.
Čl. 7
Výchovná opatření
(1) Doporučuje se dále pracovat s agresorem (jeho
náhled na vlastní chování, motivy, rodinné prostředí).
V případě potřeby mu zprostředkovat péči pedagogicko-
psychologické poradny, střediska výchovné péče
nebo jiných odborníků – klinických psychologů, psychoterapeutů
nebo psychiatrů.
(2) Pro potrestání agresorů lze užít i následující běžná
výchovná opatření:
• Napomenutí a důtka třídního učitele, důtka ředitele,
podmíněné vyloučení a vyloučení ze studia na
střední škole.
• Snížení známky z chování.
• Převedení do jiné třídy.
(3) Pro nápravu situace ve skupině je potřeba pracovat
s celým třídním kolektivem. Je nezbytné vypořádat
se i s traumaty těch, kteří přihlíželi, ale nezasáhli (mlčící
většina).
(4) V mimořádných případech se užijí další opatření:
• Ředitel školy doporučí rodičům dobrovolné umístění
dítěte do pobytového oddělení SVP, případně
doporučí realizovat dobrovolný diagnostický
pobyt žáka v místně příslušném diagnostickém
ústavu.
• Ředitel školy podá návrh orgánu sociálně právní
ochrany dítěte k zahájení práce s rodinou, případně
k zahájení řízení o nařízení předběžného opatření či
ústavní výchovy s následným umístěním v diagnostickém
ústavu.
Čl. 8
Spolupráce s rodiči
Pokud rodiče informují školu o podezření na šikanování,
je za odborné vyšetření záležitosti zodpovědný
ředitel školy. Při nápravě šikanování je potřebná spolupráce
vedení školy nebo školského zařízení, školního
metodika prevence, výchovného poradce a dalších pedagogických
pracovníků, jak s rodinou oběti, tak i s rodinou
agresora. Při jednání s rodiči dbají pedagogičtí
pracovníci na taktní přístup a zejména na zachování
důvěrnosti informací. Je nutné předem informovat rodiče
o tom, co dělat v případě, když se dozvědí o šikanování
(viz Čl. 5 odst. 5).
Čl. 9
Spolupráce se specializovanými institucemi
(1) Při předcházení případům šikany a při jejich řešení
je důležitá spolupráce vedení školy nebo školského
zařízení, školního metodika prevence, výchovného
poradce nebo zástupce školy s dalšími institucemi a orgány.
Zejména:
• v resortu školství – s pedagogicko-psychologickými
poradnami, středisky výchovné péče, speciálně pedagogickými
centry,
• v resortu zdravotnictví – s pediatry a odbornými lékaři,
dětskými psychology, psychiatry a zařízeními,
která poskytují odbornou poradenskou a terapeutickou
péči, včetně individuální a rodinné terapie,
• v resortu sociální péče – s oddělením péče o rodinu
a děti, s oddělením sociální prevence (možnost vstupovat
do každého šetření, jednat s dalšími zainteresovanými
stranami, s rodinou),
• případně s NNO specializujícími se na prevenci
a řešení šikany.
(2) Dojde-li k závažnějšímu případu šikanování
nebo při podezření, že šikanování naplnilo skutkovou
podstatu trestného činu (provinění), ředitel školy
nebo školského zařízení oznámí tuto skutečnost Policii
ČR.
(3) Ředitel školy oznámí orgánu sociálně právní
ochrany dítěte skutečnosti, které ohrožují bezpečí
a zdraví žáka. Pokud žák spáchá trestný čin (provinění),
popř. opakovaně páchá přestupky, ředitel školy zahájí
spolupráci s orgány sociálně právní ochrany dítěte
bez zbytečného odkladu.
Čl. 10
Selhání školy v řešení šikany
(1) V případech podezření nebo již prokazatelných
projevů šikany, které nejsou bezodkladně a uspokojivě
řešeny v pravomoci pedagogických pracovníků včetně
metodika prevence či výchovného poradce, je zcela na
místě obrátit se na ředitele příslušné školy nebo školského
zařízení.
Pokud se však projeví nečinnost i ze strany ředitele,
je možné jednat v této záležitosti se zřizovatelem školy
nebo podat stížnost na školu České školní inspekci.
Stížnost podaná písemně, osobně nebo v elektronické
podobě se přijímá ve všech pracovištích ČŠI.
Stížnost je možné adresovat příslušnému inspektorátu
ČŠI, samozřejmě je možno podat stížnost i na
ústředí tzn. na adresu: Fráni Šrámka 37, 150 21 Praha
5, resp. elektronicky na adresu posta@csicr.cz.
(2) Současně je potřebné v odůvodněných případech
zajistit oběti šikanování pomoc psychologa, speciálního
pedagoga (etopeda) popřípadě jiného specialisty.
Čl. 11
Závěrečné ustanovení
• Zrušuje se Metodický pokyn ministra školství, mládeže
a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi
žáky škol a školských zařízení č. j. 28 275/2000 - 22
• Tento pokyn nabývá účinnosti dnem jeho zveřejnění
ve Věstníku MŠMT ČR.
Příloha 1
Příklady nepřímých a přímých znaků šikanování
1. Nepřímé (varovné) znaky šikanování mohou být např.:
* Žák je o přestávkách často osamocený, ostatní o něj nejeví zájem, nemá kamarády.
* Při týmových sportech bývá jedinec volen do mužstva mezi posledními.
* O přestávkách vyhledává blízkost učitelů.
* Má-li žák promluvit před třídou, je nejistý, ustrašený.
* Působí smutně, nešťastně, stísněně, mívá blízko k pláči.
* Stává se uzavřeným.
* Jeho školní prospěch se někdy náhle a nevysvětlitelně zhoršuje.
* Jeho věci jsou poškozené nebo znečištěné, případně rozházené.
* Zašpiněný nebo poškozený oděv.
* Stále postrádá nějaké své věci.
* Odmítá vysvětlit poškození a ztráty věcí nebo používá nepravděpodobné výmluvy.
* Mění svoji pravidelnou cestu do školy a ze školy.
* Začíná vyhledávat důvody pro absenci ve škole.
* Odřeniny, modřiny, škrábance nebo řezné rány, které nedovede uspokojivě vysvětlit.
* (Zejména je třeba věnovat pozornost mladším žákům nově zařazeným do třídy, neboť
přizpůsobovací konflikty nejsou vzácností!)
2. Přímé znaky šikanování mohou být např.:
* Posměšné poznámky na adresu žáka, pokořující přezdívka, nadávky, ponižování, hrubé
žerty na jeho účet.
Rozhodujícím kritériem je, do jaké míry je daný žák konkrétní přezdívkou nebo „legrací“
zranitelný.
* Kritika žáka, výtky na jeho adresu, zejména pronášené nepřátelským až nenávistným,
nebo pohrdavým
tónem.
* Nátlak na žáka, aby dával věcné nebo peněžní dary šikanujícímu nebo za něj platil.
* Příkazy, které žák dostává od jiných spolužáků, zejména pronášené panovačným tónem,
a skutečnost, že
se jim podřizuje.
* Nátlak na žáka k vykonávání nemorálních až trestných činů či k spoluúčasti na nich.
* Honění, strkání, šťouchání, rány, kopání, které třeba nejsou zvlášť silné, ale
je nápadné, že je oběť neoplácí.
* Rvačky, v nichž jeden z účastníků je zřetelně slabší a snaží se uniknout.
3. Rodiče žáků se doporučuje upozornit zejména na to, aby si všímali těchto možných
příznaků šikanování:
* Za dítětem nepřicházejí domů spolužáci nebo jiní kamarádi.
* Dítě nemá kamaráda, s nímž by trávilo volný čas, s nímž by se telefonovalo apod.
* Dítě není zváno na návštěvu k jiným dětem.
* Nechuť jít ráno do školy (zvláště když dříve mělo dítě školu rádo). Dítě odkládá
odchod z domova,
případně je na něm možno při bedlivější pozornosti pozorovat strach. Ztráta chuti
k jídlu.
* Dítě nechodí do školy a ze školy nejkratší cestou, případně střídá různé cesty,
prosí o dovoz či odvoz autem.
* Dítě chodí domů ze školy hladové (agresoři mu berou svačinu nebo peníze na svačinu).
* Usíná s pláčem, má neklidný spánek, křičí ze snu, např. „Nechte mě!“
* Dítě ztrácí zájem o učení a schopnost soustředit se na ně.
* Dítě bývá doma smutné či apatické nebo se objeví výkyvy nálad, zmínky o možné sebevraždě.
Odmítá
svěřit se s tím, co je trápí.
* Dítě žádá o peníze, přičemž udává nevěrohodné důvody (například opakovaně říká,
že je ztratilo), případně
doma krade peníze.
* Dítě nápadně často hlásí ztrátu osobních věcí.
* Dítě je neobvykle, nečekaně agresívní k sourozencům nebo jiným dětem, možná projevuje
i zlobu vůči
rodičům.
* Dítě si stěžuje na neurčité bolesti břicha nebo hlavy, možná ráno zvrací, snaží
se zůstat doma. Své zdravotní
obtíže může přehánět, případně i simulovat (manipulace s teploměrem apod.)
* Dítě se vyhýbá docházce do školy.
* Dítě se zdržuje doma víc, než mělo ve zvyku.
Příloha 2
Stádia šikanování
Motto: Školní šikanování je nemoc skupinové demokracie a má svůj zákonitý vnitřní
vývoj.
První stadium se v podstatě odehrává v jakékoliv skupině. Všude je někdo neoblíbený
nebo nevlivný, na jehož
úkor je prima si dělat „legrácky“. Pak to ale jde dál, skupina si najde jakéhosi
otloukánka. Třetí stadium
už je klíčové. Vydělí se jádro útočníků a systematicky začne šikanovat nejvhodnější
oběti. Do této chvíle lze
věci jasně řešit. Následně ale dojde k bodu zlomu, kdy se šikanování stane nepsaným
zákonem i pro opravdu
slušné děti a celá skupina se stává krutou. V pátém stadiu – totalitě – se stane
šikanování skupinovým programem.
Michal Kolář
První stadium: Zrod ostrakismu
Jde o mírné, převážně psychické formy násilí, kdy se okrajový člen skupiny necítí dobře. Je neoblíben a není
uznáván. Ostatní ho více či méně odmítají, nebaví se s ním, pomlouvají ho, spřádají proti němu intriky, dělají na
jeho účet „drobné“ legrácky apod. Tato situace je již zárodečnou podobou šikanování a obsahuje riziko dalšího
negativního vývoje.
Druhé stadium: Fyzická agrese a přitvrzování manipulace
V zátěžových situacích, kdy ve skupině stoupá napětí, začnou ostrakizovaní žáci sloužit jako hromosvod. Spolužáci si na nich odreagovávají nepříjemné pocity například z očekávané těžké písemné
práce, z konfliktu s učitelem nebo prostě jen z toho, že chození do školy je obtěžuje. Manipulace se
přitvrzuje a objevuje se zprvu
ponejvíce subtilní fyzická agrese.
Třetí stadium (klíčový moment): Vytvoření jádra
Vytváří se skupina agresorů, úderné jádro. Tito šiřitelé „viru“ začnou spolupracovat a systematicky, nikoliv již
pouze náhodně, šikanovat nejvhodnější oběti. V počátku se stávají jejich oběťmi ti, kteří jsou už osvědčeným
objektem ostrakizování. Jde o žáky, kteří jsou v hierarchii nejníže, tedy ti „slabí“.
Čtvrté stadium: Většina přijímá normy
Normy agresorů jsou přijaty většinou a stanou se nepsaným zákonem. V této době získává neformální tlak ke
konformitě novou dynamiku a málokdo se mu dokáže postavit. U členů „virem“ přemožené skupiny dochází
k vytvoření jakési alternativní identity, která je zcela poplatná vůdcům. I mírní a ukáznění žáci se začnou chovat
krutě – aktivně se účastní týrání spolužáka a prožívají při tom uspokojení.
Páté stadium: Totalita neboli dokonalá šikana
Násilí jako normu přijímají všichni členové třídy. Šikanování se stává skupinovým programem. Obrazně řečeno
nastává éra „vykořisťování“. Žáci jsou rozděleni na dvě sorty lidí, které jsem pro přehlednost označil jako „otrokáře“ a „otroky“. Jedni mají všechna práva, ti druzí nemají práva žádná.
Stadia šikanování
podle Michala Koláře, 1990, 1996, 1997, 2000 aj. Příloha 3
Doporučená literatura z oblasti školního šikanování
Kolář, M. (2001, 2005). Bolest šikanování. Praha: Portál.
Kolář, M. (1997, 2000). Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál.
Kolář, M. (2005). Školní násilí a šikanování. Ostrava: CIT, Ostravská univerzita.
Kolář, M. (Ed.) (2004). Školní šikanování. Sborník z první celostátní konference
konané v Olomouci na PF UP
30.3.
Kolář, M. (2003). Specifický program proti šikanování a násilí ve školách a školských
zařízeních. Praha: MŠMT
ČR.
Parry, J., Carrington, G. (1997). Čelíme šikanování: sborník metod. Praha, IPPP.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí.
Praha: Portál.
Časopisy
Kolář, M. (2007). Český školský program proti šikanovaniu. Perspektivy. In: Sociálna
prevencia. Bratislava:
Národné osvetové centrum.
Kolář, M. (2007). Český školní program proti šikanování. Právo a rodina č.3/2007
Kolář, M. (2006). Jak na šikanu? Psychologie dnes 2 (12), 16-18
Kolář, M. (2005). Devět kroků při řešení počáteční šikany aneb pedagogická chirurgie.
Prevence 7 (2), 3-7.
Kolář, M. (1998). Soudce Lynch na českých školách? Vyšetřování a léčba specifických
typů šikan; in Sborník
„Prevence šikanování ve školách“, Institut pedagogicko-psychologického poradenství
ČR, Praha.
Příloha 4
Příklady šikanování
1. Případ: Zpověď oběti počátečního stadia šikanování
(doslovný přepis)
• nadávaj mi
• dělaj mi naschvály
• maj na mne poznámky když přijdu po nemoci
• rejpaj do mne
• když se učitel rozhoduje koho vyzkoušet tak mu poraděj mne
• když nejsem ve škole říkaj učitelům, co není pravda
• když něco provedou, snaží se to svalit na mne
• když se učitel zeptá jestli někdo má tahák, hned se všichni ozvou, že mám já
• vo hodině, když písemka, tak zničeho nic se ozve abych neopisoval
• všichni maj strašnou radost když dostanu špatnou známku
• když jsem služba, tak všichni udělaj ve třídě nepořádek
• nepouští mne mezi sebe když si povídají
• když si řeknu o sešit tak řeknou, že ho nemají dopsanej a pak ho pučej někomu jinýmu
• ve frontě na oběd mne předbíhají
• když je ve třídě smrad tak hned řeknou že jsem si prd
• povyšujou se nade mne
• Nic mi nepučej
• když něco udělám, hned to všem řeknou
• plivnou mi na židli a na všechny ostatní, abych si nemohl najít jinou
• na výtvarce si ode mne vezmou štětec a nic mi neřeknou a maj z toho strašnou srandu,
když ho hledám
• když v matice někdo počítá na tabuli, tak mu raděj a řeknou mu i výsledky. Ale
mně ne. Když uš mi poraděj,
tak špatně
• někdy mi tašku zamknou do skříně a říkaj že od ní nemaj klíč
• když se učitel zeptá kdo chybí tak místo mého jména řeknou nějakou nadávku
2. Případ: „ Premiantka třídy“ – za určitých okolností se může stát obětí šikany
kterékoliv dítě.
Půvabná třináctiletá dívka, premiantka třídy závodně hrající tenis, se stala terčem
kritiky a nemilosti skupiny
spolužáků. Nedokázala se zapojit do společné zábavy, snad působila poněkud křečovitě
a byla příliš orientována na výkon. To však neopravňovalo zdatného a oblíbeného chlapce,
aby jí dlouhodobě fyzicky ubližoval.
Jelikož ale ona byla zdatná a odvážná dívka, pokoušela se mu někdy postavit a vrátit
mu způsobené příkoří,
ovšem proti jeho brutalitě neměla šanci. Schytala od něj tvrdé rány a kopance. Nikdo
se jí nezastal. Po takovém
střetu často plakala. Rodiče a učitelé se nikdy o jejím trápení nedověděli. Obětí
agresivity tohoto „gentlemana“
se krátkodobě staly dvě další dívky s výborným prospěchem.
Po příchodu nového žáka, který byl jednoznačně nejsilnější a přitom povahově mírný
a jemný, násilí zmíněného chlapce ustalo.
Je zajímavé, že dívka, která se mi s tímto příběhem svěřila a kvůli níž jsem navázal
spolupráci s mimořádně
obětavou výchovnou poradkyní, si po delší době téměř na nic nevzpomněla. Její bolestivé
vzpomínky byly
vytěsněny mimo vědomou oblast.
Kolář M. (2005) Bolest šikanování. Praha: Portál, 2005
Příloha 5
Informační leták pro žáky ZŠ a pro studenty SŠ
Nikdo nemá právo druhému ubližovat!
Spolužáci se k tobě chovají nepřátelsky, ubližují ti a ty nevíš, jak dál.
Víš o někom, kdo je šikanován, a je ti ho líto.
PŘEKONEJ STRACH A ZAJDI ZA UČITELEM, KTERÉMU DŮVĚŘUJEŠ (ŠKOLNÍM METODIKEM PREVENCE,
ŠKOLNÍM PSYCHOLOGEM, VÝCHOVNÝM PORADCEM).
Co je to šikanování?
Za šikanování se považuje to, když jeden nebo více žáků úmyslně, většinou opakovaně
ubližuje druhým. Znamená to, že ti někdo, komu se nemůžeš ubránit, dělá, co ti je
nepříjemné, co tě ponižuje, nebo to prostě bolí. Strká
do tebe, nadává ti, schovává ti věci. Ale může ti znepříjemňovat život i jinak. Pomlouvá
tě, intrikuje proti tobě,
navádí spolužáky, aby s tebou nemluvili a nevšímali si tě.
Později se otravování života stupňuje a zdokonaluje. Nastupuje fyzické násilí (bití,
krádeže a poškozování
věcí). Šikanování je vážná věc a v řadě případů bývá trestným činem.
Proč bývá člověk šikanován?
Není to proto, že by byl špatný, nebo proto, že by si to nějak zasloužil. Chyba není
v něm, ale ve špatných vztazích
mezi některými spolužáky. Převládá v nich bezohlednost a násilí.
Jak se můžeš bránit?
Když se ptali jednoho zoufalého žáka, proč o svém trápení neřekl rodičům, odpověděl:
„Já nevím, když přijdu
domů, tak se na to snažím nemyslet. A doufám, že už to bude lepší.“ Myslet si, že
to bude lepší, je omyl. Nikomu
nic neříct, je strkání hlavy do písku, které situaci jenom zhoršuje. Nevzdávej to
a udělej následující:
* Obrať se na učitele, kterému důvěřuješ. Může ti skutečně pomoci, bude ti věřit
a neprozradí tě.
* Svěř se svým rodičům.
* V případě, že nenajdeš odvahu říct to ani svým rodičům, zavolej na pražskou Linku
bezpečí, telefon
800 155 555 nebo 116 111. Bezplatně můžeš telefonovat z celé republiky. Nepotřebuješ
k tomu peníze ani
telefonní kartu. Tito lidé ti budou věřit, protože nejsi sám, komu se něco podobného
děje.