240/2000 Sb.
ZÁKON
ze dne 28. června 2000
o krizovém řízení a o změně některých zákonů
(krizový zákon)
Změna: 320/2002 Sb.
Změna: 127/2005 Sb.
Změna: 112/2006 Sb.
Změna: 110/2007 Sb.
Změna: 306/2008 Sb.
Změna: 153/2010 Sb.
Změna: 430/2010 Sb.
Změna: 375/2011 Sb.
Změna: 333/2012 Sb.
Změna: 303/2013 Sb.
Změna: 64/2014 Sb.
Změna: 320/2015 Sb.
Změna: 323/2016 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 205/2017 Sb.
Změna: 14/2021 Sb.
Změna: 544/2020 Sb.
Změna: 36/2021 Sb.
Změna: 261/2021 Sb.
Změna: 281/2023 Sb.
Změna: 277/2019 Sb., 323/2023 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
HLAVA I
ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tento zákon stanoví působnost a pravomoc státních orgánů a orgánů územních
samosprávných celků a práva a povinnosti právnických a fyzických osob při přípravě
na krizové situace, které nesouvisejí se zajišťováním obrany České republiky před
vnějším napadením,1) a při jejich řešení a při ochraně kritické infrastruktury34)
a odpovědnost za porušení těchto povinností.
(2) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie34) a upravuje
určování a ochranu evropské kritické infrastruktury.
§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) krizovým řízením souhrn řídících činností orgánů krizového řízení
zaměřených na analýzu a vyhodnocení bezpečnostních rizik a plánování, organizování,
realizaci a kontrolu činností prováděných v souvislosti s
1. přípravou na krizové
situace a jejich řešením, nebo
2. ochranou kritické infrastruktury,
b) krizovou situací mimořádná událost podle zákona o integrovaném záchranném
systému2), narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen
stav nebezpečí, nouzový stav nebo stav ohrožení státu (dále jen „krizový stav“),
c) krizovým opatřením organizační nebo technické opatření určené k
řešení krizové situace a odstranění jejích následků, včetně opatření, jimiž se zasahuje
do práv a povinností osob,
d) pracovní povinností povinnost fyzické osoby vykonávat po nezbytně
nutnou dobu určenou práci, která je nutná pro řešení krizové situace a kterou je
tato osoba povinna konat v místě určeném orgánem krizového řízení,
e) pracovní výpomocí povinnost fyzických osob vykonávat jednorázové
a mimořádné úkoly nezbytné pro řešení krizové situace, které jsou povinny konat v
místě určeném orgánem krizového řízení,
f) věcným prostředkem movitá nebo nemovitá věc nebo poskytovaná služba,
pokud tuto věc nebo službu lze využít při řešení krizové situace,
g) kritickou infrastrukturou prvek kritické infrastruktury nebo systém
prvků kritické infrastruktury, narušení jehož funkce by mělo závažný dopad na bezpečnost
státu35), zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva, zdraví osob nebo
ekonomiku státu,
h) evropskou kritickou infrastrukturou kritická infrastruktura na území
České republiky, jejíž narušení by mělo závažný dopad i na další členský stát Evropské
unie,
i) prvkem kritické infrastruktury zejména stavba, zařízení, prostředek
nebo veřejná infrastruktura36), určené podle průřezových a odvětvových kritérií;
je-li prvek kritické infrastruktury součástí evropské kritické infrastruktury, považuje
se za prvek evropské kritické infrastruktury,
j) ochranou kritické infrastruktury opatření zaměřená na snížení rizika
narušení funkce prvku kritické infrastruktury,
k) subjektem kritické infrastruktury provozovatel prvku kritické infrastruktury;
jde-li o provozovatele prvku evropské kritické infrastruktury, považuje se tento
za subjekt evropské kritické infrastruktury,
l) průřezovými kritérii soubor hledisek pro posuzování závažnosti vlivu
narušení funkce prvku kritické infrastruktury s mezními hodnotami, které zahrnují
rozsah ztrát na životě, dopad na zdraví osob, mimořádně vážný ekonomický dopad nebo
dopad na veřejnost v důsledku rozsáhlého omezení poskytování nezbytných služeb nebo
jiného závažného zásahu do každodenního života,
m) odvětvovými kritérii technické nebo provozní hodnoty k určování
prvku kritické infrastruktury v odvětvích energetika, vodní hospodářství, potravinářství
a zemědělství, zdravotnictví, doprava, komunikační a informační systémy, finanční
trh a měna, nouzové služby a veřejná správa.
§ 3
Stav nebezpečí
(1) Stav nebezpečí se jako bezodkladné opatření může vyhlásit, jsou-li
ohroženy životy, zdraví, majetek, životní prostředí, pokud nedosahuje intenzita ohrožení
značného rozsahu,4) a není možné odvrátit ohrožení běžnou činností správních úřadů,
orgánů krajů a obcí, složek integrovaného záchranného systému nebo subjektů kritické
infrastruktury.
(2) Stav nebezpečí lze vyhlásit jen s uvedením důvodů, na nezbytně nutnou
dobu a pro celé území kraje nebo pro jeho část. Rozhodnutí o vyhlášení stavu nebezpečí
musí obsahovat krizová opatření a jejich rozsah. Změna krizových opatření musí být
rovněž vyhlášena. V části rozhodnutí obsahující důvod vyhlášení stavu nebezpečí se
také uvede, zda je stav nebezpečí vyhlášen na základě mimořádné události podle zákona
o integrovaném záchranném systému2).
(3) Stav nebezpečí pro území kraje nebo jeho část vyhlašuje hejtman kraje,
v Praze primátor hlavního města Prahy (dále jen "hejtman"). Hejtman, který stav nebezpečí
vyhlásil, o tom neprodleně informuje vládu, Ministerstvo vnitra, sousední kraje a
pokud mohou být krizovou situací dotčeny, též další kraje.
(4) Stav nebezpečí lze vyhlásit na dobu nejvýše 30 dnů. Tuto dobu může
hejtman prodloužit jen se souhlasem vlády.
(5) Není-li možné účelně odvrátit vzniklé ohrožení v rámci stavu nebezpečí,
hejtman neprodleně požádá vládu o vyhlášení nouzového stavu. Platnost krizových opatření
vyhlášených hejtmanem končí dnem vyhlášení nouzového stavu35), pokud vláda nerozhodne
jinak. Krizová opatření, jejichž platnost zůstane zachována, se dále považují za
krizová opatření nařízená vládou.
(6) Rozhodnutí o stavu nebezpečí se vyhlašuje ve Sbírce právních předpisů
územních samosprávných celků a některých správních úřadů5). Rozhodnutí nabývá účinnosti
okamžikem, který se v něm stanoví. Rozhodnutí se zveřejňuje na úřední desce krajského
úřadu a na úředních deskách obecních úřadů na území, kde je stav nebezpečí vyhlášen.
Krajský úřad zveřejní rozhodnutí též dalšími způsoby v místě obvyklými, zejména prostřednictvím
hromadných informačních prostředků a místního rozhlasu.
(7) Stav nebezpečí nelze vyhlásit z důvodu stávky vedené na ochranu práv
a oprávněných hospodářských a sociálních zájmů.
(8) Stav nebezpečí končí uplynutím doby, na kterou byl vyhlášen, pokud
hejtman nebo vláda nerozhodnou o jeho zrušení před uplynutím této doby. Vláda stav
nebezpečí zruší též, pokud nejsou splněny podmínky pro jeho vyhlášení.
(9) Rozhodnutí vlády o zrušení stavu nebezpečí se zveřejní na úřední desce
krajského úřadu a na úředních deskách obecních úřadů na území, kde byl stav nebezpečí
vyhlášen, zveřejní se v hromadných informačních prostředcích a vyhlásí se ve Sbírce
zákonů a mezinárodních smluv. Účinnosti nabývá okamžikem, který se v rozhodnutí stanoví.
HLAVA II
ORGÁNY KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ
DÍL 1
Vláda
§ 4
(1) Vláda při zajišťování připravenosti České republiky na krizové
situace, při jejich řešení nebo k ochraně kritické infrastruktury
a) ukládá úkoly ostatním orgánům krizového řízení, řídí a kontroluje
jejich činnost,
b) určuje ministerstvo nebo jiný ústřední správní úřad pro koordinaci
přípravy na řešení konkrétní krizové situace v případě, kdy příslušnost ke koordinující
funkci nevyplývá z působností stanovených ve zvláštním právním předpisu,7)
c) zřizuje Ústřední krizový štáb jako svůj pracovní orgán k řešení
krizových situací,
d) stanoví průřezová a odvětvová kritéria pro určení prvku kritické
infrastruktury,
e) rozhoduje na základě seznamu předloženého Ministerstvem vnitra
o prvcích kritické infrastruktury a prvcích evropské kritické infrastruktury, jejichž
provozovatelem je organizační složka státu.
(2) Vláda při přípravě na krizové situace a při jejich řešení projednává
s Českou národní bankou opatření, která se týkají působnosti této banky.
§ 5
Za nouzového stavu nebo za stavu ohrožení státu lze na nezbytně
nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu omezit8)
a) právo na nedotknutelnost osoby a nedotknutelnost obydlí při evakuaci
osoby z místa, na kterém je bezprostředně ohrožena na životě nebo zdraví,
b) vlastnické a užívací právo právnických a fyzických osob k majetku
(§ 29 a 31), pokud jde o nucené omezení práva vlastníka nebo uživatele z důvodu ochrany
života, zdraví, majetku nebo životního prostředí, které jsou ohroženy krizovou situací,
přičemž je za toto omezení poskytnuta přiměřená náhrada,
c) svobodu pohybu a pobytu ve vymezeném prostoru území ohroženého
nebo postiženého krizovou situací,
d) právo pokojně se shromažďovat ve vymezeném prostoru území ohroženého
nebo postiženého krizovou situací,
e) právo provozovat podnikatelskou činnost, která by ohrožovala prováděná
krizová opatření nebo narušovala, popřípadě znemožňovala jejich provádění,
f) právo na stávku, pokud by tato stávka vedla k narušení, případně
znemožnění záchranných a likvidačních prací.
§ 6
(1) Vláda je oprávněna v době trvání nouzového stavu na nezbytně
nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu nařídit
a) evakuaci osob a majetku z vymezeného území,
b) zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezených místech nebo
území,
c) ukládání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci nebo povinnosti
poskytnout věcné prostředky37),
d) bezodkladné provádění staveb, stavebních prací, terénních úprav
nebo odstraňování staveb anebo porostů za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení
vyplývajícího z krizové situace,
e) zaměstnavateli, služebnímu orgánu nebo služebnímu funkcionáři
uložení povinnosti výkonu práce na dálku nebo výkonu služby z jiného místa.
(2) Vláda v době trvání nouzového stavu je dále oprávněna
a) nařídit povinné hlášení přechodné změny pobytu osob, kterou se
rozumí opuštění místa trvalého pobytu osoby, k němuž je hlášena v místě, ze kterého
byla organizovaně evakuována nebo které o své vůli opustila z důvodu ohrožení svého
života nebo zdraví, pokud tato změna pobytu bude delší než 3 dny,
b) přijmout opatření k ochraně státních hranic, k pobytu cizinců
nebo osob bez státní příslušnosti, v oblasti nebezpečných chemických látek a přípravků,
jaderných zařízení a zdrojů ionizujícího záření,
c) nařídit přemístění osob ve vazbě nebo ve výkonu trestu odnětí
svobody do jiné věznice nebo vyloučit volný pohyb těchto osob mimo věznici,
d) nařídit nasazení vojáků v činné službě a jednotek požární ochrany
k provádění krizových opatření,
e) nařídit využití hospodářských opatření pro krizové stavy39) v
souvislosti s přípravou na stav ohrožení státu,
f) nařídit vykonávání péče o děti a mládež, pokud tuto péči nemohou
v krizové situaci vykonávat rodiče nebo jiný zákonný zástupce,
g) nařídit přednostní zásobování
1. dětských, zdravotnických nebo
sociálních zařízení,
2. ozbrojených sil, bezpečnostních sborů a složek integrovaného
záchranného systému, pokud se podílejí na plnění krizových opatření,
3. prvku kritické
infrastruktury, a to v nezbytném rozsahu,
h) zabezpečit náhradní způsob rozhodování o dávkách sociálního zabezpečení
(péče), kterými se rozumí dávky nemocenského pojištění, důchodového pojištění, důchodového
zabezpečení, státní sociální podpory, dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky sociální
péče,9) a o jejich výplatě.
(3) Vláda v době trvání nouzového stavu je dále oprávněna nařídit
zákaz
a) nabývání peněžních prostředků v cizí měně, cenných papírů a zaknihovaných
cenných papírů, jejichž emitentem je osoba s trvalým pobytem nebo sídlem mimo území
České republiky, jakož i penězi ocenitelných práv a závazků od nich odvozených, za
českou měnu,
b) provádění veškerých plateb z České republiky do zahraničí, včetně
plateb mezi poskytovateli platebních služeb a jejich pobočkami,
c) ukládání peněžních prostředků na účty v zahraničí,
d) prodej cenných papírů a zaknihovaných cenných papírů, jejichž
emitentem je osoba s trvalým pobytem nebo sídlem v České republice, osobám s trvalým
pobytem nebo sídlem mimo území České republiky,
e) přijímání úvěrů od osob s trvalým pobytem nebo sídlem mimo území
České republiky,
f) zřizování účtů v České republice osobám s trvalým pobytem nebo
sídlem mimo území České republiky a ukládání peněžních prostředků na jejich účty,
g) provádění veškerých plateb ze zahraničí do České republiky mezi
poskytovateli platebních služeb a jejich pobočkami.
(4) Povinnosti uvedené v odstavci 1 písm. c) lze uložit pouze tehdy,
pokud nelze tyto činnosti a věci zajistit smluvně, subjekt plnění klade zjevně finančně
a časově nevýhodné podmínky nebo plnění odmítne a přitom hrozí nebezpečí z prodlení.
(5) Zákazy uložené krizovým opatřením vydaným na základě odstavce 3 se
neuplatní, jde-li o obchody České republiky nebo České národní banky. Tyto zákazy
se dále neuplatní na držitele zvláštního povolení, které může být vydáno Českou národní
bankou pro dobu nouzového stavu z důvodu ohrožení života a zdraví osob a bezpečnosti
státu a pro operace, které povedou k prokazatelnému zlepšení stavu platební bilance,
a to v rozsahu příslušného povolení.
§ 7
Vláda v době trvání stavu ohrožení státu je vedle opatření uvedených
v § 6 odst. 1 až 3 oprávněna nařídit
a) omezení vstupu na území České republiky osobám, které nejsou občany
České republiky,
b) zvýšenou kontrolní činnost na úseku zabezpečení skladovaných jaderných
materiálů a zdrojů ionizujícího záření, nebezpečných chemických látek, biologických
agens a geneticky modifikovaných organismů38).
DÍL 2
Ministerstva a jiné ústřední správní úřady
§ 9
(1) Ministerstva a jiné ústřední správní úřady zajišťují připravenost
na řešení krizových situací v jejich působnosti.
(2) Ministerstva a jiné ústřední správní úřady k zajištění připravenosti
na řešení krizových situací v jejich působnosti
a) zřizují pracoviště krizového řízení,
b) zpracovávají plán, který obsahuje souhrn krizových opatření a postupů k řešení
krizových situací, (dále jen "krizový plán"); krizový plán schvaluje ministr nebo
vedoucí jiného ústředního správního úřadu,
c) zřizují krizový štáb jako pracovní
orgán k přípravě na krizové situace a k jejich řešení, jehož složení a úkoly určí
a věcné, organizační a administrativní podmínky pro jeho činnost zajistí ministr
nebo vedoucí jiného ústředního správního úřadu,
d) zajišťují na základě vyžádání
jiného ministerstva nebo jiného ústředního správního úřadu provedení odborných prací
vyplývajících z jejich působnosti,
e) poskytují na požádání podklady ministerstvům,
krajským úřadům a obecním úřadům obcí s rozšířenou působností,
f) vyžadují potřebné
podklady od krajských úřadů a obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, s výjimkou
údajů podle § 15 odst. 3, které vyžadují prostřednictvím Ministerstva vnitra,
g)
stanovují podřízeným územním správním úřadům povinnost poskytovat na vyžádání podklady
pro zpracování krizových plánů krajů.
(3) Ministerstva a jiné ústřední správní úřady k ochraně kritické
infrastruktury náležející do jejich působnosti
a) navrhují odvětvová kritéria a předkládají je Ministerstvu vnitra,
b) vyžadují od právnické nebo podnikající fyzické osoby, jako provozovatele
stavby, zařízení, prostředku nebo veřejné infrastruktury, o kterých lze oprávněně
předpokládat, že splňují kritéria pro určení prvku kritické infrastruktury nebo prvku
evropské kritické infrastruktury, informace nezbytné k určení těchto prvků včetně
údajů, u kterých je nutné zachovat mlčenlivost, pokud požadované informace nelze
získat jiným způsobem,
c) určí opatřením obecné povahy prvky kritické infrastruktury a prvky
evropské kritické infrastruktury, nejde-li o prvky určované podle § 4 odst. 1 písm.
e), a o tomto určení informují bez zbytečného odkladu Ministerstvo vnitra včetně
uvedení údaje o počtu členských států, které jsou závislé na takto určených prvcích
evropské kritické infrastruktury,
d) zašlou návrhy prvků kritické infrastruktury a prvků evropské kritické
infrastruktury Ministerstvu vnitra k zařazení do seznamu podle § 10 odst. 1 písm.
f); návrhy prvků evropské kritické infrastruktury obsahují též informaci o počtu
členských států, které jsou závislé na jednotlivých prvcích evropské kritické infrastruktury,
e) kontrolují plány krizové připravenosti subjektů kritické infrastruktury
a ochranu prvků kritické infrastruktury a ukládají opatření k nápravě nedostatků
zjištěných při kontrole,
f) poskytují Ministerstvu vnitra jednou ročně informaci o ochraně
evropské kritické infrastruktury včetně údajů o typech zranitelnosti, hrozbách a
zjištěných rizicích,
g) poskytují Ministerstvu vnitra každé dva roky informaci o provedených
kontrolách subjektů evropské kritické infrastruktury včetně informací o závažných
zjištěních a nařízených opatřeních.
(4) Ministerstva a jiné ústřední správní úřady
a) vedou přehled možných zdrojů rizik, provádějí analýzy ohrožení
a v rámci prevence podle zvláštních právních předpisů10) odstraňují nedostatky, které
by mohly vést ke vzniku krizové situace,
b) rozhodují o činnostech k řešení krizových situací a ke zmírnění
jejich následků, pokud zvláštní právní předpis11) nestanoví jinak,
c) organizují okamžité opravy nezbytných veřejných zařízení pro přežití
obyvatelstva a k zajištění funkčnosti veřejné správy,
d) vytvářejí podmínky pro nouzovou komunikaci ve vztahu k jiným správním
úřadům, obcím, právnickým a fyzickým osobám,
e) poskytují si bezplatně a bez zbytečného odkladu údaje z informačních
systémů veřejné správy, které spravují, a to v rozsahu nezbytném pro zajišťování
připravenosti na krizové situace a při jejich řešení, nebrání-li tomuto poskytnutí
zvláštní právní předpis.
(5) Pro přípravu na krizové situace a jejich řešení prováděcí právní
předpis stanoví
a) podmínky a způsob vykonávání péče o děti v mateřských školách,
žáky plnící ve školách povinnou školní docházku, osoby umístěné ve školských zařízeních
pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy a osoby ve střediscích výchovné péče,
pokud tuto péči nemohou za krizové situace vykonávat rodiče nebo jiný zákonný zástupce,
b) báňsko technické podmínky pro zřizování, využití a ochranu důlních
děl, uplatňování preventivních, technických a bezpečnostních opatření a provádění
kontrol.
§ 10
Ministerstvo vnitra
(1) Ministerstvo vnitra za účelem koordinace výkonu státní správy
v oblasti krizového řízení12)
a) sjednocuje postupy v oblasti krizového řízení,
b) organizuje instruktáže a školení a podílí se na přípravě k získání
zvláštní odborné způsobilosti13) zaměstnanců orgánů krizového řízení,
c) provádí kontrolu zajištění připravenosti ostatních ministerstev
a jiných ústředních správních úřadů na řešení krizových situací a ve spolupráci s
příslušným ministerstvem provádí kontrolu krizových plánů krajů,
d) v době nouzového stavu nebo stavu ohrožení státu vede ústřední
evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob,
e) navrhuje průřezová kritéria,
f) zpracovává seznam, který je podkladem pro určení prvků kritické
infrastruktury a prvků evropské kritické infrastruktury podle § 4 odst. 1 písm. e),
g) plní úkoly v oblasti kritické infrastruktury vyplývající z členství
České republiky v Evropské unii, zabezpečuje mezinárodní výměnu informací v této
oblasti, plní funkci kontaktního místa České republiky v rámci evropské kritické
infrastruktury a podává Evropské komisi zprávy o plnění úkolů vyplývajících z právních
předpisů Evropské unie v této oblasti,
h) každoročně informuje Evropskou komisi o počtu prvků evropské kritické
infrastruktury podle odvětví a o počtu členských států Evropské unie, které jsou
závislé na jednotlivých prvcích evropské kritické infrastruktury,
i) každé dva roky předkládá Evropské komisi souhrnnou zprávu se všeobecnými
údaji o typech zranitelnosti, hrozbách a rizicích zjištěných v jednotlivých odvětvích
evropské kritické infrastruktury,
j) zpracovává ve spolupráci s jiným ústředním správním úřadem plán
cvičení orgánů krizového řízení,
k) předává ministerstvům a jiným ústředním správním úřadům na jejich
žádost údaje podle § 15 odst. 3,
l) v rozsahu potřebném pro zajištění připravenosti na řešení krizových
situací koordinuje další úkoly.
(2) Ministerstvo vnitra odpovídá za přípravu a řešení krizových situací
souvisejících s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem a přitom určuje a kontroluje
postupy Policie České republiky.13a) Dále se Ministerstvo vnitra podílí na úkolech
podle odstavce 1 písm. a) až c) a l).
(3) Ministr vnitra řeší rozpory v oblasti krizového řízení.
(4) Úkoly Ministerstva vnitra uvedené v odstavci 1 plní generální ředitelství
hasičského záchranného sboru.
§ 11
Ministerstvo zdravotnictví
Ministerstvo zdravotnictví je v době krizového stavu oprávněno
a) zajistit nákup a distribuci potřebných léčivých přípravků, a to
i neregistrovaných podle zvláštního právního předpisu15); v tomto případě neplatí
povinnost oznámení a zveřejnění výjimky podle tohoto zvláštního právního předpisu,
b) koordinovat na vyžádání kraje činnost poskytovatelů zdravotnické
záchranné služby a poskytovatelů akutní lůžkové péče, kteří mají zřízen urgentní
příjem anebo statut specializovaného centra, při poskytování neodkladné péče,
c) rozhodnout o rozsahu poskytovaných zdravotních služeb poskytovateli
akutní lůžkové péče v případě zavádění regulačních opatření podle zákona o hospodářských
opatřeních pro krizové stavy39).
§ 12
Ministerstvo dopravy
(1) Ministerstvo dopravy v době krizového stavu je oprávněno uložit provozovateli
dráhy, drážní dopravy, silniční dopravy, letadel, letišť, vnitrozemské vodní dopravy
a veřejných přístavů, jakož i vlastníku a provozovateli ostatních objektů, zařízení
a dopravních cest sloužících dopravě povinnosti k zabezpečování dopravních potřeb.
(2) V případě nebezpečí z prodlení může být tato povinnost uložena rozhodnutím
jiného správního úřadu podle zvláštního právního předpisu. V rozhodnutí se stanoví
povinný provozovatel, předmět a rozsah veřejného závazku, způsob jeho plnění, doba
platnosti rozhodnutí a poučení o následcích jeho neplnění.
§ 12a
Ministerstvo průmyslu a obchodu
(1) Ministerstvo průmyslu a obchodu je v době krizového stavu oprávněno
a) přijímat opatření k zachování celistvosti energetických soustav
s cílem urychleného obnovení všech důležitých funkcí kritické infrastruktury v energetice,
b) uložit provozovateli přepravní soustavy, přenosové soustavy a
distribučních soustav plynu, ropy, elektřiny a rozvodu tepelné energie, výrobci elektrické
energie a tepla, výrobci primárních energetických zdrojů, jakož i vlastníku a provozovateli
ostatních objektů a zařízení sloužících k zajištění energetických potřeb státu povinnosti
k zabezpečování těchto energetických potřeb; jsou-li subjektem kritické infrastruktury,
ukládá jim úkoly k ochraně a k neodkladné obnově kritické infrastruktury v energetice.
(2) Ministerstvo průmyslu a obchodu plní úkoly v oblasti kritické infrastruktury
a evropské kritické infrastruktury v energetice, poskytuje vládě a Ministerstvu vnitra
součinnost pro národní meziresortní i mezinárodní výměnu informací v této oblasti,
pro plnění funkce kontaktního místa České republiky v rámci evropské kritické infrastruktury
a pro podání zprávy Evropské komisi o plnění úkolů vyplývajících z právních předpisů
Evropské unie.
DÍL 3
Česká národní banka
§ 13
(1) Česká národní banka při přípravě na krizové situace a jejich
řešení
a) zřizuje krizový štáb,
b) vede přehled možných zdrojů rizik, provádí analýzy ohrožení a
v rámci prevence podle zvláštních právních předpisů10) odstraňuje nedostatky, které
by mohly vést ke vzniku krizové situace,
c) vytváří podmínky pro nouzovou komunikaci ve vztahu k jiným správním
úřadům, krajům, obcím, právnickým a fyzickým osobám,
d) projednává s vládou návrh krizových opatření vydávaných na základě
§ 6 odst. 3 a další krizová opatření, která se dotýkají České národní banky,
e) projednává přestupky týkající se porušení některého ze zákazů
uložených krizovým opatřením vydaným na základě § 6 odst. 3,
f) vydává zvláštní povolení podle § 6 odst. 5.
(2) Česká národní banka zpracovává krizový plán, který obsahuje souhrn
krizových opatření a postupů k řešení krizových situací v oblasti její působnosti40),
a spolupracuje s ministerstvy a jinými ústředními správními úřady při zpracovávání
jejich krizových plánů.
(3) Krizový plán schvaluje guvernér České národní banky.
(4) Česká národní banka k ochraně kritické infrastruktury náležející
do její působnosti
a) navrhuje odvětvová kritéria a předkládá je Ministerstvu vnitra,
b) vyžaduje od právnické nebo podnikající fyzické osoby informace
nezbytné k určení prvku kritické infrastruktury včetně údajů, u kterých je nutné
zachovat mlčenlivost, pokud požadované informace nelze získat jiným způsobem,
c) určí opatřením obecné povahy prvky kritické infrastruktury a prvky
evropské kritické infrastruktury a o tomto určení informuje bez zbytečného odkladu
Ministerstvo vnitra včetně uvedení údaje o počtu členských států, které jsou závislé
na určených prvcích evropské kritické infrastruktury, nebo zašle návrhy prvků kritické
infrastruktury a prvků evropské kritické infrastruktury Ministerstvu vnitra k zařazení
do seznamu podle § 10 odst. 1 písm. f); návrhy prvků evropské kritické infrastruktury
obsahují též informaci o počtu členských států, které jsou závislé na jednotlivých
prvcích evropské kritické infrastruktury,
d) kontroluje plány krizové připravenosti subjektů kritické infrastruktury
a ochranu prvků kritické infrastruktury a ukládá opatření k nápravě nedostatků zjištěných
při kontrole.
DÍL 4
Orgány kraje a další orgány s působností na území kraje
§ 14
(1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací;
ostatní orgány kraje se na této připravenosti podílejí.
(2) Hejtman řídí a kontroluje přípravná opatření, činnosti k řešení
krizových situací a činnosti ke zmírnění jejich následků prováděná územními správními
úřady s působností na území kraje, orgány obcí s rozšířenou působností, orgány obcí
nebo právnickými osobami a fyzickými osobami. Za tímto účelem
a) zřizuje a řídí bezpečnostní radu kraje,
b) zřizuje a řídí krizový štáb kraje,
c) schvaluje po projednání v bezpečnostní radě kraje krizový plán
kraje,
d) vyžaduje od hasičského záchranného sboru kraje údaje podle § 15
odst. 3.
(3) Hejtman v době krizového stavu
a) koordinuje záchranné a likvidační práce (§ 28 odst. 3), poskytování
zdravotních služeb, provádění opatření k ochraně veřejného zdraví a k zajištění bezodkladných
pohřebních služeb,
b) koordinuje nouzové ubytování, nouzové zásobování pitnou vodou,
potravinami a dalšími nezbytnými prostředky k přežití obyvatelstva,
c) koordinuje zajištění ochrany majetku na území, kde byla provedena
evakuace.
(4) Hejtman je za stavu nebezpečí oprávněn nařídit
a) pracovní povinnost, pracovní výpomoc nebo poskytnutí věcného prostředku37)
pro řešení krizové situace,
b) bezodkladné provádění staveb, stavebních prací, terénních úprav
nebo odstraňování staveb anebo porostů za účelem zmírnění nebo odvrácení ohrožení
vyplývajícího z krizové situace,
c) vykonávání péče o děti a mládež, pokud tuto péči nemohou za krizové
situace vykonávat rodiče nebo jiný zákonný zástupce,
d) přednostní zásobování dětských, zdravotnických a sociálních zařízení
a ozbrojených sil, bezpečnostních sborů nebo složek integrovaného záchranného systému,
podílejících se na plnění krizových opatření, a v nezbytném rozsahu také prvků kritické
infrastruktury,
e) zabezpečení náhradního způsobu rozhodování o dávkách sociální
péče a jejich výplatě,
f) hlášení přechodné změny pobytu osob,
g) evakuaci obyvatelstva,
h) zákaz vstupu, pobytu a pohybu osob na vymezeném místě nebo území.
(5) Nelze-li zajistit činnosti a věci podle odstavce 3 smluvně proto,
že subjekt plnění klade zjevně finančně nebo časově nevýhodné podmínky nebo plnění
odmítne a přitom hrozí nebezpečí z prodlení, hejtman splnění činností nebo poskytnutí
věcí uloží.
(6) Hejtman v době nouzového stavu a stavu ohrožení státu zajišťuje provedení
stanovených krizových opatření v podmínkách kraje. Správní úřady se sídlem na území
kraje a právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová
opatření splnit. Dále je oprávněn nařídit provedení krizových opatření podle odstavce
4, pokud obdobná opatření nebyla nařízena vládou.
§ 14a
(1) Krajský úřad za účelem zajištění připravenosti kraje na řešení
krizových situací
a) poskytuje součinnost hasičskému záchrannému sboru kraje při zpracování
krizového plánu kraje,
b) plní úkoly podle krizového plánu kraje.
(2) Krajský úřad za účelem plnění úkolů podle odstavce 1 zřizuje pracoviště
krizového řízení.
§ 15
(1) Hasičský záchranný sbor kraje16) při přípravě na krizové situace
a jejich řešení
a) organizuje součinnost mezi správními úřady a obcemi v kraji,
b) vede přehled možných zdrojů rizik a provádí analýzy ohrožení,
c) zpracovává krizový plán kraje,
d) zpracovává krizový plán obcí s rozšířenou působností; při jeho
zpracování vyžaduje v nezbytném rozsahu součinnost organizačních složek státu, orgánů
územních samosprávných celků, právnických osob a podnikajících fyzických osob,
e) plní úkoly stanovené Ministerstvem vnitra a úkoly stanovené hejtmanem
v rozsahu krizového plánu kraje a starostou obce s rozšířenou působností v rozsahu
krizového plánu obce s rozšířenou působností,
f) předává Ministerstvu vnitra, hejtmanovi a starostovi obce s rozšířenou
působností na jejich žádost údaje podle § 15 odst. 3.
(2) Hasičský záchranný sbor kraje je oprávněn za účelem přípravy na
krizové situace vyžadovat, shromažďovat a evidovat údaje o
a) kapacitách zdravotnických,
ubytovacích a stravovacích zařízení,
b) předmětu a rozsahu činnosti právnických osob
a podnikajících fyzických osob v oblasti výroby a služeb, výrobních programech a
výrobních kapacitách, rozsahu zásob surovin, polotovarů a hotových výrobků, počtech
zaměstnanců a jejich kvalifikaci,
c) počtech zaměstnanců ve výrobních provozech a
počtech osob bydlících v místech předpokládané evakuace,
d) množství, složení a umístění
vyráběných, používaných nebo skladovaných nebezpečných látek,
e) množství zadržené
vody ve vodních nádržích,
f) počtech a typech dopravních, mechanizačních a výrobních
prostředků ve vlastnictví právnických nebo fyzických osob a druzích vyrobené nebo
zachycené přírodní energie,
g) uspořádání vnitřních prostorů výrobních objektů, popřípadě
jiných objektů důležitých pro řešení krizových situací, vodovodech, kanalizacích,
produktovodech a energetických sítích,
h) stavbách určených k ochraně obyvatelstva
při krizových situacích, k zabezpečení záchranných prací, ke skladování materiálu
civilní ochrany a k ochraně a ukrytí obsluh důležitých provozů,
i) výměrách pěstovaných
zemědělských plodin a druhu a počtu zemědělských zvířat chovaných právnickými nebo
fyzickými osobami,
pokud tyto údaje jsou nezbytné pro zpracování krizových plánů pro
přípravu a řešení krizových situací.(3) Hasičský záchranný sbor kraje
a) seznamuje obce a právnické nebo fyzické osoby na jejich žádost
s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se způsobem
jejich provedení,
b) vytváří podmínky pro činnost krizového štábu kraje a krizového
štábu obce s rozšířenou působností,
c) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob (§ 39d)
a předává údaje v ní vedené Ministerstvu vnitra,
d) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu
nebezpečí (§ 39e).
§ 15a
Hasičský záchranný sbor kraje při zpracování krizového plánu kraje a
krizového plánu obce s rozšířenou působností vyžaduje součinnost orgánů kraje a obcí,
organizačních složek státu, právnických osob a podnikajících fyzických osob a dalších
subjektů, je-li to nezbytné.
§ 16
(1) Policie České republiky13a) zajišťuje připravenost k řešení krizových
situací spojených s vnitřní bezpečností a veřejným pořádkem na území kraje.
(2) Policie České republiky za účelem uvedeným v odstavci 1 je oprávněna
vyžadovat od hasičského záchranného sboru kraje údaje, které tento shromažďuje podle
§ 15 odst. 3.
DÍL 5
Orgány obce s rozšířenou působností
§ 18
Starosta obce s rozšířenou působností
(1) Starosta obce s rozšířenou působností zajišťuje připravenost správního
obvodu obce s rozšířenou působností na řešení krizových situací; ostatní orgány obce
s rozšířenou působností se na této připravenosti podílejí.
(2) Starosta obce s rozšířenou působností řídí a kontroluje přípravná
opatření, činnosti k řešení krizových situací a činnosti ke zmírnění jejich následků
prováděná územními správními úřady s působností ve správním obvodu obce s rozšířenou
působností, orgány obcí, právnickými osobami a fyzickými osobami ve správním obvodu
obce s rozšířenou působností. Za tímto účelem
a) zřizuje a řídí bezpečnostní radu obce s rozšířenou působností
pro území správního obvodu obce s rozšířenou působností,
b) organizuje přípravu správního obvodu obce s rozšířenou působností
na krizové situace a podílí se na jejich řešení,
c) schvaluje po projednání v bezpečnostní radě obce s rozšířenou
působností krizový plán obce s rozšířenou působností,
d) vyžaduje od hasičského záchranného sboru kraje údaje podle § 15
odst. 3.
(3) Starosta obce s rozšířenou působností dále
a) zřizuje a řídí krizový štáb obce s rozšířenou působností pro území
správního obvodu obce s rozšířenou působností, který je současně krizovým štábem
pro území správního obvodu obce,
b) zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření
v podmínkách správního obvodu obce s rozšířenou působností; správní úřady se sídlem
na území správního obvodu obce s rozšířenou působností a právnické a podnikající
fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření splnit,
c) plní úkoly stanovené hejtmanem a orgány krizového řízení při přípravě
na krizové situace a při jejich řešení,
d) odpovídá za využívání informačních a komunikačních prostředků
a pomůcek krizového řízení určených Ministerstvem vnitra.
(4) Úkoly starosty obce s rozšířenou působností plní na území hlavního
města Prahy starosta městské části stanovené Statutem hlavního města Prahy46).
§ 19
Obecní úřad obce s rozšířenou působností
(1) Obecní úřad obce s rozšířenou působností dále za účelem zajištění
připravenosti správního obvodu obce s rozšířenou působností na řešení krizových situací
a) poskytuje součinnost hasičskému záchrannému sboru kraje při zpracování
krizového plánu kraje a při zpracování krizového plánu obce s rozšířenou působností,
b) plní úkoly podle krizového plánu obce s rozšířenou působností,
c) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob (§ 39d)
a předává údaje v ní vedené hasičskému záchrannému sboru kraje,
d) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu
nebezpečí (§ 39e) a předává údaje v ní vedené hasičskému záchrannému sboru kraje,
e) vede přehled možných zdrojů rizik a v rámci prevence podle zvláštních
právních předpisů10) odstraňuje nedostatky, které by mohly vést ke vzniku krizové
situace.
(2) Obecní úřad obce s rozšířenou působností za účelem plnění úkolů podle
odstavce 1 zřizuje pracoviště krizového řízení.
(3) Úkoly obecního úřadu obce s rozšířenou působností plní na území hlavního
města Prahy úřad městské části stanovené Statutem hlavního města Prahy46).
DÍL 6
Orgány obce
§ 21
(1) Starosta obce zajišťuje připravenost obce na řešení krizových situací;
ostatní orgány obce se na této připravenosti podílejí.
(2) Starosta obce dále
a) za účelem přípravy na krizové situace a jejich řešení může zřídit
krizový štáb obce jako svůj pracovní orgán,
b) zajišťuje za krizové situace provedení stanovených krizových opatření
v podmínkách správního obvodu obce; správní úřady se sídlem na území obce, právnické
osoby a podnikající fyzické osoby jsou povinny stanovená krizová opatření splnit,
c) plní úkoly stanovené starostou obce s rozšířenou působností a
orgány krizového řízení při přípravě na krizové situace a při jejich řešení a úkoly
a opatření uvedené v krizovém plánu obce s rozšířenou působností,
d) odpovídá za využívání informačních a komunikačních prostředků
a pomůcek krizového řízení určených Ministerstvem vnitra.
(3) V době krizového stavu starosta obce
a) zabezpečuje varování a informování osob nacházejících se na území
obce před hrozícím nebezpečím a vyrozumění orgánů krizového řízení, pokud tak již
neučinil hasičský záchranný sbor kraje,
b) nařizuje a organizuje evakuaci osob z ohroženého území obce,
c) organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatelstva,
d) zajišťuje organizaci dalších opatření nezbytných pro řešení krizové
situace.
(4) Pokud starosta obce neplní v době krizového stavu úkoly stanovené
tímto zákonem, může hejtman převést jejich výkon na předem stanovenou dobu na zmocněnce,
kterého za tím účelem jmenuje. O této skutečnosti hejtman neprodleně informuje obec
a ministra vnitra, který může rozhodnutí hejtmana zrušit.
§ 21a
(1) Obecní úřad dále za účelem zajištění připravenosti obce na řešení
krizových situací
a) organizuje přípravu obce na krizové situace,
b) poskytuje obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností podklady
a informace potřebné ke zpracování krizového plánu obce s rozšířenou působností,
c) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob (§ 39d),
pro kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu úřadu obce s rozšířenou
působností, v jehož správním obvodu se nachází,
d) vede evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu
nebezpečí (§ 39e), pro kterou shromažďuje údaje, a předává údaje v ní vedené obecnímu
úřadu obce s rozšířenou působností, v jehož správním obvodu se nachází,
e) se podílí na zajištění veřejného pořádku,
f) plní úkoly stanovené krizovým plánem obce s rozšířenou působností
při přípravě na krizové situace a jejich řešení.
(2) Obecní úřad seznamuje právnické a fyzické osoby způsobem v místě
obvyklým s charakterem možného ohrožení, s připravenými krizovými opatřeními a se
způsobem jejich provedení.
§ 22
(1) Při vyhlášení nouzového stavu nebo stavu nebezpečí starosta obce
zajišťuje provedení krizových opatření v podmínkách obce. Je-li k tomuto účelu nutné
vydat nařízení obce,17) nabývá nařízení obce účinnosti okamžikem jeho vyvěšení na
úřední desce obecního úřadu. Nařízení obce se zveřejní též dalšími způsoby v místě
obvyklými, zejména prostřednictvím hromadných informačních prostředků a místního
rozhlasu. Stejný postup se použije při vyhlašování změn obsahu již vydaného nařízení
obce.
(2) Náklady vynaložené na provedení krizových opatření stanovených obcí
uhrazuje obec z obecního rozpočtu.
HLAVA III
OSTATNÍ ORGÁNY S ÚZEMNÍ PŮSOBNOSTÍ
DÍL 1
Bezpečnostní rady a krizové štáby
§ 24
Bezpečnostní rady
(1) Bezpečnostní rada kraje a bezpečnostní rada obce s rozšířenou působností
jsou poradními orgány zřizovatele pro přípravu na krizové situace.
(2) Předsedou bezpečnostní rady kraje je hejtman, který jmenuje členy
bezpečnostní rady kraje.
(3) Předsedou bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností je starosta
obce s rozšířenou působností, který jmenuje členy bezpečnostní rady obce s rozšířenou
působností.
(4) Na jednání bezpečnostní rady kraje a bezpečnostní rady obce s rozšířenou
působností se projednává a posuzuje stav zabezpečení a stav připravenosti na krizové
situace na území kraje nebo ve správním obvodu obce s rozšířenou působností. Na jednání
bezpečnostní rady kraje nebo bezpečnostní rady obce s rozšířenou působností mohou
být přizvány další osoby, pokud je jejich účast nezbytná k posouzení stavu zabezpečení
a stavu připravenosti na krizové situace.
§ 24a
Ústřední krizový štáb
Ústřední krizový štáb je pracovním orgánem vlády pro řešení krizových
situací. Jeho složení a činnost upravuje Statut Ústředního krizového štábu, který
schvaluje vláda.
§ 24b
Krizový štáb kraje a krizový štáb obce s rozšířenou působností
(1) Krizový štáb kraje a krizový štáb obce s rozšířenou působností jsou
pracovním orgánem zřizovatele pro řešení krizových situací.
(2) Předsedou krizového štábu kraje je hejtman, který jmenuje členy krizového
štábu kraje.
(3) Předsedou krizového štábu obce s rozšířenou působností je starosta
obce s rozšířenou působností, který jmenuje členy krizového štábu obce s rozšířenou
působností.
HLAVA IV
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 25
Finanční zabezpečení krizových opatření
Finanční zabezpečení krizových opatření na běžný rozpočtový rok se
provádí podle zvláštního právního předpisu18). Za tímto účelem
a) ministerstva a jiné ústřední správní úřady v rozpočtu své kapitoly
a kraje a obce ve svých rozpočtech na příslušný rok vyčleňují objem finančních prostředků
potřebný k zajištění přípravy na krizové situace; kraje a obce dále ve svém rozpočtu
na příslušný rok vyčleňují účelovou rezervu finančních prostředků na řešení krizových
situací a odstraňování jejich následků,
b) se finanční prostředky potřebné k zajištění přípravy na krizové
situace vyčleňované ministerstvy a jinými ústředními správními úřady v rozpočtech
kapitol považují za závazný ukazatel státního rozpočtu na příslušný rok,
c) Ministerstvo financí po projednání s Ministerstvem vnitra navrhuje
v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa účelovou rezervu finančních prostředků
na řešení krizových situací a odstraňování jejich následků. Použití finančních prostředků
z této rezervy na předcházení krizových situací je možné pouze ve vazbě na mimořádné
události podle zákona o integrovaném záchranném systému. Způsob použití rezervy upravuje
vláda ve svém usnesení ke státnímu rozpočtu na příslušný rok.
§ 26
Zabezpečení informačních systémů krizového řízení
(1) Orgány krizového řízení při plánování krizových opatření a při řešení
krizových situací využívají informační systémy krizového řízení.
(2) Zaváděné a užívané informační systémy krizového řízení musí splňovat
pravidla
a) přenosu informací nadřízeným, podřízeným a spolupracujícím orgánům
krizového řízení,
b) technického a programového přizpůsobení pro činnost v obtížných
podmínkách,
c) bezpečnosti uchovávaných informací stanovené pro informace s nejvyšším
stupněm utajení obsažené ve zpracované dokumentaci.
(3) Orgány krizového řízení při plánování krizových opatření odpovídají
za dodržení zásady rovnocennosti písemných a elektronických údajů obsažených v krizovém
plánu.
§ 26a
Zabezpečení závaznými geografickými podklady
(1) Orgány krizového řízení využívají při přípravě na krizové situace a
jejich řešení jednotné geografické podklady v analogové nebo digitální formě.
(2) Jednotné geografické podklady musejí pro požadavky součinnosti splňovat
zásady interoperability a standardizace všech zainteresovaných orgánů krizového řízení
jak v národním, tak i mezinárodním rozsahu.
(3) Jednotnými geografickými podklady pro plnění úkolů při plánování krizových
opatření a při řešení krizových situací jsou státní mapová díla a další geografické
produkty vytvářené pro zajišťování obrany státu v souladu se zvláštním právním předpisem48).
§ 27
Zvláštní skutečnosti
(1) Zvláštními skutečnostmi se rozumí údaje z oblasti krizového řízení,
které by v případě zneužití mohly vést k znemožnění nebo omezení činnosti orgánu
krizového řízení, ohrožení života a zdraví osob, majetku, životního prostředí nebo
podnikatelského zájmu právnické osoby nebo fyzické osoby vykonávající podnikatelskou
nebo jinou obdobnou činnost podle zvláštních právních předpisů49), pokud tyto údaje
nejsou utajovanými informacemi19).
(2) Orgány krizového řízení označují krizové plány a ostatní listiny, nosná
média a jiné materiály obsahující zvláštní skutečnosti slovy "Zvláštní skutečnosti"
nebo zkratkou "ZS". Uvedené označení není stupněm utajení podle zvláštního právního
předpisu,19) který není ustanoveními tohoto paragrafu dotčen.
(3) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby označují podle odstavce
1 po projednání s příslušným orgánem krizového řízení listiny, nosná média a jiné
materiály obsahující zvláštní skutečnosti poskytované orgánům krizového řízení podle
§ 15 odst. 3.
(4) Listiny, nosná média a jiné materiály obsahující zvláštní skutečnosti
se evidují v samostatném jednacím protokolu a ukládají se odděleně od ostatních písemností.
(5) Pracovníci oprávnění se seznamovat se zvláštními skutečnostmi musí
být zapsáni ve zvláštním seznamu, který schvaluje vedoucí orgánu krizového řízení
nebo jím pověřený pracovník.
(6) Pracovníci oprávnění se seznamovat se zvláštními skutečnostmi a osoby,
které se s těmito skutečnostmi seznámily při plnění úkolů krizového řízení, jsou
povinni zachovávat mlčenlivost; zachováváním mlčenlivosti se pro účely tohoto zákona
rozumí povinnost nesdělovat zvláštní skutečnost osobě, která není oprávněna se s
takovou skutečností seznamovat. O zproštění povinnosti zachovávat mlčenlivost a jeho
rozsahu rozhoduje vedoucí orgánu krizového řízení nebo jím pověřený pracovník.
(7) Pracoviště, kde se ukládají listiny, nosná média a jiné materiály obsahující
zvláštní skutečnosti, používá pouze jeden vstup, který musí být zajištěn proti volnému
vstupu osob, které nejsou oprávněny se seznamovat se zvláštními skutečnostmi.
(8) Jestliže právnická nebo fyzická osoba žádá orgán krizového řízení o
informaci podle zvláštního právního předpisu,20) přičemž požadovaná informace je
označena jako zvláštní skutečnost a žadatel k této informaci nemá oprávněný přístup,
povinný subjekt žadateli tuto informaci neposkytne.
(9) Prováděcí právní předpis upraví
a) podrobnosti o označování, stanovení
režimu evidence, manipulace a ukládání písemností a jiných materiálů obsahujících
zvláštní skutečnosti,
b) postup při určování osob ke styku se zvláštními skutečnostmi.
§ 28
(1) Vláda, ministerstva a jiné ústřední správní úřady, orgány krajů, územní
správní úřady, orgány obcí s rozšířenou působností a orgány obcí stanoví, organizují
a provádějí opatření uvedená v tomto zákoně v mezích své působnosti vymezené zvláštními
právními předpisy.21)
(2) Kancelář Poslanecké sněmovny, Kancelář Senátu, Kancelář prezidenta
republiky, Nejvyšší kontrolní úřad, Úřad pro zahraniční styky a informace a Bezpečnostní
informační služba zpracovávají svůj krizový plán, který schvaluje v případě Kanceláře
Poslanecké sněmovny, Kanceláře Senátu a Kanceláře prezidenta republiky jejich vedoucí,
v případě Nejvyššího kontrolního úřadu jeho prezident a v případě Úřadu pro zahraniční
styky a informace a Bezpečnostní informační služby jejich ředitelé.
(3) Při řešení krizových situací se přiměřeně použijí ustanovení o provádění
záchranných a likvidačních prací podle zvláštního zákona.2)
(4) Prováděcí právní předpis stanoví
a) obsah činnosti a složení bezpečnostní
rady kraje a obce s rozšířenou působností a krizového štábu kraje a obce určené podle
§ 15 odst. 4 písm. a),
b) náležitosti krizového plánu, plánu krizové připravenosti
a plánu krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury a způsob jejich zpracování.
HLAVA V
PRÁVA A POVINNOSTI OSOB
§ 29
Právnické osoby a podnikající fyzické osoby
(1) Na výzvu příslušného orgánu krizového řízení jsou právnické osoby a
podnikající fyzické osoby povinny při přípravě na krizové situace podílet se na zpracování
krizových plánů. V případě, že jde o právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby,
které zajišťují plnění opatření vyplývajících z krizového plánu, jsou tyto osoby
dále povinny zpracovávat plány krizové připravenosti; plánem krizové připravenosti
se pro účely tohoto zákona rozumí plán, ve kterém je upravena příprava příslušné
právnické osoby nebo podnikající fyzické osoby k řešení krizových situací.
(2) V případě, že zpracovatel krizového plánu zahrne do krizového plánu
konkrétní právnickou osobu nebo podnikající fyzickou osobu, je tato povinna na žádost
hasičského záchranného sboru kraje za účelem přípravy na krizové situace a jejich
řešení bezplatně poskytnout a aktualizovat požadované podklady uvedené v § 15 odst.
3 a další související údaje. Ministerstva, jiné ústřední správní úřady, kraje, obce
s rozšířenou působností nebo obce mohou uzavřít s právnickými osobami a s podnikajícími
fyzickými osobami smlouvy ke splnění úkolů vyplývajících z krizových plánů.
(3) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou povinny poskytnout
věcné prostředky potřebné k řešení krizové situace na výzvu oprávněného orgánu krizového
řízení, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.22) Poskytnutím věcných prostředků18)
nesmí dojít k narušení funkce prvku kritické infrastruktury.
(4) Dojde-li za krizového stavu k ohrožení života, zdraví nebo hrozí-li
škody velkého rozsahu na majetku nebo životním prostředí, jsou právnické osoby a
podnikající fyzické osoby povinny splnit úkoly, které jdou nad rámec opatření uvedených
v krizových plánech, pokud jim tyto úkoly uloží hejtman nebo starosta obce s rozšířenou
působností nebo starosta obce.
(5) Povinnost poskytnout věcný prostředek23) při krizových stavech ukládá
právnickým osobám a podnikajícím fyzickým osobám hejtman. Při nebezpečí z prodlení
je oprávněn tuto povinnost uložit právnické osobě a podnikající fyzické osobě také
starosta, který o uložení povinnosti následně informuje hejtmana. Hejtman nebo starosta,
který uložil povinnost poskytnout věcný prostředek, zabezpečí jeho vrácení tomu,
jenž věcný prostředek poskytl, a současně mu vydá potvrzení o využití tohoto prostředku.
Potvrzení obsahuje zejména údaje o uživateli, popřípadě vlastníkovi věcného prostředku,
nezbytné identifikační údaje věcného prostředku, datum a hodinu poskytnutí a vrácení
věcného prostředku, stav opotřebení a poškození, poučení o náhradě a označení orgánu,
který potvrzení vydal.
(6) Výkon uložené pracovní povinnosti a pracovní výpomoci se považuje za
jiný úkon v obecném zájmu50).
(7) Na výzvu příslušného správního úřadu je provozovatel stavby, zařízení,
prostředku nebo veřejné infrastruktury, o kterých lze oprávněně předpokládat, že
splňují kritéria pro určení prvku kritické infrastruktury, povinen poskytnout informace
nezbytné k určení prvku kritické infrastruktury a prvku evropské kritické infrastruktury
a další součinnost při ochraně kritické infrastruktury.
(8) Právnické osoby a podnikající fyzické osoby jsou povinny zdržet se
činností zakázaných krizovým opatřením vydaným na základě § 6 odst. 3.
§ 29a
Subjekty kritické infrastruktury
Subjekt kritické infrastruktury odpovídá za ochranu prvku kritické
infrastruktury. Za tímto účelem je povinen
a) vypracovat plán krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury
do jednoho roku od rozhodnutí vlády nebo ode dne nabytí právní moci opatření obecné
povahy, kterým byl prvek kritické infrastruktury určen [§ 4 odst. 1 písm. e) nebo
§ 9 odst. 3 písm. c)],
b) umožnit příslušnému ministerstvu nebo jinému ústřednímu správnímu
úřadu vykonání kontroly plánu krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury
a ochrany prvku kritické infrastruktury včetně umožnění vstupů a vjezdů na pozemky
a do prostorů, ve kterých se tento prvek nachází,
c) oznámit příslušnému ministerstvu nebo jinému ústřednímu správnímu
úřadu bez zbytečného odkladu informace o organizační, výrobní nebo jiné změně, je-li
zřejmé, že tato změna může mít vliv na určení prvku kritické infrastruktury, zejména
informace o trvalém zastavení provozu, ukončení činnosti, nebo restrukturalizaci.
§ 29b
Plán krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury
(1) V plánu krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury jsou
identifikována možná ohrožení funkce prvku kritické infrastruktury a stanovena opatření
na jeho ochranu.
(2) Plní-li subjekt kritické infrastruktury veřejnoprávní povinnost, na
jejímž základě vede plánovací, organizační nebo technickou dokumentaci51), lze požadavky
stanovené na obsah plánu krizové připravenosti zapracovat do této dokumentace. Jsou-li
splněny podmínky uvedené v prováděcím právním předpise, považují se dotčené části
této dokumentace za části plánu krizové připravenosti subjektu kritické infrastruktury.
(3) Jestliže je prvek kritické infrastruktury členěn do více samostatných
celků, může být pro každý takový celek, je-li to účelné, zpracován dílčí plán krizové
připravenosti subjektu kritické infrastruktury, který je součástí plánu krizové připravenosti
subjektu kritické infrastruktury.
§ 29c
Styčný bezpečnostní zaměstnanec
(1) Subjekt kritické infrastruktury určí styčného bezpečnostního zaměstnance
a jeho určení oznámí příslušnému ministerstvu nebo jinému ústřednímu správnímu úřadu.
Subjekt kritické infrastruktury takto učiní bez zbytečného odkladu.
(2) Do doby určení styčného bezpečnostního zaměstnance plní jeho úkoly
subjekt kritické infrastruktury.
(3) Styčný bezpečnostní zaměstnanec poskytuje za subjekt kritické infrastruktury
součinnost při plnění úkolů podle tohoto zákona.
(4) Styčným bezpečnostním zaměstnancem může být určena pouze osoba splňující
požadavky odborné způsobilosti. Odborně způsobilou osobou se rozumí ten, kdo dosáhl
vysokoškolského vzdělání absolvováním studia v akreditovaném studijním programu poskytujícího
ucelené poznatky o zajišťování bezpečnosti České republiky, o ochraně obyvatelstva
nebo o krizovém řízení nebo má alespoň v jedné z těchto oblastí tříletou praxi.
§ 30
Hromadné informační prostředky
Provozovatel televizního nebo rozhlasového vysílání, je povinen bez náhrady
nákladů na základě žádosti orgánů krizového řízení neprodleně a bez úpravy obsahu
a smyslu uveřejnit informace o vyhlášení krizových stavů a nařízených krizových opatřeních
při krizových stavech.
§ 31
Fyzické osoby
(1) Fyzická osoba pobývající na území České republiky má právo na nezbytné
informace o připravovaných krizových opatřeních k ochraně jejího života, zdraví a
majetku.
(2) Na výzvu příslušného orgánu krizového řízení je fyzická osoba povinna
bezplatně poskytnout a aktualizovat požadované podklady uvedené v § 15 odst. 3 a
další související údaje.
(3) Fyzická osoba je v době krizového stavu povinna
a) uposlechnout výzvy oprávněných orgánů krizového řízení k zaevidování
na stanoveném místě z důvodu uložení pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci,
b) hlásit v obci, v jejímž správním obvodu bude pobývat, přechodnou
změnu pobytu na základě povinného hlášení podle § 6 odst. 2 písm. a) a § 14 odst.
4 písm. f),
c) strpět omezení vyplývající z krizových opatření stanovených v době
krizového stavu,
d) vykonávat uloženou pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc,
e) poskytnout požadované věcné prostředky,
f) zdržet se činností zakázaných krizovým opatřením vydaným na základě
§ 6 odst. 3.
(4) Plnění povinností uvedených v odstavci 3 může fyzická osoba odmítnout,
pokud by jejich plněním ohrozila život nebo zdraví vlastní nebo jiných osob anebo
pokud jsou povinnosti jí ukládané v rozporu se zákonem.
(5) Obsah, rozsah a místo prací v rámci pracovní povinnosti v době nouzového
stavu a stavu ohrožení státu stanoví fyzické osobě hejtman pracovním příkazem. Pracovní
příkaz obsahuje jméno, popřípadě jména, příjmení, datum narození a bydliště, den
a místo nástupu pracovní povinnosti, druh práce, předpokládanou délku plnění povinnosti,
poučení a označení orgánu, který pracovní příkaz vydal.
(6) Ten, kdo v době krizového stavu uložil pracovní výpomoc, vydá po jejím
skončení fyzické osobě potvrzení. Potvrzení obsahuje jméno, popřípadě jména, příjmení,
datum narození a bydliště, den zahájení a ukončení pracovní výpomoci, počet odpracovaných
hodin, druh a místo práce, poučení o náhradě a označení orgánu, který potvrzení vydal.
(7) V případě, že fyzická osoba není schopna ze zdravotních důvodů uloženou
pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc konat, doloží tuto skutečnost lékařským
posudkem, který vystaví poskytovatel zdravotních služeb určený orgánem, jenž vydal
pracovní příkaz nebo uložil pracovní výpomoc. Tento poskytovatel je povinen přednostně
provést lékařskou prohlídku příslušné fyzické osoby a posoudit zdravotní způsobilost
osoby k předpokládané práci. Úhrada nákladů vynaložených na provedení prohlídky bude
vyúčtována k tíži orgánu, který vydal pracovní příkaz nebo uložil pracovní výpomoc.
(8) Při ukládání povinnosti poskytnout věcný prostředek se postupuje obdobně
podle § 29 odst. 5.
§ 32
Výjimky
(1) Poskytnutí věcných prostředků, pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc
nelze uložit fyzickým osobám, které požívají výsady a imunity podle mezinárodního
práva. Pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc ostatním cizincům lze uložit, pokud
mezinárodní smlouva schválená Parlamentem České republiky a vyhlášená ve Sbírce zákonů
a mezinárodních smluv nebo v předcházející obdobné sbírce nestanoví jinak.
(2) Od pracovní povinnosti a pracovní výpomoci jsou osvobozeny osoby ve
věku do 18 let a od 62 let, osoby zdravotně nezpůsobilé k výkonu požadovaných druhů
práce, osoby invalidní ve třetím stupni, poslanci a senátoři Parlamentu České republiky
a členové vlády a dále osoby, které by tím vystavily vážnému ohrožení sebe nebo osoby
blízké. Od pracovní povinnosti a pracovní výpomoci jsou osvobozeni také zaměstnanci
subjektu kritické infrastruktury, kteří se podílejí na zajištění funkce prvku kritické
infrastruktury. Dále jsou od pracovní povinnosti a pracovní výpomoci osvobozeny ženy
a osamělí muži pečující o dítě do 15 let věku, těhotné ženy, ženy do konce třetího
měsíce po porodu, jestliže se dítě narodilo mrtvé, zemřelo anebo žena o něj nepečuje.
Orgán krizového řízení může osvobodit od pracovní povinnosti a pracovní výpomoci
také osoby, kterým by v tom bránila důležitá okolnost, jejíž opominutí by mohlo vést
k ohrožení života, zdraví nebo majetku. Závažnost důležité okolnosti posuzuje orgán
krizového řízení.
(3) Ženám lze uložit pouze takovou pracovní povinnost nebo pracovní výpomoc,
která není v rozporu se zvláštním právním předpisem.24)
(4) Osoby osvobozené od pracovní povinnosti a pracovní výpomoci mohou poskytnout
dobrovolnou pomoc.
HLAVA VI
KONTROLA, PŘESTUPKY A NÁHRADA
§ 33
Kontrola
(1) Orgány krizového řízení jsou oprávněny v mezích své působnosti kontrolovat
dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedení.
(2) Kontrolu uvedenou v odstavci 1 vykonává u obce hasičský záchranný sbor
kraje v součinnosti s obecním úřadem obce s rozšířenou působností, u obce s rozšířenou
působností hasičský záchranný sbor kraje v součinnosti s krajským úřadem, u kraje
Ministerstvo vnitra ve spolupráci s příslušným ministerstvem nebo jiným ústředním
správním úřadem a u hasičského záchranného sboru kraje Ministerstvo vnitra.
(3) Kontrolu uvedenou v odstavci 1 vykonává u právnických osob a podnikajících
fyzických osob orgán krizového řízení, který právnické osobě nebo podnikající fyzické
osobě uložil povinnost vyplývající z krizového plánu.
(4) V zařízeních zpravodajských služeb, Národního úřadu pro kybernetickou
a informační bezpečnost a Národního bezpečnostního úřadu, kde by kontrolou uvedenou
v odstavci 1 mohlo dojít k ohrožení utajovaných informací nebo bezpečnosti státu,
může být kontrola vykonána jen se souhlasem jejich ředitele. Kontrolu provádí Ministerstvo
vnitra. Nebude-li souhlas udělen, zajistí ředitel, který odmítnul souhlas udělit,
výkon kontroly ve své působnosti a podá do 60 dnů ode dne odmítnutí udělení souhlasu
zprávu o jejím výsledku Ministerstvu vnitra, nestanoví-li Ministerstvo vnitra lhůtu
delší. Není-li zpravodajská služba, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
nebo Národní bezpečnostní úřad schopen zajistit výkon kontroly ve své působnosti,
umožní její výkon Ministerstvu vnitra, přitom může stanovit zvláštní podmínky způsobu
výkonu takové kontroly.
§ 34
Přestupky fyzických osob
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že v době krizového stavu
nesplní
a) některou z povinností podle § 31 odst. 3 písm. a), b) nebo c),
b) některou z povinností podle § 31 odst. 3 písm. d) nebo e), nebo
c) povinnost podle § 31 odst. 3 písm. f).
(2) Fyzická osoba se dopustí přestupku dále tím, že v rozporu s § 27
odst. 6
a) jako pracovník oprávněný se seznamovat se zvláštními skutečnostmi
nezachová mlčenlivost o nich, nebo
b) jako osoba, která se při plnění úkolů krizového řízení seznámila
se zvláštními skutečnostmi, sdělí zvláštní skutečnost osobě, která není oprávněna
se s takovou zvláštní skutečností seznamovat.
(3) Za přestupek podle odstavce 1 písm. a) a odstavce 2 písm. b) lze uložit
pokutu do 20 000 Kč, za přestupek podle odstavce 1 písm. b) pokutu do 50 000 Kč,
za přestupek podle odstavce 2 písm. a) pokutu do 100 000 Kč a za přestupek podle
odstavce 1 písm. c) pokutu do 2 000 000 Kč.
§ 34a
Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob
(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím,
že v rozporu s § 29 odst. 1 při přípravě na krizové situace
a) se nepodílí na zpracování krizových plánů, nebo
b) jako osoba, která zajišťuje plnění opatření vyplývajících z krizového
plánu, nezpracuje plán krizové připravenosti.
(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku dále
tím, že
a) jako osoba zahrnutá v krizovém plánu nesplní povinnost podle § 29
odst. 2,
b) nesplní povinnost podle § 29 odst. 3, nebo
c) nesplní povinnost podle § 29 odst. 8.
(3) Provozovatel televizního nebo rozhlasového vysílání se dopustí přestupku
tím, že nesplní povinnost podle § 30.
(4) Za přestupek podle odstavců 1 až 3 lze uložit pokutu do 3 000 000 Kč.
§ 34b
Společné ustanovení k přestupkům
Přestupky podle § 34a projednává hasičský záchranný sbor kraje, s výjimkou
přestupků podle § 34a odst. 2 písm. b), které projednává krajský úřad.
§ 35
Náhrada za omezení vlastnického práva, poskytnutí věcných prostředků a
vykonání pracovní povinnosti a pracovní výpomoci
(1) Za omezení vlastnického nebo užívacího práva, poskytnutí věcného prostředku,
vykonání pracovní povinnosti nebo pracovní výpomoci náleží právnické nebo fyzické
osobě peněžní náhrada. Peněžní náhradu je povinen vyplatit orgán krizového řízení,
který o omezení práva nebo uložení povinnosti rozhodl. Peněžní náhradu lze poskytnout
po vzájemné dohodě též za poskytnutí dobrovolné pomoci. Peněžní náhrada se vyplácí
do 6 měsíců od ukončení nebo zrušení krizového stavu, v jehož důsledku vznikl nárok
na peněžní náhradu podle tohoto odstavce.
(2) V případě, že dojde k omezení výkonu vlastnického práva k nemovitosti,
poskytne se jejímu vlastníku náhrada odpovídající míře omezení jeho majetkových práv
podle občanského zákoníku.
(3) Jde-li o vykonání pracovní povinnosti, pracovní výpomoci nebo dobrovolné
pomoci, u nichž nelze určit výši náhrady dohodou nebo postupem podle občanského zákoníku,
stanoví se náhrada ve výši, která odpovídá obvyklé mzdě za stejné či podobné práce.
Při stanovení náhrady za poskytnutí věcného prostředku se vychází z výše nákladů
vzniklých povinnému a z obvykle požadované náhrady za použití stejného nebo obdobného
věcného prostředku v době jeho poskytnutí.
(4) Orgán krizového řízení je oprávněn požadovat uhrazení nákladů, které
vynaložil jako náhradu za poskytnutí věcných prostředků, vykonání pracovní povinnosti,
pracovní výpomoci nebo dobrovolné pomoci, po původci havárie2) nebo jiné události,
v jejímž důsledku vznikla krizová situace a musela být nařízena krizová opatření.
Těmito úhradami se kompenzují vynaložené výdaje.27)
§ 36
Náhrada škody
(1) Stát je povinen nahradit škodu způsobenou právnickým a fyzickým osobám
v příčinné souvislosti s krizovými opatřeními a cvičeními (§ 39 odst. 5) prováděnými
podle tohoto zákona. Této odpovědnosti se může stát zprostit jen tehdy, pokud se
prokáže, že poškozený si způsobil škodu sám.
(2) Náhrada věcné škody vzniklé při činnosti orgánů provádějících krizová
opatření nebo při uloženém poskytnutí věcných prostředků se poskytuje podle právních
předpisů platných v době vzniku škody.
(3) Náhrada újmy na zdraví vzniklé při výkonu uložené pracovní povinnosti,
pracovní výpomoci nebo dobrovolné pomoci vykonané v rámci organizované činnosti se
poskytuje obdobně podle předpisů o odškodňování pracovních úrazů,28) pokud nárok
na náhradu této škody nevznikl již z pracovněprávního vztahu.
----------------------------------------------
Pozn. ASPI:
Změna § 36 odst. 3 provedená zákonem č. 303/2013 Sb., část
čtyřicátá první, článek XLVIII, bod 4., druhá část s účinností od 1.1.2014 byla zapracována
do textu účinného od 1.1.2015.----------------------------------------------
(4) Peněžní náhradu poskytne ten orgán krizového řízení, který nařídil
krizové opatření nebo cvičení, při němž anebo v jehož důsledku vznikla škoda či újma.
(5) Nárok na náhradu škody s uvedením důvodů uplatňuje právnická nebo fyzická
osoba písemně u příslušného orgánu krizového řízení do 6 měsíců od doby, kdy se o
škodě dozvěděla, nejdéle do 5 let od vzniku škody, jinak právo zaniká. Orgán krizového
řízení může v případech hodných zvláštního zřetele přiznat náhradu škody i po uplynutí
termínu k podání žádosti nebo i bez podání žádosti, ale nejdéle do 5 let od vzniku
škody.
(6) Náhrada škody se neposkytuje právnickým a fyzickým osobám, které zavinily
vznik škodné události.
(7) Orgán krizového řízení je oprávněn požadovat uhrazení nákladů, které
vynaložil jako náhradu škody, po původci havárie nebo jiné události, v jejímž důsledku
vznikla krizová situace a musela být nařízena krizová opatření.
§ 37
Poskytování státní podpory při haváriích nebo živelních pohromách
(1) Fyzickým osobám a obcím, které se při krizové situaci z důvodu havárie
nebo živelní pohromy přechodně ocitly v mimořádně obtížných poměrech, lze poskytnout
státní podporu.
(2) Státní podpora může být poskytována ze státního rozpočtu ve formě jednorázových
peněžitých dávek fyzickým osobám nebo jinou mimořádnou formou finanční pomoci fyzickým
osobám a obcím. Při poskytování státní podpory fyzickým osobám se přihlíží k majetkovým
poměrům žadatele o státní podporu a majetkovým poměrům příslušníků jeho rodiny. Státní
podpora může být poskytována i formou hmotné pomoci podle zvláštního právního předpisu.22)
(3) Při poskytování jednorázových peněžitých dávek fyzickým osobám se postupuje
podle zvláštních právních předpisů.29)
(4) Rozsah, způsob a podmínky poskytování jiných mimořádných forem finanční
pomoci ze státního rozpočtu fyzickým osobám a obcím může v případě havárií nebo živelních
pohrom velkého rozsahu stanovit prováděcí právní předpis.
(5) Jednorázové peněžité dávky fyzickým osobám vyplácejí místně příslušné
pověřené obecní úřady podle zvláštních právních předpisů30) z neinvestiční účelové
dotace na sociální dávky, kterou obdrží v rámci souhrnného finančního vztahu státního
rozpočtu k rozpočtům obcí na příslušný rozpočtový rok.
(6) K úhradě výdajů spojených s poskytováním jiných mimořádných forem finanční
pomoci a případnému posílení neinvestiční účelové dotace na poskytování sociálních
peněžitých dávek uvedených v odstavci 2 může vláda použít rezervu finančních prostředků
na řešení krizových situací vyčleněnou v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa
na úhradu výdajů na státní podporu podle tohoto zákona. V mimořádném případě může
vláda použít vládní rozpočtovou rezervu.
HLAVA VII
USTANOVENÍ SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ
§ 38
Vztah ke správnímu řádu
Na rozhodování a ukládání povinností podle tohoto zákona se v době krizového
stavu, s výjimkou § 6 odst. 5, § 9 odst. 3 písm. c) a § 34 až 34b, nevztahuje správní
řád.
§ 39
(1) Tento zákon se vztahuje i na případy, kdy jsou nařízena mimořádná
veterinární opatření podle zvláštních právních předpisů31) a vzniklé ohrožení má
povahu mimořádné události, jejíž následky vedou ke vzniku krizové situace; v těchto
případech se stává krajská nákazová komise součástí krizového štábu kraje a Ústřední
nákazová komise součástí Ústředního krizového štábu.
(2) Pokud dojde v době povodní k vyhlášení krizového stavu, zasedá příslušný
krizový štáb a příslušná povodňová komise společně. Pravomoci povodňových komisí
stanovené zvláštním právním předpisem nejsou vyhlášením krizového stavu dotčeny.
(3) Pokud dojde v době stavu nedostatku vody vyhlášeného podle zvláštního
právního předpisu55) k vyhlášení krizového stavu, zasedá příslušný krizový štáb a
příslušná komise pro sucho společně. Pravomoci komisí pro sucho stanovené zvláštním
právním předpisem55) nejsou vyhlášením krizového stavu dotčeny.
(4) Za stavu ohrožení státu vyhlášeného v souvislosti se zajišťováním obrany
České republiky před vnějším napadením a za válečného stavu plní orgány krizového
řízení i právnické a fyzické osoby úkoly stanovené tímto zákonem, pokud zvláštní
právní předpis1) nestanoví jinak.
(5) Připravenost na krizové situace se ověřuje cvičeními obdobně podle
zvláštního právního předpisu.2)
§ 39a
Působnosti stanovené krajskému úřadu nebo hejtmanovi nebo obecnímu úřadu
obce s rozšířenou působností nebo starostovi obce s rozšířenou působností nebo obecnímu
úřadu nebo starostovi podle tohoto zákona jsou výkonem státní správy v přenesené
působnosti.
§ 39b
(1) Správce obce jmenovaný Ministerstvem vnitra podle zvláštního právního
předpisu53) plní v případě vyhlášení krizového stavu úkoly vyplývající z § 21 odst.
2 písm. a) až c) a odstavce 3.
(2) Správce městské části jmenovaný ředitelem Magistrátu podle zvláštního
právního předpisu54) plní v případě vyhlášení krizového stavu úkoly starosty městské
části vyplývající z § 21 odst. 2 písm. a) až c) a odstavce 3.
§ 39c
Orgány krizového řízení při řešení krizové situace postupují tak, aby případný
zásah do práv a svobod osob nepřekročil nezbytnou míru.
§ 39d
(1) Evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob, jejímž správcem je
Ministerstvo vnitra, se vede za nouzového stavu nebo stavu ohrožení státu.
(2) V evidencích údajů o přechodných změnách pobytu osob se zpracovávají
na základě nařízeného krizového opatření údaje v rozsahu jméno, popřípadě jména,
příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu a místo přechodné změny pobytu.
(3) Údaje o přechodných změnách pobytu osob se zpracovávají po dobu krizového
stavu, a je-li to nezbytné, zejména k zajištění zájmů subjektů údajů, i po jeho skončení.
(4) Zdrojem údajů v ústřední evidenci údajů o přechodných změnách pobytu
osob je evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob vedená hasičským záchranným
sborem kraje.
(5) Zdrojem údajů v evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob vedené
hasičským záchranným sborem kraje je evidence údajů o přechodných změnách pobytu
osob vedená obecním úřadem obce s rozšířenou působností.
(6) Zdrojem údajů v evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob vedené
obecním úřadem obce s rozšířenou působností je evidence údajů o přechodných změnách
pobytu osob vedená obecním úřadem.
§ 39e
(1) Evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu nebezpečí,
jejímž správcem je místně příslušný hasičský záchranný sbor kraje, se vede za stavu
nebezpečí. Ustanovení § 39d odst. 2 a 3 platí obdobně.
(2) Zdrojem údajů v evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za
stavu nebezpečí vedené hasičským záchranným sborem kraje je evidence údajů o přechodných
změnách pobytu osob za stavu nebezpečí vedená obecním úřadem obce s rozšířenou působností.
(3) Zdrojem údajů v evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob za
stavu nebezpečí vedené obecním úřadem obce s rozšířenou působností je evidence údajů
o přechodných změnách pobytu osob za stavu nebezpečí vedená obecním úřadem.
(4) Evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob za stavu nebezpečí,
vedená hasičským záchranným sborem kraje, obecním úřadem obce s rozšířenou působností
nebo obecním úřadem, se v případě postupu podle § 6 odst. 2 písm. a) považuje dnem
vyhlášení nouzového stavu za evidenci údajů o přechodných změnách pobytu osob; hasičský
záchranný sbor kraje tyto údaje dále zpracovává podle § 39d odst. 4.
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o státní správě ve vodním hospodářství
§ 41
Zákon č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, ve znění zákona
č. 49/1982 Sb., zákona č. 425/1990 Sb., zákona č. 23/1992 Sb., zákona č. 114/1995
Sb. a zákona č. 238/1999 Sb., se mění takto:
1. V § 18 odst. 2 se doplňuje věta druhá, která včetně poznámky pod čarou
č. 13) zní:
"Oprávnění a povinnosti povodňových orgánů v případě vyhlášení stavu nebezpečí
a nouzového stavu přecházejí na orgány krizového řízení podle zvláštního právního
předpisu.13)
13) Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení a o změně některých zákonů
(krizový zákon).".
2. V § 18 odst. 4 se za větu první vkládá nová věta, která zní:
"Předsedou povodňové komise je starosta obce.".
3. V § 18 odst. 5 se věta druhá nahrazuje větou:
"Předsedou povodňové komise je přednosta okresního úřadu.".
4. V § 18 odst. 6 se za větu první vkládá nová věta, která zní:
"Předsedou povodňové komise je ředitel krajského úřadu určený ministerstvem
v dohodě s Ministerstvem vnitra.".
Klaus v. r.
Havel v. r.
Zeman v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 430/2010 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Hasičské záchranné sbory krajů zpracují krizové plány obcí s rozšířenou
působností do dvou let ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Zahrnutí právnické nebo podnikající fyzické osoby do krizového plánu účinného
do dne nabytí účinnosti tohoto zákona není tímto zákonem dotčeno.
1) Zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky.
2) Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
3) Například zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon),
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
4) Čl. 5 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.
5) Zákon č. 35/2021 Sb., o Sbírce právních předpisů územních samosprávných
celků a některých správních úřadů.
7) Například zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních
orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
8) Čl. 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb.
9) Například zákon č. 54/1956 Sb., o nemocenském pojištění zaměstnanců, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších
přepisů, zákon č. 114/1988 Sb., o působnosti orgánů České republiky v sociálním zabezpečení,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 482/1991 Sb., o sociální potřebnosti, ve znění pozdějších předpisů.
10) Například zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový
zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
11) Například zákon č. 18/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
12) § 12 odst. 1 písm. m) zákona č. 2/1969 Sb., ve znění zákona č. 239/2000
Sb.
12) § 12 odst. 1 písm. m) zákona č. 2/1969 Sb., ve znění zákona č. 239/2000
Sb.
13) Například zákon č. 129/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
13a) Zákon č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.
14) Zákon č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů.
15) Zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech a o změnách některých souvisejících zákonů
(zákon o léčivech), ve znění pozdějších předpisů.
16) Zákon č. 238/2000 Sb., o Hasičském záchranném sboru České republiky a o
změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
17) § 11 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení).
18) Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících
zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění
pozdějších předpisů.
19) Zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní
způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů.
20) Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších
předpisů.
21) Například zákon č. 2/1969 Sb., ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 147/2000
Sb., zákon č. 128/2000 Sb.
22) Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o změně
některých souvisejících zákonů.
23) § 128 občanského zákoníku.
24) Zákon č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů.
Vyhláška č. 261/1997 Sb., kterou se stanoví práce a pracoviště, které jsou
zakázané všem ženám, těhotným ženám, matkám do konce devátého měsíce po porodu a
mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství výjimečně tyto práce konat z důvodu
přípravy na povolání, ve znění vyhlášky č. 185/1998 Sb.
27) § 49 odst. 9 zákona č. 218/2000 Sb.
28) § 109 až 203, § 260 zákoníku práce.
Nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník práce a některé další
zákony.
29) § 23 a § 51 odst. 3 vyhlášky č. 182/1991 Sb., kterou se provádí zákon o
sociálním zabezpečení a zákon České národní rady o působnosti orgánů České republiky
v sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.
§ 40a písm. b), § 16 písm. a) zákona č. 114/1988 Sb.
30) § 63 zákona č. 128/2000 Sb.
31) Například § 15 zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých
souvisejících zákonů (veterinární zákon).
32) § 18 zákona č. 130/1974 Sb., o státní správě ve vodním hospodářství, ve znění
pozdějších předpisů.
34) Směrnice Rady 2008/114/ES ze dne 8. prosince 2008 o určování a označování
evropských kritických infrastruktur a o posouzení potřeby zvýšit jejich ochranu.
35) Čl. 2 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky.
36) Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů.
37) Zákon č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy a o
změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
38) Například zákon č. 281/2002 Sb., o některých opatřeních souvisejících se
zákazem bakteriologických (biologických) a toxinových zbraní a o změně živnostenského
zákona, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky
modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a
ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 119/2002 Sb., o střelných zbraních a střelivu a o změně
zákona č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických
předmětů a o změně zákona č. 288/1995 Sb., o střelných zbraních a střelivu (zákon
o střelných zbraních), ve znění zákona č. 13/1998 Sb., a zákona č. 368/1992 Sb.,
o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 455/1991 Sb., o
živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, (zákon
o zbraních), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění
pozdějších předpisů, zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších
předpisů, zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů,
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 a nařízení Evropského parlamentu
a Rady (ES) č. 689/2008.
39) § 22 odst. 1 zákona č. 241/2000 Sb., ve znění zákona č. 320/2002 Sb.
40) Zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů.
46) Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů.
47) Například zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění
pozdějších předpisů.
48) Zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů
souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů.
Nařízení vlády č. 430/2006 Sb., o stanovení geodetických referenčních systémů
a státních mapových děl závazných na území státu a zásadách jejich používání.
49) Například zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský
zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve
znění pozdějších předpisů.
50) § 203 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění zákona č. 126/2008
Sb. a zákona č. 320/2009 Sb.
51) Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými
nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými přípravky a o změně zákona č. 258/2000
Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a zákona č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů
v souvislosti s ukončením činnosti okresních úřadů, ve znění pozdějších předpisů,
ve znění pozdějších předpisů.
Zákon č. 254/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
53) § 98 zákona č. 128/2000 Sb., ve znění zákona č. 313/2002 Sb., zákona č. 234/2006
Sb. a zákona č. 298/2008 Sb.
54) § 93 zákona č. 131/2000 Sb., ve znění zákona č. 298/2008 Sb.
55) Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon),
ve znění pozdějších předpisů.