249/2024 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 20. srpna 2024,
kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 20 odst. 8, § 28
odst. 6, § 56 a 71 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona
č. 49/2009 Sb., zákona č. 472/2011 Sb. a zákona č. 82/2015 Sb.:
ČÁST PRVNÍ
Změna vyhlášky o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
Čl.I
Vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři,
ve znění vyhlášky č. 374/2006 Sb., vyhlášky č. 400/2009 Sb., vyhlášky č. 197/2016
Sb., vyhlášky č. 145/2018 Sb., vyhlášky č. 200/2021 Sb., vyhlášky č. 126/2022 Sb.,
vyhlášky č. 250/2022 Sb. a vyhlášky č. 266/2023 Sb., se mění takto:
1. V § 6b odst. 2 se číslo „24“ nahrazuje číslem „36“.
2. V § 6d odst. 1 větě první se číslo „20“ nahrazuje číslem „30“.
ČÁST DRUHÁ
Změna vyhlášky o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné
školní docházky
Čl.II
Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech
plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb., vyhlášky č. 256/2012
Sb., vyhlášky č. 197/2016 Sb., vyhlášky č. 243/2017 Sb., vyhlášky č. 140/2018 Sb.,
vyhlášky č. 196/2019 Sb., vyhlášky č. 271/2021 Sb., vyhlášky č. 250/2022 Sb., vyhlášky
č. 435/2022 Sb. a vyhlášky č. 237/2023 Sb., se mění takto:
1. V § 5 odstavec 2 zní:
„(2) Do 1 třídy lze zařadit žáky z více než 1 ročníku daného stupně. Do
1 třídy nelze zařadit žáky prvního a druhého stupně.“.
2. V § 8 větě třetí se slova „prvního stupně školy“ zrušují.
3. Za § 9 se vkládá nový § 9a, který včetně nadpisu zní:
4. V § 10 odst. 1 se věta poslední nahrazuje větou „Na seznam určených
škol může být zařazena pouze škola tvořená třídami prvního a druhého stupně, není-li
dále stanoveno jinak.“.
5. V § 10 odstavec 5 zní:
„(5) Krajský úřad zařadí školu na seznam určených škol na její žádost od
1. září nebo od pozdějšího dne v průběhu školního roku, pokud je žákem školy alespoň
5 žáků podle § 11 odst. 1. Tato škola nemá povinnost zajišťovat jazykovou přípravu
pro žáky z jiných škol. Postupem podle tohoto odstavce může být určena i škola tvořená
pouze třídami prvního stupně.“.
6. V § 10 odst. 7 se za slovo „způsobem,“ vkládají slova „zda se jedná
o určenou školu podle odstavce 1 nebo 5,“.
7. V § 11 odst. 1 se číslo „12“ nahrazuje číslem „24“.
8. V § 11a odstavce 3 až 5 znějí:
„(3) Ředitel určené školy zřizuje zvlášť skupinu pro žáky, kteří se jazykové
přípravy účastní osobně (dále jen „prezenční skupina“), a skupinu pro žáky, kteří
se jazykové přípravy účastní distančním způsobem (dále jen „distanční skupina“),
není-li dále stanoveno jinak. Prezenční i distanční skupinu pro jazykovou přípravu
ředitel určené školy zřídí zvlášť pro žáky prvního a druhého stupně, pokud má každá
tato skupina alespoň 2 žáky.
(4) Prezenční skupina pro jazykovou přípravu žáků prvního stupně vznikne
při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 8 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první skupiny
pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 8 žáků podle
§ 11 odst. 1. Další prezenční skupinu pro jazykovou přípravu žáků prvního stupně
lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny pro žáky prvního stupně zařazeno
8 žáků podle § 11 odst. 1.
(5) Prezenční skupina pro jazykovou přípravu žáků druhého stupně vznikne
při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 10 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první skupiny
pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 10 žáků podle
§ 11 odst. 1. Další prezenční skupinu pro jazykovou přípravu žáků druhého stupně
lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny pro žáky druhého stupně zařazeno
10 žáků podle § 11 odst. 1.“.
9. V § 11a se doplňují odstavce 6 až 9, které znějí:
„(6) Distanční skupina pro jazykovou přípravu vznikne při nejméně 1 žákovi
a má nejvýše 5 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první distanční skupiny pro jazykovou
přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 5 žáků podle § 11 odst.
1. Další distanční skupinu pro jazykovou přípravu lze zřídit, pokud je do každé dosavadní
skupiny zařazeno 5 žáků podle § 11 odst. 1.
(7) Ředitel určené školy může zřídit smíšenou skupinu pro jazykovou přípravu
pro žáky prvního a druhého stupně, pokud zřízení oddělených skupin není možné z personálních
důvodů nebo pro nedostatek žadatelů o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu.
Na smíšenou skupinu se vztahuje odstavec 4 obdobně.
(8) Skupina zanikne, pokud nejsou splněny podmínky pro její vznik, s výjimkou
situace, kdy je ve škole pouze jedna skupina, ve které zůstane 1 žák.
(9) Ředitel určené školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové
podpory žáka zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu i jiné žáky než žáky podle
§ 11 odst. 1, a to i do vyššího počtu, než stanoví odstavce 4 až 6, pokud to není
na újmu kvality jazykové přípravy žáků podle § 11 odst. 1.“.
10. V § 11b odst. 1 se číslo „200“ nahrazuje číslem „400“ a číslo „10“
se nahrazuje číslem „20“.
11. Za § 11b se vkládá nový § 11c, který včetně nadpisu zní:
„§ 11c
Jazyková příprava v přípravných třídách
(1) Nárok na jazykovou podporu ve skupinách pro jazykovou přípravu podle
§ 11a mají i děti cizinci v přípravných třídách.
(2) Na jazykovou přípravu v přípravných třídách se vztahují § 10 až 11b,
není-li dále stanoveno jinak.
(3) Děti v přípravných třídách se nezapočítávají do počtu ani podílu
rozhodného pro stanovení určené školy podle § 10 odst. 1. Děti v přípravných třídách
se započítávají do počtu rozhodného pro stanovení určené školy podle § 10 odst. 5.
(4) Dítě v přípravné třídě může být zařazeno pouze do prezenční skupiny.“.
12. V § 15 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který zní:
„(3) Za slovní hodnocení se považuje i hodnocení kriteriální, kdy je žák
z chování a z jednotlivých vyučovacích předmětů hodnocen na základě posouzení míry
naplnění předem stanovených kritérií. Konkrétní kritéria i vyjádření míry jejich
naplnění stanoví ředitel školy v pravidlech hodnocení.“.
Dosavadní odstavce 3 až 6 se označují jako odstavce 4 až 7.
13. V § 15 odst. 5 se číslo „3“ nahrazuje číslem „4“.
14. V § 15 odst. 7 se číslo „4“ nahrazuje číslem „5“.
15. V § 18 odst. 8 a § 18a odst. 6 se slova „po zjištění úrovně jeho dosavadního
vzdělání, zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb a s přihlédnutím k jeho věku“ nahrazují
slovy „podle věku“ a na konci odstavce se doplňuje věta „Vyžaduje-li to jeho zájem,
lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích
potřeb zařadit o jeden ročník níže.“.
16. V § 18e odst. 4 se slova „po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání,
zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb a s přihlédnutím k jeho věku“ nahrazují slovy
„podle věku“ a za větu první se vkládá věta „Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s
přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb
zařadit o jeden ročník níže.“.
17. V § 24 odst. 1 se za číslo „8“ vkládají slova „ , 9a až 11c“.
18. V § 24 odst. 3 se za text „§ 6,“ vkládá text „11c,“.
Čl.III
Přechodné ustanovení
Ve školním roce 2024/25 má nárok na jazykovou přípravu cizinec, který plní
povinnou školní docházku na území České republiky nejvýše 36 měsíců.
ČÁST TŘETÍ
Změna vyhlášky č. 250/2022 Sb.
Čl.IV
Vyhláška č. 250/2022 Sb., kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním
vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška
č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní
docházky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění vyhlášky č. 266/2023 Sb., se mění
takto:
1. V čl. I se bod 2 zrušuje.
2. V čl. II se body 2, 8 a 10 zrušují.
3. V čl. III se slova „čl. I bodu 2 a čl. II bodů 2, 4, 6, 8 a 10“ nahrazují
slovy „čl. II bodů 4 a 6“.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
doc. PhDr. Bek, Ph.D., v. r.