256/2012 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 29. června 2012,
kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých
náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 19, § 20 odst. 8,
§ 23 odst. 3, § 26 odst. 4, § 27 odst. 6, § 31 odst. 1, § 38 odst. 7 a § 56 zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění zákona č. 49/2009 Sb. a zákona č. 472/2011 Sb.:
Čl. I
Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění
povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb., se mění takto:
1. V § 1 odst. 2 se slova „do budovy“ nahrazují slovy „a pobyt v budově“
a slova „dopoledního vyučování a nejméně 15 minut před začátkem odpoledního vyučování“
se nahrazují slovy „vyučování a o přestávce mezi dopoledním a odpoledním vyučováním“.
2. V § 1 odstavec 3 zní:
„(3) Žáci mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin a
v odpoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin. Konkrétní počet vyučovacích hodin
stanoví škola s přihlédnutím k charakteru vzdělávací činnosti a k základním fyziologickým
potřebám žáků.“.
3. V § 1 se na konci odstavce 5 doplňují věty „V případech hodných zvláštního
zřetele lze zkrátit některé desetiminutové přestávky na nejméně 5 minut a přestávku
mezi dopoledním a odpoledním vyučováním na nejméně 30 minut. Při zkracování přestávek
ředitel školy přihlédne k základním fyziologickým potřebám žáků.“.
4. V § 1 se odstavec 7 zrušuje.
5. V § 2 odst. 2 se slova „nebo potvrzení tento průkaz nahrazující“ zrušují.
6. V § 2 odstavec 3 zní:
„(3) Pokud škola zařadí do školního vzdělávacího programu základní plaveckou
výuku, uskutečňuje ji v rozsahu nejméně 40 vyučovacích hodin celkem během prvního
stupně.“.
7. V § 3 odst. 3 se slova „1 den“ nahrazují slovy „2 dny“.
8. V § 4 se doplňují odstavce 8 a 9, které včetně poznámky pod čarou č. 19
znějí:
„(8) Počet žáků ve třídě samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením
a počet žáků individuálně integrovaných do třídy školy se řídí zvláštním právním
předpisem19).
(9) Do průměrného počtu žáků na třídu podle odstavců 1 a 3 až 5 se nezapočítávají
třídy, pro které stanoví zvláštní právní předpis odlišné nejnižší počty žáků z důvodu
vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
19) Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními
vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky
č. 147/2011 Sb.“.
9. V § 5 odst. 1 se slova „přihlásí alespoň 7 žáků ve školním roce“ nahrazují
slovy „při zahájení výuky přihlásí alespoň 7 žáků“.
10. V § 6 odstavec 2 včetně poznámky pod čarou č. 5 zní:
„(2) Žákovi, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území České
republiky5) nebo v zahraniční škole na území České republiky podle § 38
odst. 1 písm. c) školského zákona, a žákovi, který plní povinnou školní docházku
formou individuální výuky v zahraničí6), poskytuje učebnice, učební texty a základní
školní potřeby podle odstavce 1 hrazené státem spádová škola nebo jiná škola zapsaná
ve školském rejstříku, kterou zvolil zákonný zástupce žáka (dále jen „kmenová škola“).
5) § 38 odst. 1 písm. a) školského zákona.“.
11. § 9 zní:
„§ 9
(1) Ředitel školy zařadí žáka do třídy nebo skupiny žáků s rozšířenou výukou
některého předmětu nebo skupin předmětů stanovených školním vzdělávacím programem
(dále jen „rozšířená výuka“) na základě posouzení nadání a předpokladů žáka a se
souhlasem zákonného zástupce žáka.
(2) Žák je ze skupiny žáků nebo třídy s rozšířenou výukou přeřazen do skupiny
žáků nebo třídy bez rozšířené výuky v případě, že dlouhodobě neprokazuje předpoklady
pro tuto výuku, nebo i z jiných závažných důvodů. Ředitel školy přeřadí žáka v rámci
školy na základě doporučení vyučujícího daného předmětu a po projednání v pedagogické
radě a se zákonným zástupcem žáka zpravidla ke konci pololetí. Ze závažných důvodů,
zejména zdravotních, může být žák přeřazen i v průběhu pololetí.
(3) Náležitosti vzdělávání žáků mimořádně nadaných se řídí zvláštním právním
předpisem19).“.
12. V § 10 odstavec 1 včetně poznámky pod čarou č. 10 zní:
„(1) Krajský úřad ve spolupráci se zřizovateli škol určí školy, ve kterých
je na území kraje poskytována bezplatná příprava k začlenění do základního vzdělávání
zahrnující výuku českého jazyka přizpůsobenou potřebám žáků pro žáky cizince, kteří
zde plní povinnou školní docházku10) (dále jen „jazyková příprava“). Seznam těchto
škol zveřejní krajský úřad způsobem umožňujícím dálkový přístup.
10) § 20 odst. 5 a 6 školského zákona.“.
13. V § 10 odstavec 3 zní:
„(3) Ředitel školy, ve které žák plní povinnou školní docházku, vyrozumí
zákonného zástupce žáka uvedeného v odstavci 1 do jednoho týdne po přijetí žáka do
školy o možnosti docházky do tříd pro jazykovou přípravu.“.
14. V § 10 odst. 4 se věta první zrušuje.
15. V § 11 odst. 3 se věta druhá zrušuje.
16. V § 12 se odstavce 1 až 3 zrušují.
Dosavadní odstavce 4 a 5 se označují jako odstavce 1 a 2.
17. V § 12 odstavec 1 zní:
„(1) Délku a formu kurzu pro získání základního vzdělání (dále jen „kurz“)11)
určí ředitel školy, nejvýše však v délce jednoho školního roku. Kurzy se zahajují
k začátku prvního nebo druhého pololetí.“.
18. V § 12 odst. 2 se slova „podle odstavce 1“ zrušují.
19. V § 13 odst. 4 se slova „denní nebo dálkové formě vzdělávání v“ zrušují.
20. V § 13 odstavec 5 zní:
„(5) Žákovi, který byl v kurzu při zkouškách na závěr kurzu hodnocen z jednoho
nebo více předmětů stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením,
umožní ředitel školy vykonání opravné zkoušky. Opravná zkouška je komisionální a
koná se nejpozději do šesti měsíců od poslední zkoušky na závěr kurzu.“.
21. § 14 zní:
„§ 14
(1) Hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z posouzení míry dosažení
výstupů pro jednotlivé předměty školního vzdělávacího programu. Hodnocení je pedagogicky
zdůvodněné, odborně správné a doložitelné a respektuje individuální vzdělávací potřeby
žáků a doporučení školského poradenského zařízení.
(2) Pravidla hodnocení žáků jsou součástí školního řádu12) a obsahují
zejména:
a) zásady a způsob hodnocení a sebehodnocení výsledků vzdělávání a
chování žáků, včetně získávání podkladů pro hodnocení,
b) kritéria pro hodnocení.“.
22. § 15 a 16 včetně poznámek pod čarou č. 20 a 21 znějí:
„§ 15
(1) Při použití klasifikace se chování žáka ve škole a na akcích pořádaných
školou hodnotí na vysvědčení stupni:
a) 1 - velmi dobré,
b) 2 - uspokojivé,
c) 3 - neuspokojivé.
(2) Při použití slovního hodnocení se výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých
povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem hodnotí
tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným
výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím
a osobnostním předpokladům a věku. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání
žáka v jejich vývoji, ohodnocení přístupu žáka ke vzdělávání i v souvislostech, které
ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka; obsahuje také zdůvodnění
a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat. Výsledky
vzdělávání žáka na konci prvního pololetí lze hodnotit souhrnně za všechny předměty.
Slovní hodnocení lze použít i pro hodnocení chování žáka.
(3) Při použití klasifikace se výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých
povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem hodnotí
na vysvědčení stupni prospěchu:
a) 1 - výborný,
b) 2 - chvalitebný,
c) 3 - dobrý,
d) 4 - dostatečný,
e) 5 - nedostatečný.
(4) Při hodnocení podle odstavce 3 jsou výsledky vzdělávání žáka hodnoceny
tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným
výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím
a osobnostním předpokladům a věku. Klasifikace zahrnuje ohodnocení přístupu žáka
ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon.
(5) Klasifikaci výsledků vzdělávání žáka v jednotlivých předmětech a chování
žáka lze doplnit slovním hodnocením, které bude obsahovat i hodnocení klíčových kompetencí
vymezených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.
(6) Při hodnocení žáků cizinců, kteří plní v České republice povinnou školní
docházku, se úroveň znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost podle
odstavců 2 a 4, která ovlivňuje jejich výkon.
§ 16
(1) Jestliže je žák z výuky některého předmětu v prvním nebo ve druhém
pololetí uvolněn20), uvádí se na vysvědčení místo hodnocení slovo „uvolněn(a)“.
(2) Nelze-li žáka z některého nebo ze všech předmětů v prvním nebo ve druhém
pololetí hodnotit ani v náhradním termínu21), uvádí se na vysvědčení místo hodnocení
slovo „nehodnocen(a)“.
(3) Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
a) prospěl(a) s vyznamenáním,
b) prospěl(a),
c) neprospěl(a),
d) nehodnocen(a).
(4) Žák je hodnocen stupněm
a) prospěl(a) s vyznamenáním, není-li v žádném z povinných předmětů
stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu
horším než 2 - chvalitebný, průměr stupňů prospěchu ze všech povinných předmětů stanovených
školním vzdělávacím programem není vyšší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno stupněm
velmi dobré; v případě použití slovního hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení
a klasifikace postupuje škola podle pravidel hodnocení žáků podle § 14 odst. 2,
b) prospěl(a), není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním
vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo
odpovídajícím slovním hodnocením,
c) neprospěl(a), je-li v některém z povinných předmětů stanovených
školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný
nebo odpovídajícím slovním hodnocením nebo není-li z něho hodnocen na konci druhého
pololetí,
d) nehodnocen(a), není-li možné žáka hodnotit z některého z povinných
předmětů stanovených školním vzdělávacím programem na konci prvního pololetí.
20) § 50 odst. 2 školského zákona.
21) § 52 odst. 2 a 3 školského zákona.“.
23. Nadpis nad § 16 a poznámky pod čarou č. 13 a 13a se zrušují.
24. V § 17 odst. 1 se slovo „dlouhodobou“ nahrazuje slovem „mimořádně“.
25. V § 17 odst. 7 se slova „a jiného ocenění“ nahrazují slovy „ředitele
školy“.
26. § 18 včetně nadpisu zní:
„Plnění povinné školní docházky ve škole mimo území České republiky nebo
v zahraniční škole na území České republiky
§ 18
(1) Žák, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území
České republiky, může na základě žádosti zákonného zástupce žáka konat za období
nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků,
zkoušku v kmenové škole nebo ve škole zřízené při diplomatické misi České republiky
(dále jen „zkoušející škola“). Zkouška se koná:
a) ve všech ročnících ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Český
jazyk a literatura, stanoveného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání,
b) v posledních dvou ročnících prvního stupně ze vzdělávacího obsahu
vlastivědné povahy vztahujícího se k České republice vzdělávacího oboru Člověk a
jeho svět, stanoveného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání,
c) na druhém stupni ze vzdělávacího obsahu vztahujícího se k České
republice vzdělávacího oboru Dějepis a ze vzdělávacího obsahu vztahujícího se k České
republice vzdělávacího oboru Zeměpis, stanovených Rámcovým vzdělávacím programem
pro základní vzdělávání.
(2) Před konáním zkoušky předloží zákonný zástupce žáka řediteli zkoušející
školy vysvědčení žáka ze školy mimo území České republiky, včetně jeho překladu do
českého jazyka, a to za období, za které se zkouška koná. V případě pochybností o
správnosti překladu je ředitel zkoušející školy oprávněn požadovat předložení úředně
ověřeného překladu. Po vykonání zkoušky vydá ředitel zkoušející školy žákovi vysvědčení.
(3) Pokud žák zkoušku podle odstavce 1 nekoná, doloží zákonný zástupce
žáka řediteli kmenové školy plnění povinné školní docházky žáka předložením vysvědčení
žáka ze školy mimo území České republiky za období nejvýše dvou školních roků, včetně
jeho překladu do českého jazyka, v termínech stanovených ředitelem kmenové školy.
V případě pochybností o správnosti překladu je ředitel kmenové školy oprávněn požadovat
předložení úředně ověřeného překladu. Kmenová škola žákovi vysvědčení nevydává.
(4) Pokračuje-li žák, který konal zkoušky podle odstavce 1, v plnění
povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného
ročníku podle výsledků zkoušek.
(5) Pokračuje-li žák, který nekonal zkoušky podle odstavce 1, v plnění
povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného
ročníku po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání a znalosti vyučovacího jazyka.“.
27. Za § 18 se vkládají nové § 18a až 18d, které znějí:
„§ 18a
(1) Žák, který plní povinnou školní docházku formou individuální výuky
v zahraničí, může na základě žádosti zákonného zástupce žáka konat za období nejméně
jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků, zkoušku
ve zkoušející škole. Zkouška se koná z každého povinného předmětu vyučovaného v příslušných
ročnících školního vzdělávacího programu zkoušející školy, s výjimkou předmětů volitelných.
Po vykonání zkoušky vydá ředitel zkoušející školy žákovi vysvědčení.
(2) Pokud žák zkoušku podle odstavce 1 nekoná, doloží zákonný zástupce
žáka řediteli kmenové školy plnění povinné školní docházky žáka předložením čestného
prohlášení zákonného zástupce o vzdělávání žáka v době pobytu v zahraničí, a to za
období nejvýše dvou školních roků, v termínech stanovených ředitelem kmenové školy.
Kmenová škola žákovi vysvědčení nevydává.
(3) Pokračuje-li žák, který konal zkoušky podle odstavce 1, v plnění povinné
školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku
podle výsledků zkoušek.
(4) Pokračuje-li žák, který nekonal zkoušky podle odstavce 1, v plnění
povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného
ročníku po zjištění úrovně jeho dosavadního vzdělání a znalosti vyučovacího jazyka.
§ 18b
(1) Žák, který plní povinnou školní docházku v zahraniční škole na území
České republiky podle § 38 odst. 1 písm. c) školského zákona, s výjimkou škol podle
§ 18c, koná za období nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období
dvou školních roků, zkoušku v kmenové škole. Zkouška se koná ze vzdělávacího obsahu
podle § 18 odst. 1.
(2) Před konáním zkoušky předloží zákonný zástupce žáka řediteli kmenové
školy vysvědčení žáka ze zahraniční školy na území České republiky, včetně jeho překladu
do českého jazyka, a to za období, za které se zkouška koná. V případě pochybností
o správnosti překladu je ředitel kmenové školy oprávněn požadovat předložení úředně
ověřeného překladu. Po vykonání zkoušky vydá ředitel kmenové školy žákovi vysvědčení.
(3) Pokračuje-li žák v plnění povinné školní docházky v kmenové škole,
zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku podle výsledků zkoušek.
§ 18c
(1) Žákovi, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území
České republiky podle § 38
odst. 1 písm. a) školského zákona a nekonal zkoušky, vydá ředitel kmenové školy vysvědčení,
jestliže
a) ve vzdělávacím programu školy mimo území České republiky je na základě
mezinárodní smlouvy nebo v dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
zařazen vzdělávací obsah podle § 18 odst. 1 a žák byl z tohoto obsahu hodnocen, nebo
b) žák je zároveň žákem poskytovatele vzdělávání v zahraničí, který
v dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy poskytuje občanům České
republiky vzdělávání ve vzdělávacím obsahu podle § 18 odst. 1 a který žáka z tohoto
vzdělávacího obsahu hodnotil.
(2) Žákovi, který plní povinnou školní docházku v zahraniční škole na území
České republiky podle § 38
odst. 1 písm. c) školského zákona, v jejímž vzdělávacím programu je na základě mezinárodní
smlouvy zařazen vzdělávací obsah podle § 18 odst. 1, byl z tohoto vzdělávacího obsahu
hodnocen zahraniční školou na vysvědčení a v souladu s mezinárodní smlouvou nekonal
zkoušky, ředitel kmenové školy vydá vysvědčení.
(3) Ředitel kmenové školy vydá vysvědčení podle odstavce 1 nebo 2 za období
nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků.
Hodnocení ze vzdělávacího obsahu podle § 18
odst. 1 se na tomto vysvědčení uvede v případech podle odstavce 1 písm. a) a odstavce
2 v souladu s vysvědčením vydaným školou mimo území České republiky nebo zahraniční
školou na území České republiky a v případě podle odstavce 1 písm. b) v souladu s
osvědčením vydaným zahraničním poskytovatelem vzdělávacího obsahu podle § 18 odst.
1.
(4) Pokračuje-li žák, kterému ředitel kmenové školy podle odstavce 1 nebo
2 vydal vysvědčení, v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí jej
ředitel kmenové školy do příslušného ročníku na základě tohoto vysvědčení.
§ 18d
(1) Žáka, který plnil povinnou školní docházku ve škole zřízené při diplomatické
misi České republiky nebo konzulárním úřadu České republiky a pokračuje v plnění
povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí ředitel kmenové školy do příslušného
ročníku podle dosavadních výsledků vzdělávání doložených vysvědčením.
(2) Žáka, na kterého se vztahuje povinná školní docházka a který nekonal
zkoušky podle § 18 až 18b z jiných než touto vyhláškou stanovených důvodů, zařazuje
ředitel kmenové školy do příslušného ročníku po zjištění úrovně jeho dosavadního
vzdělání a znalosti vyučovacího jazyka.“.
28. V § 19 odst. 2 se na konci textu písmene a) doplňují slova „zkoušející
školy“.
29. V § 19 odstavec 4 zní:
„(4) Konkrétní obsah a rozsah zkoušky stanoví ředitel zkoušející školy v
souladu se školním vzdělávacím programem. Se stanoveným obsahem a rozsahem zkoušky
seznámí ředitel zkoušející školy s dostatečným časovým předstihem zákonného zástupce
žáka, nejpozději však při stanovení termínu zkoušky.“.
30. V § 19 se odstavec 5 zrušuje.
31. § 20 zní:
„§ 20
(1) Výsledek zkoušky stanoví komise hlasováním. Výsledek zkoušky se vyjádří
slovním hodnocením podle § 15 odst. 2 nebo stupněm prospěchu podle § 15
odst. 3.
(2) Na vysvědčení žák není hodnocen z chování. Na vysvědčení se uvede text:
„Žák(yně) plní povinnou školní docházku podle § 38 školského zákona.“
(3) Celkové hodnocení žáka se stanoví obdobně podle § 16 odst. 3. Pro stanovení
stupně celkového hodnocení žáka je rozhodný výsledek zkoušky nebo hodnocení na osvědčení
vydaném podle § 18c odst. 3.
(4) Vykonal-li žák zkoušku ve škole zřízené při diplomatické misi České
republiky, zašle ředitel této školy řediteli kmenové školy kopii vysvědčení a výpis
z dokumentace školy s údaji o žákovi.
(5) O zkoušce se pořizuje protokol, který se stává součástí dokumentace
školy.
(6) V případě, že zákonný zástupce žáka má pochybnosti o správnosti výsledku
zkoušky, může požádat o přezkoušení podle § 22.“.
32. § 21 se zrušuje.
33. V § 24 se za odstavec 2 vkládá nový odstavec 3, který včetně poznámky
pod čarou č. 22 zní:
„(3) Pokud je ve třídě školy vzděláván individuálně integrovaný žák22), vytvoří
ředitel školy podmínky odpovídající individuálním vzdělávacím potřebám žáka vedoucí
k jeho všestrannému rozvoji.
22) § 3 vyhlášky č. 73/2005 Sb.“.
Dosavadní odstavec 3 se označuje jako odstavec 4.
Čl. II
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. září 2012, s výjimkou ustanovení čl.
I bodů 26 až 32, která nabývají účinnosti dnem jejího vyhlášení.
Ministr:
Fiala v. r.