271/2021 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 14. července 2021,
kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění
pozdějších předpisů, a vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých
náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 20 odst. 8, § 27
odst. 6, § 28 odst. 6, § 35 odst. 3 a § 161c odst. 2 písm. c) zákona č. 561/2004
Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 49/2009 Sb., zákona č. 472/2011
Sb., zákona č. 82/2015 Sb., zákona č. 178/2016 Sb., zákona č. 101/2017 Sb. a zákona
č. 284/2020 Sb.:
ČÁST PRVNÍ
Změna vyhlášky o předškolním vzdělávání
Čl.I
Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 43/2006
Sb., vyhlášky č. 214/2012 Sb., vyhlášky č. 197/2016 Sb., vyhlášky č. 280/2016 Sb.,
vyhlášky č. 151/2018 Sb., vyhlášky č. 196/2019 Sb. a vyhlášky č. 423/2020 Sb., se
mění takto:
1. V § 1d se doplňuje odstavec 11, který zní:
"(11) PHmax stanovený pro pracoviště se za každou skupinu podle § 1e odst.
1 zvyšuje o 1 hodinu.".
2. Za § 1d se vkládá nový § 1e, který včetně nadpisu zní:
"§ 1e
Organizace vzdělávání ve skupinách pro jazykovou přípravu
(1) Pokud počet dětí, které jsou cizinci a pro které je předškolní vzdělávání
povinné, je alespoň 4 děti v jednotlivém místě poskytování vzdělávání, v případě
lesní mateřské školy v jednotlivém území, kde zejména probíhá pedagogický program
a kde má škola zázemí, ředitel mateřské školy zřídí skupinu nebo skupiny pro bezplatnou
jazykovou přípravu pro zajištění plynulého přechodu do základního vzdělávání (dále
jen "jazyková příprava") zvlášť pro jednotlivá místa poskytovaného vzdělávání, v
případě lesní mateřské školy zvlášť pro jednotlivá území.
(2) Mateřská škola dětem ve skupině poskytuje jazykovou přípravu v rozsahu
1 hodiny týdně.
(3) Skupina pro jazykovou přípravu má nejvýše 8 dětí podle odstavce 1.
Další skupinu pro jazykovou přípravu lze zřídit, pokud je do dosavadní skupiny zařazeno
8 dětí podle odstavce 1.
(4) Ředitel mateřské školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové
podpory dítěte zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu jiné děti než uvedené v
odstavci 1, a to i do vyššího počtu než 8 dětí, pokud to není na újmu kvality jazykové
přípravy dětí podle odstavce 1.".
ČÁST DRUHÁ
Změna vyhlášky o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné
školní docházky
Čl.II
Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech
plnění povinné školní docházky, ve znění vyhlášky č. 454/2006 Sb., vyhlášky č. 256/2012
Sb., vyhlášky č. 197/2016 Sb., vyhlášky č. 243/2017 Sb., vyhlášky č. 140/2018 Sb.
a vyhlášky č. 196/2019 Sb., se mění takto:
1. V § 6 odst. 1 se částka "200 Kč" nahrazuje částkou "500 Kč".
2. Ve skupinovém nadpise nad označením § 10 se slovo "třídách" nahrazuje
slovem "skupinách".
3. § 10 a 11 včetně nadpisů znějí:
"§ 10
Určená škola
(1) Bezplatná příprava k začlenění do základního vzdělávání zahrnující
výuku českého jazyka přizpůsobená potřebám žáků cizinců, kteří plní povinnou školní
docházku (dále jen "jazyková příprava"), je poskytována ve škole zřízené obcí, krajem
nebo svazkem obcí, která je na seznamu škol určených k poskytování jazykové přípravy
(dále jen "seznam určených škol"). Škola je od 1. září zařazena na seznam určených
škol tehdy, pokud je podíl žáků cizinců z celkového počtu žáků školy k 31. březnu
bezprostředně předcházejícího školního roku alespoň 5 %.
(2) Není-li ve správním obvodu obce s rozšířenou působností žádná škola,
která splňuje podmínky podle odstavce 1 věty druhé, zařadí krajský úřad ve spolupráci
se zřizovatelem ve správním obvodu této obce s rozšířenou působností na seznam určených
škol školu, která má pro poskytování jazykové přípravy cizinců nejvhodnější podmínky.
Krajský úřad může ve spolupráci se zřizovateli namísto školy podle odstavce 1 věty
druhé zařadit na seznam určených škol jinou školu, pokud má s jazykovou přípravou
dlouhodobé zkušenosti nebo má pro jazykovou přípravu vytvořeny vhodnější podmínky
než škola podle odstavce 1 věty druhé.
(3) Ve správním obvodu obce s rozšířenou působností musí být počet
určených škol
a) roven počtu škol, které splňují podmínky podle odstavce 1 věty druhé, nebo
b) 1 škola, pokud ve správním obvodu obce s rozšířenou působností není žádná škola,
která splňuje podmínky podle odstavce 1 věty druhé; to neplatí v případě určení škol
podle odstavců 4 a 5.
(4) Krajský úřad ve spolupráci se zřizovatelem může na seznam určených
škol zařadit školu od 1. září nebo od pozdějšího dne v průběhu školního roku v případě,
že k naplnění podmínek podle odstavce 1 věty druhé dojde po 31. březnu bezprostředně
předcházejícího školního roku; odstavec 2 platí obdobně.
(5) Na žádost školy může ve výjimečných případech krajský úřad ve spolupráci
se zřizovatelem a se souhlasem ministerstva zařadit na seznam určených škol školu,
která nesplňuje podmínky podle odstavce 1 věty druhé.
(6) Určená škola poskytuje jazykovou přípravu osobním způsobem. Krajský
úřad stanoví, které z určených škol budou poskytovat jazykovou přípravu také distančním
způsobem.
(7) Krajský úřad zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup seznam
určených škol včetně údaje, zda škola poskytuje jazykovou přípravu také distančním
způsobem, a případně doplňující informace o tom, na jaké mateřské jazyky žáků a jaký
věk žáků se škola specializuje.
§ 11
Zařazení žáka do skupiny pro jazykovou přípravu
(1) Ředitel určené školy zařadí do skupiny pro jazykovou přípravu žáka
cizince, který plní povinnou školní docházku ve škole na území České republiky nejvýše
12 měsíců před podáním žádosti.
(2) Žák se zařazuje do skupiny pro jazykovou přípravu na základě žádosti
zákonného zástupce. Součástí žádosti zákonného zástupce žáka je sdělení, zda se žák
bude účastnit jazykové přípravy osobně, nebo distančním způsobem.
(3) Ředitel určené školy zařadí žáka do skupiny pro jazykovou přípravu,
a to nejpozději do 30 dnů od podání žádosti.
(4) Žák určené školy se účastní jazykové přípravy přednostně osobně v
této určené škole. Pokud není možný vznik skupiny pro jazykovou přípravu s osobní
účastí nebo je to pro žáka vhodnější, žák se může účastnit jazykové přípravy distančně
v této škole nebo osobně nebo distančně v jiné určené škole, kterou zvolí jeho zákonný
zástupce, pokud je tato škola ve stejném kraji jako škola, ve které žák plní povinnou
školní docházku.
(5) Žák školy, která není určenou školou, se může účastnit jazykové přípravy
osobně nebo distančně v určené škole, kterou zvolí jeho zákonný zástupce. Zvolit
lze pouze určenou školu, která je ve stejném kraji jako žákova škola.
(6) Ředitel školy nemusí zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu žáka
jiné školy, pokud zařazení neumožňují prostorové podmínky školy. Pokud nelze žáka
zařadit podle věty první, ředitel školy bezodkladně informuje krajský úřad, který
zajistí jazykovou přípravu žáka v jiné škole.".
Poznámka pod čarou č. 10 se zrušuje.
4. Za § 11 se vkládají nové § 11a a 11b, které včetně nadpisů znějí:
"§ 11a
Skupina pro jazykovou přípravu
(1) Ředitel určené školy zřizuje skupinu nebo skupiny pro jazykovou přípravu.
(2) Ředitel školy, ve které žák plní povinnou školní docházku, vyrozumí
zákonného zástupce žáka uvedeného v § 11 odst. 1 do 1 týdne po přijetí žáka do školy
o možnosti jazykové přípravy a o organizaci tohoto vzdělávání.
(3) Skupiny pro jazykovou přípravu ředitel určené školy zřizuje zvlášť
pro žáky, kteří se jazykové přípravy účastní osobně, a zvlášť pro žáky, kteří se
jazykové přípravy účastní distančním způsobem.
(4) Skupina pro jazykovou přípravu má nejméně 1 a nejvýše 10 žáků podle
§ 11 odst. 1, s výjimkou první skupiny pro jazykovou přípravu s daným způsobem vzdělávání
podle odstavce 3, která má nejméně 2 a nejvýše 10 žáků podle § 11 odst. 1. Další
skupinu pro jazykovou přípravu s daným způsobem vzdělávání podle odstavce 3 lze zřídit,
pokud je do každé dosavadní skupiny zařazeno 10 žáků podle § 11 odst. 1.
(5) Ředitel určené školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové
podpory žáka zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu i jiné žáky, než žáky podle
§ 11 odst. 1, a to i do vyššího počtu než 10 žáků, pokud to není na újmu kvality
jazykové přípravy žáků podle § 11 odst. 1.
§ 11b
Organizace jazykové přípravy
(1) Celková délka jazykové přípravy žáka je nejméně 100 hodin a nejvíce
200 hodin po dobu nejvýše 10 měsíců výuky. Délku jazykové přípravy určí ředitel školy,
ve které se žák bude účastnit jazykové přípravy, podle znalostí žáka ověřených před
zahájením jazykové přípravy. Délku jazykové přípravy lze v odůvodněných případech
opakovaně prodloužit až do nejvyšší celkové délky jazykové přípravy 200 hodin.
(2) Jazyková příprava probíhá v době vyučování. Žák je z vyučování, které
se překrývá s jazykovou přípravou, uvolněn. Je-li to pro dané žáky z hlediska jejich
vzdělávání vhodnější, může se souhlasem zákonných zástupců všech žáků ve skupině
pro jazykovou přípravu jazyková příprava probíhat mimo vyučování.
(3) Škola zajistí žákovi ve škole přístup k informačním technologiím
pro účast na jazykové přípravě konané distančním způsobem.
(4) Absolvování jazykové přípravy se zaznamenává do dokumentace školy,
v níž žák plní povinnou školní docházku.
(5) Škola, ve které žák plní povinnou školní docházku, a určená škola
vzájemně spolupracují a poskytují si informace o žákovi a o průběhu a výsledcích
jazykové přípravy žáka.".
Čl.III
Přechodná ustanovení
1. Podle pravidel pro určování škol v § 10 odst. 1 až 5 vyhlášky č. 48/2005
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, krajský úřad postupuje
při určování od školního roku 2022/2023. Pro školní rok 2021/2022 krajský úřad ve
spolupráci se zřizovateli určí alespoň 1 školu ve správním obvodu obce s rozšířenou
působností k poskytování jazykové přípravy; krajský úřad ve spolupráci se zřizovateli
může v průběhu školního roku 2021/2022 provádět změny v určení škol v případě důvodů
zvláštního zřetele hodných.
2. Ve školním roce 2021/2022 je doba podle § 11 odst. 1 vyhlášky č. 48/2005
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, nejvýše 24 měsíců.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
Ing. Plaga, Ph.D., v. r.