343/2009 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 25. září 2009,
kterou se mění vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory
a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých
Ministerstvo zdravotnictví v dohodě s Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem
práce a sociálních věcí stanoví podle § 108 odst. 2 zákona
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví
a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění
zákona č. 274/2003 Sb., zákona č. 392/2005 Sb. a zákona
č. 110/2007 Sb., k provedení § 7 odst. 1 zákona:
Čl. I
Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích
na prostory a provoz zařízení a provozoven
pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, se mění
takto:
1. V § 1 odst. 1 větě první se za slova „rejstříku
škol a školských zařízení1),“ vkládají slova „s výjimkou
zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků,
školských poradenských zařízení a zařízení školního
stravování, a dále“.
2. V § 1 odstavec 2 včetně poznámky pod čarou
č. 4 zní:
„(2) Požadavky na pracoviště praktického vyučování
žáků středních škol, které se uskutečňuje ve školách
a školských zařízeních a na pracovištích fyzických
nebo právnických osob, které mají oprávnění k činnosti
související s daným oborem vzdělávání a uzavřely se
školou smlouvu o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického
vyučování, stanoví zvláštní právní předpis4).
4) Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky
ochrany zdraví při práci.“.
3. V § 2 písm. j) se za slovo „hodnotou“ vkládají
slova „nebo normovým požadavkem“.
4. § 3 včetně poznámek pod čarou č. 4a a 5 zní:
„§ 3
(1) Nezastavěná plocha pozemku pro zařízení pro
výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu
a vzdělávání určená pro pobyt a hry dětí předškolního
věku, včetně travnaté plochy, musí činit nejméně 4 m
2
na 1 dítě. V zařízeních pro děti vyžadující okamžitou
pomoc a ve školských zařízeních pro výkon ústavní
nebo ochranné výchovy musí činit nezastavěná plocha
pozemku určená pro pobyt a hry dětí nejméně 4 m2
na 1 dítě bez ohledu na věk dětí. Pozemek musí být
oplocen z důvodu ochrany zdraví a zajištění bezpečnosti
dětí.(2) Pozemek zařízení pro výchovu a vzdělávání
a provozoven pro výchovu a vzdělávání poskytující základní
vzdělání musí mít k dispozici zpevněnou plochu
a travnatou plochu pro přestávkový pobyt žáků, dále
plochu pro tělovýchovu a sport; povrch této plochy
musí odpovídat normovým požadavkům české technické
normy upravující kvalitu a bezpečnost povrchu4a).
Pozemek musí být oplocen z důvodu ochrany
zdraví a zajištění bezpečnosti žáků.
(3) Pozemek zařízení pro výchovu a vzdělávání
a provozoven pro výchovu a vzdělávání poskytující
střední vzdělání musí mít k dispozici plochu pro tělovýchovu
a sport a povrch této plochy musí odpovídat
normovým požadavkům české technické normy upravující
kvalitu a bezpečnost povrchu4a).
(4) Při volbě rostlin a dřevin vysazovaných na pozemky
určené pro zařízení pro výchovu a vzdělávání
a provozovny pro výchovu a vzdělávání musí být zohledněna
ochrana zdraví dětí a žáků. Dřeviny nesmí
způsobit snížení parametrů denního osvětlení ve výukových
a pobytových místnostech pod požadovaný
limit12). Vzdálenost sázené dřeviny od obvodové zdi
budov musí být stejná, jako je její předpokládaná maximální
výška. Vysazené rostliny, travnaté plochy a dřeviny
musí být řádně udržovány. Pro údržbu musí být
užívána voda alespoň I. třídy jakosti odpovídající české
technické normě upravující jakost vody pro závlahu5).
4a) ČSN EN 1177.
5) ČSN 757143.“.
5. V § 4 odstavec 1 zní:
„(1) Prostorové podmínky a vnitřní uspořádání
v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozoven
pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku musí
umožňovat výuku, volné hry dětí, jejich odpočinek,
osobní hygienu s otužováním, tělesná cvičení a zajištění
stravování, pokud toto není zajištěno v jiném stravovacím
zařízení. Na 1 dítě musí plocha denní místnosti
užívané jako herna a ložnice činit nejméně 4 m
2
; je-li
ložnice, jídelna nebo tělocvična stavebně oddělená,
musí plocha denní místnosti činit nejméně 3 m2
na
1 dítě. Plocha na 1 lehátko nebo lůžko pro spánek musí
činit nejméně 1,7 m2
na 1 dítě. Lehátko nebo lůžko
musí poskytovat pevnou oporu zad. Prostor pro ukládání
lehátek a lůžkovin musí umožňovat jejich řádné
provětrávání a oddělené uložení lůžkovin pro každé
dítě. Každé dítě musí mít k dispozici individuálně přidělené,
označené lůžkoviny.“.6. V § 4 odst. 2 se věta třetí zrušuje a ve čtvrté větě
se slovo „specifickými“ nahrazuje slovem „speciálními“.
7. V § 4 odst. 3 větě první se slova „školách a školských
zařízeních“, slova „včetně bezbariérového prostředí7)“
a poznámka pod čarou č. 7 včetně odkazů na
poznámku pod čarou zrušují.
8. V § 4 odstavec 4 včetně poznámky pod čarou
č. 8 zní:
„(4) Podlahy v zařízeních pro výchovu a vzdělávání
a provozovnách pro výchovu a vzdělávání musí
odpovídat charakteru činnosti upravené zvláštním
právním předpisem o technických požadavcích na
stavby8) a musí být snadno čistitelné. Ve výukových
místnostech musí být podlahové krytiny matné a světlé.
8) Vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na
stavby.“.
9. Za § 4 se vkládají nové § 4a a 4b, které včetně
poznámky pod čarou č. 9a znějí:
„§ 4a
(1) Zařízení pro výchovu a vzdělávání musí
být vybavena šatnami podle požadavků upravených
zvláštním právním předpisem8). Pro jednoho žáka musí
být zajištěna podlahová plocha 0,25 m
2
. Požadavky na
počty a vybavení hygienických zařízení jsou upraveny
v příloze č. 1 k této vyhlášce. Záchody a umývárny se
zřizují odděleně podle pohlaví a musí být osvětleny
a větrány. Požadavky na větrání jsou upraveny v příloze
č. 3 k této vyhlášce.(2) V provozovnách pro výchovu a vzdělávání
musí být pro žáky zřízeny osvětlené a větrané šatny.
Pro jednoho žáka musí být zajištěna podlahová plocha
0,25 m
2
. Požadavky na počty a vybavení hygienických
zařízení jsou upraveny v příloze č. 1 k této vyhlášce.
Záchody a umývárny se zřizují odděleně dle pohlaví
a musí být osvětleny a větrány. Požadavky na větrání
jsou upraveny v příloze č. 3 k této vyhlášce.(3) V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a v provozovnách
pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního
věku musí být záchody a umývárny přístupné ze šatny
a denní místnosti dětí, nedělí se podle pohlaví a musí
být osvětleny a větrány. Požadavky na počty a vybavení
hygienických zařízení jsou upraveny v příloze č. 1
k této vyhlášce. Požadavky na větrání jsou upraveny
v příloze č. 3 k této vyhlášce.
(4) Ve výukových prostorách provozoven pro výchovu
a vzdělávání musí být umístěno alespoň jedno
umyvadlo s přívodem studené pitné vody. Pokud je
zavedena teplá voda, pak u výtoků v dosahu žáků nesmí
mít teplotu vyšší než 45 °C.
(5) Ve výukových prostorách zařízení pro výchovu
a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání
musí být v učebnách výtvarných oborů umístěn
rovněž dřez s přívodem tekoucí pitné studené a teplé
vody.
§ 4b
V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání musí být dodrženy normové
hodnoty podle příslušné české technické normy
upravující optimální doby dozvuku9a).
9a) ČSN 730527.“.
10. § 5 až 7 znějí:
„§ 5
(1) Prostory k výuce tělesné výchovy a tělocvičny
v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání musí svými stavebně technickými
podmínkami umožňovat realizaci tělesné výchovy.
Tyto prostory musí být větratelné; požadavky
na větrání jsou upraveny v příloze č. 3 k této vyhlášce.
Ovládání ventilačních otvorů musí být dosažitelné
z podlahy. Podlaha musí být pružná při statickém i dynamickém
zatížení, snadno čistitelná, s protiskluzovou
úpravou povrchu8). Stěny a tělesa topení musí být zabezpečeny
takovým způsobem, aby nebylo ohroženo
zdraví dětí a žáků, svítidla a okenní tabule musí být
zabezpečena proti rozbití. Další požadavky na tělocvičny
v zařízeních pro výchovu a vzdělávání upravuje
zvláštní právní předpis o technických požadavcích na
stavby8).
(2) U tělocvičny musí být zřízena šatna, umývárna
a záchody s předsíní a umyvadlem, oddělené pro
chlapce a dívky, v případě potřeby i nářaďovna. Šatny
musí být vybaveny věšáky a lavicemi; počítá se 0,4 m
délky lavice na 1 žáka. Umývárna musí být přístupná ze
šatny, musí umožňovat odkládání mycích potřeb, ručníků
a prádla; pro maximálně 8 žáků musí být instalována
1 sprchová růžice.
§ 6
Při výuce pracovní výchovy v základních školách,
pokud prostory nejsou součástí školy, musí být žákům
k dispozici prostor pro odkládání civilního oděvu a pro
mytí rukou a záchod s předsíňkou a umyvadlem oddělený
pro dívky a pro chlapce. Požadavky na jejich
vybavení jsou upraveny v příloze č. 1 bodu 8 k této
vyhlášce.
§ 7
Prostory pro pobyt žáků v zařízeních pro zájmové
vzdělávání a provozovnách pro zájmové vzdělávání se
upravují a zařizují tak, aby svými stavebně technickými
podmínkami umožňovaly činnost, pro kterou jsou zřízeny.
Nejmenší plocha místnosti se stanoví rozměrem
2 m
2
na 1 žáka. Pokud prostory pro pobyt ve školní
družině a školním klubu nejsou součástí školy nebo
školského zařízení pro výchovu a vzdělávání, musí
být k dispozici vyčleněný prostor pro odkládání oděvů
a obuvi, dále záchod s předsíňkou a umyvadlem oddělený
pro dívky a chlapce a zázemí pro pedagogické
pracovníky podle zvláštního právního předpisu4). Požadavky
na vybavení hygienických zařízení jsou upraveny
v příloze č. 1 bodu 8 k této vyhlášce.“.11. § 8 včetně nadpisu a poznámky pod čarou
č. 9b zní:
„§ 8
Školy v přírodě
(1) Ve školách v přírodě9b) se výuka zajišťuje v pobytové
místnosti s plochou minimálně 1,5 m
2
podlahové
plochy na 1 žáka. Pokud se volný čas tráví ve
vnitřních prostorách, musí jít o pobytové místnosti
s plochou minimálně 1,5 m2
na 1 žáka nebo minimálně
3 m2
na 1 dítě předškolního věku.(2) Pro ubytování ve škole v přírodě se stanoví
minimální podlahová plocha 3 m
2
na 1 osobu.9b) § 117 odst. 1 písm. c) zákona č. 561/2004 Sb.“.
12. § 9 se zrušuje.
13. § 10 včetně nadpisu zní:
„§ 10
Ubytování
(1) Pro ubytování v domovech mládeže, internátech,
v zařízeních pro děti vyžadující okamžitou pomoc
a ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné
výchovy a preventivně výchovné péče (dále jen „ubytovací
zařízení“) je nejmenší ubytovací plocha ložnice
6 m
2
na 1 ubytovaného. Ve školských zařízeních pro
výkon ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné
péče musí být zřízen obývací pokoj s podlahovou
plochou nejméně 3 m2
na 1 ubytovaného, v domovech
mládeže a internátech nejméně 1,5 m2
na 1 ubytovaného.
V ubytovacím zařízení domova mládeže
musí být zřízena studovna, v níž se stanoví nejméně
1,5 m2
na 1 žáka.(2) V ubytovacím zařízení musí být zřízeny čajová
kuchyňka, oddělený sklad čistého a sklad použitého
prádla, prostory pro sušení oděvů a pro uskladnění
a čištění obuvi, úklid a sklady sezónních potřeb. Součástí
ubytovacího zařízení je zázemí pro vychovatele4).
Požadavky na hygienická zařízení a jejich vybavení
jsou upraveny v příloze č. 1 k této vyhlášce.“.
14. V § 11 odst. 1 se na konci první věty doplňují
slova „a podporuje správné držení těla“, druhá věta se
nahrazuje větou „Židle a stoly pro děti a žáky musí
splňovat normové hodnoty české technické normy
upravující velikostní ukazatele nábytku9c) a musí
umožňovat dodržování ergonomických zásad práce
žáků v sedě, které jsou upraveny v příloze č. 2 k této
vyhlášce.“ a ve větě čtvrté se slova „dodržen zrakový
úhel maximálně 30 stupňů od zadní hrany pracovní
plochy“ nahrazují slovy „dodržena vzdálenost minimálně
2 m od přední hrany“.
Poznámka pod čarou č. 9c zní:
„9c) ČSN EN 1729-1.“.
15. V § 11 odstavec 2 včetně poznámky pod čarou
č. 11 zní:
„(2) Vybavení nábytkem v ubytovacích zařízeních
musí odpovídat charakteru zařízení a věku dětí nebo
žáků. Patrová lůžka se zřizují jen v odůvodněných případech
s ohledem na tělesné a rozumové schopnosti
ubytovaných a musí odpovídat normovým požadavkům
české technické normy upravující rozměry a bezpečnost
patrových lůžek11). Vstup na horní lůžko musí
být bezpečný a horní lůžko musí být opatřeno zábranou
proti pádu, jakož i nepropustnou podložkou pod
matrací. Patrová lůžka nelze použít v zařízeních pro
výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu
a vzdělávání dětí předškolního věku a v školských ubytovacích
zařízeních pro děti a žáky mladší 7 let. Každé
lůžko musí poskytovat pevnou oporu zad v průběhu
spánku a mít samostatný prostor na uložení lůžkovin.
Každý pokoj musí být vybaven dále stolem a počtem
židlí podle počtu ubytovaných.
11) ČSN EN 747-1 (910603).“.
16. V § 11 odst. 3 větě druhé se slova „jiném než
obvyklém“ zrušují, na konci textu věty druhé se doplňují
slova „a aby byly dodrženy požadavky na
úroveň osvětlení“ a na konci odstavce se doplňuje věta „Při
uspořádání lavic jiném než čelem k tabuli je nutné zajistit
pravidelné stranové střídání sezení žáků.“.
17. V § 12 odst. 1 větě první se slovo „hodnotám“
nahrazuje slovem „požadavkům“ a za větu první se
vkládají věty „U užívaných staveb je po předchozím
projednání s orgánem ochrany veřejného zdraví výjimečně
možné použít celkové sdružené osvětlení. Toto
osvětlení musí být v souladu s normovými požadavky
české technické normy upravující sdružené osvětlení13).“.
18. V § 12 odst. 2 se věta druhá nahrazuje větou
„Dále je možné celkové sdružené osvětlení použít v případech
s jiným uspořádáním lavic než čelem k tabuli
nebo v dílnách při potřebě osvětlit stíněné povrchy.“.
19. V § 12 odst. 3 se slovo „hodnotám“ nahrazuje
slovy „požadavkům české technické normy upravující
požadavky na osvětlení pro vnitřní pracovní prostory“
a na konci odstavce se doplňují věty „Barevný tón umělého
světla volit pro hodnoty Em L 200 lx teple bílý;
200 lx < Em L 1000 lx neutrálně bílý; Em > 1000 lx
chladně bílý podle normových požadavků14). Rovnoměrnost
umělého osvětlení na chodbách a schodištích
musí být větší než 0,2.“.
20. V § 12 odstavec 4 zní:
„(4) Osvětlení tabule musí odpovídat normovým
požadavkům české technické normy upravující požadavky
na osvětlení pro vnitřní pracovní prostory14).
Osvětlenost bílé tabule musí mít nejméně stejnou úroveň
jako osvětlenost učebny. Tabule musí mít matný
povrch, což se nevztahuje na tabule, na které se nepíše
křídou. Ze všech pracovních míst ve směru pohledu na
tabuli musí být vyloučeno zrcadlení svítidel na tabuli.
Ve stěně za tabulí nesmí být osvětlovací otvor (okno
nebo střešní okno), v opačném případě musí být zakryt
neprůsvitným materiálem, jehož činitel odrazu světla se
blíží hodnotě činitele odrazu této stěny.“.
21. V § 13 odst. 3 věta první zní: „Vzdálenost
zobrazovací jednotky od očí musí být regulovatelná,
nejméně 0,5 m od horního okraje zobrazovací jednotky
ve výši očí.“.
22. V § 15 odstavec 1 zní:
„(1) Pro většinu zrakových činností v zařízeních
pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu
a vzdělávání se vyžaduje směr denního osvětlení zleva
a shora. Svítidla u soustav umělého osvětlení se umísťují
na strop rovnoběžně s okenní stěnou, pokud to umožňuje
stavební dispozice místnosti, zejména klenby nebo
překlady.“.
23. V § 15 odst. 3 písm. a) se za slova „v zařízeních“
vkládají slova ,,pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání“.
24. V § 15 odst. 3 písm. b) a d) se za slovo „osvětlení“
vkládají slova ,,v zařízeních pro výchovu a vzdělávání
a provozovnách pro výchovu a vzdělávání
žáků“.
25. V § 15 odst. 3 písm. c) se za slova „v zařízeních“
vkládají slova „pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání“ a slova „0,45 m
nad podlahou“ nahrazují slovy „dána převládající výškou
stolů, v ostatních prostorách herny a v ložnici
úrovní podlahy“.
26. V § 15 odst. 4 se slovo „blízké“ nahrazuje slovem
„bezprostřední“ a slova „úkolu14)“ a „úkolu15)“ se
nahrazují slovem „úkolu“.
27. V § 15 odst. 5 se slova „písm. d) až f)“ nahrazují
slovy „písm. e)“.
28. V § 16 se odstavec 3 zrušuje.
29. V § 17 odst. 1 se za slovo „nebyla“ vkládají
slova „po celý rok“, za slovo „vzduchu“ se vkládají
slova „v místnosti“ a slova „ , a to jak v letním, tak
v zimním období roku“ se zrušují.
30. § 18 zní:
„§ 18
(1) Prostory zařízení pro výchovu a vzdělávání
a provozoven pro výchovu a vzdělávání určených k pobytu
musí být přímo větratelné. Požadavky na větrání
čerstvým vzduchem (výměna vzduchu) v době využití
interiéru jsou upraveny v příloze č. 3 k této vyhlášce.
(2) Při poklesu teploty vzduchu v učebnách určených
k pobytu dětí a žáků ve třech po sobě následujících
dnech pod 18 °C, ne však méně než 16 °C, nebo
při poklesu teploty vzduchu v těchto učebnách v jednom
dni pod 16 °C musí být provoz zařízení pro výchovu
a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání
zastaven.
(3) Při extrémních venkovních teplotách, kdy maximální
venkovní teplota vzduchu je vyšší než 30 °C
nebo kdy je výsledná teplota kulového teploměru
tg max vyšší než 31 °C, musí být přerušeno vyučování
a zajištěno jiné náhradní opatření pro děti a žáky s možností
pobytu mimo budovu včetně zajištění pitného
režimu.
(4) Pokud venkovní stav prostředí neumožňuje
využít přirozené větrání pro překročení přípustných
hodnot škodlivin ve venkovním prostředí, musí být
mikroklimatické podmínky a větrání čerstvým vzduchem
zajištěny vzduchotechnickým zařízením.
(5) Centrální šatny dětí a žáků bez přirozeného
větrání musí být větrány nuceně podtlakově s výměnou
vzduchu v souladu s požadavky upravenými v příloze
č. 3 k této vyhlášce.
(6) Přirozené větrání musí být v případě těsných
oken zajištěno systémy mikroventilace nebo větracími
štěrbinami.“.
31. § 19 se zrušuje.
32. V § 21 odst. 2 větě první se za slovo „zařízeních“
vkládají slova „pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání“ a ve větě poslední
se slovo „provádět“ nahrazuje slovy „přenést
výchovnou“ a slova „ve venkovním prostředí pozemku
i“ se nahrazují slovy „do venkovního prostředí
nebo“.
33. V § 21 se odstavec 3 zrušuje.
34. V § 22 písm. e) se slovo „a“ nahrazuje čárkou
a na konci textu písmene se doplňují slova „a světelných
zdrojů“.
35. V § 22 písm. f) se na konci textu písmene doplňují
slova „zařizovacích předmětů,“.
36. V § 22 se na konci textu písmene g) tečka nahrazuje
slovem „a“ a doplňuje se písmeno h), které
zní:
„h) pravidelnou údržbou nuceného větrání nebo klimatizace
a čištěním vzduchotechnického zařízení
podle návodu výrobce nebo dodavatele.“.
37. V § 23 odst. 2 větě druhé se za slovo „praní“
vkládá slovo „nebo“.
38. V § 23 odst. 3 se slovo „uzavřených“ nahrazuje
slovem „samostatných“ a za slovo „skladech“ se
vkládá slovo „nebo“.
39. § 24 se zrušuje.
40. Příloha č. 1 zní:
„Příloha č. 1 k vyhlášce č. 410/2005 Sb.
Požadavky na hygienická zařízení
1. Počet hygienických zařízení ve školách a školských
zařízeních se stanoví takto:
a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na 20 žáků,
b) 1 záchod na 20 dívek,
c) 1 pisoár na 20 chlapců,
d) 1 záchod na 80 chlapců,
e) 1 hygienická kabina na 80 dívek.
2. Počet hygienických zařízení ve školách uskutečňujících
vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami, a to pro těžké či hluboké postižení, se stanoví
takto:
a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na prvních 10 žáků a
každých dalších 20 žáků,
b) 1 záchod na prvních 10 dívek a každých dalších 20 dívek,
c) 1 pisoár na prvních 10 chlapců a každých dalších 20
chlapců,
d) 1 záchod na prvních 20 chlapců a každých dalších 80
chlapců,
e) 1 hygienická kabina na 60 dívek starších 12 let,
f) 1 sprcha (pohotovostní).
3. Počty hygienických zařízení v provozovnách pro výchovu a
vzdělávání, vyjma provozoven živnosti péče o dítě do 3 let
věku v denním režimu:
a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na 20 žáků,
b) 1 záchod na 20 dívek,
c) 1 pisoár na 20 chlapců,
d) 1 záchod na 80 chlapců,
e) 1 hygienická kabina na 80 dívek.
4. Počty hygienických zařízení v provozovnách živnost péče o
dítě do 3 let věku v denním režimu se stanoví takto: záchody a
umývárny u těchto zařízení se nedělí podle pohlaví a na 5 dětí
musí připadat 1 dětská mísa a 1 umyvadlo. Počet dětských mís
lze z jedné třetiny nahradit dětskými nočníky. Umyvárna se
dále vybavuje podle věku dětí dětskou vaničkou se sprchou nebo
sprchovým boxem a s přívodem tekoucí pitné studené a teplé
vody. Umyvadla se osazují tak, aby výška horní hrany
nepřekročila 43 cm nad podlahou. Umyvadla a sprcha musí být
opatřena pouze jedním výtokem vody napojeným na centrální
mísící baterii umístěnou mimo dosah dětí. Umyvárna se dále
vybavuje přebalovacím stolem a krytým nášlapným odpadkovým
košem.
5. Počty hygienických zařízení v zařízeních pro výchovu a
vzdělávání a v provozovnách pro výchovu a vzdělávání pro děti
předškolního věku se stanoví takto: pro 5 dětí musí být
zřízena jedna dětská mísa a umyvadlo. Maximálně místo 2 WC mís
lze instalovat dětské pisoáry, které se umisťují zpravidla ve
výši 40 cm. Umyvadla se umisťují zpravidla ve výši 50 cm,
výtokový ventil ve výši 60 cm nad podlahou. Umyvadla musí být
napojena na společnou mísící baterii, osazenou mimo dosah
dětí. Každé umyvadlo se opatří pouze 1 výtokovým ventilem.
Umývárna se vybavuje 1 až 2 sprchami řešenými tak, aby děti
mohly vstupovat do sprch bez cizí pomoci.
6. V ubytovacím zařízení se hygienická zařízení zřizují buď
jako součást ubytovací jednotky, přičemž se zřizuje pro 2
třílůžkové pokoje 1 záchod, 1 sprcha, 2 umyvadla, nebo jako
centrální hygienické zařízení v rozsahu 1 sprcha pro 6
ubytovaných, 1 záchod pro 6 dívek, 1 záchod pro 6 chlapců, 1
umyvadlo pro 4 ubytované a 1 hygienická kabina pro 40 dívek.
7. V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro
výchovu a vzdělávání musí být alespoň v jednom z podlaží
odvětraná úklidová komora s omyvatelnými stěnami, vybavena
výlevkou s přívodem tekoucí pitné studené a teplé vody včetně
odtoku vody a na každém dalším podlaží prostor s výlevkou
s přívodem tekoucí pitné studené a teplé vody včetně odtoku
vody a odvětraným prostorem pro ukládání úklidových prostředků
a pomůcek.
8. Všechna hygienická zařízení v zařízeních pro výchovu a
vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání musí být
vybavena umyvadly s tekoucí pitnou studenou a teplou vodou.
Vybavena musí být mýdlem v dávkovači a musí být zajištěna
možnost osoušení rukou ručníky na jedno použití nebo osoušečem
rukou. V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku, pokud
není řešeno osoušení rukou ručníky na jedno použití, má každé
dítě vlastní ručník umístěný tak, aby se vzájemně ručníky
nedotýkaly. Ve všech hygienických zařízeních musí být vždy k
dispozici toaletní papír, na WC dívek musí být krytý nášlapný
odpadkový koš. Stěny a podlahy každého hygienického zařízení
musí být omyvatelné a čistitelné do výše nejméně 1,5 m a
snadno dezinfikovatelné. Pokud jsou součástí hygienického
zařízení sprchy, musí mít zajištěn přívod tekoucí pitné
studené a teplé vody.
41. Příloha č. 2 zní:
„Příloha č. 2 k vyhlášce č. 410/2005 Sb.
Zásady pro práci žáků vsedě a ergonomické parametry školního
nábytku
1. Funkční rozměry nábytku pro dodržení fyziologického sedu a
správné postavení páteře a pánve:
a) Výška sedadla je rovna délce bérce, zvětšené o výšku
nízkého podpatku (1 - 2 cm), tj. chodidla jsou při zadním
sezení celou plochou v pevném kontaktu s podlahou tak, aby
bylo možno se o ně pevně opřít.
b) Efektivní hloubka sedadla podepírá nejméně 2/3 délky
stehna. Přední hrana sedadla nesmí zasahovat do podkolenní
jamky a musí být zaoblená.
c) Opěradlo slouží především jako opora beder, nikoliv hrudní
páteře. Pro volný pohyb horních končetin nemá sahat výš, než k
dolnímu úhlu lopatek.
d) Výška pracovní plochy stolu je umísťována ve výšce loktů
volně spuštěných paží sedícího žáka.
e) Vhodný je snadno nastavitelný náklon desky stolu. Stupeň
nastavení pro psaní je 10-16 stupňů, pro čtení až 35 stupňů.
2. Židle a stoly v kontaktu s podlahou musí být stabilní. Pro
dynamický sed je vhodný kyv sedáku v předozadní rovině od - 5
do + 5 stupňů.
3. Nejméně namáhavý sed, jak pro svalovou aktivitu, tak pro
tlak na meziobratlové ploténky, je v mírném záklonu
s podepřenou páteří (relaxační sed).
4. Z důvodu snižování statického přetěžování svalových skupin
pohybového aparátu je důležité funkční střídání poloh. Vhodné
je krátkodobé zařazování alternativních poloh mimo lavici
(například klek, leh) a používání pomůcek pro dynamický sed
(například balanční míče, overball, balanční podložky).“.
42. Příloha č. 3 zní:
„Příloha č. 3 k vyhlášce č. 410/2005 Sb.
Požadavky na větrání a parametry mikroklimatických podmínek
Tabulka č. 1: Množství přiváděného čerstvého vzduchu
v učebnách, tělocvičnách, šatnách a hygienických zařízeních
v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro
výchovu a vzdělávání:
----------------------- ---------------------------------- Typ prostoru Množství vzduchu [m3.hod-1] ----------------------- ---------------------------------- Učebny 20-30 na 1 žáka Tělocvičny 20-90 na 1 žáka* Šatny 20 na 1 žáka Umývárny 30 na 1 umývadlo Sprchy 150-200 na 1 sprchu Záchody 50 na 1 kabinu, 25 na 1 pisoár ----------------------- ----------------------------------
_______________
* s ohledem na konkrétní využití (dle druhu prováděného
cvičení) a kapacitu tělocvičny
Celoročně přípustné parametry mikroklimatických podmínek:
Tabulka č. 2: Průměrné hodnoty výsledných teplot, rychlostí
proudění a relativní vlhkosti vzduchu
------------------------------------------------------------------ ----------------------------------- Typ prostoru Výsledná teplota Rychlost proudění Relativní vlhkost tg min[°C] tg opt[°C] tg max[°C] va [m.s-1] rh [%] ------------------------------------------------------------------ ----------------------------------- Učebny, pracovny, místnosti 20 22 +/- 2 28 0,1-0,2 30-65 určené k dlouhodobému pobytu Tělocvičny 18 20 +/- 2 28 Šatny 20 22 +/- 2 28 Sprchy 24 - - Záchody 18 - - Chodby 18 - - ------------------------------------------------------------------- ----------------------------------
Rozdíl výsledné teploty v úrovni hlavy a kotníků nesmí být
větší než 3 st. C.
Tam, kde je rozdíl mezi výslednou teplotou kulového teploměru
t
g
a teplotou vzduchu ta
menší než 1 °C, lze jako výslednou
hodnotu teploty použít hodnotu ta
[°C] naměřenou suchým
teploměrem.Orientační kontrolu teploty vzduchu v prostotách s pobytem lze
zabezpečit pomocí nástěnných teploměrů. Teploměry se nesmí
umisťovat na stěny s okny a stěny vystavené přímému dopadu
slunečního záření.“.
Čl. II
Přechodné ustanovení
Ustanovení § 3 odst. 1 až 3, § 4 odst. 4, § 4a
odst. 4 a 5, § 11 odst. 1 a § 18 odst. 4 vyhlášky ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky se nevztahují
na stavby zařízení pro výchovu a vzdělávání
a provozovny pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých,
jejichž užívání bylo povoleno přede dnem nabytí
účinnosti této vyhlášky.
Čl. III
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti 15. dnem po jejím
vyhlášení.
Ministryně:
Mgr. Jurásková Ph.D., MBA v. r.