37 014/2005-25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zpracovalo na
základě požadavku ředitelů škol a školských zařízení, kteří po zrušení
předešlého metodického pokynu požadovali vytvoření nové úpravy, metodický pokyn
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a
školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje ředitelům a
zřizovatelům ostatních škol a školských zařízení, aby metodického pokynu
využili při tvorbě vlastních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních. Tento pokyn byl
sestavován právě s ohledem na možnou aplikaci mimo rámec přímo řízených
organizací, a proto jej podpůrně mohou užívat i ostatní školy zapsané do
školského rejstříku a poskytovatelé služeb souvisejících se vzděláváním a
výchovou.
Ing. Petr Špirhanzl
ředitel odboru 25
Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví
dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY Karmelitská 7, 118
12 Praha 1 - Malá Strana
V Praze dne 22. prosince 2005
Č.j.: 37 014/2005-25
Úvodní ustanovení
Pro bezpečnost a ochranu zdraví při výchově a vzdělávání
dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních má výkon dozoru1) nad činností dětí, žáků a studentů mimořádný význam.
Konkrétní úkoly a podrobnosti v péči o bezpečnost a ochranu zdraví a v jejich
rámci i úkoly dohledu nad dětmi, žáky a studenty škol a školských zařízení
stanoví pro jednotlivé typy škol a školských zařízení obecně platné právní
předpisy.
Cílem metodického pokynu je zdůraznit klíčová ustanovení
těchto předpisů a doporučit způsob postupu při zajišťování bezpečnosti a
ochrany zdraví při výchově a vzdělávání dětí, žáků a studentů (dále jen "žák")
ve školách a školských zařízeních.
Čl.1
Předmět a rozsah úpravy
(1) Tento metodický pokyn stanoví postupy vedoucí k
zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ve školách a školských zařízeních
(dále jen "škola").
(2) Tento metodický pokyn je určen pro právnické osoby
vykonávající činnost škol zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a
tělovýchovy. Podpůrně jej mohou užívat i ostatní školy zapsané do školského
rejstříku a poskytovatelé služeb souvisejících se vzděláváním a
výchovou.
Čl.2
Předcházení rizikům
(1) Školy zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví žáků při
vzdělávání a výchově (dále jen "vzdělávání"), činnostech s ním přímo
souvisejících a při poskytování školských služeb.2) K
zabezpečení tohoto úkolu škola přijímá na základě vyhledávání, posuzování a
zhodnocování rizik spojených s činnostmi a prostředím opatření k prevenci
rizik.3) Při stanovení konkrétních opatření bere v úvahu
zejména možné ohrožení žáků při vzdělávání v jednotlivých předmětech, při
přesunech žáků v rámci školního vzdělávání a při účasti žáků školy na různých
akcích pořádaných školou. Zároveň přihlíží k věku žáků, jejich schopnostem,
fyzické a duševní vyspělosti a zdravotnímu stavu.
(2) Škola podle školního vzdělávacího programu,
zpracovaného na základě příslušného rámcového vzdělávacího programu, seznamuje
žáky s nebezpečím ohrožujícím jejich zdraví tak, aby bylo dosaženo klíčových
kompetencí vztahujících se k ochraně zdraví žáků a jejich bezpečnosti. Tyto
klíčové kompetence jsou vytvářeny na základě vzdělávacího obsahu - očekávaných
výstupů a účelně zvoleného učiva. Ve školním vzdělávacím programu je ochrana a
bezpečnost zdraví součástí výchovy ke zdravém,u životnímu stylu a zdraví
člověka, chápanému jako vyvážený stav tělesné, duševní a sociální pohody. Jedná
se o nadpředmětové téma, jehož součástí je mimo jiné dopravní výchova, ochrana
člověka za mimořádných událostí, problematika první pomoci a úrazů, prevence
sociálně patologických jevů, ochrana před sexuálním zneužíváním atp.
(3) Školy jsou při vzdělávání a s ním přímo souvisejících
činnostech a při poskytování školských služeb povinny přihlížet k základním
fyziologickým potřebám žáků a vytvářet podmínky pro jejich zdravotní vývoj a
pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.4)
Rámcové vzdělávací programy stanoví kromě konkrétních cílů, formy, délky a
povinného obsahu vzdělávání i podmínky bezpečnosti a ochrany zdraví.5)
(4) Ředitel školy vydá školní řád; ředitel školského
zařízení vnitřní řád.6) Školní řád a vnitřní řád
upravuje podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků a jejich zákonných
zástupců a podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich
ochrany před sociálně patologickými jevy a před projevy diskriminace,
nepřátelství nebo násilí. Školní řád nebo vnitřní řád zveřejní ředitel na
přístupném místě ve škole, prokazatelným způsobem s ním seznámí zaměstnance a
žáky školy a informuje o jeho vydání a obsahu zákonné zástupce nezletilých
žáků.
Čl.3
Povinnosti žáků
Žáci jsou povinni na úseku zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví zejména
a) dodržovat školní a vnitřní řád a předpisy a pokyny
školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, s nimž byli seznámeni,7)
b) plnit pokyny zaměstnanců škol vydané v souladu s
právními předpisy a školním nebo vnitřním řádem.
Čl.4
Omezení pro činnost žáků
(1) Pokud školy při vzdělávání žáků organizují praktické
vyučování, praktickou přípravu, případně jiné práce, mohou mladistvé žáky
zaměstnávat pouze činnostmi, které jsou přiměřené jejich fyzickému a rozumovému
rozvoji a poskytují jim při práci zvýšenou péči.8)
(2) Na žáky se při praktickém vyučování a při praktické
přípravě vztahují ustanovení zákoníku práce,9) která
upravují pracovní dobu, bezpečnost a ochranu zdraví při práci, péči o
zaměstnance a pracovní podmínky žen a mladistvých, další předpisy k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
(3) Školy dodržují zákazy prací a pracovišť platné pro
ženy a zákazy prací mladistvým10) a podmínky, za nichž
mohou mladiství tyto práce výjimečně konat z důvodu přípravy na povolání.11)
Čl.5
Zdravotní předpoklady
(1) Školy se řídí ustanoveními zvláštních předpisů, jež se
týkají zjišťování zdravotního stavu žáků a jejich zdravotní způsobilosti pro
příslušný obor vzdělání.
(2) Pro účast na některých vzdělávacích činnostech školy,
například na škole v přírodě, sportovních a tělovýchovných akcích, výuce
plavání nebo lyžařském výcviku, se vyžaduje zdravotní způsobilost,12) kterou posuzuje a posudek vydává praktický lékař pro
děti a dorost. Praktický lékař pro děti a dorost, který dítě registruje, v
posudku dále uvede, zda se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním nebo
má doklad, že je proti nákaze imunní nebo že se nemůže očkování podrobit pro
trvalou kontraindikaci.
(3) Zákonní zástupci nezletilých žáků a zletilí žáci jsou
povinni informovat školu13) o změně zdravotní
způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech,
které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání nebo na účast na akcích podle
odstavce 2.
(4) Změny zdravotního stavu, ke kterým dojde v průběhu
vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a které mohou mít vliv na
zapojení žáka do prováděných činností, oznamují žáci okamžitě příslušnému
pedagogickému pracovníkovi.
Čl.6
Uvolňování žáků z vyučování
(1) Ředitel školy může ze závažných důvodů, zejména
zdravotních, uvolnit žáka zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu;
žáka se zdravotním postižením může také uvolnit z provádění určitých činností,
popřípadě rozhodnout, že tento žák nebude v některých předmětech hodnocen.
Konkrétní podmínky, za nichž lze uvolnit z vyučování žáka, stanoví školní
řád.
(2) Žák nemůže být uvolněn z předmětu rozhodujícího pro
odborné zaměření absolventa. V předmětu tělesná výchova ředitel školy uvolní
žáka z vyučování na písemné doporučení registrujícího praktického lékaře pro
děti a dorost nebo odborného lékaře. Žák není z předmětu, z něhož byl zcela
uvolněn, hodnocen.
(3) Ředitel školy je povinen přerušit vzdělávání žákyni z
důvodu těhotenství a mateřství, jestliže praktické vyučování nebo praktická
příprava probíhá na pracovištích nebo spočívá v pracích zakázaných těhotným
ženám a matkám do konce devátého měsíce po porodu podle zvláštních právních
předpisů, nebo jestliže vyučování podle lékařského posudku ohrožuje těhotenství
žákyně.14)
Čl.7
Osobní ochranné pracovní prostředky
Osobní ochranné pracovní prostředky (dále jen "ochranné
prostředky") se žákům poskytují při vzdělávání a s ním přímo souvisejících
činnostech, pokud to vyžaduje ochrana jejich života a zdraví.15) Škola je žákům poskytuje podle vlastního seznamu,
zpracovaného na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek na pracovišti.
Škola dbá, aby ochranné prostředky byly v použitelném stavu, a kontroluje
jejich užívání.
Čl.8
První pomoc a ošetření
(1) Škola a osoba, na jejímž pracovišti se uskutečňuje
praktické vyučování nebo praktická příprava, zajistí, aby byly vytvořeny
podmínky pro včasné poskytnutí první pomoci16) a
lékařského ošetření při úrazech a náhlých onemocněních. Odpovídá za vhodné
rozmístění lékárniček první pomoci s potřebným vybavením.17) Rovněž zajistí, aby se zásadami poskytování první pomoci
byli seznámeni žáci a všichni zaměstnanci školy. Na vhodných místech umístí
seznam telefonních čísel zdravotnických zařízení včetně zdravotnických zařízení
zajišťujících dopravu raněných, nemocných a rodiček. O provedených opatřeních
informuje kromě pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců školy i
žáky.
(2) Podle závažnosti úrazu a s ohledem na věk zraněného
žáka, případně další okolnosti, zajistí škola jeho doprovod do zdravotnického
zařízení a zpět nebo domů, popřípadě do školského zařízení pro výkon ústavní
výchovy nebo ochranné výchovy nebo školského zařízení pro preventivně výchovnou
péči. O události a provedených opatřeních informuje neprodleně zákonného
zástupce žáka. Doprovodem může být pouze zletilá osoba, osoba plně způsobilá k
právním úkonům a v pracovněprávním vztahu ke škole.
(3) Opatření k zajištění první pomoci provede škola i při
školních akcích konaných mimo školu.
(4) Rozsah vybavení prostředky pro poskytnutí první pomoci
při zotavovací akci stanovuje zvláštní právní předpis.18)
Čl.9
Poučení žáků
(1) Škola zajistí, aby žáci byli poučeni o možném ohrožení
zdraví a bezpečnosti při všech činnostech, jichž se účastní při vzdělávání nebo
v přímé souvislosti s ním. Žáky zároveň seznámí s konkrétními pokyny, právními
a ostatními předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků19) a se zásadami bezpečného chování, s možnými riziky a
odpovídajícími následnými opatřeními, se kterými se mohou žáci setkat ve škole,
jejím okolí a při činnostech mimo školu (například nebezpečí od neznámých lidí,
nebezpečí násilí a šikany,20) nálezy nebezpečných
předmětů apod.).
Dále žáky seznámí s ustanoveními předpisů a pokynů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, pokud se vztahují na příslušnou činnost,
akci nebo pracoviště a průběžně také s ustanoveními školního řádu, vnitřního
řádu, řádů dílen, laboratoří, odborných pracoven, sportovních zařízení,
tělocvičen a hřišť a jiných pracovišť a s dalšími opatřeními školy, jež mohou
mít bezpečnostně preventivní význam.
(2) Dokladem o provedeném poučení je záznam poučení
(např.: v třídní knize), přílohou je osnova poučení. Pokud to stanoví předpisy
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, nebo je-li to odůvodněno rizikem
činnosti, budou znalosti žáků ověřeny.
(3) Žáky, kteří nebyli v době poučení přítomni, je třeba v
nejbližším vhodném termínu poučit. Ve složitějších případech, zejména při
seznámení se s obsahem důležitých předpisů, pokynů a norem o bezpečnosti
technických zařízení, se pořídí zápis podepsaný žáky, z něhož lze podle potřeby
zjistit konkrétní obsah provedeného poučení.
Čl.10
Dozor nad žáky
(1) Školy jsou povinny vykonávat podle zvláštních předpisů
nad nezletilými žáky náležitý dohled.21) Kromě
bezpečnostních hledisek zajišťují pedagogičtí pracovníci při dohledu nad žáky
také výchovné působení (dále jen "dozor"),22) a to v
zájmu předcházení škodám na zdraví, majetku a životním prostředí. O zajištění
náležitého dozoru rozhoduje ředitel školy.23) Vychází z
konkrétních podmínek a přihlíží zejména k vykonávané činnosti, věku žáků a
jejich rozumovému rozvoji (vyspělosti), dopravním a jiným rizikům. Ředitel
školy pověří dozorem pedagogického pracovníka, stanoví rozvrh dozoru nad žáky a
vyvěsí ho na takovém místě, aby bylo možno při kontrolní činnosti snadno
rozpoznat, který pedagogický pracovník dozor koná.
(2) Pedagogický pracovník koná dozor nad žáky ve škole
před vyučováním, po vyučování, o přestávkách mezi dvěma vyučovacími hodinami,
podle potřeby při přechodu žáků z jedné budovy školy do druhé budovy školy, do
školní jídelny, školní družiny apod. Při zajišťování dozoru nad žáky se
postupuje podle rozvrhu dozoru. Jestliže ředitel školy povolí žákům pobyt ve
škole před vyučováním, mezi dopoledním a odpoledním vyučováním nebo po
vyučování, zabezpečí jejich dozor. Dozor ve škole začíná nejméně 20 minut před
začátkem dopoledního a 15 minut před začátkem odpoledního vyučování a končí
odchodem žáků ze školy po skončeném vyučování.
(3) Zajištění dozoru nad žáky - strávníky v zařízení
školního stravování přísluší vždy té právnické osob,ě která vykonává činnost
zařízení školního stravování. Způsob, jakým tento dohled bude zajištěn, je na
rozhodnutí ředitele tohoto zařízení školního stravování.
(4) Při akcích konaných mimo školu, kdy místem pro
shromáždění žáků není škola, začíná dozor 15 minut před dobou shromáždění na
určeném místě. Po skončení akce dozor končí na předem určeném místě a v předem
stanoveném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí škola
nejméně jeden den před konáním akce, buď zákonným zástupcům žáků, nebo přímo
zletilým žákům.
(5) Podle rozhodnutí ředitele školy mohou dozor konat vedle
pedagogických pracovníků i jiné osoby, které jsou zletilé, plně způsobilé k
právním úkonům a jsou v pracovněprávním vztahu ke škole. Tyto osoby musí být
řádně poučeny o povinnostech dozoru a ředitel školy o tomto poučení provede
písemný záznam, který osoba pověřená dozorem podepíše.
(6) Pedagogičtí pracovníci vykonávají podle pokynů
ředitele dozor i mimo školu, např. při praktickém vyučování, při praktické
přípravě, při kurzech, exkurzích a jiných činnostech vyplývajících ze školních
vzdělávacích programů, při účasti na soutěžích, přehlídkách, popřípadě při
jejich přípravě a na jiných akcích organizovaných školou.
(7) Při akcích konaných mimo školu, kdy jsou jejich
účastníci ubytováni v objektech jiných osob, dodržují žáci předpisy k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví a předpisy o požární ochraně platné v těchto
objektech. Žáci dodržují stanovený režim dne a pokyny vydané pro dobu nočního
klidu. Za seznámení žáků s těmito pokyny a za kontrolu jejich dodržování
odpovídá vedoucí akce nebo jím určený pedagogický pracovník. Vedoucí akce
rozhodne o způsobu provádění dohledu v době nočního klidu.
(8) Kromě ustanovení uvedených v tomto metodickém pokynu,
jež mohou souviset s výkonem dozoru, existují ještě další zvláštní ustanovení v
právních předpisech nebo ve vzdělávacích programech: například ustanovení o
dělení tříd na skupiny, nebo jiná ustanovení o poměru mezi počtem žáků a počtem
dozírajících osob, případně ustanovení podrobněji určující způsob výkonu
dozoru.24)
Čl.11
Zvláštní pravidla při některých
činnostech
(1) Kromě obecných zásad úrazové prevence jsou při
některých činnostech dodržována další zvláštní pravidla. Je tomu tak zejména
při výuce některých odborných předmětů se zvýšeným rizikem ohrožení zdraví a
života, při praktickém vyučování, praktické přípravě při výuce tělesné výchovy,
koupání, výuce plavání, lyžařském výcviku, sportovních a turistických akcích.
Ve všech takových případech klade škola zvýšený důraz na dodržování pokynů,
právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, pokynů
a zásad úrazové prevence pedagogickými pracovníky i žáky. Důsledně je
vyžadováno ukázněné chování žáků. Žák musí mít k dispozici svůj průkaz
zdravotní pojišťovny nebo jeho kopii.
(2) Při pohybových a sportovních činnostech (míčové hry
apod.) se účastníci řídí ustanoveními o bezpečnosti obsaženými v pravidlech pro
příslušnou pohybovou činnost, danou věkovou skupinu a jejich modifikaci pro
dané prostorové podmínky školy a ustanoveními soutěžních řádů daných
sportů.
(3) Při praktickém vyučování, praktické přípravě,
sportovních a jiných činnostech, kde je zvýšená možnost ohrožení zdraví, se
žáci řídí pokyny vyučujícího. Vyučující nedovolí, aby se žák bez odložení nebo
bez zabezpečení proti možnosti zranění a zachycení ozdobných a jiných pro
činnost nevhodných a nebezpečných předmětů účastnil příslušné činnosti. Těmito
ozdobnými, pro činnost nevhodnými a nebezpečnými předměty jsou například
náramky, hodinky, náušnice, pearcing, náhrdelníky, prsteny ozdobné kroužky aj.
Žáci tyto předměty odkládají na určená místa, způsob zajištění předmětů stanoví
ředitel ve školním řádu.
(4) Žáci používají pracovní oděv nebo cvičební úbor a obuv
a mají výstroj podle druhu vykonávané činnosti a podle pokynů učitele, který
dodržování tohoto požadavku kontroluje. Žák musí mít cvičební úbor, pracovní
oděv a obuv v řádném a použitelném stavu.
Čl.12
Praktické vyučování a praktická
příprava
(1) Při praktickém vyučování a praktické přípravě musí být
pracoviště a jeho vybavení, včetně výrobních a pracovních prostředků a
zařízení, v nezávadném stavu a musí odpovídat požadavkům předpisů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.25) Musí být
dodržovány předpisy k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při práci,26) hygienické předpisy27) a jiné
právní předpisy (např. upravující dělení tříd na skupiny).28) Žákům jsou na základě vyhodnocení rizik a konkrétních
podmínek činnosti podle potřeby přidělovány ochranné prostředky.
(2) Pokud se praktické vyučování a praktická příprava
uskutečňuje u jiné právnické nebo fyzické osoby, musí být ve smlouvě,29) kterou o tom škola s touto osobou písemně uzavírá,
obsažena mimo jiné i ustanovení o opatřeních k zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví žáků, včetně ochranných opatření, která musí být přijata, poskytování
ochranných prostředků, ochranných nápojů, mycích, čisticích a dezinfekčních
prostředků apod. Právnická nebo fyzická osoba je povinna zajistit žákům
bezpečnost a ochranu zdraví při pracovní činnosti ve stejném rozsahu, jako je
tomu u vlastních zaměstnanců, s přihlédnutím k jejich věku, fyzickému a
rozumovému rozvoji.
Čl.13
Tělesná výchova
Při výuce tělesné výchovy dodržuje škola platné rámcové
vzdělávací programy a didaktické zásady. Bezpečnost žáků při tělesné výchově
zajišťuje pedagogický pracovník po celou dobu vyučování. Ve výjimečných
případech pedagogický pracovník výuku dočasně přeruší a zajistí dozor zletilou
osobou, která je plně způsobilá k právním úkonům a v pracovněprávním vztahu ke
škole. Vydává jasné, přesné a žákům srozumitelné povely a pokyny, kontroluje
bezpečnost a funkčnost tělocvičného nářadí a náčiní před zahájením výuky.
Přihlíží zejména k fyzické vyspělosti žáků, k jejich věku a předchozím
zkušenostem. Při pohybových činnostech v přírodních podmínkách je třeba volit
terén a překážky úměrné věku, klimatickým podmínkám, rozumovému a fyzickému
vývoji s přihlédnutím ke kvalitě výzbroje a výstroje žáků. K zařazení
sportovních odvětví, která nejsou podrobně rozvedeny ve školských vzdělávacích
programech, musí mít pedagogický pracovník povolení ředitele školy a dodržovat
bezpečnostní pravidla i metodické postupy pro danou věkovou kategorii platné v
oblasti školního nebo svazového sportu.
Čl.14
Výuka plavání
(1) Výuka plavání se uskutečňuje v zařízeních k tomu
určených. Ředitel školy musí ověřit dodržování hygienických podmínek ze strany
zařízení určeného pro výuku plavání, odbornou úroveň poskytované výuky,
podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany žáků. Při plavecké výuce se třída
na základní škole dělí na skupiny, každou skupinu vede jeden vyučující.
Nejvyšší počet žáků - plavců ve skupině je 15, žáků - neplavců 10. Pro žáky
škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
se počet řídí zvláštním předpisem.30) Pedagogický pracovník má přehled o celém
prostoru výuky a všech žácích, kteří se výuky účastní. Pedagogický pracovník
pravidelně provádí v průběhu výuky překontrolování počtu žáků. Totéž se provádí
při jejím zakončení.
(2) Vyučující pedagogický pracovník věnuje zvláštní péči
neplavcům. Jejich výcvik se provádí podle možnosti odděleně v bazénu s
odpovídající hloubkou vody.
(3) Odpovědnost za bezpečnost žáků při výuce plavání,
která je realizována mimo školu, nesou pedagogičtí pracovníci, kteří žáky na
výuku plavání doprovázejí.
(4) Za bezpečnost žáků při plavecké výuce ve školách, do
doby jejich předání pedagogickým pracovníkům, jež vedou výuku, odpovídají
pedagogičtí pracovníci, kteří žáky na plaveckou výuku doprovázejí.
Doprovázející pedagogický pracovník je přítomen po celou dobu výuky. V dohodách
uzavíraných o využívání cizích zařízení k plavecké výuce je nutno upravit ve
smyslu těchto zásad podrobně povinnosti zaměstnanců zúčastněných stran,
týkající se jejich odpovědnosti za bezpečnost žáků.
(5) Pokud v celém průběhu výuky nemůže být zachován
náležitý přehled o všech jeho žácích (účastnících), pedagogický pracovník
plaveckou výuku přeruší.
Čl.15
Lyžařský výcvik
(1) Lyžařský výcvik je veden pedagogickými pracovníky,
kteří odpovídají za činnost instruktorů. Jejich kvalifikaci si ověří ředitel
školy. Práci instruktorů řídí vedoucí kurzu určený ředitelem školy, který též
schvaluje plán výcviku. Vedoucí kurzu před odjezdem na lyžařský výcvik upozorní
na nutnost seřízení bezpečnostního vázání lyží. Žáci prokáží seřízení
bezpečnostního vázání lyží potvrzením servisu, popř. čestným prohlášením
zákonných zástupců nebo svým v případě zletilých žáků.
(2) Za řádnou organizační přípravu kurzu odpovídá jeho
vedoucí. Zajišťuje vhodný objekt, dopravu, poučení žáků o předpisech a pokynech
k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků. Při realizaci kurzu řídí činnost
jednotlivých pracovníků, dbá na dodržování stanoveného programu praktické i
teoretické části kurzu.
(3) Doporučuje se, aby zákonní zástupci nezletilého žáka a
zletilí žáci předložili před odjezdem prohlášení o tom, že je žák zdravý a ve
stavu schopném absolvovat lyžařský výcvik.
(4) Před odjezdem na kurz se doporučuje sjednat pojistnou
smlouvu s pojišťovnou. (Jednorázové úrazové připojištění žáků, pojištění z
odpovědnosti za škodu vzniklou při výkonu povolání.)
(5) Účastníci kurzu jsou povinni dodržovat předpisy a
pokyny vedoucí k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví, včetně pravidel
bezpečného pohybu na sjezdových a běžeckých tratích. U žáků se při lyžařském
výcviku na základě zhodnocení rizik doporučuje používání lyžařských ochranných
přileb.
(6) Žáci jsou rozděleni do družstev podle své výkonnosti a
zdravotního stavu. Při rozřazení do družstev se nevyžaduje od úplných
začátečníků předvedení výkonu, který by byl nad jejich síly, ale zařadí se
přímo do družstva. Tato hlediska jsou dodržována i v průběhu výcviku, při
výběru místa výcviku, zvláště též na sjezdových tratích a za ztížených
podmínek, na zledovatělém povrchu, za snížené viditelnosti a podobně. Družstvo
má nejvýše 15 členů, u žáků se zdravotním postižením se počet snižuje vzhledem
k charakteru postižení žáků a dalším okolnostem.31)
(7) Péči o zdraví účastníků je povinen zajistit vedoucí
kurzu nebo instruktor, který má pro tuto práci potřebné předpoklady, znalosti a
případně i kvalifikaci. Účastní-li se kurzu více než 30 žáků do 15 let, je
potřebné ustanovit zdravotníka; podrobnosti upravuje zvláštní předpis.32)
(8) Zpravidla třetí den lyžařského kurzu se doporučuje z
hlediska zdravotního zařadit odpočinkový půlden33) s
aktivním programem a bez lyžařského nebo snowboardového výcviku.
(9) Lanovky a vleky se požívají jen pro organizovaný výcvik
po řádném poučení o všech pravidlech a bezpečnostních předpisech o jízdě na
vlecích a lanovkách. Během pobytu na horách je nutné dodržovat pokyny Horské
služby a respektovat výstražné značky. Za nepříznivých podmínek (hustá mlha,
sněhová bouře, teplota pod mínus 12 st. C apod.) se výcvik a horské výlety
omezují, popřípadě nekonají.
(10) Výcvik se provádí v terénu, který odpovídá lyžařské
vyspělosti členů družstva. Zvýšená pozornost se věnuje výběru terénu pro
začínající lyžaře, zvláště s bezpečným dojezdem.
(11) Při výletu jedou žáci ve skupině v pravidelných
odstupech, které se při snížené viditelnosti zkracují až na dotek. Skupina se
řídí pokyny vedoucího přesunu (určuje vedoucí kurzu), který jede v čele. V
závěru jede vždy zkušený lyžař. V průběhu akce se pravidelně provádí
překontrolování počtu účastníků. Totéž se provádí při jejím zakončení. O trase
a časovém plánu výletu musí být informován vedoucí kurzu a odpovědný zástupce
ubytovacího zařízení.
(12) Uvedené zásady se dodržují přiměřeně i při lyžařském
výcviku konaném v hodinách tělesné výchovy v místě nebo blízkosti
školy.
(13) Do programu lyžařského kurzu je možno zařadit i
výcvik na snowboardu, pokud jsou zároveň dodržována pravidla k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při jízdě na snowboardu. Při organizaci výcviku je
nutno dbát na to, aby nedocházelo ke kolizi mezi účastníky obou
výcviků.
Čl.16
Sportovně turistické kurzy
(1) Před zahájením kurzu jsou účastníci poučeni školou o
vhodné výstroji. Při nástupu na kurz je provedena určeným pedagogickým
pracovníkem její kontrola. Bez potřebného vybavení nemohou být žáci do kurzu
přijati. Zákonní zástupci žáka a zletilý žák předloží před odjezdem prohlášení
o tom, že je žák zdravý. Rovněž se doporučuje před zahájením kurzu sjednat
pojistnou smlouvu s pojišťovnou. (Jednorázové úrazové připojištění žáků,
pojištění pedagogických pracovníků z odpovědnosti za škodu vzniklou při výkonu
povolání.)
(2) Kurzy vedou pedagogičtí pracovníci, kteří odpovídají za
činnost instruktorů. Jejich činnost řídí a kontroluje vedoucí kurzu. Zároveň
kontrolují dodržování předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví. Žáci
se dělí do družstev podle výkonnosti. Družstvo má nejvíce 15 žáků, pokud není
zvláštními předpisy a tímto pokynem stanoven pro některé činnosti počet nižší.
Družstvo žáků škol a tříd samostatně určených pro žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami tvoří polovina nejvyššího počtu žáků třídy stanoveného
zvláštním předpisem.34) Počet pedagogických pracovníků nesmí být menší než
počet družstev. Kurzy s počtem do 30 žáků musí doprovázet tři zletilé osoby,
které jsou plně způsobilé k právním úkonům a v pracovněprávním vztahu ke škole,
přičemž minimálně jedna osoba musí být pedagogickým pracovníkem.
(3) Pedagogičtí pracovníci a instruktoři jsou povinni dbát
na úroveň pohybové vyspělosti, předchozí výcvik, výkonnost a zdravotní stav
žáků. Během kurzu (výletu) přihlížejí k aktuálnímu počasí, zařazují včas a v
přiměřené míře přestávky pro odpočinek. O trase a časovém plánu kurzu (výletu)
musí být informován vedoucí kurzu, popřípadě odpovědný zástupce ubytovacího
zařízení.
(4) Před zahájením cyklistického kurzu ověří vedoucí kurzu
povinné vybavení, technický stav jízdních kol (včetně povinnosti mít ochrannou
přilbu) a znalosti žáků o pravidlech silničního provozu,35) bez jejichž znalosti se žáci nemohou kurzu zúčastnit. V
silničním provozu má družstvo maximálně 10 cyklistů, za které odpovídá vedoucí
družstva. Trasu přesunu volí vedoucí kurzu s ohledem na výkonnost a zdravotní
stav žáků, na stav a frekvenci dopravy na komunikaci atd. Při přesunech v rámci
cyklistického kurzu za dopravního provozu musí být na začátku a na konci
skupiny zletilá osoba, která je plně způsobilá k právním úkonům a v
pracovněprávním vztahu ke škole, přičemž minimálně jedna osoba musí být
pedagogickým pracovníkem.
(5) Před zahájením kurzu vodní turistiky zjistí vedoucí
kurzu stupeň plavecké vyspělosti žáků. Vedoucí kurzu odpovídá za zhodnocení
stavu sjízdnosti trasy. Pedagogický pracovník odpovídá nejvýše za pět kanoí
(kajaků) nebo za dvě pramice (rafty). Při obtížnějších podmínkách vedoucí kurzu
počet lodí na jednoho pedagoga sníží. Žáci jsou vybaveni při jízdě plovací
vestou, při jízdě na divoké vodě nebo obtížně sjízdných propustech plovací
vestou a přilbou. Pokud se v průběhu jízdy na divoké vodě podmínky zhorší nebo
se zvýší riziko, vedoucí kurzu jízdu přeruší nebo sjíždění ukončí.
(6) Při horské turistice je pedagogický pracovník povinen
seznámit žáky s možným nebezpečím hrozícím v horách. Při horských túrách se
musí důsledně respektovat momentální zdravotní stav žáků, aktuální podmínky
(zejména povětrnostní), značení a pokyny Horské služby. Před začátkem túry
pedagogický pracovník informuje vedoucího kurzu a odpovědného zástupce
ubytovacího zařízení o směru, cíli túry a o předpokládaném čase návratu.
Pedagogický pracovník hlásí těmto osobám, pokud to situace umožňuje, eventuální
zdržení. Na horskou túru doprovázejí družstvo nebo skupinu žáků vždy nejméně
dvě zletilé osoby, které jsou plně způsobilé k právním úkonům a v
pracovně-právním vztahu ke škole, přičemž minimálně jedna osoba musí být
pedagogickým pracovníkem.
(7) Horolezecký výcvik, včetně základního kurzu, vede
pedagogický pracovník, který odpovídá za činnost instruktora - člena Českého
horolezeckého svazu při dodržení všech pravidel k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví stanovených horolezeckým svazem.
Čl.17
Koupání
Koupání se uskutečňuje pouze na vyhrazených místech, kde
není koupání zakázáno.36) Pedagogický pracovník osobně
předem ověří bezpečnost místa pro koupání, přesně vymezí prostor, kde se žáci
mohou pohybovat (plavat) a učiní taková opatření, aby měl přehled o počtu
koupajících se žáků ve skupině. Skupina na jednoho pedagogického pracovníka je
maximálně 10 žáků. Pro žáky škol a tříd samostatně určených pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami se tento počet řídí zvláštním předpisem.37) Po skončení koupání skupiny žáků a v jeho průběhu
pedagogický pracovník kontroluje počet žáků.
Čl.18
Bruslení
(1) Při bruslení organizovaném školou odpovídá za
bezpečnost žáků učitel tělesné výchovy nebo dohled konající pedagog, který
posoudí kvalitu plochy a případně i mantinelů. V případě bruslení na přírodním
ledě posoudí tloušťku ledu z hlediska nosnosti.
(2) Žáci bruslící na kolečkových bruslích používají
ochranné prostředky zmírňující následky pádů (na kolena, na lokty, rukavice,
přilbu).
Čl.19
Bezpečnost žáků při soutěžích a
přehlídkách
(1) Vysílající školy zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví
žáků po dobu dopravy na soutěže a ze soutěží, pokud se se zákonným zástupcem
žáka nedohodne jinak. V průběhu soutěže zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví
žáků organizátor.38)
(2) Po dobu vlastní soutěže přebírá náležitý dohled nad
žáky organizátor soutěže. Vyhlašuje počátek a konec soutěže nebo přehlídky a
zajišťuje podmínky pro bezpečnou účast žáků poskytnutím případných ochranných
prostředků, náležitým vybavením laboratoří, jiných soutěžních míst a současně
přihlédne k věku, fyzickému a rozumovému rozvoji žáků.
(3) U sportovních soutěží, uměleckých soutěží a dalších
soutěží, kde to charakter soutěže vyžaduje a je to dáno organizačním řádem,
zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků vysílající škola v plném rozsahu,
pokud se se zákonným zástupcem žáka nedohodne jinak.
Čl.20
Zahraniční výjezdy
Školy odpovídají za bezpečnost a ochranu zdraví žáků při
zahraničních výjezdech, které organizují v rámci vzdělávání nebo s ním přímo
souvisejících činnostech. O konkrétních opatřeních a poučení žáků, případně
jejich zákonných zástupců, se pořizuje před uskutečněním výjezdu záznam o
poučení podepsaný jeho účastníky. Přiměřeně se použijí ustanovení čl. 15 a 16.
Mezi účastníky výjezdu do zahraničí zařadí škola pouze ty žáky, kteří předloží
písemný souhlas zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka a mají uzavřené
pojištění odpovědnosti za škodu platné na území příslušného státu a pojištění
léčebných výloh v zahraničí nebo v případě výjezdu do členského státu Evropské
unie mají Evropský průkaz zdravotního pojištění nebo potvrzení tento průkaz
nahrazující.39)
Čl.21
Úrazy žáků
(1) Úrazem žáků je úraz, který se stal žákům při
vzdělávání nebo s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování
školských služeb. Jedná se tedy zejména o úrazy žáků na vycházkách, výletech,
zájezdech, putováních, exkurzích, při koupání, při výuce plavání a lyžařském
výcviku, sportovních a turistických kurzech, zahraničních výletech, při účasti
na soutěžích a přehlídkách.
(2) Úrazem žáků není úraz, který se žákům stane na cestě do
školy a zpět, nebo na cestě na místo nebo cestou zpět, jež bylo určeno jako
shromaždiště mimo prostory školy při akcích konaných mimo školu.
Čl.22
Evidence úrazů žáků
Vedoucí zaměstnanec školy, jemuž byl úraz žáka hlášen,
zajistí, aby byly objektivně zjištěny a případně odstraněny příčiny úrazu.40)
Čl.23
Statistické zjišťování školní úrazovosti se provádí podle
zvláštních předpisů.41)
Čl.24
Odpovědnost za škodu při úrazech žáků
Školy odpovídají v rozsahu stanoveném zvláštními
předpisy42) žákům za škodu, která jim vznikla v
důsledku úrazu. Způsob a rozsah náhrady škody projedná škola se zákonnými
zástupci žáka nebo se zletilým žákem.
Čl.25
Sledování úrazovosti žáků
Informace získané při prošetřování jednotlivých úrazů
žáků, při sledování celkové školní úrazovosti a rozborů jejich příčin využívají
školy, organizace a orgány, v jejichž působnosti je problematika bezpečnosti a
ochrany zdraví žáků, k prohloubení preventivní činnosti, a to v anonymizované
podobě.
Kontrolní činnost
Čl.26
(1) Dodržování podmínek pro bezpečnost a ochranu zdraví
žáků kontrolují průběžně vedoucí zaměstnanci školy v rámci své působnosti a
plnění úkolů v oblasti prevence rizik.
(2) Pedagogičtí pracovníci kontrolují a vyžadují
dodržování předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, jakož i
dodržování pokynů žáky.
(3) Do programu prověrek bezpečnosti a ochrany zdraví
při činnostech organizovaných školou nejméně jednou ročně43) zahrnují školy také kontrolu školních dílen, laboratoří,
tělocvičen a tělocvičného nářadí a náčiní, školních hřišť, školních pozemků i
dalších pracovišť školy užívaných žáky, včetně jejich vybavení. Pokud se na ně
a na jejich vybavení vztahují zvláštní předpisy k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci, například o elektrických, plynových, zdvihacích a
tlakových zařízení, provádějí se na nich prostřednictvím osob se zvláštní
odbornou způsobilostí odborné kontroly a revize ve lhůtách stanovených těmito
předpisy. U tělocvičného nářadí a ostatního náčiní se kromě jeho běžných
kontrol v hodinách tělesné výchovy a v rámci prověrek bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci provádějí i odborné technické kontroly nejméně jednou za rok,
pokud nestanovil výrobce lhůtu kratší. Součástí prověrek bezpečnosti a ochrany
zdraví při činnostech organizovaných školou je rovněž kontrola vybavení školy
prostředky pro poskytnutí první pomoci, a to jak z hlediska obsahu, tak i lhůt
jejich použitelnosti.
Čl.27
Kontrolu dodržování podmínek pro bezpečnost a ochranu
zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při
poskytování školských služeb provádí Česká školní inspekce,44) orgány ochrany veřejného zdraví, popřípadě orgány
inspekce práce podle zvláštních právních předpisů.
Čl.28
Závěrečné ustanovení
Tento pokyn nabývá účinnosti dne 1. ledna 2006.
JUDr. Petra Buzková, v. r.
ministryně
1) Pokud jde o pojem "dohled" (užívaný občanským
zákoníkem a zákonem č. 561/2004 Sb.) a pojem "dozor" (užívaný pracovním řádem),
je nutné uvést, že pojem "dohled" je obecným zákonným pojmem, zatímco pojem
"dozor" je pojmem užívaným pouze v oblasti školství. Z hlediska praktického i
právního však v těchto pojmech není žádný rozdíl (viz právní výklady
MŠMT).
2) § 29 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání a o změně některých
zákonů (školský zákon).
3) § 132 a § 132a zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů.
4) Blíže k prevenci sociálně patologických jevů vyhláška
č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských
poradenských zařízeních.
5) § 4 a § 5 zákona č. 561/2004 Sb. (školský
zákon).
6) § 30 zákona č. 561/2004 Sb. (školský
zákon).
7) § 22 zákona č. 561/2004 Sb. (školský
zákon).
8) § 165 zákona č. 65/1965 Sb. (zákoník práce), § 65
zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon).
9) § 65 zákona č. 561/2004 Sb. (školský
zákon).
10) § 149, § 150, § 153 a § 167 zákona č. 65/1965 Sb.
(zákoník práce), nařízení vlády č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky
ochrany zdraví zaměstnanců při práci, ve znění pozdějších předpisů.
11) Vyhláška č. 288/2003 Sb., kterou se stanoví práce a
pracoviště, které jsou zakázány těhotným ženám, kojícím ženám, matkám do konce
devátého měsíce, po porodu a mladistvým, a podmínky, za nichž mohou mladiství
výjimečně tyto práce konat z důvodu přípravy na povolání, § 66 odst. 6 a § 97
odst. 7 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon).
12) § 9 a 10 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného
zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů.
13) § 22 zákona č. 561/2004 Sb. (školský
zákon).
14) § 66 odst. 6 a § 97 odst. 7 zákona č. 561/2004 Sb.
(školský zákon).
15) § 132 odst. 1, 2 a § 133a zákona č. 65/1965 Sb.
(zákoník práce), nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a
bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích,
čisticích a dezinfekčních prostředků, nařízení vlády č. 21/2003 Sb., kterým se
stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky.
16) § 133 odst. 1 písm. h) zákona č. 65/1965 Sb.
(zákoník práce).
17) § 134 písm. f) zákona č. 65/1965 Sb. (zákoník
práce).
18) Vyhláška č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích
na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů.
19) Přiměřeně se užije § 273 zákona č. 65/1965 Sb.
(zákoník práce).
20) Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikanování
mezi žáky škol a školských zařízení č.j.: 28 275/2000-22.
21) § 415, 422 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů.
22) Pokud jde o pojem "dohled" (užívaný občanským
zákoníkem a zákonem č. 561/2004 Sb.) a pojem "dozor" (užívaný pracovním řádem),
je nutné uvést, že pojem "dohled" je obecným zákonným pojmem, zatímco pojem
"dozor" je pojmem užívaným pouze v oblasti školství. Z hlediska praktického i
právního však v těchto pojmech není žádný rozdíl (viz právní výklady
MŠMT).
23) § 164 odst. 1 písm. h) zákona č. 561/2004 Sb.
(školský zákon).
24) Například vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním
vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, vyhláška
č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním
vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání
dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a
studentů mimořádně nadaných.
25) § 133a, § 134 a 134a zákona č. 65/1965 Sb. (zákoník
práce).
26) § 134 zákona č. 65/1965 Sb. (zákoník práce),
nařízení vlády č. 178/2001 Sb. a nařízení vlády č. 101/2005 Sb., o
podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí.
27) § 273 zákona č. 65/1965 Sb. (zákoník
práce).
28) § 6 vyhlášky č. 13/2005 Sb., nařízení vlády č.
789/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném
vzdělávání.
29) § 12 vyhlášky č. 13/2005 Sb.
30) § 11 vyhlášky č. 73/2005 Sb.
31) § 11 vyhlášky č. 73/2005 Sb., vyhláška č. 48/2005
Sb.
32) § 11 zákona č. 258/2000 Sb.
33) § 8 odst. 2 vyhlášky č. 106/2001 Sb.
35) Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních
komunikacích a o změně některých zákonů, ve znění
36) § 6 zákona č. 258/2000 Sb., vyhláška č. 135/2004
Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na koupaliště, sauny a hygienické
limity písku v pískovištích venkovních hracích ploch.
37) § 11 vyhlášky č. 73/2005 Sb., vyhláška č. 48/2005
Sb.
38) Vyhláška MŠMT č. 55/2005 Sb., o podmínkách
organizace a financování soutěží a přehlídek v zájmovém vzdělávání.
39) § 2 vyhlášky č. 48/2005 Sb.
40) V podrobnostech vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci
úrazů dětí, žáků a studentů.
41) § 10 zákona č. 89/1995 Sb., o státní statistické
službě, ve znění pozdějších předpisů.
42) § 190 a násl., § 206 zákona č. 65/1965 Sb. (zákoník
práce),
§ 27 nařízení vlády č. 108/1994 Sb., kterým se provádí zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů, § 420, 422 zákona č. 40/1964 Sb. (občanský
zákoník).
43) § 136a odst. 4 zákona č. 65/1965 Sb. (zákoník
práce).
44) § 174 zákona č. 561/2004 Sb. (školský
zákon).