410/2005 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 4. října 2005
o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu
a vzdělávání dětí a mladistvých
Změna: 343/2009 Sb.
Změna: 465/2016 Sb.
Změna: 306/2022 Sb.
Ministerstvo zdravotnictví v dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
a Ministerstvem práce a sociálních věcí stanoví podle § 108 odst. 2 zákona č. 258/2000
Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění
zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 274/2003 Sb. a zákona č. 362/2003 Sb., (dále jen
"zákon") k provedení § 7 odst. 1 zákona:
§ 1
Základní ustanovení
(1) Tato vyhláška stanoví hygienické požadavky na prostorové podmínky, vybavení,
provoz, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, zásobování vodou a úklid mateřských
škol, základních a středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol, základních
uměleckých škol a jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky1) a školských
zařízení1) zařazených do rejstříku škol a školských zařízení1), s výjimkou zařízení
pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, školských poradenských zařízení a
zařízení školního stravování, a dále zařízení sociálně výchovné činnosti a zařízení
pro děti vyžadující okamžitou pomoc2) (dále jen "zařízení pro výchovu a vzdělávání").
Tato vyhláška se vztahuje i na provozování živnosti péče o dítě do 3 let věku v denním
režimu a živnosti mimoškolní výchova a vzdělávání3), je-li živnost provozována v
provozovně (dále jen "provozovny pro výchovu a vzdělávání").
(2) Požadavky na pracoviště praktického vyučování žáků středních škol, které
se uskutečňuje ve školách a školských zařízeních a na pracovištích fyzických nebo
právnických osob, které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělávání
a uzavřely se školou smlouvu o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování,
stanoví zvláštní právní předpis4).
§ 2
Výklad pojmů
Pro účely této vyhlášky se rozumí:
a) dítětem předškolního věku fyzická osoba, která nezahájila plnění povinné
školní docházky,
b) žákem fyzická osoba, která zahájila povinnou školní docházku a účastní
se vzdělávacího procesu v zařízeních pro výchovu a vzdělávání,
c) zdravotním postižením mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení,
vada řeči, souběžné postižení více vadami, autismus, vývojové poruchy učení nebo
chování,
d) dlouhodobým pobytem pobyt ve vnitřním prostoru nebo jeho funkčně vymezené
části, který trvá v průběhu jednoho dne 4 hodiny a déle a opakuje se při trvalém
užívání budovy více než jednou týdně; za dlouhodobý pobyt se považuje i pravidelné
střídání krátkodobého pobytu v různých vnitřních prostorech tak, že celková doba
pobytu v nich má trvalý charakter,
e) krátkodobým pobytem pobyt v místnosti během jednoho dne po dobu kratší
než 4 hodiny,
f) přímo větratelnými prostory prostory přirozeně větrané (větrané z venkovního
prostoru budovy čerstvým vzduchem) nebo nuceně větrané (mechanicky),
g) zobrazovací jednotkou zařízení, které mění elektronické informace na
optické a je určené pro zrakovou komunikaci s člověkem,
h) zrakovým úkolem zraková činnost potřebná k práci, případně místo s vizuálními
prvky vykonávané práce,
i) místem zrakového úkolu místo, kde se nachází předmět zrakové činnosti
(zrakového úkolu),
j) normovou hodnotou nebo normovým požadavkem konkrétní technický požadavek
obsažený v příslušné české technické normě ČSN, jehož dodržení považuje konkrétní
ustanovení za splnění jím stanovených požadavků.
Prostorové podmínky
§ 3
(1) Nezastavěná plocha pozemku pro zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven
pro výchovu a vzdělávání určená pro pobyt a hry dětí předškolního věku, včetně travnaté
plochy, musí činit nejméně 4 m
2
na 1 dítě. V zařízeních pro děti vyžadující okamžitou
pomoc a ve školských zařízeních pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy musí činit
nezastavěná plocha pozemku určená pro pobyt a hry dětí nejméně 4 m2
na 1 dítě bez
ohledu na věk dětí. Pozemek musí být oplocen z důvodu ochrany zdraví a zajištění
bezpečnosti dětí.(2) Pozemek zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a
vzdělávání poskytující základní vzdělání musí mít k dispozici zpevněnou plochu a
travnatou plochu pro přestávkový pobyt žáků, dále plochu pro tělovýchovu a sport;
povrch této plochy musí odpovídat normovým požadavkům české technické normy upravující
kvalitu a bezpečnost povrchu4a). Pozemek musí být oplocen z důvodu ochrany zdraví
a zajištění bezpečnosti žáků.
(3) Pozemek zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a
vzdělávání poskytující střední vzdělání musí mít k dispozici plochu pro tělovýchovu
a sport a povrch této plochy musí odpovídat normovým požadavkům české technické normy
upravující kvalitu a bezpečnost povrchu4a).
(4) Při volbě rostlin a dřevin vysazovaných na pozemky určené pro zařízení
pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání musí být zohledněna
ochrana zdraví dětí a žáků. Dřeviny nesmí způsobit snížení parametrů denního osvětlení
ve výukových a pobytových místnostech pod požadovaný limit12). Vzdálenost sázené
dřeviny od obvodové zdi budov musí být stejná, jako je její předpokládaná maximální
výška. Vysazené rostliny, travnaté plochy a dřeviny musí být řádně udržovány. Pro
údržbu musí být užívána voda alespoň I. třídy jakosti odpovídající české technické
normě upravující jakost vody pro závlahu5).
§ 4
(1) Prostorové podmínky a vnitřní uspořádání v zařízeních pro výchovu a vzdělávání
a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního věku musí umožňovat výuku,
volné hry dětí, jejich odpočinek, osobní hygienu s otužováním, tělesná cvičení a
zajištění stravování, pokud toto není zajištěno v jiném stravovacím zařízení. Na
1 dítě musí plocha denní místnosti užívané jako herna a ložnice činit nejméně 4 m
2
;
je-li ložnice, jídelna nebo tělocvična stavebně oddělená, musí plocha denní místnosti
činit nejméně 3 m2
na 1 dítě. Plocha na 1 lehátko nebo lůžko pro spánek musí činit
nejméně 1,7 m2
na 1 dítě. Lehátko nebo lůžko musí poskytovat pevnou oporu zad. Prostor
pro ukládání lehátek a lůžkovin musí umožňovat jejich řádné provětrávání a oddělené
uložení lůžkovin pro každé dítě. Každé dítě musí mít k dispozici individuálně přidělené,
označené lůžkoviny.(2) V prostorech zařízení pro výchovu a vzdělávání s výjimkou škol v přírodě
a provozoven pro výchovu a vzdělávání6) musí na 1 žáka připadnout v učebnách nejméně
1,65 m2, v odborných pracovnách, laboratořích a počítačových učebnách, v jazykových
učebnách a učebnách písemné a elektronické komunikace nejméně 2 m2. V učebnách pracovních
činností základních škol musí připadnout na 1 žáka nejméně 4 m2. Ve školách uskutečňujících
vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se stanoví plocha
na 1 žáka v teoretických učebnách nejméně 2,3 m2.
(3) Pro žáky se zdravotním postižením musí být ve školách uskutečňujících
vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami zajištěny podmínky
podle druhu jejich zdravotního postižení. V učebnách musí být vytvořeny relaxační
koutky s odpovídajícím vybavením umístěné mimo prostor lavic. Vyčleňuje se prostor
pro odkládání a uložení kompenzačních pomůcek.
(4) Podlahy v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu
a vzdělávání musí odpovídat charakteru činnosti upravené zvláštním právním předpisem
o technických požadavcích na stavby8) a musí být snadno čistitelné. Ve výukových
místnostech musí být podlahové krytiny matné a světlé.
(5) Zařízení pro výchovu a vzdělávání se vybavuje počtem šaten a hygienických
zařízení, který stanoví zvláštní právní předpis9). Další požadavky na hygienická
zařízení a šatny v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a v provozovnách pro výchovu
a vzdělávání jsou stanoveny v příloze č. 1 této vyhlášky a ve zvláštním právním předpisu7).
§ 4a
(1) Zařízení pro výchovu a vzdělávání musí být vybavena šatnami podle požadavků
upravených zvláštním právním předpisem8). Pro jednoho žáka musí být zajištěna podlahová
plocha 0,25 m
2
. Požadavky na počty a vybavení hygienických zařízení jsou upraveny
v příloze č. 1 k této vyhlášce. Záchody a umývárny se zřizují odděleně podle pohlaví
a musí být osvětleny a větrány. Požadavky na větrání jsou upraveny v příloze č. 3
k této vyhlášce.(2) V provozovnách pro výchovu a vzdělávání musí být pro žáky zřízeny osvětlené
a větrané šatny. Pro jednoho žáka musí být zajištěna podlahová plocha 0,25 m
2
. Požadavky
na počty a vybavení hygienických zařízení jsou upraveny v příloze č. 1 k této vyhlášce.
Záchody a umývárny se zřizují odděleně dle pohlaví a musí být osvětleny a větrány.
Požadavky na větrání jsou upraveny v příloze č. 3 k této vyhlášce.(3) V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a v provozovnách pro výchovu a
vzdělávání dětí předškolního věku musí být záchody a umývárny přístupné ze šatny
a denní místnosti dětí, nedělí se podle pohlaví a musí být osvětleny a větrány. Požadavky
na počty a vybavení hygienických zařízení jsou upraveny v příloze č. 1 k této vyhlášce.
Požadavky na větrání jsou upraveny v příloze č. 3 k této vyhlášce.
(4) Ve výukových prostorách provozoven pro výchovu a vzdělávání musí být
umístěno alespoň jedno umyvadlo s přívodem studené pitné vody. Pokud je zavedena
teplá voda, pak u výtoků v dosahu žáků nesmí mít teplotu vyšší než 45 °C.
(5) Ve výukových prostorách zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven
pro výchovu a vzdělávání musí být v učebnách výtvarných oborů umístěn rovněž dřez
s přívodem tekoucí pitné studené a teplé vody.
§ 4b
V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání
musí být dodrženy normové hodnoty podle příslušné české technické normy upravující
optimální doby dozvuku9a).
§ 5
(1) Prostory k výuce tělesné výchovy a tělocvičny v zařízeních pro výchovu
a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání musí svými stavebně technickými
podmínkami umožňovat realizaci tělesné výchovy. Tyto prostory musí být větratelné;
požadavky na větrání jsou upraveny v příloze č. 3 k této vyhlášce. Ovládání ventilačních
otvorů musí být dosažitelné z podlahy. Podlaha musí být pružná při statickém i dynamickém
zatížení, snadno čistitelná, s protiskluzovou úpravou povrchu8). Stěny a tělesa topení
musí být zabezpečeny takovým způsobem, aby nebylo ohroženo zdraví dětí a žáků, svítidla
a okenní tabule musí být zabezpečena proti rozbití. Další požadavky na tělocvičny
v zařízeních pro výchovu a vzdělávání upravuje zvláštní právní předpis o technických
požadavcích na stavby8).
(2) U tělocvičny musí být zřízena šatna, umývárna a záchody s předsíní a
umyvadlem, oddělené pro chlapce a dívky, v případě potřeby i nářaďovna. Šatny musí
být vybaveny věšáky a lavicemi; počítá se 0,4 m délky lavice na 1 žáka. Umývárna
musí být přístupná ze šatny, musí umožňovat odkládání mycích potřeb, ručníků a prádla;
pro maximálně 8 žáků musí být instalována 1 sprchová růžice.
§ 6
Při výuce pracovní výchovy v základních školách, pokud prostory nejsou součástí
školy, musí být žákům k dispozici prostor pro odkládání civilního oděvu a pro mytí
rukou a záchod s předsíňkou a umyvadlem oddělený pro dívky a pro chlapce. Požadavky
na jejich vybavení jsou upraveny v příloze č. 1 bodu 8 k této vyhlášce.
§ 7
Prostory pro pobyt žáků v zařízeních pro zájmové vzdělávání a provozovnách
pro zájmové vzdělávání se upravují a zařizují tak, aby svými stavebně technickými
podmínkami umožňovaly činnost, pro kterou jsou zřízeny. Nejmenší plocha místnosti
se stanoví rozměrem 2 m
2
na 1 žáka. Pokud prostory pro pobyt ve školní družině a
školním klubu nejsou součástí školy nebo školského zařízení pro výchovu a vzdělávání,
musí být k dispozici vyčleněný prostor pro odkládání oděvů a obuvi, dále záchod s
předsíňkou a umyvadlem oddělený pro dívky a chlapce a zázemí pro pedagogické pracovníky
podle zvláštního právního předpisu4). Požadavky na vybavení hygienických zařízení
jsou upraveny v příloze č. 1 bodu 8 k této vyhlášce.§ 8
Školy v přírodě
(1) Ve školách v přírodě9b) se výuka zajišťuje v pobytové místnosti s plochou
minimálně 1,5 m
2
podlahové plochy na 1 žáka. Pokud se volný čas tráví ve vnitřních
prostorách, musí jít o pobytové místnosti s plochou minimálně 1,5 m2
na 1 žáka nebo
minimálně 3 m2
na 1 dítě předškolního věku.(2) Pro ubytování ve škole v přírodě se stanoví minimální podlahová plocha
3 m
2
na 1 osobu.§ 9
Lesní mateřské školy
(1) V lesní mateřské škole musí být zabezpečen dostatek pitné vody10) k pití,
osobní hygieně a pro potřeby poskytnutí první pomoci. K donášení nebo dovozu pitné
vody mohou být použity pouze pro tento účel vyčleněné čisté a uzavíratelné nádoby
zhotovené z materiálů určených pro styk s potravinami.
(2) V bezprostřední blízkosti zázemí lesní mateřské školy nebo v zázemí lesní
mateřské školy musí být umístěno hygienické zařízení se záchodem a tekoucí pitnou
vodou a prostředky osobní hygieny, zejména toaletní papír, mýdlo a prostředky pro
hygienické osušení rukou.
(3) Zázemí lesní mateřské školy musí být udržováno v čistotě, suchu a ve
stavu neohrožujícím zdraví dětí, musí být vybaveno prostředky pro poskytnutí první
pomoci a musí umožňovat uložení osobních věcí dětí a materiálního vybavení lesní
mateřské školy.
(4) Zázemí lesní mateřské školy dále musí umožňovat ochranu dětí před nepříznivými
klimatickými podmínkami.
(5) Na lesní mateřské školy se nevztahují § 3 až 8 a 10 až 23 a přílohy č.
1 až 3 k této vyhlášce.
§ 10
Ubytování
(1) Pro ubytování v domovech mládeže, internátech, v zařízeních pro děti vyžadující
okamžitou pomoc a ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy a
preventivně výchovné péče (dále jen „ubytovací zařízení“) je nejmenší ubytovací plocha
ložnice 6 m
2
na 1 ubytovaného. Ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné
výchovy a preventivně výchovné péče musí být zřízen obývací pokoj s podlahovou plochou
nejméně 3 m2
na 1 ubytovaného, v domovech mládeže a internátech nejméně 1,5 m2
na
1 ubytovaného. V ubytovacím zařízení domova mládeže musí být zřízena studovna, v
níž se stanoví nejméně 1,5 m2
na 1 žáka.(2) V ubytovacím zařízení musí být zřízeny čajová kuchyňka, oddělený sklad
čistého a sklad použitého prádla, prostory pro sušení oděvů a pro uskladnění a čištění
obuvi, úklid a sklady sezónních potřeb. Součástí ubytovacího zařízení je zázemí pro
vychovatele4). Požadavky na hygienická zařízení a jejich vybavení jsou upraveny v
příloze č. 1 k této vyhlášce.
§ 11
Vybavení nábytkem a rozsazení žáků
(1) Zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání
musí být vybavena nábytkem, který zohledňuje rozdílnou tělesnou výšku dětí a žáků
a podporuje správné držení těla. Židle a stoly pro děti a žáky musí splňovat normové
hodnoty české technické normy upravující velikostní ukazatele nábytku9c) a musí umožňovat
dodržování ergonomických zásad práce žáků v sedě, které jsou upraveny v příloze č.
2 k této vyhlášce. Pracovní stoly musí mít matný povrch. Při používání tabule musí
být dodržena vzdálenost minimálně 2 m od přední hrany prvního stolu žáka před tabulí.
Pro žáky s těžším či kombinovaným zdravotním postižením se používají ortopedické
vertikalizační školní lavice podle doporučení odborného rehabilitačního pracovníka
s možností jejich polohování.
(2) Vybavení nábytkem v ubytovacích zařízeních musí odpovídat charakteru zařízení
a věku dětí nebo žáků. Patrová lůžka se zřizují jen v odůvodněných případech s ohledem
na tělesné a rozumové schopnosti ubytovaných a musí odpovídat normovým požadavkům
české technické normy upravující rozměry a bezpečnost patrových lůžek11). Vstup na
horní lůžko musí být bezpečný a horní lůžko musí být opatřeno zábranou proti pádu,
jakož i nepropustnou podložkou pod matrací. Patrová lůžka nelze použít v zařízeních
pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání dětí předškolního
věku a v školských ubytovacích zařízeních pro děti a žáky mladší 7 let. Každé lůžko
musí poskytovat pevnou oporu zad v průběhu spánku a mít samostatný prostor na uložení
lůžkovin. Každý pokoj musí být vybaven dále stolem a počtem židlí podle počtu ubytovaných.
(3) Rozsazení žáků v učebně se řídí podle jejich tělesné výšky; dále se přihlíží
ke speciálním vzdělávacím potřebám, případným zrakovým a sluchovým vadám a jinému
zdravotnímu postižení žáků. Při uspořádání lavic se dbá na to, aby u žáků nedocházelo
k jednostrannému zatížení svalových skupin a aby byly dodrženy požadavky na úroveň
osvětlení. Při uspořádání lavic jiném než čelem k tabuli je nutné zajistit pravidelné
stranové střídání sezení žáků.
Osvětlení
§ 12
(1) Ve vnitřních prostorech budov zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání, určených k dlouhodobému pobytu dětí a žáků, musí být vyhovující
denní osvětlení odpovídající normovým požadavkům12). U užívaných staveb je po předchozím
projednání s orgánem ochrany veřejného zdraví výjimečně možné použít celkové sdružené
osvětlení. Toto osvětlení musí být v souladu s normovými požadavky české technické
normy upravující sdružené osvětlení13). Místa žáků v lavicích musí být v učebnách
orientována tak, aby žáci nebyli v zorném poli oslňováni jasem osvětlovacích otvorů
a ani si nestínili místo zrakového úkolu.
(2) V prostorech určených pouze ke krátkodobému pobytu je možné použít celkového
sdruženého osvětlení. Dále je možné celkové sdružené osvětlení použít v případech
s jiným uspořádáním lavic než čelem k tabuli nebo v dílnách při potřebě osvětlit
stíněné povrchy. Pro děti a žáky se zrakovým postižením nebo zrakovými vadami je
nutné zajistit denní i umělé osvětlení odpovídající specifickým potřebám podle stupně
jejich postižení12,14). V soustavě sdruženého osvětlení denní i doplňující umělé
osvětlení musí vyhovovat příslušným normovým hodnotám a požadavkům13).
(3) Parametry umělého osvětlení ve vnitřních prostorech budov zařízení pro
výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání musí odpovídat normovým
požadavkům české technické normy upravující požadavky na osvětlení pro vnitřní pracovní
prostory14). Barevný tón umělého světla volit pro hodnoty Em L 200 lx teple bílý;
200 lx < Em L 1000 lx neutrálně bílý; Em > 1000 lx chladně bílý podle normových
požadavků14). Rovnoměrnost umělého osvětlení na chodbách a schodištích musí být větší
než 0,2.
(4) Osvětlení tabule musí odpovídat normovým požadavkům české technické normy
upravující požadavky na osvětlení pro vnitřní pracovní prostory14). Osvětlenost bílé
tabule musí mít nejméně stejnou úroveň jako osvětlenost učebny. Tabule musí mít matný
povrch, což se nevztahuje na tabule, na které se nepíše křídou. Ze všech pracovních
míst ve směru pohledu na tabuli musí být vyloučeno zrcadlení svítidel na tabuli.
Ve stěně za tabulí nesmí být osvětlovací otvor (okno nebo střešní okno), v opačném
případě musí být zakryt neprůsvitným materiálem, jehož činitel odrazu světla se blíží
hodnotě činitele odrazu této stěny.
§ 13
(1) Úroveň denního i umělého osvětlení prostorů se zobrazovacími jednotkami
musí být v souladu s normovými hodnotami a požadavky12,13,14).
(2) Pracoviště u zobrazovacích jednotek musí být umístěna tak, aby žáci nebyli
oslňováni jasem osvětlovacích otvorů a ani se jim tyto otvory nezrcadlily na zobrazovací
jednotce. Svítidla musí být vhodně rozmístěna a mít takové rozložení jasů a úhly
clonění, aby se nezrcadlila na zobrazovací jednotce a nedocházelo ke ztížení zrakového
úkolu.
(3) Vzdálenost zobrazovací jednotky od očí musí být regulovatelná, nejméně
0,5 m od horního okraje zobrazovací jednotky ve výši očí. U pracovišť se zobrazovacími
jednotkami musí být pro zachování dobrých podmínek vidění, zrakové pohody i vyhovující
pracovní polohy zajištěna pro všechny uživatele možnost úprav pracovního místa podle
jejich individuálních potřeb (zejména podle tělesné výšky a prováděných činností)
a regulace denního osvětlení.
§ 14
V ložnicích ubytovacích zařízení musí denní osvětlení vyhovovat normovým
hodnotám pro obytné místnosti12). Celkové umělé osvětlení v ničím necloněné srovnávací
rovině v úrovni podlahy musí mít E
m
= 100 lx. Svítidla místního osvětlení musí být
polohovatelná tak, aby se osvětlení dalo přizpůsobit zrakovým potřebám uživatelů
a zajistila se osvětlenost Em
= 300 lx.§ 15
(1) Pro většinu zrakových činností v zařízeních pro výchovu a vzdělávání
a provozovnách pro výchovu a vzdělávání se vyžaduje směr denního osvětlení zleva
a shora. Svítidla u soustav umělého osvětlení se umísťují na strop rovnoběžně s okenní
stěnou, pokud to umožňuje stavební dispozice místnosti, zejména klenby nebo překlady.
(2) Při zrakově obtížných a náročných činnostech je nejvhodnější orientace
osvětlovacích otvorů na neslunečnou stranu.
(3) Výška horizontálních srovnávacích rovin pro návrh a posouzení osvětlení
místa zrakového úkolu
a) u denního osvětlení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku je 0,45 m nad podlahou,
b) u denního osvětlení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání žáků ve školách a školských zařízeních je 0,85 m nad podlahou,
c) u umělého osvětlení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku je dána převládající výškou stolů,
v ostatních prostorách herny a v ložnici úrovní podlahy,
d) u umělého osvětlení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání žáků ve školských zařízeních je stejná jako převládající
výška lavic.
(4) Za místo zrakového úkolu je považován prostor s lavicemi nebo stůl učitele
a za bezprostřední okolí zrakového úkolu je považován prostor místnosti sloužící
výuce.
(5) Osvětlovací soustavy a části vnitřních prostorů odrážející světlo musí
být čištěny a obnovovány ve lhůtách daných plánem údržby v souladu s projektem osvětlení
a musí být udržovány v takovém stavu, aby požadované vlastnosti osvětlení byly splněny
po celou dobu života osvětlovací soustavy. Není-li zpracován v projektu osvětlení
plán údržby, postupuje se v souladu s ustanovením § 22 písm. e).
Mikroklimatické podmínky
§ 17
(1) Stavební řešení budov zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven
pro výchovu a vzdělávání musí být navrženo tak, aby povrchová teplota vnitřních částí
obvodových stěn nebyla po celý rok podstatně rozdílná od teploty vzduchu v místnosti.
(2) V místnosti, kde je použito přirozené větrání okny, musí být okna zajištěna
proti rozbití v důsledku průvanu. Ovládání ventilačních otvorů musí být dosažitelné
z podlahy.
§ 18
(1) Prostory zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a
vzdělávání určených k pobytu musí být přímo větratelné. Požadavky na větrání čerstvým
vzduchem (výměna vzduchu) v době využití interiéru jsou upraveny v příloze č. 3 k
této vyhlášce.
(2) Provoz zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání
se zastaví v případě, že tři dny po sobě jdoucí klesne minimální teplota vzduchu
v těchto prostorech pod hodnotu uvedenou v příloze č. 3 k této vyhlášce.
(3) Při extrémních venkovních teplotách, kdy maximální venkovní teplota vzduchu
je vyšší než 30 °C nebo kdy je výsledná teplota kulového teploměru tg max vyšší než
31 °C, musí být přerušeno vyučování a zajištěno jiné náhradní opatření pro děti a
žáky s možností pobytu mimo budovu včetně zajištění pitného režimu.
(4) Pokud venkovní stav prostředí neumožňuje využít přirozené větrání pro
překročení přípustných hodnot škodlivin ve venkovním prostředí, musí být mikroklimatické
podmínky a větrání čerstvým vzduchem zajištěny vzduchotechnickým zařízením.
(5) Centrální šatny dětí a žáků bez přirozeného větrání musí být větrány
nuceně podtlakově s výměnou vzduchu v souladu s požadavky upravenými v příloze č.
3 k této vyhlášce.
§ 20
Zásobování vodou
Zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání
musí mít zajištěnu dodávku tekoucí pitné vody podle zvláštního právního předpisu10).
Z kapacitních hledisek musí dodávka splňovat tyto požadavky:
a) na 1 dítě v předškolním věku musí být k dispozici nejméně 60 l vody
na den,
b) na 1 žáka školy musí být k dispozici nejméně 25 l vody na den,
c) v ubytovacích zařízeních musí být na 1 ubytovaného k dispozici nejméně
200 l vody na den.
§ 21
Provozní podmínky
(1) Časové rozložení výuky, sestava rozvrhu a režim dne zařízení pro výchovu
a vzdělávání a provozoven pro výchovu a vzdělávání se stanoví podle požadavků zvláštního
právního předpisu1) s ohledem na věkové zvláštnosti dětí i žáků, jejich biorytmus
a náročnost jednotlivých předmětů. Při výuce je třeba dbát na prevenci jednostranné
statické zátěže vybraných svalových skupin výchovou žáků ke správnému sezení a držení
těla.
(2) V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání
pro děti předškolního věku je denní doba pobytu venku zpravidla 2 hodiny dopoledne,
odpoledne se řídí délkou pobytu dětí v zařízení. V zimním i letním období lze dobu
pobytu venku upravit s ohledem na venkovní teploty. Pobyt venku může být dále zkrácen
nebo zcela vynechán pouze při mimořádně nepříznivých klimatických podmínkách a při
vzniku nebo možnosti vzniku smogové situace. V letních měsících se provoz přizpůsobí
tak, aby bylo možné přenést výchovnou činnost dětí do venkovního prostředí nebo stíněných
teras v co největším rozsahu.
Úklid a výměna lůžkovin
§ 22
Úklid v prostorách zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro
výchovu a vzdělávání se provádí:
a) denně setřením všech podlah a povrchů na vlhko, u koberců vyčištěním
vysavačem,
b) denně vynášením odpadků,
c) denně za použití čisticích prostředků s dezinfekčním účinkem umytím
umývadel, pisoárových mušlí a záchodů,
d) nejméně jednou týdně omytím omyvatelných částí stěn hygienického zařízení
a dezinfikováním umýváren a záchodů,
e) nejméně dvakrát ročně umytím oken včetně rámů, svítidel a světelných
zdrojů,
f) nejméně dvakrát ročně celkovým úklidem všech prostor a zařizovacích
předmětů,
g) malováním jedenkrát za 3 roky nebo v případě potřeby častěji a
h) pravidelnou údržbou nuceného větrání nebo klimatizace a čištěním vzduchotechnického
zařízení podle návodu výrobce nebo dodavatele.
§ 23
(1) Výměna lůžkovin v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku se provádí nejméně jednou za
3 týdny, výměna ručníků jednou za týden; v případě potřeby ihned. Výměna lůžkovin
a prádla v ubytovací části zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu
a vzdělávání se provádí jednou za 2 týdny, ručníků jedenkrát za týden; v případě
potřeby ihned.
(2) Použité lůžkoviny se nesmí třídit v ubytovacích a pobytových místnostech
a ukládají se do vhodných transportních obalů, které zabraňují kontaminaci okolí
nečistotami. Obaly musí být vhodné k praní nebo omyvatelné a dezinfikovatelné nebo
na jedno použití. Použité lůžkoviny v obalech se skladují ve vyčleněném prostoru.
(3) Čisté lůžkoviny se skladují v samostatných skladech nebo v čistých, uzavíratelných
skříních nebo na policích v obalech.
Přechodná a závěrečná ustanovení
§ 25
(1) Ustanovení § 3 odst. 1 a 2, § 5 odst. 2, § 7, § 18 odst. 2 se nevztahují
na stavby zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání
dětí a mladistvých, jejichž užívání bylo povoleno přede dnem nabytí účinnosti této
vyhlášky nebo jejichž provoz byl zahájen před tímto dnem. Hygienické požadavky na
stavby a zařízení uvedené ve větě prvé se řídí dosavadními právními předpisy, přičemž
nesmí být snížena jejich úroveň zabezpečení hygienických požadavků dosažená ke dni
účinnosti této vyhlášky.
(2) Zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání
dětí a mladistvých, jejichž užívání bylo povoleno přede dnem účinnosti této vyhlášky,
musí splnit požadavky ustanovení § 11 odst. 1 a 2 týkající se vybavení školním nábytkem
nejpozději do 31. prosince 2007.
Ministryně:
doc. MUDr. Emmerová, CSc. v. r.
Příl.1
Požadavky na hygienická zařízení a šatny
1. Počet hygienických zařízení ve školách a školských zařízeních se stanoví
takto:
a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na 20 žáků,
b) 1 záchod na 20 dívek,
c) 1 pisoár na 20 chlapců,
d) 1 záchod na 80 chlapců,
e) 1 hygienická kabina na 80 dívek.
2. Počet hygienických zařízení ve školách uskutečňujících vzdělávání dětí,
žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, a to pro těžké či hluboké
postižení, se stanoví takto:
a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na prvních 10 žáků a každých dalších
20 žáků,
b) 1 záchod na prvních 10 dívek a každých dalších 20 dívek,
c) 1 pisoár na prvních 10 chlapců a každých dalších 20 chlapců,
d) 1 záchod na prvních 20 chlapců a každých dalších 80 chlapců,
e) 1 hygienická kabina na 60 dívek starších 12 let,
f) 1 sprcha (pohotovostní).
3. Počty hygienických zařízení v provozovnách pro výchovu a vzdělávání,
vyjma provozoven živnosti péče o dítě do 3 let věku v denním režimu:
a) v předsíňkách záchodů 1 umyvadlo na 20 žáků,
b) 1 záchod na 20 dívek,
c) 1 pisoár na 20 chlapců,
d) 1 záchod na 80 chlapců,
e) 1 hygienická kabina na 80 dívek.
4. Počty hygienických zařízení v provozovnách živnosti péče o dítě do 3 let
věku v denním režimu se stanoví takto: záchody a umývárny u těchto zařízení se nedělí
podle pohlaví a na 5 dětí musí připadat 1 dětská mísa a 1 umyvadlo. Počet dětských
mís lze z jedné třetiny nahradit dětskými nočníky; zajistit možnost mytí nočníků
pod tekoucí pitnou studenou nebo teplou vodou včetně dezinfekce v prostoru provozně
nebo prostorově odděleném od prostoru užívaného dětmi. Umývárna se dále vybavuje
podle věku dětí dětskou vaničkou se sprchou nebo sprchovým boxem a s přívodem tekoucí
pitné studené a teplé vody. Umyvadla se osazují tak, aby výška horní hrany nepřekročila
43 cm nad podlahou. Umyvadla a sprcha musí být opatřena pouze jedním výtokem vody
napojeným na centrální mísící baterii umístěnou mimo dosah dětí. Umývárna se dále
vybavuje přebalovacím stolem a krytým nášlapným odpadkovým košem.
5. Počty hygienických zařízení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a v
provozovnách pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku se stanoví takto:
pro 5 dětí musí být zřízena jedna dětská mísa a umyvadlo. Maximálně místo 2 WC mís
lze instalovat dětské pisoáry, které se umisťují zpravidla ve výši 40 cm. Umyvadla
se umisťují zpravidla ve výši 50 cm, výtokový ventil ve výši 60 cm nad podlahou.
Umyvadla musí být napojena na společnou mísící baterii, osazenou mimo dosah dětí.
Každé umyvadlo se opatří pouze 1 výtokovým ventilem. Umývárna se vybavuje 1 až 2
sprchami řešenými tak, aby děti mohly vstupovat do sprch bez cizí pomoci.
6. V ubytovacím zařízení se hygienická zařízení zřizují buď jako součást
ubytovací jednotky, přičemž se zřizuje pro 2 třílůžkové pokoje 1 záchod, 1 sprcha,
2 umyvadla, nebo jako centrální hygienické zařízení v rozsahu 1 sprcha pro 6 ubytovaných,
1 záchod pro 6 dívek, 1 záchod pro 6 chlapců, 1 umyvadlo pro 4 ubytované a 1 hygienická
kabina pro 40 dívek.
7. V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání
musí být alespoň v jednom z podlaží odvětraná úklidová komora s omyvatelnými stěnami,
vybavena výlevkou s přívodem tekoucí pitné studené a teplé vody včetně odtoku vody
a na každém dalším podlaží prostor s výlevkou s přívodem tekoucí pitné studené a
teplé vody včetně odtoku vody a odvětraným prostorem pro ukládání úklidových prostředků
a pomůcek.
8. Všechna hygienická zařízení v zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovnách
pro výchovu a vzdělávání musí být vybavena umyvadly s tekoucí pitnou studenou a teplou
vodou. Vybavena musí být mýdlem v dávkovači a musí být zajištěna možnost osoušení
rukou ručníky na jedno použití nebo osoušečem rukou. V zařízeních pro výchovu a vzdělávání
a provozovnách pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku, pokud není řešeno
osoušení rukou ručníky na jedno použití, má každé dítě vlastní ručník umístěný tak,
aby se vzájemně ručníky nedotýkaly. Ve všech hygienických zařízeních musí být vždy
k dispozici toaletní papír, na WC dívek musí být krytý nášlapný odpadkový koš. Stěny
a podlahy každého hygienického zařízení musí být omyvatelné a čistitelné do výše
nejméně 1,5 m a snadno dezinfikovatelné. Pokud jsou součástí hygienického zařízení
sprchy, musí mít zajištěn přívod tekoucí pitné studené a teplé vody.
Příl.2
Zásady pro práci žáků vsedě a ergonomické parametry školního nábytku
1. Funkční rozměry nábytku pro dodržení fyziologického sedu a správné postavení
páteře a pánve:
a) Výška sedadla je rovna délce bérce, zvětšené o výšku nízkého podpatku
(1 - 2 cm), tj. chodidla jsou při zadním sezení celou plochou v pevném kontaktu s
podlahou tak, aby bylo možno se o ně pevně opřít.
b) Efektivní hloubka sedadla podepírá nejméně 2/3 délky stehna. Přední
hrana sedadla nesmí zasahovat do podkolenní jamky a musí být zaoblená.
c) Opěradlo slouží především jako opora beder, nikoliv hrudní páteře. Pro
volný pohyb horních končetin nemá sahat výš, než k dolnímu úhlu lopatek.
d) Výška pracovní plochy stolu je umísťována ve výšce loktů volně spuštěných
paží sedícího žáka.
e) Vhodný je snadno nastavitelný náklon desky stolu. Stupeň nastavení pro
psaní je 10 - 16 stupňů, pro čtení až 35 stupňů.
2. Židle a stoly v kontaktu s podlahou musí být stabilní. Pro dynamický
sed je vhodný kyv sedáku v předozadní rovině od - 5 do + 5 stupňů.
3. Nejméně namáhavý sed, jak pro svalovou aktivitu, tak pro tlak na meziobratlové
ploténky, je v mírném záklonu s podepřenou páteří (relaxační sed).
4. Z důvodu snižování statického přetěžování svalových skupin pohybového
aparátu je důležité funkční střídání poloh. Vhodné je krátkodobé zařazování alternativních
poloh mimo lavici (například klek, leh) a používání pomůcek pro dynamický sed (například
balanční míče, overball, balanční podložky).
Příl.3
Požadavky na větrání a parametry mikroklimatických podmínek
Tabulka č. 1: Množství přiváděného venkovního vzduchu v učebnách a tělocvičnách
a množství odváděného vzduchu v šatnách a hygienických zařízeních v zařízeních pro
výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání:
----------------------- ------------------------------------------ ----------------------------------- Typ prostoru Přiváděný venkovní vzduchu [m3.hod-1] Odváděný vzduch [m3.hod-1] ----------------------- ------------------------------------------ ----------------------------------- Učebny 20 na 1 dítě/žáka Tělocvičny 20 na 1 dítě/žáka Šatny 20 na 1 dítě/žáka Umývárny 30 na 1 umyvadlo Sprchy 150-200 na 1 sprchu Záchody 50 na 1 kabinu, 25 na 1 pisoár ------------------------------------------------------------------ -----------------------------------
Celoročně přípustné parametry mikroklimatických podmínek:
Tabulka č. 2: Hodnoty teplot, rychlosti proudění a relativní vlhkosti vzduchu
------------------------------------------------------------------ ----------------------------------- Typ prostoru Teploty Rychlost proudění Relativní vlhkost tg min [°C] tg max [°C] va [m.s-1] rh [%] ------------------------------------------------------------------ ----------------------------------- Učebny, pracovny, místnosti 20 28 0,1-0,2 30-65 určené k dlouhodobému pobytu Tělocvičny 17 28 Šatny 18 28 Sprchy 21 - Záchody 17 - Chodby 17 - ------------------------------------------------------------------- ----------------------------------
Kontrolu teploty vzduchu v prostotách s pobytem lze zabezpečit pomocí nástěnných
teploměrů. Teploměry se nesmí umisťovat na stěny s okny a stěny vystavené přímému
dopadu slunečního záření a musí být umístěny minimálně 1 m nad úrovní podlahy.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II vyhlášky č. 343/2009 Sb.
Ustanovení § 3 odst. 1 až 3, § 4 odst. 4, § 4a odst. 4 a 5, § 11 odst. 1
a § 18 odst. 4 vyhlášky ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky se
nevztahují na stavby zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a
vzdělávání dětí a mladistvých, jejichž užívání bylo povoleno přede dnem nabytí účinnosti
této vyhlášky.
1) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon).
2) Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění zákona č.
257/2000 Sb., zákona č. 272/2001 Sb., zákona č. 309/2002 Sb., zákona č. 320/2002
Sb., zákona č. 518/2002 Sb., zákona č. 222/2002 Sb., zákona č. 52/2004 Sb., zákona
č. 315/2004 Sb., zákona č. 436/2004 Sb. a zákona č. 501/2004 Sb.
3) Nařízení vlády č. 469/2000 Sb., kterým se stanoví odborné náplně jednotlivých
živností.
4) Nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví
při práci.
4a) ČSN EN 1177.
5) ČSN 757143.
6) § 7 odst. 3 zákona č. 561/2004 Sb.
7) Vyhláška č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících
užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace.
8) § 33 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu.
9) § 59 vyhlášky č. 137/1998 Sb.
9a) ČSN 730527.
9b) § 117 odst. 1 písm. c) zákona č. 561/2004 Sb.
9c) ČSN EN 1729-1.
10) § 3 zákona č. 258/2000 Sb., ve znění zákona č. 274/2003 Sb.
11) ČSN EN 747-1 (910603).
12) ČSN 730580-1,2,3.
13) ČSN 360020.
14) ČSN EN 12464-1.
15) ČSN EN 12193.