416/2017 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 30. listopadu 2017,
kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 19, § 23 odst. 3
a § 26 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona
č. 49/2009 Sb. a zákona č. 82/2015 Sb.:
Čl.I
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
a žáků nadaných, ve znění vyhlášky č. 270/2017 Sb., se mění takto:
1. V § 5 odstavec 3 zní:
"(3) Asistent pedagoga, k jehož činnosti jsou stanoveny předpoklady v §
20 odst. 1 zákona o pedagogických pracovnících, zajišťuje zejména
a) přímou pedagogickou činnost při vzdělávání a výchově podle přesně stanovených
postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřenou na individuální podporu žáků
a práce související s touto přímou pedagogickou činností,
b) podporu žáka v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku,
žák je přitom veden k nejvyšší možné míře samostatnosti,
c) výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných
návyků a další činnosti spojené s nácvikem sociálních kompetencí.".
Poznámka pod čarou č. 1 se zrušuje.
2. V § 5 se za odstavec 3 vkládají nové odstavce 4 a 5, které znějí:
"(4) Asistent pedagoga, k jehož činnosti jsou stanoveny předpoklady v §
20 odst. 2 zákona o pedagogických pracovnících, zajišťuje zejména
a) pomocné výchovné práce zaměřené na podporu pedagoga zvláště při práci se skupinou
žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
b) pomocné organizační činnosti při vzdělávání skupiny žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami,
c) pomoc při adaptaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na školní prostředí,
d) pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák
pochází,
e) nezbytnou pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných
školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje
vzdělávání nebo školské služby,
f) pomocné výchovné práce spojené s nácvikem sociálních kompetencí žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami.
(5) Jednomu žákovi nelze doporučit současně více než jedno podpůrné opatření
spočívající ve využití asistenta pedagoga. Asistent pedagoga uvedený v odstavci 3
může za tím účelem zajišťovat i činnosti uvedené v odstavci 4.".
Dosavadní odstavec 4 se označuje jako odstavec 6.
3. V § 16 se na konci textu odstavce 4 doplňuje věta "V případě vyhodnocení
doporučení k využití asistenta pedagoga, tlumočníka českého znakového jazyka nebo
přepisovatele pro neslyšící školské poradenské zařízení vždy posoudí také, zda rozsah
hodin doporučeného podpůrného opatření odpovídá potřebám žáka.".
4. V § 17 odst. 4 a 5 větě druhé se číslo "4" nahrazuje číslem "3".
5. V příloze č. 1 oddíle 2 tabulka včetně poznámek pod čarou č. 4 až 8 zní:
" I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I I. Normovaná roční finanční náročnost I kde: I I podpůrných opatření osobního charakteru se I PTpje platový tarif v 5. platovém stupni v 12. I I stanoví vztahem (zaokrouhleno na desítky I platové třídě stanovený podle jiného právního I I nahoru): I předpisu 4) , I I I I I a) je-li činnost realizována učitelem, včetně I PTapje platový tarif v 5. platovém stupni v 8. I I učitele, který získal kvalifikaci podle § 7 I platové třídě stanovený podle jiného právního I I odst. 2, § 8 odst. 2 nebo § 9 odst. 7 zákona I předpisu 4) , I I č. 563/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů I I I (dále jen "pedagogický pracovník školy s I PTap1je platový tarif v 5. platovém stupni v I I rozšířenou kompetencí pro oblast speciální I 5. platové třídě stanovený podle jiného I I pedagogiky"): I právního předpisu 4) , I I I I I P1 = PTpx 12 x 1,Proc I PTpmje platový tarif v 5. platovém stupni ve I I I 13. platové třídě stanovený podle jiného I I b) je-li činnost realizována asistentem I právního předpisu 4) , I I pedagoga podle § 5 odst. 3: I I I I Proc je součtem procent sazby pojistného na I I P2 = PTapx 12 x 1,Proc I sociální zabezpečení a příspěvku na státní I I I politiku zaměstnanosti 5) , jehož poplatníkem I I c) je-li činnost realizována asistentem I je zaměstnavatel, procent sazby pojistného na I I pedagoga podle § 5 odst. 4: I veřejné zdravotní pojištění, které platí I I I zaměstnavatel za své zaměstnance 6) , a I I P4 = PTap1x 12 x 1,Proc I procent, v jejichž výši se stanoví základní I I I příděl, kterým je tvořen fond kulturních a I I d) je-li činnost realizována pracovníky I sociálních potřeb 7) . I I poskytujícími poradenské služby ve škole I I I (školním psychologem s kvalifikací podle § 19 I I I zákona č. 563/2004 Sb., ve znění pozdějších I I I předpisů, nebo školním speciálním pedagogem s I I I kvalifikací podle § 18 zákona č. 563/2004 Sb., I I I ve znění pozdějších předpisů): I I I I I I P3 = PTpmx 12 x 1,Proc I I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I I II. Normovaná hodinová finanční náročnost I kde: I I podpůrných opatření se stanoví vztahem I PTtpje platový tarif v 7. platovém stupni v I I (zaokrouhleno na jednotky nahoru): I 11. platové třídě stanovený podle jiného I I I právního předpisu 8) , I I je-li činnost realizována tlumočníkem českého I I I znakového jazyka nebo přepisovatelem pro I Proc je součtem procent sazby pojistného na I I neslyšící: I sociální zabezpečení a příspěvku na státní I I I politiku zaměstnanosti 5) , jehož poplatníkem I I N1 = PTtpx 1,Proc/160 I je zaměstnavatel, procent sazby pojistného na I I I veřejné zdravotní pojištění, které platí I I I zaměstnavatel za své zaměstnance 6) , a I I I procent, v jejichž výši se stanoví základní I I I příděl, kterým je tvořen fond kulturních a I I I sociálních potřeb 7) . I I------------------------------------------------I-------------------------------------------------I
4) § 5 odst. 5 nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců
ve veřejných službách a správě.
5) Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů.
6) Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve
znění pozdějších předpisů.
7) Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve
znění pozdějších předpisů.
8) § 5 odst. 1 nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců
ve veřejných službách a správě.".
6. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření třetího stupně
u podbodu III. 3. 1 B) se ve třetím sloupci slova "0,25 úvazku / 1 žák" zrušují.
7. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření třetího stupně
u podbodu III. 3. 1 B) ve školském zařízení se ve čtvrtém sloupci text "P2 x 0,25"
zrušuje.
8. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření třetího stupně
bod 5 Personální podpora zní:
" I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I 5. I III. 5. I Podpůrná opatření ve třetím stupni zahrnují I I I Personální I Personální I využívání asistenta pedagoga, využívání dalších I I I podpora I podpora I pedagogických pracovníků, a to zejména školního psychologa I I I A) ve škole I I nebo školního speciálního pedagoga, pokud ve škole I I I B) ve I I pracuje. Pokud je počet žáků vyšší a není možné dělit I I I školském I I třídu, může škola rozšířit asistenční podporu nebo je I I I zařízení I I možné doplnit výuku o přítomnost dalšího pedagoga. Podpora I I I I I se specifikuje podle požadavků na podporu pedagogické I I I I I práce s žákem ve výuce, na podporu pohybu, orientace v I I I I I prostoru, komunikace a sebeobsluhy. I I I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I III. 5. 1 A I Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje I a): P2 x 0,25 I I I Asistent I činnost asistenta pedagoga vymezenou v § 5 odst. 3 při I b): P2 x I I I pedagoga I jeho vzdělávání, přitom jeho přítomnost není nezbytná po I 0,3889 I I I podle I celou dobu vyučování, může tak být využíván i pro další I c): P2 x 0,5 I I I § 5 odst. 3 I žáky s obdobnou potřebou tohoto podpůrného opatření. I d): P2 x I I I sdílený I I 0,6389 I I I I Rozsah podpory se stanovuje podle náročnosti podpory na 1 I e): P2 x 0,75 I I I I žáka nebo skupinu žáků. Ve třídě tak mohou být vzděláváni I I I I I další žáci, jejichž potřeba asistenta pedagoga bude I I I I I obdobná, v maximálním počtu 4. Speciální vzdělávací I I I I I potřeby žáků, pro jejichž vzdělávání je nezbytná podpora I I I I I pedagoga asistentem pedagoga, nemusí být stejného druhu. I I I I I I I I I I Rozsah podpory týdně: I I I I I a) 9 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 1 hodinou práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I b) 14 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 1,556 hodiny práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I c) 18 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá se 2 hodinami práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I d) 23 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 2,556 hodiny práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I e) 27 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá se 3 hodinami práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I I I I I I Školské poradenské zařízení doporučí rozsah potřeby přímé I I I I I pedagogické činnosti. Jestliže potřeba neodpovídá přesně I I I I I možnostem rozsahu podpory týdně podle této přílohy, I I I I I doporučí školské poradenské zařízení tu z možností rozsahu I I I I I podpory týdně, která je svým rozsahem nejbližší vyšší. I I I I I Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou I I I I I potřebu práce související s přímou pedagogickou činností v I I I I I poměru 1:9. Konkrétní rozsah práce související s přímou I I I I I pedagogickou činností školské poradenské zařízení I I I I I neurčuje. I I I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I III. 5. 1 B I Pro podporu aktivit žáka ve školském zařízení, I P2 x 0,25 I I I Asistent I nevykonává-li právnická osoba vůči žákovi rovněž činnost I I I I pedagoga I školy. Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka I I I I podle I vyžaduje činnost asistenta pedagoga vymezenou v I I I I § 5 odst. 3 I § 5 odst. 3. I I I I I I I I I I Rozsah podpory týdně: I I I I I I I I I I 9 hodin přímé pedagogické činnosti I I I I I I I I I I Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou I I I I I potřebu práce související s přímou pedagogickou činností I I I I I (1 hodina). I I I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I III. 5. 2 A I Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje I a): P4 x 0,25 I I I Asistent I činnost asistenta pedagoga vymezenou v § 5 odst. 4 při I b): P4 x I I I pedagoga I jeho vzdělávání, přitom jeho přítomnost není nezbytná po I 0,3889 I I I podle I celou dobu vyučování, může tak být využíván i pro další I c): P4 x 0,5 I I I § 5 odst. 4 I žáky s obdobnou potřebou tohoto podpůrného opatření. I d): P4 x I I I sdílený I I 0,6389 I I I I Rozsah podpory se stanovuje podle náročnosti podpory na 1 I e): P4 x 0,75 I I I I žáka nebo skupinu žáků. Ve třídě tak mohou být vzděláváni I I I I I další žáci, jejichž potřeba asistenta pedagoga bude I I I I I obdobná, v maximálním počtu 4. Speciální vzdělávací I I I I I potřeby žáků, pro jejichž vzdělávání je nezbytná podpora I I I I I pedagoga asistentem pedagoga, nemusí být stejného druhu. I I I I I I I I I I Rozsah podpory týdně: I I I I I a) 9 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 1 hodinou práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I b) 14 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 1,556 hodiny práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I c) 18 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá se 2 hodinami práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I d) 23 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 2,556 hodiny práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I e) 27 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá se 3 hodinami práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I I I I I I Školské poradenské zařízení doporučí rozsah potřeby přímé I I I I I pedagogické činnosti. Jestliže potřeba neodpovídá přesně I I I I I možnostem rozsahu podpory týdně podle této přílohy, I I I I I doporučí školské poradenské zařízení tu z možností rozsahu I I I I I podpory týdně, která je svým rozsahem nejbližší vyšší. I I I I I Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou I I I I I potřebu práce související s přímou pedagogickou činností v I I I I I poměru 1:9. Konkrétní rozsah práce související s přímou I I I I I pedagogickou činností školské poradenské zařízení I I I I I neurčuje. I I I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I III. 5. 2 B I Pro podporu aktivit žáka ve školském zařízení, I P4 x 0,25 I I I Asistent I nevykonává-li právnická osoba vůči žákovi rovněž činnost I I I I pedagoga I školy. Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka I I I I podle I vyžaduje činnost asistenta pedagoga vymezenou v I I I I § 5 odst. 4 I § 5 odst. 4. I I I I I I I I I I Rozsah podpory týdně: I I I I I I I I I I 9 hodin přímé pedagogické činnosti I I I I I I I I I I Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou I I I I I potřebu práce související s přímou pedagogickou činností I I I I I (1 hodina). I I I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I III. 5. 3 A I V případech, kdy jsou ve třídě, oddělení nebo studijní I P1 x 0,5 I I I Další I skupině více než 4 žáci uvedení v § 16 odst. 9 zákona I I I I pedagogický I anebo je výuka žáků ve zdůvodněných případech natolik I I I I pracovník I náročná, že již nepostačuje podpora asistentem pedagoga, I I I I I je možné doplnit výuku o dalšího pedagogického pracovníka I I I I I (skladba žáků vyžadujících podpůrná opatření). I I I I I I I I I I Rozsah podpory: 0,5 úvazku pedagogického pracovníka I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I III. 5. 4 A I Pokud je ve škole souběh okolností (lokalita, počet žáků s I a) I I I Školní I potřebou podpory, skladba žáků vyžadujících podpůrná I 0,5 úvazku I I I psycholog/ I opatření ve třetím stupni), které vyžadují přítomnost I školní I I I školní I školního psychologa nebo školního speciálního pedagoga, je I psycholog I I I speciální I navržena podpora těmito odborníky. I P3 x 0,5 I I I pedagog I I I I I I I b) I I I I I 0,5 úvazku I I I I I školní I I I I I speciální I I I I I pedagog I I I I I P3 x 0,5 I I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I ".
9. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření čtvrtého stupně
bod 5 Personální podpora zní:
" I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I 5. I IV. 5. I Umožňuje podporu pedagogického pracovníka a současně žáka I I I Personální I Personální I v případech, kdy je proces vzdělávání znesnadněn obtížemi I I I podpora I podpora I žáka, které vyžadují další osobu k podpoře vzdělávacího I I I A) ve škole I I procesu. Umožňuje využívání podpůrného opatření asistenta I I I B) ve I I pedagoga, dalších pedagogických pracovníků, tlumočníka I I I školském I I českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící, I I I zařízení I I školního psychologa a školního speciálního pedagoga. I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I IV. 5. 1 A I Toto podpůrné opatření se využije, pokud speciální I a) I I I Asistent I vzdělávací potřeby žáka vyžadují využití asistenta I P2 x 0,8889 I I I pedagoga I pedagoga ve větším rozsahu než u variant podpůrného I b) I I I podle I opatření III. 5. 1 A; rozsah doporučené pedagogické I P2 x 1,0 I I I § 5 odst. 3 I činnosti odpovídá vzdělávání ve škole, jakož i době I I I I I vzdělávání a poskytování školských služeb ve školském I I I I I zařízení, pokud jeho činnost vykonává stejná právnická I I I I I osoba. I I I I I I I I I I Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje I I I I I činnost asistenta pedagoga vymezenou v § 5 odst. 3. I I I I I I I I I I Pokud se při vzdělávání žáka využívá činnost asistenta I I I I I pedagoga, umožní škola po dobu delší nepřítomnosti žáka ve I I I I I škole, kdy mu jeho zdravotní stav znemožňuje přítomnost na I I I I I vzdělávání, vzdělávání žáka prostřednictvím asistenta I I I I I pedagoga, který podporuje vzdělávání žáka společně s I I I I I pedagogy školy a zajišťuje komunikaci mezi školou, žákem a I I I I I jeho rodinou. I I I I I I I I I I Rozsah podpory týdně: I I I I I a) 32 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 3,556 hodiny práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I b) 36 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 4 hodinami práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I I I I I I Školské poradenské zařízení doporučí rozsah potřeby přímé I I I I I pedagogické činnosti. Jestliže potřeba neodpovídá přesně I I I I I možnostem rozsahu podpory týdně podle této přílohy, I I I I I doporučí školské poradenské zařízení tu z možností rozsahu I I I I I podpory týdně, která je svým rozsahem nejbližší vyšší. I I I I I Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou I I I I I potřebu práce související s přímou pedagogickou činností v I I I I I poměru 1:9. Konkrétní rozsah práce související s přímou I I I I I pedagogickou činností školské poradenské zařízení I I I I I neurčuje. I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I IV. 5. 2 A I Toto podpůrné opatření se využije, pokud speciální I a) I I I Asistent I vzdělávací potřeby žáka vyžadují využití asistenta I P4 x 0,8889 I I I pedagoga I pedagoga ve větším rozsahu než u variant podpůrného I b) I I I podle I opatření III. 5. 2 A; rozsah doporučené pedagogické I P4 x 1,0 I I I § 5 odst. 4 I činnosti odpovídá vzdělávání ve škole, jakož i době I I I I I vzdělávání a poskytování školských služeb ve školském I I I I I zařízení, pokud jeho činnost vykonává stejná právnická I I I I I osoba. I I I I I I I I I I Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje I I I I I činnost asistenta pedagoga vymezenou v § 5 odst. 4. I I I I I I I I I I Pokud se při vzdělávání žáka využívá činnost asistenta I I I I I pedagoga, umožní škola po dobu delší nepřítomnosti žáka ve I I I I I škole, kdy mu jeho zdravotní stav znemožňuje přítomnost na I I I I I vzdělávání, vzdělávání žáka prostřednictvím asistenta I I I I I pedagoga, který podporuje vzdělávání žáka společně s I I I I I pedagogy školy a zajišťuje komunikaci mezi školou, žákem a I I I I I jeho rodinou. I I I I I I I I I I Rozsah podpory týdně: I I I I I a) 32 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 3,556 hodiny práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I b) 36 hodin přímé pedagogické činnosti (normovaná finanční I I I I I náročnost k tomu počítá s 4 hodinami práce související s I I I I I přímou pedagogickou činností) I I I I I I I I I I Školské poradenské zařízení doporučí rozsah potřeby přímé I I I I I pedagogické činnosti. Jestliže potřeba neodpovídá přesně I I I I I možnostem rozsahu podpory týdně podle této přílohy, I I I I I doporučí školské poradenské zařízení tu z možností rozsahu I I I I I podpory týdně, která je svým rozsahem nejbližší vyšší. I I I I I Normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou I I I I I potřebu práce související s přímou pedagogickou činností v I I I I I poměru 1:9. Konkrétní rozsah práce související s přímou I I I I I pedagogickou činností školské poradenské zařízení I I I I I neurčuje. I I I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I IV. 5. 3 A I a) Pro neslyšícího žáka, který nemůže vnímat mluvenou řeč I N1 x počet I I I Tlumočník I sluchem, pro něhož je český znakový jazyk jazykem I hodin/rok *) I I I českého I preferovaným, je využíván po celou dobu vyučování, na I I I I znakového I všech úrovních vzdělávání (předškolní, základní, střední, I I I I jazyka I vyšší odborné) tlumočník českého znakového jazyka. I I I I I Tlumočník českého znakového jazyka může být využíván i pro I I I I I skupinu žáků a dále pro komunikaci s vrstevníky ve škole. I I I I I I I I I I Rozsah práce: odpovídá délce výuky žáka, I I I I I I I I I I 40 h/týden/(včetně služeb pro školské zařízení, pokud I I I I I vykonává jeho činnost stejná osoba, jako činnost školy). V I I I I I časové dotaci na práci tlumočníka je třeba zohlednit I I I I I potřebu přípravy tlumočení a činnost tlumočníka v době I I I I I přestávek mezi vyučováním/vyučovacími hodinami. I I I I I------------------------------------------------------------I---------------I I I I b) Pro neslyšícího žáka, který využívá přednostně jiné I N1 x počet I I I I typy komunikačních prostředků a český znakový jazyk není I hodin/rok *) I I I I jeho preferovaným jazykem, rozhoduje o jeho potřebnosti a I I I I I rozsahu jeho působení ve výuce školské poradenské zařízení I I I I I na základě preferencí žáka a jeho potřeb. Vzdělávání I I I I I těchto žáků vyžaduje přítomnost přepisovatele pro I I I I I neslyšící. I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I IV. 5. 4 AB I Žák, který nemůže vnímat mluvenou řeč sluchem nebo ji může I N1 x počet I I I Přepisovatel I vnímat omezeně a jeho preferovaným jazykem je český jazyk I hodin/rok *) I I I pro neslyšící I nebo komunikační systémy neslyšících a hluchoslepých osob I I I I I z něj vycházející, většinou využívá služeb přepisovatele I I I I I pro neslyšící. Vždy je však nutno respektovat preference I I I I I žáka. I I I I I I I I I I Při využití technické podpory (plátno, tablety atd.) je I I I I I možné využití přepisu pro více osob současně. I I I I I I I I I I Rozsah práce: po dobu vyučování žáka I I I I I I I I I I 40 h/týden/žák (včetně služeb pro školské zařízení, pokud I I I I I jeho činnost vykonává stejná osoba jako činnost školy) I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I IV. 5. 5 B I Pokud žák navštěvuje školu a školské zařízení, jejichž I a): I I I I činnost vykonávají různé osoby, a jeho zapojení do I P2 x 0,25 I I I I činností školského zařízení vyžaduje služby: I b): I I I I a) asistenta pedagoga podle § 5 odst. 3, I P4 x 0,25 I I I I b) asistenta pedagoga podle § 5 odst. 4, I c): I I I I c) tlumočníka českého znakového jazyka I N1 x počet I I I I d) nebo přepisovatele pro neslyšící, I hodin/rok *) I I I I jsou služby těchto odborníků zajištěny na dobu nezbytně I d): I I I I nutnou. I N1 x počet I I I I I hodin/rok *) I I I I Rozsah práce: a) a b) 9 hodin přímé pedagogické činnosti I I I I I týdně (normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou I I I I I potřebu práce související s přímou pedagogickou činností v I I I I I rozsahu 1 hodiny týdně); I I I I I I I I I I c) a d) po dobu vzdělávání žáka I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I IV. 5. 6 I Výuka žáka vyžaduje přítomnost dalšího pedagogického I P1 x 0,5 I I I Další I pracovníka. I I I I pedagogický I I I I I pracovník I Rozsah práce: 0,5 úvazku I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I IV. 5. 7 I Pokud vzdělávání ve škole ovlivňuje souběh okolností I a) školní I I I Školní I podstatných pro kvalitu vzdělávání (lokalita, počet a I psycholog: I I I psycholog / I skladba žáků s potřebou podpůrných opatření), je žádoucí I P3 x 0,5 I I I školní I přítomnost školního psychologa nebo školního speciálního I b) školní I I I speciální I pedagoga, je navržena podpora těmito odborníky. I speciální I I I pedagog I I pedagog: I I I I I P3 x 0,5 I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I IV. 5. 8 I Pokud charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka I I I I Další I vyžaduje přítomnost další osoby zejména osobního I I I I nepedagogický I asistenta, případně jiné osoby poskytující podporu v I I I I pracovník I průběhu vzdělávání, umožní škola nebo školské zařízení I I I I I jeho přítomnost na základě a v rozsahu stanoveném v I I I I I doporučení. I I I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I
*) Počet hodin/rok pro stanovení normované finanční náročnosti se přiřadí
podle tabulky uvedené v části C.".
10. V příloze č. 1 oddíle 3 části A v tabulce Podpůrná opatření pátého stupně
bod 5 Personální podpora zní:
" I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I 5. Personální I V. 5 I Umožňuje podporu pedagogického pracovníka a současně žáka I I I Podpora I Personální I v případech, kdy je proces vzdělávání znesnadněn I I I I podpora I charakterem speciálních vzdělávacích potřeb žáka, které I I I I I vyžadují další osobu k podpoře vzdělávacího procesu. I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I V. 5. 1 I Toto podpůrné opatření se využije, pokud speciální I P2 x 1,0 I I I Asistent I vzdělávací potřeby žáka vyžadují využití asistenta I I I I pedagoga I pedagoga ve větším rozsahu než u variant podpůrného I I I I podle I opatření III. 5. 1 A a IV. 5. 1 A; rozsah doporučené I I I I § 5 odst. 3 I pedagogické činnosti odpovídá vzdělávání ve škole, jakož i I I I I I době vzdělávání a poskytování školských služeb ve školském I I I I I zařízení, pokud jeho činnost vykonává stejná právnická I I I I I osoba. I I I I I I I I I I Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje I I I I I činnost asistenta pedagoga vymezenou v § 5 odst. 3. I I I I I Asistent pedagoga je využíván v rozsahu celé výuky žáka. I I I I I I I I I I Rozsah podpory týdně: I I I I I I I I I I 36 hodin přímé pedagogické činnosti. I I I I I I I I I I Normovaná finanční náročnost k tomu počítá se 4 hodinami I I I I I práce související s přímou pedagogickou činností. I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I V. 5. 2 I Toto podpůrné opatření se využije, pokud speciální I P4 x 1,0 I I I Asistent I vzdělávací potřeby žáka vyžadují využití asistenta I I I I pedagoga I pedagoga ve větším rozsahu než u variant podpůrného I I I I podle I opatření III. 5. 2 A a IV. 5. 2 A; rozsah doporučené I I I I § 5 odst. 4 I pedagogické činnosti odpovídá vzdělávání ve škole, jakož i I I I I I době vzdělávání a poskytování školských služeb ve školském I I I I I zařízení, pokud jeho činnost vykonává stejná právnická I I I I I osoba. I I I I I I I I I I Charakter speciálních vzdělávacích potřeb žáka vyžaduje I I I I I činnost asistenta pedagoga vymezenou v § 5 odst. 4. I I I I I Asistent pedagoga je využíván v rozsahu celé výuky žáka. I I I I I I I I I I Rozsah podpory týdně: I I I I I I I I I I 36 hodin přímé pedagogické činnosti. I I I I I I I I I I Normovaná finanční náročnost k tomu počítá s 4 hodinami I I I I I práce související s přímou pedagogickou činností. I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I V. 5. 3 I a) Pro žáka, který nemůže vnímat mluvenou řeč sluchem, pro I a): I I I Tlumočník I něhož je český znakový jazyk jazykem preferovaným, je I N1 x počet I I I českého I využíván po celou dobu vyučování tlumočník českého I hodin/rok *) I I I znakového I znakového jazyka. Tlumočník českého znakového jazyka může I b): I I I jazyka I být využíván i pro skupinu žáků a dále pro komunikaci s I N1 x počet I I I I vrstevníky ve škole. I hodin/rok *) I I I I I I I I I Rozsah práce: odpovídá délce výuky žáka, I I I I I I I I I I 40 h/týden/žák - (včetně služeb pro školské zařízení, I I I I I pokud vykonává jeho činnost stejná osoba, jako činnost I I I I I školy). V časové dotaci na práci tlumočníka je třeba I I I I I zohlednit potřebu přípravy tlumočení a přestávky, v zájmu I I I I I kvality práce tlumočníka. I I I I I I I I I I b) Pro neslyšícího žáka, který využívá přednostně jiné I I I I I typy komunikačních prostředků a český znakový jazyk není I I I I I jeho preferovaným jazykem, stanovuje školské poradenské I I I I I zařízení potřebnost a rozsah působení tlumočníka českého I I I I I znakového jazyka ve výuce na základě preferencí žáka a I I I I I jeho potřeb. Vzdělávání těchto žáků vyžaduje přítomnost I I I I I přepisovatele pro neslyšící. I I I I I I I I I I Rozsah práce: I I I I I I I I I I 40 h/týden/žák - (včetně služeb pro školské zařízení, I I I I I pokud vykonává jeho činnost stejná osoba, jako činnost I I I I I školy) I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I V. 5. 4 I Žák, který nemůže vnímat mluvenou řeč sluchem nebo ji může I N1 x počet I I I Přepisovatel I vnímat omezeně a jeho preferovaným jazykem je český jazyk I hodin/rok *) I I I pro neslyšící I nebo komunikační systémy neslyšících a hluchoslepých osob I I I I I z něj vycházející, využívá zejména služeb přepisovatele I I I I I pro neslyšící; vždy je však nutno respektovat preference a I I I I I potřeby žáka. I I I I I I I I I I Rozsah práce: po dobu vyučování žáka I I I I I I I I I I 40 h/týden/žák - (včetně služeb pro školské zařízení, I I I I I pokud jeho činnost vykonává stejná osoba jako činnost I I I I I školy) I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I V. 5. 5 B I Pokud žák navštěvuje školu a školské zařízení, jejichž I a): I I I I činnost vykonávají různé osoby, a jeho zapojení do I P2 x 0,25 I I I I činností školského zařízení vyžaduje služby: I b): I I I I a) asistenta pedagoga podle § 5 odst. 3 I P4 x 0,25 I I I I b) asistenta pedagoga podle § 5 odst. 4, I c): I I I I c) tlumočníka českého znakového jazyka I N1 x počet I I I I d) nebo přepisovatele pro neslyšící, I hodin/rok *) I I I I I d): I I I I Rozsah práce: I N1 x počet I I I I I hodin/rok *) I I I I a) a b) 9 hodin přímé pedagogické činnosti týdně I I I I I (normovaná finanční náročnost zohledňuje i nezbytnou I I I I I potřebu práce související s přímou pedagogickou činností v I I I I I rozsahu 1 hodiny týdně); I I I I I c) po dobu vzdělávání žáka I I I I I d) po dobu vzdělávání žáka I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I V. 5. 6 I Výuka vyžaduje přítomnost dalšího pedagogického pracovníka I P1 I I I Další I ve třídě po celou dobu výuky. I I I I pedagogický I I I I I pracovník I I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I V. 5. 7 I Školní speciální pedagog podporuje vzdělávání žáků s I P3 x 0,5 I I I Školní I nejvyšší mírou podpory. I I I I speciální I I I I I pedagog I I I I I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I I I V. 5. 8 I Pokud charakter obtíží žáka vyžaduje přítomnost další I I I I Další I osoby, zejména osobního asistenta, případně další osoby I I I I nepedagogičtí I pro vzdělávání žáka nezbytné, umožní škola jeho přítomnost I I I I pracovníci I na základě doporučení školského poradenského zařízení. I I I---------------I---------------I------------------------------------------------------------I---------------I ".
Čl.II
Přechodná ustanovení
1. Poskytování podpůrného opatření na základě doporučení vydaného přede dnem
nabytí účinnosti této vyhlášky se řídí dosavadními právními předpisy.
2. Normovaná finanční náročnost pro účely poskytování finančních prostředků
ze státního rozpočtu podpůrného opatření doporučeného podle vyhlášky č. 27/2016 Sb.,
ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky, se však ode dne nabytí
účinnosti této vyhlášky řídí pravidly pro podpůrné opatření podle vyhlášky č. 27/2016
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, které je tomuto podpůrnému
opatření svou povahou a účelem nejbližší. V případě asistenta pedagoga podle dosavadních
právních předpisů je tomuto podpůrnému opatření svou povahou a účelem nejbližší asistent
pedagoga podle § 5 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí
účinnosti této vyhlášky, s odpovídajícím stupněm podpůrného opatření a rozsahem činnosti.
3. Školská poradenská zařízení poprvé doporučí podpůrná opatření podle vyhlášky
č. 27/2016 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, po uplynutí
3 měsíců ode dne vyhlášení této vyhlášky; do uplynutí této doby doporučují podpůrná
opatření podle dosavadních právních předpisů. Ustanovení bodu 2 zůstává nedotčeno.
Čl.III
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2018.
Ministr:
prof. PhDr. Štech, CSc., v. r.