422/2023 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 19. prosince 2023
o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
Změna: 34/2024 Sb.
Změna: 34/2024 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 28 odst. 6 a § 64
zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 49/2009 Sb.,
zákona č. 472/2011 Sb., zákona č. 178/2016 Sb. a zákona č. 421/2023 Sb.:
ČÁST PRVNÍ
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ DO PRVNÍHO ROČNÍKU VZDĚLÁVÁNÍ VE STŘEDNÍ ŠKOLE
A KONZERVATOŘI
§ 1
Vyhlášení prvního kola přijímacího řízení
Ředitel školy do 31. ledna stanoví, zveřejní na veřejně přístupném místě
ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup a předá do informačního systému o
přijímacím řízení (dále jen "informační systém") pro první kolo přijímacího řízení
a) kritéria přijímání do oboru středního vzdělání a způsob hodnocení
jejich splnění,
b) počet přijímaných uchazečů do oboru středního vzdělání,
c) způsob a náhradní způsob hodnocení uchazečů podle § 20 odst. 4 školského
zákona,
d) informaci, zda stanovil školní přijímací zkoušku, a informaci o jejím
obsahu, formě a rozsahu učiva,
e) informaci o obsahu a formě talentové zkoušky, pokud je součástí přijímacího
řízení, a
f) informaci o podmínkách zdravotní způsobilosti ke vzdělávání, pokud
jsou stanoveny.
§ 2
Termín pro odeslání přihlášky
Termín pro odeslání přihlášky je pro první kolo přijímacího řízení do 20.
února.
§ 3
Náležitosti přihlášky ke vzdělávání
(1) Součástí přihlášky ke vzdělávání je
a) jméno, popřípadě jména, a příjmení, rodné číslo, nebo, nebylo-li přiděleno,
datum narození, místo narození, státní občanství a místo trvalého pobytu, v případě
cizince místo pobytu,
b) kód a název oboru středního vzdělání, případně zaměření školního vzdělávacího
programu, pořadí oborů středního vzdělání, název a adresa střední školy,
c) údaj o formě vzdělání,
d) údaj o tom, zda se uchazeč hlásí do zkráceného studia pro získání
středního vzdělání s výučním listem nebo do zkráceného studia pro získání středního
vzdělání s maturitní zkouškou,
e) doklad o splnění povinné školní docházky nebo o získání stupně základního
vzdělání, nebo doklad o ukončení příslušného ročníku podle § 61 odst. 2 školského
zákona při přijímání do prvního ročníku nižšího stupně šestiletého a osmiletého gymnázia,
f) doklad o získání středního vzdělání s výučním listem, pokud se uchazeč
hlásí do nástavbového studia,
g) doklad o získání příslušného stupně středního vzdělání, pokud se uchazeč
hlásí do zkráceného studia pro získání středního vzdělání s výučním listem nebo zkráceného
studia pro získání středního vzdělání s maturitní zkouškou,
h) lékařský posudek o zdravotní způsobilosti ke vzdělávání, pokud je
podle nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném
vzdělávání předpokladem přijetí uchazeče ke vzdělávání splnění podmínek zdravotní
způsobilosti uchazeče pro příslušný obor středního vzdělání,
i) doporučení školského poradenského zařízení obsahující podpůrná opatření
spočívající v úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání, jde-li o uchazeče se speciálními
vzdělávacími potřebami,
j) osvědčení o uznání rovnocennosti zahraničního vysvědčení vydaného
zahraniční školou nebo rozhodnutí o uznání platnosti zahraničního vysvědčení v případě,
že se pro přijetí vyžaduje získání příslušného stupně vzdělání,
k) žádost o prominutí zkoušky z českého jazyka podle § 20 odst. 4 školského
zákona a doklad prokazující splnění podmínek pro prominutí, pokud uchazeč o toto
prominutí žádá,
l) žádost o konání jednotné zkoušky z matematiky v jazyce národnostní
menšiny, jde-li o uchazeče, na kterého se vztahuje § 4, a doklad prokazující splnění
podmínek pro podání žádosti; součástí žádosti je údaj, ve kterém termínu uchazeč
žádá o konání zkoušky v jazyce národnostní menšiny, případně údaj, že žádá o konání
v obou termínech, a
m) údaj o základní škole, ve které se uchazeč naposledy vzdělával.
(2) Součástí přihlášky jsou dále doklady prokazující splnění kritérií přijímacího
řízení vyhlášených ředitelem školy.
(3) Uchazeč, který podává přihlášku do více oborů středního vzdělání, uvede
na všech přihláškách obory středního vzdělání v tomtéž pořadí.
(4) Uchazeč, který podává přihlášku do oborů středního vzdělání poskytujících
střední vzdělání s výučním listem a střední vzdělání s maturitní zkouškou podle tabulky
D6 přílohy č. 1 k nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním, středním
a vyšším odborném vzdělávání, uvede v přihlášce příslušný obor vzdělání s maturitní
zkouškou i doplňující obor vzdělání s výučním listem.
§ 4
Konání jednotné zkoušky z matematiky v jazyce národnostní menšiny
Uchazeč, který se vzdělává nebo vzdělával ve škole nebo třídě s vyučovacím
jazykem národnostní menšiny, a který se hlásí alespoň do jednoho oboru středního
vzdělání, kde je vyučovacím jazykem jazyk národnostní menšiny, má na žádost právo
konat jednotnou zkoušku z matematiky v jazyce národnostní menšiny.
§ 5
Přihláška podaná prostřednictvím informačního systému
(1) Centrum zpřístupní řediteli školy v informačním systému přihlášky do
oborů vzdělání dané školy podané prostřednictvím informačního systému na základě
prokázání totožnosti s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci.
(2) Centrum zpřístupní uchazeči, který podal přihlášku prostřednictvím informačního
systému na základě prokázání totožnosti s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci,
registrační číslo v informačním systému.
§ 6
Přihláška podaná v podobě výpisu
(1) Pokud uchazeč podá přihlášku v podobě výpisu získaného z informačního
systému (dále jen "výpis"), údaje zadané uchazečem do informačního systému se v něm
uloží; výpis obsahuje identifikační kód a registrační číslo.
(2) Ředitel školy po obdržení výpisu předá do informačního systému identifikační
kód, na jehož základě se mu zpřístupní v informačním systému údaje a doklady z přihlášky
zadané do informačního systému uchazečem.
§ 7
Přihláška podaná na tiskopisu
(1) Pokud uchazeč podá přihlášku na tiskopisu, ředitel školy uvedené v přihlášce
v prvním pořadí do 5 dnů od termínu pro podání přihlášky předá do informačního systému
o uchazeči údaje podle § 3 odst. 1 písm. a) až d) a m).
(2) Ředitel školy uvedené v přihlášce na jiném než prvním pořadí zkontroluje
a potvrdí vložené údaje, a to do 2 dnů od termínu pro zadání údajů o uchazeči ředitelem
školy uvedené v přihlášce v prvním pořadí. Zjistí-li ředitel školy nedostatky, sdělí
je Centru, které určí další postup. Pokud ředitel školy údaje ve lhůtě podle věty
první nepotvrdí, považují se údaje za potvrzené.
(3) Pokud uchazeč podá přihlášku na tiskopisu, ředitel školy uvedené v přihlášce
v prvním pořadí sdělí uchazeči registrační číslo.
§ 8
Obecná pravidla o údajích v informačním systému
(1) Ředitel školy v rámci jím vedeného přijímacího řízení zajišťuje, aby
údaje vedené v informačním systému odpovídaly aktuálnímu stavu.
(2) Ředitel školy do 2 pracovních dnů od doručení omluvy podle § 60h odst.
2 školského zákona předá do informačního systému údaj o této skutečnosti.
(3) Centrum přidělí každému uchazeči registrační číslo.
(4) Centrum na základě údajů z přihlášek zpracuje zkušební dokumentaci.
(5) Ředitel školy, který jako součást přihlášky do oboru středního vzdělání
s maturitní zkouškou, v jehož přijímacím řízení se koná jednotná zkouška, obdržel
a) doporučení podle § 3 odst. 1 písm. i),
b) žádost o prominutí zkoušky z českého jazyka podle § 20 odst. 4 školského
zákona podle § 3 odst. 1 písm. k), nebo
c) žádost o konání jednotné zkoušky z matematiky v jazyce národnostní
menšiny podle § 3 odst. 1 písm. l),
předá do informačního systému údaje o skutečnostech z těchto součástí
vyplývajících do 2 dnů od termínu pro zadání údajů o uchazeči ředitelem školy uvedené
v přihlášce v prvním pořadí.
§ 9
Jednotná zkouška
(1) Jednotná zkouška se v řádném termínu koná v pracovních dnech v období
od 10. dubna do 18. dubna a v náhradním termínu v pracovních dnech v období od 24.
dubna do 5. května. Ministerstvo stanoví termíny jednotné zkoušky do 15. srpna předchozího
kalendářního roku a časy konání písemných testů do 15. ledna a zveřejní je způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
(2) Centrum určí 1. března místo konání jednotné zkoušky uchazečem, a to
jednu ze škol s oborem vzdělání s maturitní zkouškou, kam se uchazeč hlásí. Na oba
termíny může být určena stejná škola. Centrum zpřístupní v informačním systému informaci
ředitelům škol, do jejichž oborů středního vzdělání se uchazeč hlásí.
§ 10
Školní přijímací zkouška
(1) Pokud ředitel školy stanovil školní přijímací zkoušku, stanoví termín
a místo konání školní přijímací zkoušky, její formu, obsah a rozsah učiva. U přijímacího
řízení do dvouletého, tříletého a čtyřletého oboru středního vzdělání nesmí obsah
a rozsah učiva přesáhnout vzdělávací obsah rámcového vzdělávacího programu pro základní
vzdělávání. U přijímacího řízení na šestileté a osmileté obory středního vzdělání
nesmí obsah a rozsah učiva přesáhnout poměrný vzdělávací obsah rámcového vzdělávacího
programu pro základní vzdělávání.
(2) Ředitel školy stanoví alespoň dva termíny školní přijímací zkoušky, a
to v pracovních dnech v období od 15. března do 23. dubna tak, aby se alespoň jeden
termín konal v jiný den než jednotná zkouška.
(3) Ředitel školy stanoví termíny školní přijímací zkoušky nejpozději 14
dnů před konáním prvního z nich a zveřejní je na veřejně přístupném místě ve škole
a způsobem umožňujícím dálkový přístup a předá je do informačního systému.
(4) Ředitel školy rozdělí uchazeče na jednotlivé termíny školní přijímací
zkoušky.
(5) Ředitel školy stanoví alespoň jeden náhradní termín školní přijímací
zkoušky v pracovních dnech v období od 24. dubna do 5. května tak, aby se konal v
jiný den než jednotná zkouška.
§ 11
Talentová zkouška
(1) Pokud je součástí přijímacího řízení do oboru středního vzdělání talentová
zkouška, ředitel školy zejména stanoví termín a místo konání talentové zkoušky a
její formu.
(2) Ředitel školy stanoví alespoň dva termíny talentové zkoušky v pracovních
dnech v období od 15. března do 23. dubna tak, aby se alespoň jeden z termínů talentové
zkoušky konal v jiný den než jednotná zkouška.
(3) Ředitel školy stanoví termíny talentové zkoušky nejpozději 14 dnů před
konáním prvního z nich a zveřejní je na veřejně přístupném místě ve škole a způsobem
umožňujícím dálkový přístup a předá je do informačního systému.
(4) Ředitel školy rozdělí uchazeče na jednotlivé termíny talentové zkoušky.
(5) Ředitel školy stanoví alespoň jeden náhradní termín talentové zkoušky
v pracovních dnech v období od 24. dubna do 5. května tak, aby se konal v jiný den
než jednotná zkouška.
§ 12
Pozvánka k přijímací zkoušce
(1) Ředitel školy, s výjimkou konzervatoře, odešle pozvánku uchazeči ke konání
jednotné zkoušky, školní přijímací zkoušky, talentové zkoušky nebo rozhovoru podle
§ 20 odst. 4 školského zákona v prvním kole přijímacího řízení nejpozději 14 dnů
před konáním zkoušky nebo rozhovoru. Ředitel konzervatoře odešle pozvánku podle věty
první nejpozději 7 dnů před konáním zkoušky nebo rozhovoru.
(2) Pozvánka ke konání jednotné zkoušky obsahuje zejména údaje o místu, dni
a čase jejího konání a seznam povolených pomůcek pro její konání.
(3) Pozvánka ke konání školní přijímací zkoušky, talentové zkoušky nebo rozhovoru
podle § 20 odst. 4 školského zákona obsahuje zejména údaje o místu, dni a čase konání
zkoušky nebo rozhovoru a seznam povolených pomůcek pro jejich konání.
(4) Pozvánku ke konání přijímací zkoušky v náhradním termínu odešle ředitel
školy uchazeči nejpozději 7 dnů před konáním zkoušky.
§ 13
Forma, obsah a rozsah jednotné zkoušky
(1) Písemné testy jednotné zkoušky obsahují uzavřené testové úlohy s nabídkou
odpovědi, otevřené testové úlohy bez nabídky odpovědi, případně široce otevřené úlohy
s hodnocením postupu řešení.
(2) Testy jednotné zkoušky jsou zpracovány v rozsahu vzdělávacího oboru
Český jazyk a literatura a vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace z
a) učiva stanoveného pro první stupeň základní školy rámcovým vzdělávacím
programem pro základní vzdělávání u osmiletých oborů středního vzdělání,
b) učiva do sedmého ročníku základní školy daného poměrným vzdělávacím
obsahem rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání u šestiletých oborů
středního vzdělání,
c) učiva celého rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
u ostatních oborů středního vzdělání.
§ 14
Zkušební dokumentace jednotné zkoušky
(1) Centrum dodá řediteli školy pro první a druhý termín jednotné zkoušky
zkušební dokumentaci v bezpečnostní schránce, a to nejpozději poslední pracovní den,
který předchází termínu konání jednotné zkoušky.
(2) Zkušební dokumentaci tvoří testové sešity, záznamové archy pro zápis
řešení testu a další dokumenty a soubory vztahující se k jednotné zkoušce pro jednotlivé
uchazeče.
(3) Další dokumenty vztahující se k jednotné zkoušce jsou
a) prezenční listina uchazečů,
b) protokol o průběhu jednotné zkoušky v učebně,
c) pokyny pro zajištění jednotné zkoušky v učebně a
d) další pomocné materiály.
(4) Ředitel školy převezme bezpečnostní schránku od osoby pověřené Centrem
a zkontroluje její neporušenost. Oba převzetí potvrdí záznamem o předání.
(5) Pro náhradní termín jednotné zkoušky zpřístupní Centrum řediteli školy
zkušební dokumentaci k zadání jednotné zkoušky pro jednotlivé uchazeče a další dokumenty
prostřednictvím informačního systému nejpozději 2 hodiny před jejím konáním.
§ 15
Průběh a délka trvání jednotné zkoušky ve škole
(1) Průběh jednotné zkoušky v učebně zajišťuje zadávající učitel. Bezprostředně
před zahájením jednotné zkoušky zadávající učitel převezme zkušební dokumentaci.
Dále zadávající učitel postupuje v souladu s pokyny pro zajištění jednotné zkoušky
v učebně.
(2) Test z českého jazyka a literatury trvá 60 minut. Test z matematiky trvá
70 minut.
(3) V průběhu jednotné zkoušky mohou uchazeči používat pouze povolené pomůcky
stanovené Centrem.
(4) V protokolu o průběhu jednotné zkoušky v učebně se uvádí veškeré okolnosti,
které by mohly mít vliv na její průběh a hodnocení, včetně případných námitek uchazečů
uplatněných bezprostředně po ukončení jednotné zkoušky.
(5) Ředitel školy uloží záznamové archy a další dokumenty po dobu 5 let od
ukončení přijímacího řízení. Testový sešit si ponechá uchazeč, s výjimkou testového
sešitu, do kterého uchazeč se speciálními vzdělávacími potřebami zapisuje odpovědi
v souladu s uzpůsobením podmínek.
§ 16
Ochrana informací veřejně nepřístupných
(1) Informací veřejně nepřístupnou je část zadání jednotné zkoušky, která
je označena textem "Veřejně nepřístupná informace".
(2) Centrum označí jako informaci veřejně nepřístupnou zadání testů z českého
jazyka a literatury a z matematiky postavené na úroveň testové úlohy v okamžiku rozhodnutí
Centra o jeho využití pro zadání jednotné zkoušky.
(3) S informacemi veřejně nepřístupnými se smí seznamovat pouze ředitel Centra,
jím písemně pověřený zaměstnanec Centra, ministr školství, mládeže a tělovýchovy
nebo jím písemně pověřená osoba.
§ 17
Bezpečnostní a organizační incident a jeho řešení
(1) Bezpečnostním incidentem se rozumí událost, kdy se s informací označenou
za veřejně nepřístupnou seznámí osoba, která k tomu není oprávněna, nebo existence
důvodného podezření, že se s takovou informací mohla seznámit. Ředitel školy neprodleně
oznámí Centru skutečnosti nasvědčující bezpečnostnímu incidentu.
(2) Při bezpečnostním incidentu Centrum určí další postup, kterým zajistí
řádný průběh jednotné zkoušky. Pokud je bezpečnostním incidentem ohrožen řádný průběh
jednotné zkoušky, uchazeči, kterých se bezpečnostní incident týká, konají jednotnou
zkoušku v náhradním termínu.
(3) Organizačním incidentem se rozumí událost, která brání řádnému konání
jednotné zkoušky, případně její části ve škole, a není bezpečnostním incidentem.
Dojde-li k organizačnímu incidentu v průběhu jednotné zkoušky ve škole, ředitel školy
tuto skutečnost neprodleně oznámí Centru.
(4) Pokud je organizačním incidentem ohrožen řádný průběh jednotné zkoušky
ve škole, Centrum po projednání s ředitelem školy určí další postup, kterým řádný
průběh jednotné zkoušky zajistí. V případě potřeby ředitel školy po projednání s
Centrem zajistí konání jednotné zkoušky v náhradním termínu.
§ 18
Předávání údajů ze záznamových archů Centru
Ředitel školy převede záznamové archy jednotné zkoušky do elektronické podoby
a předá je do informačního systému bez zbytečného odkladu.
§ 19
Vyhodnocení přijímacího řízení
(1) Centrum zpřístupní škole výsledky jednotné zkoušky v informačním systému
6. května.
(2) Ředitel školy do 1 pracovního dne po zpřístupnění výsledků jednotné zkoušky
stanoví pořadí uchazečů v přijímacím řízení a předá toto pořadí do informačního systému.
Ředitel školy uvede pořadí u každého uchazeče, s výjimkou uchazečů, kteří nesplní
kritéria přijímacího řízení. Více uchazečů nesmí sdílet shodné pořadí.
(3) Centrum do 1 dne od předání pořadí ředitelem školy zpřístupní škole vyhodnocení,
zda bude uchazeč přijat.
(4) Ředitel školy do 1 pracovního dne od zpřístupnění vyhodnocení Centrem
zkontroluje pořadí a v informačním systému potvrdí jeho správnost a čtvrtý pracovní
den po potvrzení zveřejní výsledky.
(5) Ředitel školy se může nejpozději v den stanovení pořadí podle odstavce
2 rozhodnout přijmout vyšší počet uchazečů než uvedený v přijímacích kritériích podle
§ 1 odst. 1 písm. b); v takovém případě ve stejné lhůtě předá do informačního systému
nový počet přijímaných uchazečů.
(6) Pokud podmínky přijetí splní nižší počet uchazečů, než je počet uvedený
v přijímacích kritériích podle § 1 odst. 1 písm. b), ředitel školy přijme tento nižší
počet.
(7) Centrum uchazeči zpřístupní výsledky testů a vyplněné záznamové archy
na základě prokázání totožnosti s využitím prostředku pro elektronickou identifikaci
nebo na základě zadání identifikačního kódu podle § 6.
§ 20
Vzdání se práva na přijetí
(1) Pro možnost podat přihlášku v druhém, třetím a dalším kole se uchazeč
musí vzdát práva na přijetí podáním, které došlo řediteli školy nejpozději 3 pracovní
dny před termínem pro podání přihlášky do oboru středního vzdělání, kam se bude hlásit.
(2) Ředitel školy informaci o vzdání se práva na přijetí uchazeče předá do
informačního systému do 2 pracovních dnů od doručení.
§ 21
Přijetí v důsledku opravných prostředků
Ředitel školy, do jejíhož oboru středního vzdělání byl uchazeč přijat v důsledku
opravných nebo podobných prostředků, předá do informačního systému údaj o přijetí
tohoto uchazeče bez zbytečného odkladu, nejpozději do 2 pracovních dnů ode dne, kdy
se o přijetí dozvěděl.
§ 22
Druhé kolo přijímacího řízení
(1) Ředitel školy do 18. května stanoví, zveřejní na veřejně přístupném místě
ve škole a způsobem umožňujícím dálkový přístup a předá do informačního systému pro
druhé kolo přijímacího řízení informace podle § 1 odst. 1.
(2) Termín pro odeslání přihlášky je pro druhé kolo přijímacího řízení do
24. května.
(3) Ředitel školy stanoví řádný termín školní přijímací zkoušky a talentové
zkoušky, a to v pracovních dnech v období od 8. do 12. června.
(4) Ředitel školy odešle pozvánku uchazeči ke konání přijímací zkoušky nejpozději
7 dnů před termínem konání této zkoušky.
(5) Centrum zpřístupní škole výsledky jednotné zkoušky v informačním systému
13. června.
(6) Nestanoví-li odstavce 1 až 5 jinak, postupuje se ve druhém kole přijímacího
řízení obdobně jako v prvním kole.
§ 23
Třetí a další kola přijímacího řízení
(1) Ředitel školy stanoví, zveřejní na veřejně přístupném místě ve škole
a způsobem umožňujícím dálkový přístup a předá do informačního systému pro třetí
a další kolo přijímacího řízení informace podle § 1 odst. 1. Součástí informací bude
termín pro odevzdání přihlášky v daném kole.
(2) Pro náležitosti přihlášky se použije § 3 obdobně. V tiskopisu přihlášky
uchazeč uvádí jen obory středního vzdělání dané školy.
(3) Termín pro odeslání přihlášek ve třetím kole může ředitel školy stanovit
nejdříve na sedmý den od termínu pro vydání rozhodnutí ve druhém kole. Termín pro
odeslání přihlášek v dalších kolech může ředitel školy stanovit nejdříve na sedmý
den od vydání všech rozhodnutí v kole předchozím.
(4) Ředitel školy odešle pozvánku uchazeči ke konání přijímací zkoušky nejpozději
7 dnů před termínem konání této zkoušky.
(5) Ředitel školy do 2 pracovních dnů ode dne, kdy přijatý uchazeč potvrdil
svůj úmysl vzdělávat se v oboru středního vzdělání dané školy, předá do informačního
systému údaj o této skutečnosti a informace o uchazeči podle § 3 odst. 1 písm. a),
pokud je informační systém neobsahuje.
§ 24
Uzpůsobení podmínek uchazečům se speciálními vzdělávacími potřebami
(1) Uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami ředitel školy upraví podmínky
přijímacího řízení a uzpůsobí konání přijímací zkoušky podle doporučení školského
poradenského zařízení.
(2) Pro účely této vyhlášky se uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami
s nárokem na úpravu podmínek přijímacího řízení a uzpůsobení konání přijímací zkoušky
dělí do kategorií podle druhu znevýhodnění uvedených v příloze č. 1 k této vyhlášce.
(3) Doporučení obsahuje údaje o zařazení uchazeče do příslušné kategorie
a návrh úprav podmínek přijímacího řízení podle přílohy č. 1 k této vyhlášce. Doporučení
se uchazeči vydává v jednom vyhotovení. Vzor formuláře doporučení obsahuje příloha
č. 2 k této vyhlášce.
(4) Ředitel školy zajistí, aby v jedné učebně konali zkoušku pouze uchazeči
se stejným časovým limitem pro vypracování jednotné zkoušky, školní přijímací zkoušky
nebo talentové zkoušky.
(5) Ředitel školy upraví uchazeči podle odstavce 1 v souladu s doporučením
školského poradenského zařízení zkušební dokumentaci jednotné zkoušky, případně zadání
školní přijímací zkoušky nebo talentové zkoušky. Při úpravě zkušební dokumentace
jednotné zkoušky postupuje ve spolupráci s Centrem.
(6) Pro uchazeče se zrakovým postižením, u nichž z doporučení školského poradenského
zařízení vyplývá požadavek na zvětšení písma zadání, poskytne Centrum řediteli školy
testový sešit jednotné zkoušky v otevřeném formátu bezprostředně před konáním zkoušky.
Úpravu testového sešitu zajistí ředitel školy.
(7) Pro uchazeče se zrakovým postižením, u nichž z doporučení školského poradenského
zařízení vyplývá požadavek na zadání v Braillově písmu, připraví Centrum testový
sešit jednotné zkoušky v Braillově písmu.
(8) Pro uchazeče se sluchovým postižením, jejichž prvním jazykem je český
znakový jazyk, připraví Centrum obsahově upravený písemný test z českého jazyka a
literatury, který ověřuje znalost českého jazyka na úrovni A2 podle Společného evropského
referenčního rámce.
(9) Upravit podmínky přijímacího řízení a uzpůsobit konání jednotné zkoušky
lze pouze na základě předchozího informovaného souhlasu zletilého uchazeče nebo zákonného
zástupce uchazeče. V případě, že z doporučení školského poradenského zařízení vyplývá
možnost využít počítač nebo služeb podporující osoby, musí být informovaný souhlas
podle věty první učiněn ve škole po projednání s uchazečem a jeho zákonným zástupcem,
a to nejpozději 10 dnů před konáním příslušné zkoušky. V případě, že z doporučení
školského poradenského zařízení vyplývá možnost využít kompenzační pomůcku, která
je ve vlastnictví základní školy, jíž je uchazeč žákem, musí být informovaný souhlas
podle věty první učiněn ve škole po projednání s uchazečem, jeho zákonným zástupcem
a příslušnou základní školou, a to nejpozději 10 dnů před konáním příslušné zkoušky.
V ostatních případech se informovaný souhlas uděluje ve školském poradenském zařízení.
§ 25
Podporující osoba
(1) Podporující osobou se pro účely této vyhlášky rozumí fyzická osoba přítomná
spolu s uchazečem při konání přijímací zkoušky, která v souladu s doporučením školského
poradenského zařízení zajišťuje činnosti uvedené v odstavci 2.
(2) Pro účely přijímacího řízení rozlišujeme tyto činnosti podporující
osoby:
a) praktickou asistenci uplatňovanou v případech, kdy má uchazečovo znevýhodnění
závažný nepříznivý dopad na samostatné vykonávání určitých praktických úkonů, které
jsou potřebné v průběhu přijímací zkoušky,
b) zápis odpovědí podle instrukcí uchazeče uplatňovaný v případech, kdy
uchazeč v důsledku znevýhodnění nemůže psát nebo píše s velkými obtížemi,
c) předčítání textu podle instrukcí uchazeče uplatňované v případech,
kdy znevýhodnění uchazeči neumožňuje nebo umožňuje pouze s velkými obtížemi číst
psaný text a uchazeč nemá možnost použít zařízení s hlasovým výstupem,
d) motivování uplatňované v případech, kdy uchazečovo znevýhodnění způsobuje
obtíže při koncentraci pozornosti a časové orientaci; podporující osoba napomáhá
udržet optimální pracovní chování uchazeče a jeho orientaci v čase,
e) modifikaci spočívající v objasňování jazykových prostředků v pokynech
ke zkušebním úlohám, jimž uchazeč nerozumí; jde o způsob podpory určený zejména pro
uchazeče neslyšící nebo uchazeče s poruchou autistického spektra,
f) technickou asistenci spočívající v zajištění funkčnosti kompenzačních
pomůcek,
g) tlumočení do českého znakového jazyka nebo z českého znakového jazyka
nebo do dalších komunikačních systémů, které se poskytuje uchazečům neslyšícím a
hluchoslepým, u nichž rozsah a charakter sluchového postižení neumožňují plnohodnotnou
komunikaci mluvenou řečí.
(3) Ředitel školy umožní, aby činnosti podle odstavce 2 pro uchazeče zajišťovala
1 nebo více podporujících osob podle odstavce 1.
§ 26
Způsob hodnocení výsledků jednotné zkoušky a celkového hodnocení osob podle
§ 20 odst. 4 školského zákona
(1) Uchazeč, který nekoná zkoušku z českého jazyka podle § 20 odst. 4 školského
zákona, nekoná písemný test ze vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v rámci
jednotné zkoušky a ty součásti školní přijímací zkoušky nebo talentové zkoušky, které
ověřují znalosti českého jazyka.
(2) Centrum zpřístupní škole lepší výsledek bodového hodnocení jednotné zkoušky
z matematiky všech uchazečů.
(3) Ředitel školy vytváří redukované pořadí všech uchazečů na základě
a) hodnocení podle odstavce 2 zpřístupněného Centrem, koná-li se jednotná
zkouška,
b) hodnocení výsledku těch součástí školní přijímací zkoušky nebo talentové
zkoušky, které neověřují znalosti českého jazyka, koná-li se školní přijímací zkouška,
a
c) dalších kritérií přijímacího řízení.
(4) Uchazeč, který nekoná zkoušku podle odstavce 1, se do výsledného pořadí
ostatních uchazečů hodnocených na základě všech kritérií zařazuje na místo shodné
s jeho pořadím v rámci redukovaného pořadí všech uchazečů podle odstavce 3.
§ 27
Zveřejňování výsledků přijímacího řízení
Na veřejně přístupném místě ve škole se seznam podle § 60j odst. 5 školského
zákona zveřejňuje alespoň po dobu 15 dnů, v informačním systému alespoň po dobu do
20. února následujícího kalendářního roku.
§ 28
Odlišnosti při vyhlášení přijímacího řízení při zápisu oboru vzdělání do
rejstříku škol a školských zařízení v průběhu školního roku
(1) V případě zápisu školy nebo oboru vzdělání do rejstříku škol a školských
zařízení po 31. lednu může ředitel školy vyhlásit přijímací řízení v termínech a
podle pravidel pro druhé kolo přijímacího řízení.
(2) V případě zápisu školy nebo oboru vzdělání do rejstříku škol a školských
zařízení po 18. květnu může ředitel školy vyhlásit přijímací řízení v termínech a
podle pravidel pro třetí a další kolo přijímacího řízení.
ČÁST DRUHÁ
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ DO VYŠŠÍHO ROČNÍKU
§ 29
Součástí přihlášky v případě přijímaní do vyššího než prvního ročníku oboru
vzdělávání ve střední škole jsou zejména doklady podle § 3 odst. 1 písm. e) až h)
a podle § 3 odst. 2 a dále doklady uchazeče o předchozím vzdělávání pro určení formy,
obsahu a kritérií přijímacího řízení a určení ročníku, do něhož bude uchazeč zařazen.
ČÁST TŘETÍ
SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
§ 30
Nestanoví-li tato vyhláška jinak, použijí se ustanovení této vyhlášky obdobně
také na přijímání ke vzdělávání v konzervatoři.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy:
doc. PhDr. Bek, Ph.D., v. r.
Příl.1
Úprava podmínek přijímání uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami a
kategorie uzpůsobení konání přijímací zkoušky
Pro účely vydání doporučení školským poradenským zařízením jsou v následující
tabulce uvedeny kategorie uzpůsobení konání přijímací zkoušky spolu se stručnou charakteristikou
uchazečů, kterých se příslušné uzpůsobení týká.
Uzpůsobení konání přijímací zkoušky pro uchazeče se speciálními vzdělávacími
potřebami
I--------------I----------------------I--------------------------I---------------------------I I Označení I Charakteristika I Přípustné úpravy I Přípustná uzpůsobení pro I I kategorie I uchazečů, na něž se I zkušební dokumentace I konání jednotné zkoušky I I uzpůsobení I uzpůsobení vztahuje I jednotné zkoušky nebo I nebo školní přijímací I I podle druhu I I zadání školní přijímací I zkoušky podle druhu a I I znevýhodnění I I zkoušky I míry znevýhodnění I I uchazeče I I I uchazeče I I--------------I----------------------I--------------------------I---------------------------I I ZP_A I Uchazeči se zrakovým I Možnost uzpůsobení I - Vždy se doporučí I I I postižením, kteří I testového sešitu I navýšení časového limitu I I I jsou schopni rýsovat I jednotné zkoušky nebo I pro vypracování testu o I I I a číst zvětšené I zadání školní přijímací I 75 %, nebo o 100 %2). I I I obrázky. I zkoušky v tištěné podobě I Další možnosti: I I I I smyslovým schopnostem I - kompenzační pomůcky,3)I I I I uchazeče spočívajícího I - vypracování testu nebo I I I I ve zvětšení písma. I školní přijímací zkoušky, I I I I Možnost využít počítač I včetně zápisu odpovědí, I I I I při konání zkoušky pro I na počítači,4)I I I I uzpůsobení testového I - alternativní zápis I I I I sešitu jednotné zkoušky I odpovědí mimo záznamový I I I I nebo zadání školní I arch do testového sešitu I I I I přijímací zkoušky I nebo na prázdné listy I I I I smyslovým schopnostem I papíru, zajištění I I I I uchazeče, zejména I následného přepisu I I I I zvětšením písma, I odpovědí do záznamového I I I I použitím hlasového nebo I archu; I I I I hmatového výstupu. I obdobně se postupuje při I I I I Testový sešit jednotné I školní přijímací zkoušce, I I I I zkoušky v otevřeném I - samostatná učebna pro I I I I formátu a formátu PDF je I dotyčného uchazeče, I I I I k dispozici v I - úprava pracovního místa I I I I informačním systému. I nebo úprava učebny, I I I I I - využití služeb I I I I I podporující osoby. I I--------------I----------------------I--------------------------I---------------------------I I ZP_B I Uchazeči se zrakovým I Vždy se doporučí I - Vždy se doporučí I I I postižením, pro I obsahová úprava I navýšení časového limitu I I I které je čtení I testového sešitu I pro vypracování testu o I I I složitějších obrázků I jednotné zkoušky nebo I 75 %, nebo o 100 %2). I I I a rýsování smyslově I zadání školní přijímací I Další možnosti: I I I nedostupné. I zkoušky: jsou vyňaty I - kompenzační pomůcky,3)I I I I nebo nahrazeny úlohy na I - vypracování testu nebo I I I I rýsování a úlohy se I školní přijímací zkoušky, I I I I složitými obrázky.1)I včetně zápisu odpovědí, I I I I Možnost uzpůsobení I na počítači,4)I I I I testového sešitu I - alternativní zápis I I I I jednotné zkoušky nebo I odpovědí mimo záznamový I I I I zadání školní přijímací I arch do testového sešitu I I I I zkoušky v tištěné podobě I nebo na prázdné listy I I I I smyslovým schopnostem I papíru, zajištění I I I I uchazeče spočívajícího I následného přepisu I I I I ve zvětšení písma. I odpovědí do záznamového I I I I Možnost využít počítač I archu; I I I I při konání zkoušky pro I obdobně se postupuje při I I I I uzpůsobení testového I školní přijímací zkoušce, I I I I sešitu jednotné zkoušky I - samostatná učebna pro I I I I nebo zadání školní I dotyčného uchazeče, I I I I přijímací zkoušky I - úprava pracovního místa I I I I smyslovým schopnostem I nebo úprava učebny, I I I I uchazeče, zejména I - využití služeb I I I I zvětšením písma, I podporující osoby. I I I I použitím hlasového nebo I I I I I hmatového výstupu. I I I I I Testový sešit jednotné I I I I I zkoušky v otevřeném I I I I I formátu a formátu PDF je I I I I I k dispozici v I I I I I informačním systému. I I I--------------I----------------------I--------------------------I---------------------------I I ZP_BR I Uchazeči se zrakovým I Vždy se doporučí I - Vždy se doporučí I I I postižením, kteří I obsahová úprava I navýšení časového limitu I I I upřednostňují pro I testového sešitu I pro vypracování testu o I I I čtení a psaní I jednotné zkoušky nebo I 100 %2). I I I Braillovo písmo. I zadání školní přijímací I Další možnosti: I I I I zkoušky: jsou vyňaty I - kompenzační pomůcky,3)I I I I nebo nahrazeny úlohy na I - vypracování testu nebo I I I I rýsování a úlohy se I školní přijímací zkoušky, I I I I složitými obrázky.1)I včetně zápisu odpovědí, I I I I Vždy se doporučí tištěný I na počítači,4)I I I I testový sešit jednotné I - poskytnutí listů papíru I I I I zkoušky nebo zadání I pro zápis odpovědí v I I I I školní přijímací zkoušky I Braillově písmu; uchazeč I I I I v Braillovu písmu. I nepoužívá záznamový arch, I I I I Možnost využít počítač I potřeba zajištění I I I I při konání zkoušky pro I následného přepisu I I I I uzpůsobení testového I odpovědí do záznamového I I I I sešitu jednotné zkoušky I archu; I I I I nebo zadání školní I obdobně se postupuje při I I I I přijímací zkoušky I školní přijímací zkoušce, I I I I smyslovým schopnostem I - samostatná učebna pro I I I I uchazeče, zejména I dotyčného uchazeče, I I I I použitím hlasového nebo I - úprava pracovního místa I I I I hmatového výstupu. I nebo úprava učebny, I I I I Testový sešit jednotné I - využití služeb I I I I zkoušky v otevřeném I podporující osoby. I I I I formátu a formátu PDF je I I I I I k dispozici v I I I I I informačním systému, I I I I I testový sešit jednotné I I I I I zkoušky v Braillově I I I I I písmu je součástí I I I I I tištěné zkušební I I I I I dokumentace. I I I--------------I----------------------I--------------------------I---------------------------I I SP I Uchazeči se I Vždy se doporučí I - Vždy se doporučí I I I sluchovým I obsahová úprava testu I navýšení časového limitu I I I postižením, jejichž I jednotné zkoušky z I pro vypracování testu o I I I prvním jazykem je I českého jazyka a I 75 %, nebo o 100 %2). I I I český znakový jazyk. I literatury tak, aby I Další možnosti: I I I I ověřoval znalost českého I - kompenzační pomůcky,3)I I I I jazyka na úrovni A2 I - alternativní zápis I I I I podle Společného I odpovědí mimo záznamový I I I I evropského referenčního I arch do testového sešitu I I I I rámce. I nebo na prázdné listy I I I I Obdobně se postupuje při I papíru, zajištění I I I I úpravě zadání školní I následného přepisu I I I I přijímací zkoušky I odpovědí do záznamového I I I I ověřující znalost I archu; I I I I českého jazyka. I obdobně se postupuje při I I I I Upravený testový sešit I školní přijímací zkoušce, I I I I jednotné zkoušky z I - samostatná učebna pro I I I I českého jazyka a I dotyčného uchazeče, I I I I literatury je součástí I - úprava pracovního místa I I I I tištěné zkušební I nebo úprava učebny, I I I I dokumentace. I - využití služeb I I I I I podporující osoby. I I--------------I----------------------I--------------------------I---------------------------I I 0 I Ostatní uchazeči se I Úprava zkušební I - Vždy se doporučí I I I speciálními I dokumentace se I navýšení časového limitu I I I vzdělávacími I neprovádí. I pro vypracování testu o I I I potřebami, zejména I I 25 %, 50 %, 75 %, nebo I I I uchazeči se I I 100%2). I I I specifickými I I Další možnosti: I I I poruchami učení, I I - kompenzační pomůcky,3)I I I uchazeči s tělesným I I - alternativní zápis I I I postižením, uchazeči I I odpovědí mimo záznamový I I I se sluchovým I I arch do testového sešitu I I I postižením, kteří I I nebo na prázdné listy I I I nejsou zařazeni v I I papíru, zajištění I I I kategorii SP, I I následného přepisu I I I uchazeči se I I odpovědí do záznamového I I I znevýhodněním v I I archu; I I I důsledku chronického I I obdobně se postupuje při I I I onemocnění a cílené I I školní přijímací zkoušce, I I I medikace, která může I I - samostatná učebna pro I I I ovlivnit jejich I I dotyčného uchazeče, I I I schopnosti, uchazeči I I - úprava pracovního místa I I I s poruchou I I nebo úprava učebny, I I I autistického I I - využití služeb I I I spektra, uchazeči s I I podporující osoby. I I I jiným rodným jazykem I I I I I než českým. I I I I--------------I----------------------I--------------------------I---------------------------I Poznámky: 1) Z hodnocení jednotné zkoušky jsou tyto úlohy vyňaty nebo nahrazeny jinými úlohami smyslově dostupnými pro zrakově postižené žáky; v případě vyjmutí úloh je bodový zisk následně přepočítán na standardní 50bodovou hodnotící škálu neupraveného testu. 2) Procentní navýšení času určuje školské poradenské zařízení; navýšení je v případě jednotné zkoušky limitováno jednotným časovým schématem jednotné zkoušky a je shodné pro písemný test z matematiky a písemný test z českého jazyka a literatury. Výsledný navýšený časový limit vyjádřený v minutách se zaokrouhluje na nejbližší vyšší číslo dělitelné 5. 3) Použitím kompenzačních pomůcek nesmí uchazeči se speciálními vzdělávacími potřebami vzniknout neoprávněná výhoda při konání přijímací zkoušky; mezi kompenzační pomůcky nepatří encyklopedie, Matematicko-fyzikální a chemické tabulky, kalkulačka, Pravidla českého pravopisu a Slovník spisovné češtiny. 4) Používaný počítač nesmí být připojen k internetu, nesmí na něm být nainstalovány nepovolené pomůcky a při testu z českého jazyka a literatury nesmí být využívána korekce pravopisu.