458/2005 Sb.
Vyhláška
ze dne 10. listopadu 2005,
kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně
vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen
"ministerstvo") stanoví podle § 41 odst. 1 písm. c) a g) zákona č. 109/2002 Sb.,
o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o
preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, a
podle § 121 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon):
§ 1
Úvodní ustanovení
(1) Tato vyhláška upravuje podrobnosti o organizaci výchovně
vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče (dále jen "středisko") a stanoví
vzorový vnitřní řád střediska. Dále upravuje podrobnosti o obsahu a rozsahu
činnosti střediska, o podmínkách, za kterých středisko poskytuje své služby, o
organizaci a podmínkách provozu střediska, stanoví kritéria pro přijímání osob
uvedených v odstavci 2 do střediska a podrobnosti o jejich propouštění ze
střediska.
(2) Pro účely této vyhlášky se výchovně vzdělávací péčí ve
středisku rozumí soustavná pedagogická činnost směřující k vytváření a
ovlivňování podmínek, které umožňují zapojení jedince do společnosti a zdravý
rozvoj jeho osobnosti. Základem péče je poskytování speciálně pedagogických a
psychologických služeb dětem s rizikem poruch chování nebo s již rozvinutými
projevy poruch chování a negativních jevů v sociálním vývoji, u kterých není
nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova, případně zletilým
osobám do ukončení středního vzdělávání (dále jen "klient").
(3) Součástí výchovně vzdělávací péče ve středisku je činnost
zaměřená na podporu vzdělávání klientů a motivaci k sebevzdělávání v rámci
celoživotního učení1).
(4) Tato vyhláška se vztahuje obdobně též na poskytování
výchovně vzdělávací péče diagnostickým ústavem2).
§ 2
Obsah péče ve středisku
(1) Středisko poskytuje tyto služby:
a) diagnostické,
b) preventivně výchovné a
c) poradenské.
(2) Služby diagnostické jsou:
a) psychologická diagnostika osobnosti,
b) speciálně pedagogická a pedagogicko-psychologická
diagnostika poruch chování a sociálního vývoje,
c) sociální diagnostika podmíněnosti příčin poruch chování a
sociálního vývoje.
(3) Služby preventivně výchovné jsou:
a) výchovně vzdělávací činnost zaměřená na předcházení
poruchám chování nebo jejich nápravu a sociálně rehabilitační
činnost,
b) vypracování individuálního výchovného plánu podle § 3 odst.
4 a podpora klienta při naplňování tohoto plánu,
c) jednorázové, krátkodobé a dlouhodobé vedení klientů formou
individuální, skupinové a rodinné terapeutické činnosti,
d) vypracování a uskutečňování speciálně pedagogických a
terapeutických programů cílených na potřeby jednotlivých klientů a pro skupiny
klientů,
e) zpracování a realizace cíleného speciálně pedagogického
programu pro třídní kolektivy při předcházení a při řešení sociálně
patologických jevů na podnět školy nebo školského zařízení3).
(4) Služby poradenské jsou:
a) poradenská intervence včetně telefonické intervence a
psychologická podpora poskytovaná klientovi, jenž je v obtížné životní situaci,
kterou není schopen sám vyřešit,
b) poradenská činnost zaměřená na předcházení vzniku sociálně
patologických jevů, na řešení problémů vzniklých v důsledku poruch chování
klienta a nežádoucích vlivů a odborná činnost zaměřená na podporu při
začleňování klienta do společnosti,
c) poskytování informací zaměřených na vhodnou volbu a
zvládnutí profesní přípravy a podpora klienta při snaze získat kvalifikaci
potřebnou k lepšímu uplatnění na trhu práce.
§ 3
Organizace péče ve středisku
(1) Středisko po dobu poskytování služeb klientovi spolupracuje
se školou, jejímž je klient žákem, na podpoře jeho vzdělávání se za
předpokladu, že zákonný zástupce nezletilého klienta nebo zletilý klient dá
písemný souhlas k předávání údajů o klientovi škole. Při poskytování souhlasu
se postupuje podle zvláštního zákona4). Souhlas ke spolupráci střediska se
školou není zapotřebí v případě služeb poskytovaných podle § 2 odst. 3 písm. e).
(2) Středisko po dobu poskytování služeb nezletilému klientovi
spolupracuje s orgány sociálně-právní ochrany dětí, aby byla zajištěna rychlá
výměna informací a účinná pomoc tomuto nezletilému klientovi, jehož vývoj je
ohrožen nebo narušen sociálně patologickými jevy5).
(3) Výchovně vzdělávací péči ve středisku zajišťuje klientovi
psycholog, speciální pedagog a vychovatel, který splňuje předpoklady stanovené
zvláštním právním předpisem6).
(4) Nejpozději do čtrnácti dnů po přijetí klienta do
ambulantního oddělení střediska vypracuje středisko s klientem individuální
výchovný plán. Individuální výchovný plán je zaměřený na nápravu poruch
chování, prevenci negativních jevů v sociálním vývoji a zdravý rozvoj
osobnosti.
(5) Ředitel střediska (dále jen "ředitel") seznámí s
vytvořeným individuálním výchovným plánem klienta a zákonného zástupce
nezletilého klienta. Klient a zákonný zástupce nezletilého klienta potvrdí tuto
skutečnost podpisem v individuálním výchovném plánu. Klient i zákonný zástupce
nezletilého klienta se mohou do tří dnů od seznámení se s individuálním
výchovným plánem k němu písemně vyjádřit. Toto vyjádření nemusí mít vliv na
zahájení realizace individuálního výchovného plánu.
(6) Poskytování výchovně vzdělávací péče lze ve středisku
dočasně omezit nebo přerušit jen ze závažných důvodů a na základě písemného
souhlasu zřizovatele. Za závažné důvody se považují organizační nebo technické
příčiny, které znemožňují řádné poskytování služeb podle § 2 odst.
1.
§ 4
Členění střediska
(1) Středisko se organizačně člení na oddělení, jež jsou
stanovena podle formy poskytované péče7).
(2) Středisko, které klientům poskytuje péči jen formou
ambulantních služeb, má pouze oddělení ambulantní. Oddělení ambulantní se dále
nečlení.
(3) Středisko, které klientům poskytuje mimo služeb uvedených
v odstavci 2 rovněž péči formou celodenních služeb, má též oddělení celodenní.
Oddělení celodenní se dále člení podle § 7 odst. 1.
(4) Středisko, které klientům poskytuje mimo služeb uvedených
v odstavci 2 rovněž péči formou internátních služeb, má též oddělení
internátní. Oddělení internátní se dále člení podle § 7 odst. 1.
§ 5
Oddělení ambulantní
Oddělení ambulantní:
a) poskytuje klientům výchovně vzdělávací péči v pracovních
dnech nejméně v rozsahu 8 hodin denně; provozní doba je stanovena podle
místních podmínek ve vnitřním řádu střediska,
b) poskytuje poradenskou podporu klientům, kteří se ocitli v
tíživých životních situacích, a vytváří podmínky pro předcházení vzniku
sociálně patologických jevů,
c) doporučuje na základě výsledků provedených vyšetření a
průběhu dosavadní péče vhodnou formu další péče a zařazení klienta do oddělení
celodenního nebo internátního, případně do jiné odborné péče,
d) podle potřeby realizuje pobytové výchovné a terapeutické
programy v délce do 7 dnů; účast v pobytových programech je podmíněna u
nezletilého klienta písemným souhlasem zákonného zástupce,
e) poskytuje následnou výchovně vzdělávací péči klientům po
ukončení jejich pobytu v oddělení internátním nebo celodenním, a to zpravidla
po dobu 1 roku.
§ 6
Předpoklady pro poskytování péče v oddělení
ambulantním
Pro poskytování odpovídající péče formou ambulantních služeb
jsou zajišťovány řádné prostorové podmínky8), jimiž jsou
nejméně jedna samostatná místnost pro individuální diagnostické, terapeutické a
poradenské činnosti, samostatná místnost pro skupinovou činnost s klienty,
samostatná místnost vybavená pro administrativní činnosti a bezpečné uložení
dokumentace obsahující osobní údaje, samostatná místnost sloužící jako čekárna
pro klienty, sociální zařízení pro klienty, samostatná místnost pro zaměstnance
právnické osoby vykonávající činnost střediska a sociální zařízení pro tyto
osoby.
§ 7
Oddělení celodenní a oddělení
internátní
(1) Společné výchovně vzdělávací, terapeutické a sociálně
rehabilitační činnosti, jichž se klienti v oddělení celodenním nebo v oddělení
internátním účastní, se uskutečňují ve výchovné skupině, která je základní
organizační jednotkou oddělení9). Oddělení ani výchovné
skupiny nejsou rozděleny podle pohlaví nebo věku klientů.
(2) Oddělení celodenní poskytuje klientům souvislou výchovně
vzdělávací péči a stravování v pracovních dnech, nejméně v rozsahu 8 hodin
denně, nejdéle však do 19 hodin.
(3) Oddělení internátní poskytuje klientům po dobu jejich
pobytu10) ve středisku nepřetržitou výchovně vzdělávací
péči, ubytování a stravování a zajišťuje dohled nad plněním individuálního
vzdělávacího plánu ze strany klienta, pokud byl školou, kterou žák navštěvuje,
vypracován11).
§ 8
Předpoklady pro poskytování péče oddělením celodenním a
internátním
(1) Pro poskytování odpovídající péče formou celodenních
služeb jsou zajišťovány:
a) řádné prostorové podmínky, jimiž jsou jedna samostatná
místnost pro každou výchovnou skupinu, nejméně jedna učebna12), místnost pro individuální diagnostické, terapeutické a
poradenské činnosti, čajová kuchyňka, sociální zařízení,
b) materiální podmínky, jimiž jsou audiovizuální a výpočetní
technika, základní vybavení pro hudební a výtvarné terapeutické činnosti,
vybavení čajové kuchyňky.
(2) Pro poskytování odpovídající péče formou internátních
služeb jsou zajišťovány:
a) řádné prostorové podmínky13), jimiž
jsou obývací pokoj, ložnice klientů, samostatná místnost pro pedagogické
pracovníky střediska, samostatná místnost pro výchovně vzdělávací činnost se
skupinou klientů, čajová kuchyňka, sociální zařízení,
b) vnitřní vybavení, kterým je nábytek pro uložení šatstva,
prádla a obuvi klientů, knih, hraček, psací stoly a židle, sedací soupravy,
jídelní stůl, základní vybavení pro jednoduchou kuchyňskou přípravu pokrmů v
čajové kuchyňce,
c) materiální podmínky, jimiž jsou audiovizuální a výpočetní
technika, domácí elektrické přístroje, základní vybavení pro sport a turistiku,
základní vybavení pro hudební a výtvarné terapeutické činnosti.
(3) Stravování klientů oddělení internátního, včetně nákupu
potravin, může být zajišťováno za pomoci klientů.
(4) Výchovně vzdělávací péči ve výchovné skupině14) zajišťuje nejméně jeden vychovatel nebo speciální
pedagog. Péče o bezpečnost klientů v oddělení internátním je v době od 20 hodin
do 8 hodin zajišťována zpravidla asistentem pedagoga.
§ 9
Přijímání a propouštění klienta v případě oddělení
celodenního nebo internátního
(1) Podmínkou přijetí klienta do oddělení celodenního nebo
internátního je doporučení oddělení ambulantního ohledně nejvhodnější formy
další péče podle § 5 písm. c). Oddělení ambulantní zdůvodňuje návrh na přijetí
klienta do oddělení celodenního nebo internátního s přihlédnutím k jeho
potřebám, možnostem a nejvhodnějším podmínkám plnění individuálního výchovného
plánu.
(2) Před přijetím klienta do oddělení celodenního nebo
internátního podepisuje ředitel smlouvu se zletilým klientem nebo se zákonným
zástupcem nezletilého klienta.
(3) Smlouva o přijetí klienta do střediska (dále jen
"smlouva") obsahuje zejména:
a) jméno, příjmení, datum a místo narození klienta, místo
trvalého pobytu, popřípadě bydliště, nebyl-li trvalý pobyt udělen,
b) v případě nezletilých klientů rovněž jméno, příjmení a
místo trvalého pobytu zákonných zástupců, popřípadě bydliště, nebyl-li trvalý
pobyt udělen,
c) postup v případech souvisejících s poskytováním zdravotní
péče nebo předpokládanou hospitalizací ve zdravotnickém zařízení, a v případě
možnosti i způsob rychlého kontaktu,
d) datum přijetí a ukončení pobytu,
e) podmínky ukončení nebo přerušení pobytu,
f) potvrzení o seznámení se s vnitřním řádem střediska a
souhlas s jeho dodržováním.
(4) Podmínkou přijetí klienta do střediska je předání
řediteli:
a) dokladu o úhradě za stravování a ubytování ve středisku15),
b) lékařského posudku o zdravotní způsobilosti16) k umístění klienta do střediska ne starší 3
dnů,
c) písemného vyjádření zákonného zástupce nezletilého klienta,
v případě zletilého klienta jeho písemné vyjádření, o aktuálním zdravotním
stavu17),
d) kopie posledního školního vysvědčení nebo výpisu ze školní
matriky, případně kopie individuálního vzdělávacího plánu, pokud byl školou,
kterou žák navštěvuje, vypracován,
e) v případě přijetí do oddělení internátního též očkovacího
průkazu a průkazu pojištěnce zdravotní pojišťovny klienta.
(5) Ředitel projedná při přijetí se zletilým klientem, v
případě nezletilého klienta s jeho zákonným zástupcem, postup v případech
souvisejících s poskytováním zdravotní péče nebo předpokládanou hospitalizací
ve zdravotnickém zařízení. Jedná-li se o neodkladnou hospitalizaci, ředitel
bezodkladně písemně informuje zákonného zástupce nezletilého
klienta.
(6) Při vstupním rozhovoru s klientem ověřuje ředitel údaje o
důvodech umístění klienta do péče střediska a před podpisem smlouvy poučí
klienta, v případě nezletilého klienta též jeho zákonného zástupce, o
podmínkách pobytu ve středisku, o vnitřním řádu střediska a organizačním
zajištění vzdělávání.
(7) Pohovory s klientem nebo se zákonným zástupcem nezletilého
klienta, které ověřují skutečnosti podle odstavců 3, 5 a 6, jsou vedeny v
prostorách, které umožňují důvěrné jednání a ochranu osobních údajů. O
pohovorech je proveden záznam, který je součástí dokumentace o
klientovi.
(8) Začlenění klienta do výchovné skupiny provádí pedagogický
pracovník, který ho informuje o organizaci života ve výchovné
skupině.
(9) Ředitel prokazatelně předává při ukončení pobytu zletilému
klientovi nebo zákonnému zástupci nezletilého klienta závěrečnou zprávu, osobní
věci klienta, očkovací průkaz a průkaz pojištěnce zdravotní pojišťovny,
případně další dokumentaci, kterou středisko obdrželo při přijetí klienta do
péče. Kopie závěrečné zprávy je součástí dokumentace o klientovi.
(10) Při ukládání a vyřazování dokumentace ve středisku se
postupuje podle zvláštního právního předpisu18).
§ 10
Náležitosti závěrečné zprávy
(1) Středisko na základě výsledků diagnostických, preventivně
výchovných a poradenských činností zpracovává závěrečnou zprávu s návrhem
opatření v zájmu rozumového, citového a morálněvolního rozvoje klienta a jeho
zdárného společenského uplatnění. Zpráva vyhodnocuje dosažení pokroků
stanovených v individuálním výchovném plánu.
(2) Závěrečná zpráva je zpracována na základě zprávy
psychologa, speciálního pedagoga, vychovatele a sociálního pracovníka
střediska. Obsahuje především jméno, příjmení, datum a místo narození klienta,
místo trvalého pobytu, popřípadě bydliště, nebyl-li trvalý pobyt udělen, datum
přijetí klienta do výchovně vzdělávací péče a datum ukončení péče, sociální
anamnézu, výsledky psychologického vyšetření, speciálně pedagogického vyšetření
a výsledky výchovně vzdělávací péče. Vyhodnocuje úspěchy klienta při snaze o
nápravu obtíží, pro které byl přijat do péče střediska, a ukazuje možnosti
dalšího výchovného působení. Zpráva dále obsahuje
a) v případě klienta oddělení ambulantního informace o
charakteristických rysech povahy včetně chování, hodnocení úrovně rozvoje
volních vlastností, schopnosti sebehodnocení, informace o vztazích klienta s
rodinou a blízkými osobami, posouzení vztahů klienta k autoritám, informace o
zájmech, o znalostech a dovednostech klienta, případně též údaje o změnách v
chování a prospěchu ve škole v průběhu péče ve středisku a informace o
představě klienta o jeho dalším vzdělávání a profesním zaměření, údaje o tom,
co se osvědčilo při odstraňování poruch chování u klienta, doporučení týkající
se využívání volného času, v případě nezletilého klienta výchovná doporučení
pro zákonné zástupce,
b) v případě klienta oddělení celodenního nebo internátního
údaje uvedené pod písmenem a) a dále též hodnocení schopnosti adaptace klienta
na změnu prostředí, informace o schopnostech navazování sociálních vztahů a
postavení klienta ve výchovné skupině, hodnocení úrovně společenských a
pracovních návyků včetně schopnosti týmové spolupráce, údaje o chování v
zátěžových situacích a doporučení týkající se vyhovujících způsobů řešení
mezilidských konfliktů a překonávání stresu.
§ 11
Vzorový vnitřní řád střediska
Vnitřní řád střediska obsahuje náležitosti uvedené v příloze k
této vyhlášce.
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.
Příl.
Vzorový vnitřní řád střediska
1. Charakteristika střediska, jeho struktura a provoz:
a) název právnické osoby, která vykonává činnost střediska,
sídlo a telefonní číslo, případně též číslo faxového spojení
či elektronická adresa a webové stránky střediska,
b) organizační struktura právnické osoby, která vykonává
činnost střediska,
c) charakteristika jednotlivých oddělení střediska a jejich
úkolů, včetně stanovení provozní doby oddělení,
d) personální zabezpečení,
e) vymezení odpovědnosti ředitele a odpovědnosti zaměstnanců
právnické osoby, která vykonává činnost střediska,
f) organizační zajištění spolupráce s osobami odpovědnými za
výchovu.
2. Postup při přijímání, přemísťování a propouštění klientů:
a) organizace přijímání klienta do střediska,
b) náležitosti smlouvy o pobytu klienta v oddělení celodenním
nebo v oddělení internátním,
c) doporučené vybavení klienta pro pobyt v oddělení celodenním
nebo v oddělení internátním,
d) spolupráce s příslušnými orgány a institucemi,
e) důvody přerušení nebo ukončení pobytu klienta v oddělení
celodenním nebo v oddělení internátním,
f) organizace propouštění klienta ze střediska,
g) náležitosti závěrečné zprávy,
h) zajišťování pomoci klientovi po propuštění ze střediska.
3. Organizace výchovně vzdělávacích činností ve středisku:
a) organizace diagnostických činností,
b) organizace preventivně výchovných činností,
c) organizace poradenských činností,
d) organizace vzdělávání,
e) organizace prevence sociálně patologických jevů,
f) náležitosti individuálního výchovného plánu,
g) organizace zájmových činností v oddělení celodenním nebo v
oddělení internátním.
4. Organizace péče o klienty ve středisku:
a) zařazení klienta do výchovné skupiny,
b) způsoby stravování klientů v oddělení celodenním nebo v
oddělení internátním,
c) ubytování klienta v oddělení internátním,
d) postup v případě útěku klienta z oddělení celodenního nebo z
oddělení internátního,
e) postup v případě dočasného omezení nebo přerušení
poskytování výchovně vzdělávací péče ve středisku.
5. Práva a povinnosti klientů:
a) systém hodnocení klientů, přijímání výchovných opatření,
b) podmínky zacházení s majetkem právnické osoby, která
vykonává činnost střediska ze strany klientů,
c) organizace dne (pracovní dny, volné dny),
d) kontakt klienta oddělení internátního nebo oddělení
celodenního s rodiči a dalšími osobami (návštěvy, písemné,
telefonické a jiné kontakty),
e) pobyt klientů oddělení internátního mimo středisko
(vycházky, dovolenky),
f) postup při podávání a vyřizování žádostí, stížností a návrhů
řediteli, zaměstnancům právnické osoby, která vykonává
činnost střediska nebo dalším osobám a orgánům.
6. Práva a povinnosti zákonných zástupců při spolupráci se
střediskem:
a) způsob poskytování informací zákonným zástupcům o středisku,
b) způsob zaplacení úplaty za stravování a ubytování klienta ve
středisku,
c) účast zákonných zástupců na výchovně vzdělávacích činnostech
střediska,
d) poskytování informací o nezletilém klientovi,
e) kontakty zákonných zástupců s nezletilým klientem v průběhu
pobytu v oddělení celodenním nebo v oddělení internátním,
f) způsob ukončení nebo přerušení pobytu.
7. Podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví:
a) zdravotní péče o klienty a prevence,
b) postup při úrazech klientů,
c) postup při onemocnění klientů,
d) postup při intoxikaci klienta alkoholem nebo jinými
návykovými látkami,
e) postup při sebepoškození klienta nebo sebevražedném pokusu,
f) postup při agresivitě klienta, kterou ohrožuje zdraví a
životy jiných nebo vlastní.
1) § 2 odst. 1 písm. b) a h) zákona č. 561/2004 Sb., o
předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon).
Příloha k vyhlášce č. 458/2005 Sb.
2) § 16 odst. 2 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona
č. 383/2005 Sb.
3) § 29 odst. 1 školského zákona.
5) § 8, § 10 odst. 4 a § 53 odst. 1 písm. c) zákona č.
359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších
předpisů.
6) § 3, § 16 odst. 2, § 18 a 19 zákona č. 563/2004 Sb., o
pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
7) § 16 odst. 2 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona
č. 383/2005 Sb.
8) § 148 odst. 3 písm. b) školského zákona.
9) § 16 odst. 5 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona
č. 383/2005 Sb.
10) § 16 odst. 2 písm. c) zákona č. 109/2002 Sb., ve
znění zákona č. 383/2005 Sb.
11) § 18 školského zákona. § 6 vyhlášky č. 73/2005 Sb.,
o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a
dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
12) § 11 vyhlášky č. 410/2005 Sb., o hygienických
požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání
dětí a mladistvých.
13) § 3 a násl. vyhlášky č. 410/2005 Sb.
14) § 16 odst. 5 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona
č. 383/2005 Sb.
15) § 16 odst. 3 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona
č. 383/2005 Sb.
16) Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a
o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších
předpisů.
17) § 38 odst. 1 zákona č. 109/2002 Sb., ve znění zákona
č. 383/2005 Sb.
18) § 68 zákona č. 499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě
a o změně některých zákonů.
§ 8 a 9 vyhlášky č. 646/2004 Sb., o podrobnostech výkonu spisové
služby.