48/2005 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 18. ledna 2005
o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
Změna: 454/2006 Sb.
Změna: 256/2012 Sb. (část)
Změna: 256/2012 Sb.
Změna: 197/2016 Sb.
Změna: 243/2017 Sb.
Změna: 140/2018 Sb.
Změna: 196/2019 Sb.
Změna: 271/2021 Sb.
Změna: 250/2022 Sb.
Změna: 435/2022 Sb.
Změna: 237/2023 Sb.
Změna: 250/2022 Sb. (část), 249/2024 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 19, § 20 odst. 7,
§ 23 odst. 3, § 26 odst. 4, § 27 odst. 6, § 31 odst. 1, § 38 odst. 7 a § 56 zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon):
Organizace vzdělávání
§ 1
(1) Vyučování začíná zpravidla v 8 hodin, nesmí však začínat dříve než v
7 hodin. Vyučování musí být ukončeno nejpozději do 17 hodin.
(2) Ředitel základní školy (dále jen "škola") umožní žákům vstup a pobyt
v budově školy nejméně 20 minut před začátkem vyučování a o přestávce mezi dopoledním
a odpoledním vyučováním.
(3) Žáci mohou mít v dopoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin a v
odpoledním vyučování nejvýše 6 vyučovacích hodin. Konkrétní počet vyučovacích hodin
stanoví škola s přihlédnutím k charakteru vzdělávací činnosti a k základním fyziologickým
potřebám žáků.
(4) Počet vyučovacích hodin týdně v jednotlivých ročnících a předmětech stanoví
školní vzdělávací program.
(5) Přestávky mezi vyučovacími hodinami jsou nejméně desetiminutové. Během
dopoledního vyučování, zpravidla po druhé vyučovací hodině, se zařazuje alespoň jedna
přestávka v délce nejméně 15 minut. Přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním
trvá nejméně 50 minut. V případech hodných zvláštního zřetele lze zkrátit některé
desetiminutové přestávky na nejméně 5 minut a přestávku mezi dopoledním a odpoledním
vyučováním na nejméně 30 minut. Při zkracování přestávek ředitel školy přihlédne
k základním fyziologickým potřebám žáků.
(6) Při organizaci výuky jinak než ve vyučovacích hodinách a při akcích souvisejících
s výchovně vzdělávací činností školy stanoví škola zařazení a délku přestávek podle
charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků.
§ 2
(1) Škola může v souladu se školním vzdělávacím programem organizovat zotavovací
pobyty žáků ve zdravotně příznivém prostředí bez přerušení vzdělávání, výjezdy do
zahraničí a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy.
(2) Mezi účastníky výjezdu do zahraničí zařadí škola pouze ty žáky, kteří
předloží písemný souhlas zákonného zástupce žáka a mají uzavřené pojištění odpovědnosti
za škodu platné na území příslušného státu a pojištění léčebných výloh v zahraničí
nebo v případě výjezdu do členského státu Evropské unie mají Evropský průkaz zdravotního
pojištění.
§ 3
(1) Bezpečnost a ochranu zdraví žáků ve škole, při vzdělávání mimo místo,
kde se uskutečňuje vzdělávání,1) a při akcích konaných mimo místo, kde se uskutečňuje
vzdělávání, zajišťuje právnická osoba, která vykonává činnost školy, svými zaměstnanci,
vždy však nejméně jedním pedagogickým pracovníkem.2) Zaměstnance, který není pedagogickým
pracovníkem, může ředitel školy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků určit
pouze, pokud je zletilý a způsobilý k právním úkonům.
(2) Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí
na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout více než 25
žáků. Výjimku z tohoto počtu může stanovit s ohledem na náročnost zajištění bezpečnosti
a ochrany zdraví žáků ředitel školy.
(3) Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, kdy
místem pro shromáždění žáků není místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, se zajišťuje
bezpečnost a ochrana zdraví žáků na předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění.
Po skončení akce končí zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném
místě a v předem určeném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce škola
oznámí nejméně 2 dny předem zákonným zástupcům žáků.
Organizace a průběh zápisu k povinné školní docházce
§ 3a
(1) Zápis k povinné školní docházce (dále jen "zápis") je složen z formální
části a, je-li při zápisu přítomno i zapisované dítě a souhlasí-li s tím zákonný
zástupce dítěte, rovněž z rozhovoru a případně dalších činností s dítětem. Zákonný
zástupce dítěte může být přítomen u všech součástí zápisu.
(2) V průběhu formální části zápisu zákonný zástupce dítěte požádá o zápis
dítěte k plnění povinné školní docházky.
(3) Rozhovor pedagogického pracovníka se zapisovaným dítětem trvá nejvýše
20 minut. Rozhovor je zaměřen na motivování dítěte pro školní docházku a orientační
posouzení jeho školní připravenosti.
(4) Pokud škola připraví i jiné činnosti spojené s orientačním posouzením
školní připravenosti dítěte formou hry nebo jinou vhodnou formou, je doba jejich
trvání nejvýše 60 minut.
(5) Školní připravenost dítěte se orientačně posuzuje ve vztahu k očekávaným
výstupům vzdělávacích oblastí rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.
Škola v průběhu zápisu nezjišťuje dosaženou úroveň rozvoje ve všech vzdělávacích
oblastech stanovených rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, nýbrž
volí schopnosti a dovednosti, jejichž úroveň rozvoje lze v průběhu zápisu orientačně
posoudit.
(6) Škola při zápisu prokazatelným způsobem informuje zákonného zástupce
dítěte, jak může do doby zahájení povinné školní docházky pomoci dítěti v jeho dalším
rozvoji.
(7) Škola před zahájením zápisu zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup
informace k organizaci a průběhu zápisu, které obsahují kritéria pro přijímání žáků,
počet žáků, které je možné přijmout, popis formální a případných dalších částí zápisu
a popřípadě další údaje.
(8) Škola, kterou nezřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, může v kritériích
pro přijímání žáků stanovit požadavek přítomnosti dítěte u zápisu. Na školu, kterou
nezřizuje stát, kraj, obec nebo svazek obcí, se nevztahují odstavce 3 až 5.
Počty žáků ve školách a třídách
§ 4
(1) Škola tvořená pouze třídami prvního stupně má nejnižší počet žáků
ve třídě v případě
a) školy tvořené jednou třídou 10 žáků,
b) školy tvořené dvěma třídami průměrně 12 žáků,
c) školy tvořené třemi třídami průměrně 14 žáků,
d) školy tvořené čtyřmi a více třídami průměrně 15 žáků.
(2) Škola tvořená třídami prvního a druhého stupně má nejnižší průměrný počet
žáků ve třídě 17 žáků a v případě školy, která má nejvýše 2 třídy v každém ročníku,
15 žáků.
(3) Škola s jazykem národnostní menšiny3) tvořená pouze třídami prvního
stupně má nejnižší počet žáků ve třídě v případě
a) školy tvořené jednou třídou 8 žáků,
b) školy tvořené dvěma a více třídami průměrně 10 žáků.
(4) Škola s jazykem národnostní menšiny tvořená třídami prvního a druhého
stupně má nejnižší průměrný počet žáků ve třídě 10 žáků.
(5) Nejvyšší počet žáků ve třídě je 30. Nejvyšší počet žáků podle věty první
se snižuje o 2 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením čtvrtého a pátého
stupně vzdělávajícího se ve třídě; to platí i v případě žáka s přiznaným podpůrným
opatřením třetího stupně z důvodu mentálního postižení. Nejvyšší počet žáků podle
věty první se dále snižuje o 1 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením třetího
stupně, který není uvedený ve větě druhé. Postupem podle věty druhé a třetí lze snížit
nejvyšší počet žáků ve třídě nejvýše o 5. Snížení nejvyššího počtu žáků ve třídě
podle věty druhé a třetí se neuplatní u školy, které v jeho uplatnění brání plnění
povinnosti přednostního přijetí žáka podle § 36 odst. 7 školského zákona nebo dojde-li
ke změně stupně podpůrného opatření u žáka zařazeného ve třídě v průběhu školního
roku.
(6) Počet žáků ve třídě zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona se řídí
právním předpisem upravujícím vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Do průměrného počtu žáků na třídu podle odstavců 1 až 4 se tyto třídy nezapočítávají.
§ 5
(1) Škola může vyučovat volitelný předmět nebo nepovinný předmět, pokud se
k němu při zahájení výuky přihlásí alespoň 7 žáků.
(2) Do 1 třídy lze zařadit žáky z více než 1 ročníku daného stupně. Do 1
třídy nelze zařadit žáky prvního a druhého stupně.
(3) V souladu se školním vzdělávacím programem lze na výuku některých předmětů
dělit třídy na skupiny, vytvářet skupiny žáků ze stejných nebo různých ročníků nebo
spojovat třídy.
(4) Počet skupin a počet žáků ve skupině se určí zejména podle prostorových,4)
personálních a finančních podmínek školy, podle charakteru činnosti žáků, v souladu
s požadavky na jejich bezpečnost a ochranu zdraví a s ohledem na didaktickou a metodickou
náročnost předmětu.
(5) Nejvyšší počet žáků ve skupině je 30. Při výuce cizích jazyků je nejvyšší
počet žáků ve skupině 24.
(6) Za každého ve skupině zařazeného žáka s přiznaným podpůrným opatřením
čtvrtého nebo pátého stupně se nejvyšší počet žáků ve skupině podle odstavce 5 snižuje
o 2 žáky; to platí i v případě žáka s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně
z důvodu mentálního postižení. Nejvyšší počet podle odstavce 5 se dále snižuje o
1 za každého žáka s přiznaným podpůrným opatřením třetího stupně, který není uvedený
ve větě první. Postupem podle věty první a druhé lze snížit nejvyšší počet žáků ve
skupině nejvýše o 5. Snížení nejvyššího počtu žáků ve skupině podle věty první a
druhé se neuplatní u školy, které v jeho uplatnění brání plnění povinnosti přednostního
přijetí žáka podle § 36 odst. 7 školského zákona nebo dojde-li ke změně stupně podpůrného
opatření u žáka zařazeného ve skupině v průběhu školního roku.
Základní škola při zdravotnickém zařízení
§ 5a
(1) V základní škole při zdravotnickém zařízení se mohou vzdělávat žáci
se zdravotním oslabením nebo žáci dlouhodobě nemocní umístění v tomto zdravotnickém
zařízení, pokud to jejich zdravotní stav umožňuje. Základní školy mohou poskytovat
podle svých možností individuální konzultace ve všeobecně vzdělávacích předmětech
i žákům středních škol umístěným v tomto zdravotnickém zařízení.
(2) K zařazení do školy při zdravotnickém zařízení se vyžaduje doporučení
ošetřujícího lékaře a souhlas zákonného zástupce žáka. Rozsah a organizaci výuky
žáka určuje ředitel školy po dohodě s ošetřujícím lékařem.
(3) Základní škola při zdravotnickém zařízení má nejméně 10 žáků. Třída
školy má nejméně 6 a nejvýše 14 žáků s přihlédnutím k jejich speciálním vzdělávacím
potřebám a při zajištění jejich bezpečnosti a zdraví.
(4) Ve třídách základních škol při zdravotnickém zařízení mohou být zařazeni
žáci 2 i více ročníků, popřípadě i prvního a druhého stupně.
Poskytování učebnic, učebních textů a základních školních potřeb
§ 6
(1) Žákům prvních ročníků základního vzdělávání a dětem zařazeným do přípravných
tříd základních škol se bezplatně poskytují základní školní potřeby v hodnotě 500
Kč na žáka za jeden školní rok. Žákům druhých a vyšších ročníků uvedeným v § 16 odst.
9 školského zákona se bezplatně poskytují základní školní potřeby v hodnotě 100 Kč
na žáka za jeden školní rok.
(2) Žákovi, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území České
republiky5) nebo v zahraniční škole na území České republiky podle § 38 odst. 1 písm.
c) školského zákona, a žákovi, který plní povinnou školní docházku formou individuální
výuky v zahraničí6), poskytuje učebnice, učební texty a základní školní potřeby podle
odstavce 1 hrazené státem spádová škola nebo jiná škola zapsaná ve školském rejstříku,
kterou zvolil zákonný zástupce žáka (dále jen „kmenová škola“).
(3) Žákovi, který plní povinnou školní docházku ve škole zřízené při diplomatické
misi nebo konzulárním úřadu České republiky,7) poskytuje učebnice, učební texty a
základní školní potřeby podle odstavce 1 hrazené státem tato škola.
Přípravné třídy
§ 7
(1) Nejvyšší počet dětí v přípravné třídě8) je 15.
(2) Ředitel školy může vyřadit dítě z přípravné třídy:
a) na žádost zákonného zástupce dítěte,
b) po předchozím prokazatelném písemném upozornění zákonného zástupce
dítěte, jestliže dítě bez omluvy zákonným zástupcem dítěte do přípravné třídy nejméně
jeden měsíc nepřetržitě nedochází, nebo
c) po předchozím prokazatelném písemném upozornění zákonného zástupce
dítěte, jestliže počet zameškaných dní bez omluvy zákonným zástupcem dítěte překročí
30 dní ve školním roce.
(3) Ředitel přihlédne před rozhodnutím o vyřazení dítěte z přípravné třídy
vždy k zájmu dítěte.
(4) Obsah vzdělávání se řídí Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní
vzdělávání9) a je součástí školního vzdělávacího programu.
(5) Časový rozsah vzdělávání je určen počtem vyučovacích hodin stanovených
Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání pro první ročník.
(6) Učitel přípravné třídy vypracuje na konci druhého pololetí školního
roku zprávu o průběhu předškolní přípravy dítěte v daném školním roce. Zpráva obsahuje
vyjádření o dosažené úrovni hlavních cílů vzdělávání ve struktuře vymezené Rámcovým
vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Dále zpráva obsahuje:
a) vyjádření speciálních vzdělávacích potřeb, předpokládaných schopností,
nadání a zájmů dítěte,
b) případné doporučení pro přípravu individuálního vzdělávacího plánu
pro vzdělávání dítěte v dalším období,
c) další doporučení pro vzdělávání dítěte.
(7) Zprávu podle odstavce 6 předá škola na konci druhého pololetí školního
roku zákonnému zástupci dítěte a škole, ve které bude dítě plnit povinnou školní
docházku, pokud se nejedná o školu, ve které bylo dítě zařazeno do přípravné třídy.
Zároveň se zpráva stává součástí dokumentace školy.
§ 7a
Maximální počet hodin výuky v přípravné třídě financovaný ze státního rozpočtu
Maximální týdenní počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu
v přípravné třídě je
a) 22 hodin v případě počtu dětí ve třídě 10 a více, nebo
b) 14 hodin v případě počtu dětí ve třídě menším než 10.
§ 7b
Maximální počet hodin výuky ve třídě přípravného stupně základní školy speciální
financovaný ze státního rozpočtu
Maximální týdenní počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu
ve třídě přípravného stupně základní školy speciální je
a) 40 hodin v případě počtu dětí ve třídě 4 a více, nebo
b) 10 hodin v případě počtu dětí ve třídě menším než 4.
§ 7c
Maximální počet hodin výuky s asistentem pedagoga ve třídě přípravného stupně
základní školy speciální financovaný ze státního rozpočtu
Maximální týdenní počet hodin výuky zabezpečované vedle učitele asistentem
pedagoga financovaný ze státního rozpočtu ve třídě přípravného stupně základní školy
speciální je 20 hodin v případě počtu dětí ve třídě 4 a více.
Označování tříd
§ 8
Třídy jednotlivých ročníků školy se označují řadovými číslovkami vyjádřenými
římskými číslicemi od I. do IX. Třídy téhož ročníku se rozlišují velkými písmeny
připojenými k číslicím označujícím ročník. Třídy, v nichž jsou zařazeni žáci dvou
nebo více ročníků, se označují podle věty první a v závorce se vyznačí řadovými číslovkami
vyjádřenými arabskými číslicemi příslušné ročníky.
Rozvoj nadání žáků
§ 9
(1) Ředitel školy zařadí žáka do třídy nebo skupiny žáků s rozšířenou výukou
některého předmětu nebo skupin předmětů stanovených školním vzdělávacím programem
(dále jen „rozšířená výuka“) na základě posouzení nadání a předpokladů žáka a se
souhlasem zákonného zástupce žáka.
(2) Žák je ze skupiny žáků nebo třídy s rozšířenou výukou přeřazen do skupiny
žáků nebo třídy bez rozšířené výuky v případě, že dlouhodobě neprokazuje předpoklady
pro tuto výuku, nebo i z jiných závažných důvodů. Ředitel školy přeřadí žáka v rámci
školy na základě doporučení vyučujícího daného předmětu a po projednání v pedagogické
radě a se zákonným zástupcem žáka zpravidla ke konci pololetí. Ze závažných důvodů,
zejména zdravotních, může být žák přeřazen i v průběhu pololetí.
(3) Náležitosti vzdělávání žáků mimořádně nadaných se řídí zvláštním právním
předpisem19).
§ 9a
Zařazování cizinců do ročníku
Cizinec se zařazuje do příslušného ročníku podle věku. Vyžaduje-li to jeho
zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního vzdělání a zhodnocení jeho
vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže.
Vzdělávání ve skupinách pro jazykovou přípravu
§ 10
Určená škola
(1) Bezplatná příprava k začlenění do základního vzdělávání zahrnující výuku
českého jazyka přizpůsobená potřebám žáků cizinců, kteří plní povinnou školní docházku
(dále jen "jazyková příprava"), je poskytována ve škole zřízené obcí, krajem nebo
svazkem obcí, která je na seznamu škol určených k poskytování jazykové přípravy (dále
jen "seznam určených škol"). Škola je od 1. září zařazena na seznam určených škol
tehdy, pokud je podíl žáků cizinců z celkového počtu žáků školy k 31. březnu bezprostředně
předcházejícího školního roku alespoň 5 %. Na seznam určených škol může být zařazena
pouze škola tvořená třídami prvního a druhého stupně, není-li dále stanoveno jinak.
(2) Není-li ve správním obvodu obce s rozšířenou působností žádná škola,
která splňuje podmínky podle odstavce 1 věty druhé, zařadí krajský úřad ve spolupráci
se zřizovatelem ve správním obvodu této obce s rozšířenou působností na seznam určených
škol školu, která má pro poskytování jazykové přípravy cizinců nejvhodnější podmínky.
Krajský úřad může ve spolupráci se zřizovateli namísto školy podle odstavce 1 věty
druhé zařadit na seznam určených škol jinou školu, pokud má s jazykovou přípravou
dlouhodobé zkušenosti nebo má pro jazykovou přípravu vytvořeny vhodnější podmínky
než škola podle odstavce 1 věty druhé.
(3) Ve správním obvodu obce s rozšířenou působností musí být počet určených
škol
a) roven počtu škol, které splňují podmínky podle odstavce 1 věty druhé,
nebo
b) 1 škola, pokud ve správním obvodu obce s rozšířenou působností není
žádná škola, která splňuje podmínky podle odstavce 1 věty druhé;
to neplatí v případě určení škol podle odstavců 4 a 5.
(4) Krajský úřad ve spolupráci se zřizovatelem může na seznam určených škol
zařadit školu od 1. září nebo od pozdějšího dne v průběhu školního roku v případě,
že k naplnění podmínek podle odstavce 1 věty druhé dojde po 31. březnu bezprostředně
předcházejícího školního roku; odstavec 2 platí obdobně.
(5) Krajský úřad zařadí školu na seznam určených škol na její žádost od 1.
září nebo od pozdějšího dne v průběhu školního roku, pokud je žákem školy alespoň
5 žáků podle § 11 odst. 1. Tato škola nemá povinnost zajišťovat jazykovou přípravu
pro žáky z jiných škol. Postupem podle tohoto odstavce může být určena i škola tvořená
pouze třídami prvního stupně.
(6) Určená škola poskytuje jazykovou přípravu osobním způsobem. Krajský úřad
stanoví, které z určených škol budou poskytovat jazykovou přípravu také distančním
způsobem.
(7) Krajský úřad zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup seznam určených
škol včetně údaje, zda škola poskytuje jazykovou přípravu také distančním způsobem,
zda se jedná o určenou školu podle odstavce 1 nebo 5, a případně doplňující informace
o tom, na jaké mateřské jazyky žáků a jaký věk žáků se škola specializuje.
§ 11
Zařazení žáka do skupiny pro jazykovou přípravu
(1) Ředitel určené školy zařadí do skupiny pro jazykovou přípravu žáka cizince,
který plní povinnou školní docházku ve škole na území České republiky nejvýše 24
měsíců před podáním žádosti.
(2) Žák se zařazuje do skupiny pro jazykovou přípravu na základě žádosti
zákonného zástupce. Součástí žádosti zákonného zástupce žáka je sdělení, zda se žák
bude účastnit jazykové přípravy osobně, nebo distančním způsobem.
(3) Ředitel určené školy zařadí žáka do skupiny pro jazykovou přípravu, a
to nejpozději do 30 dnů od podání žádosti.
(4) Žák určené školy se účastní jazykové přípravy přednostně osobně v této
určené škole. Pokud není možný vznik skupiny pro jazykovou přípravu s osobní účastí
nebo je to pro žáka vhodnější, žák se může účastnit jazykové přípravy distančně v
této škole nebo osobně nebo distančně v jiné určené škole, kterou zvolí jeho zákonný
zástupce, pokud je tato škola ve stejném kraji jako škola, ve které žák plní povinnou
školní docházku.
(5) Žák školy, která není určenou školou, se může účastnit jazykové přípravy
osobně nebo distančně v určené škole, kterou zvolí jeho zákonný zástupce. Zvolit
lze pouze určenou školu, která je ve stejném kraji jako žákova škola.
(6) Ředitel školy nemusí zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu žáka jiné
školy, pokud zařazení neumožňují prostorové podmínky školy. Pokud nelze žáka zařadit
podle věty první, ředitel školy bezodkladně informuje krajský úřad, který zajistí
jazykovou přípravu žáka v jiné škole.
§ 11a
Skupina pro jazykovou přípravu
(1) Ředitel určené školy zřizuje skupinu nebo skupiny pro jazykovou přípravu.
(2) Ředitel školy, ve které žák plní povinnou školní docházku, vyrozumí zákonného
zástupce žáka uvedeného v § 11 odst. 1 do 1 týdne po přijetí žáka do školy o možnosti
jazykové přípravy a o organizaci tohoto vzdělávání.
(3) Ředitel určené školy zřizuje zvlášť skupinu pro žáky, kteří se jazykové
přípravy účastní osobně (dále jen „prezenční skupina“), a skupinu pro žáky, kteří
se jazykové přípravy účastní distančním způsobem (dále jen „distanční skupina“),
není-li dále stanoveno jinak. Prezenční i distanční skupinu pro jazykovou přípravu
ředitel určené školy zřídí zvlášť pro žáky prvního a druhého stupně, pokud má každá
tato skupina alespoň 2 žáky.
(4) Prezenční skupina pro jazykovou přípravu žáků prvního stupně vznikne
při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 8 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první skupiny
pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 8 žáků podle
§ 11 odst. 1. Další prezenční skupinu pro jazykovou přípravu žáků prvního stupně
lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny pro žáky prvního stupně zařazeno
8 žáků podle § 11 odst. 1.
(5) Prezenční skupina pro jazykovou přípravu žáků druhého stupně vznikne
při nejméně 1 žákovi a má nejvýše 10 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první skupiny
pro jazykovou přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 10 žáků podle
§ 11 odst. 1. Další prezenční skupinu pro jazykovou přípravu žáků druhého stupně
lze zřídit, pokud je do každé dosavadní skupiny pro žáky druhého stupně zařazeno
10 žáků podle § 11 odst. 1.
(6) Distanční skupina pro jazykovou přípravu vznikne při nejméně 1 žákovi
a má nejvýše 5 žáků podle § 11 odst. 1, s výjimkou první distanční skupiny pro jazykovou
přípravu, která vznikne při nejméně 2 žácích a má nejvýše 5 žáků podle § 11 odst.
1. Další distanční skupinu pro jazykovou přípravu lze zřídit, pokud je do každé dosavadní
skupiny zařazeno 5 žáků podle § 11 odst. 1.
(7) Ředitel určené školy může zřídit smíšenou skupinu pro jazykovou přípravu
pro žáky prvního a druhého stupně, pokud zřízení oddělených skupin není možné z personálních
důvodů nebo pro nedostatek žadatelů o zařazení do skupiny pro jazykovou přípravu.
Na smíšenou skupinu se vztahuje odstavec 4 obdobně.
(8) Skupina zanikne, pokud nejsou splněny podmínky pro její vznik, s výjimkou
situace, kdy je ve škole pouze jedna skupina, ve které zůstane 1 žák.
(9) Ředitel určené školy může na základě posouzení potřebnosti jazykové podpory
žáka zařadit do skupiny pro jazykovou přípravu i jiné žáky než žáky podle § 11 odst.
1, a to i do vyššího počtu, než stanoví odstavce 4 až 6, pokud to není na újmu kvality
jazykové přípravy žáků podle § 11 odst. 1.
§ 11b
Organizace jazykové přípravy
(1) Celková délka jazykové přípravy žáka je nejméně 100 hodin a nejvíce 400
hodin po dobu nejvýše 20 měsíců výuky. Délku jazykové přípravy určí ředitel školy,
ve které se žák bude účastnit jazykové přípravy, podle znalostí žáka ověřených před
zahájením jazykové přípravy. Délku jazykové přípravy lze v odůvodněných případech
opakovaně prodloužit až do nejvyšší celkové délky jazykové přípravy 400 hodin.
(2) Jazyková příprava probíhá v době vyučování. Žák je z vyučování, které
se překrývá s jazykovou přípravou, uvolněn. Je-li to pro dané žáky z hlediska jejich
vzdělávání vhodnější, může se souhlasem zákonných zástupců všech žáků ve skupině
pro jazykovou přípravu jazyková příprava probíhat mimo vyučování.
(3) Škola zajistí žákovi ve škole přístup k informačním technologiím pro
účast na jazykové přípravě konané distančním způsobem.
(4) Rozsah absolvované jazykové přípravy se zaznamenává do dokumentace školy,
v níž žák plní povinnou školní docházku.
(5) Škola, ve které žák plní povinnou školní docházku, a určená škola vzájemně
spolupracují a poskytují si informace o žákovi a o průběhu a výsledcích jazykové
přípravy žáka.
§ 11c
Jazyková příprava v přípravných třídách
(1) Nárok na jazykovou podporu ve skupinách pro jazykovou přípravu podle
§ 11a mají i děti cizinci v přípravných třídách.
(2) Na jazykovou přípravu v přípravných třídách se vztahují § 10 až 11b,
není-li dále stanoveno jinak.
(3) Děti v přípravných třídách se nezapočítávají do počtu ani podílu rozhodného
pro stanovení určené školy podle § 10 odst. 1. Děti v přípravných třídách se započítávají
do počtu rozhodného pro stanovení určené školy podle § 10 odst. 5.
(4) Dítě v přípravné třídě může být zařazeno pouze do prezenční skupiny.
Kurz pro získání základního vzdělání
§ 12
(1) Délku a formu kurzu pro získání základního vzdělání (dále jen „kurz“)11)
určí ředitel školy, nejvýše však v délce jednoho školního roku. Kurzy se zahajují
k začátku prvního nebo druhého pololetí.
(2) Nejvyšší počet žáků ve třídě kurzu je 24. Ustanovení § 4 o nejnižším
počtu žáků ve třídě se na třídu kurzu nevztahují a počty tříd kurzu a počty v nich
vzdělávaných žáků se do počtu tříd a žáků stanovených v § 4 nezapočítávají. Žáci
zařazení do třídy kurzu nejsou žáky školy.
§ 13
(1) Obsah vzdělávání a obsah zkoušek na závěr kurzu stanoví škola v souladu
s očekávanými výstupy Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
(2) Na závěr kurzu koná žák zkoušky z předmětů stanovených školním vzdělávacím
programem pro poslední ročník základního vzdělávání, s výjimkou předmětů volitelných
a nepovinných.
(3) Po úspěšném vykonání zkoušek nebo opravných zkoušek žák obdrží vysvědčení.
(4) Konání zkoušek je možné i bez předchozího vzdělávání v kurzu.
(5) Žákovi, který byl v kurzu při zkouškách na závěr kurzu hodnocen z jednoho
nebo více předmětů stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením,
umožní ředitel školy vykonání opravné zkoušky. Opravná zkouška je komisionální a
koná se nejpozději do šesti měsíců od poslední zkoušky na závěr kurzu.
(6) Pro jmenování komise pro opravnou zkoušku podle odstavce 5, její složení
a její činnost platí obdobně ustanovení § 22 odst. 1 až 6.
Hodnocení žáků
§ 14
(1) Hodnocení výsledků vzdělávání žáků vychází z posouzení míry dosažení
výstupů pro jednotlivé předměty školního vzdělávacího programu. Hodnocení je pedagogicky
zdůvodněné, odborně správné a doložitelné a respektuje individuální vzdělávací potřeby
žáků a doporučení školského poradenského zařízení.
(2) Pravidla hodnocení žáků jsou součástí školního řádu12) a obsahují
zejména:
a) zásady a způsob hodnocení a sebehodnocení výsledků vzdělávání a chování
žáků, včetně získávání podkladů pro hodnocení,
b) kritéria pro hodnocení.
Hodnocení žáků na vysvědčení
§ 15
(1) Při použití klasifikace se chování žáka ve škole a na akcích pořádaných
školou hodnotí na vysvědčení stupni:
a) 1 - velmi dobré,
b) 2 - uspokojivé,
c) 3 - neuspokojivé.
(2) Při použití slovního hodnocení se výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých
povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem hodnotí
tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným
výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím
a osobnostním předpokladům a věku. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení výsledků vzdělávání
žáka v jejich vývoji, ohodnocení přístupu žáka ke vzdělávání i v souvislostech, které
ovlivňují jeho výkon, a naznačení dalšího rozvoje žáka; obsahuje také zdůvodnění
a doporučení, jak předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat. Výsledky
vzdělávání žáka na konci prvního pololetí lze hodnotit souhrnně za všechny předměty.
Slovní hodnocení lze použít i pro hodnocení chování žáka.
(3) Za slovní hodnocení se považuje i hodnocení kriteriální, kdy je žák z
chování a z jednotlivých vyučovacích předmětů hodnocen na základě posouzení míry
naplnění předem stanovených kritérií. Konkrétní kritéria i vyjádření míry jejich
naplnění stanoví ředitel školy v pravidlech hodnocení.
(4) Při použití klasifikace se výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých
povinných a nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem hodnotí
na vysvědčení stupni prospěchu:
a) 1 - výborný,
b) 2 - chvalitebný,
c) 3 - dobrý,
d) 4 - dostatečný,
e) 5 - nedostatečný.
(5) Při hodnocení podle odstavce 4 jsou výsledky vzdělávání žáka hodnoceny
tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména ve vztahu k očekávaným
výstupům jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, ke svým vzdělávacím
a osobnostním předpokladům a věku. Klasifikace zahrnuje ohodnocení přístupu žáka
ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon.
(6) Klasifikaci výsledků vzdělávání žáka v jednotlivých předmětech a chování
žáka lze doplnit slovním hodnocením, které bude obsahovat i hodnocení klíčových kompetencí
vymezených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.
(7) Při hodnocení žáků cizinců, kteří plní v České republice povinnou školní
docházku, se úroveň znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost podle
odstavců 2 a 5, která ovlivňuje jejich výkon.
nadpis vypuštěn
§ 16
(1) Jestliže je žák z výuky některého předmětu v prvním nebo ve druhém pololetí
uvolněn20), uvádí se na vysvědčení místo hodnocení slovo „uvolněn(a)“.
(2) Nelze-li žáka z některého nebo ze všech předmětů v prvním nebo ve druhém
pololetí hodnotit ani v náhradním termínu21), uvádí se na vysvědčení místo hodnocení
slovo „nehodnocen(a)“.
(3) Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
a) prospěl(a) s vyznamenáním,
b) prospěl(a),
c) neprospěl(a),
d) nehodnocen(a).
(4) Žák je hodnocen stupněm
a) prospěl(a) s vyznamenáním, není-li v žádném z povinných předmětů stanovených
školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu horším než
2 - chvalitebný, průměr stupňů prospěchu ze všech povinných předmětů stanovených školním
vzdělávacím programem není vyšší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno stupněm velmi
dobré; v případě použití slovního hodnocení nebo kombinace slovního hodnocení a klasifikace
postupuje škola podle pravidel hodnocení žáků podle § 14 odst. 2,
b) prospěl(a), není-li v žádném z povinných předmětů stanovených školním
vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo
odpovídajícím slovním hodnocením,
c) neprospěl(a), je-li v některém z povinných předmětů stanovených školním
vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm prospěchu 5 - nedostatečný nebo
odpovídajícím slovním hodnocením nebo není-li z něho hodnocen na konci druhého pololetí,
d) nehodnocen(a), není-li možné žáka hodnotit z některého z povinných
předmětů stanovených školním vzdělávacím programem na konci prvního pololetí.
Výchovná opatření
§ 17
(1) Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu
jiné právnické či fyzické osoby žákovi po projednání v pedagogické radě udělit pochvalu
nebo jiné ocenění za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy,
záslužný nebo statečný čin nebo za mimořádně úspěšnou práci.
(2) Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu
ostatních vyučujících žákovi po projednání s ředitelem školy udělit pochvalu nebo
jiné ocenění za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci.
(3) Při porušení povinností stanovených školním řádem lze podle závažnosti
tohoto porušení žákovi uložit:
a) napomenutí třídního učitele,
b) důtku třídního učitele,
c) důtku ředitele školy.
(4) Pravidla pro udělování pochval a jiných ocenění a ukládání napomenutí
a důtek jsou součástí školního řádu.
(5) Třídní učitel neprodleně oznámí řediteli školy uložení důtky třídního
učitele. Důtku ředitele školy lze žákovi uložit pouze po projednání v pedagogické
radě.
(6) Ředitel školy nebo třídní učitel neprodleně oznámí udělení pochvaly a
jiného ocenění nebo uložení napomenutí nebo důtky a jeho důvody prokazatelným způsobem
žákovi a jeho zákonnému zástupci.
(7) Udělení pochvaly ředitele školy a uložení napomenutí nebo důtky se zaznamená
do dokumentace školy.14) Udělení pochvaly ředitele školy se zaznamená na vysvědčení
za pololetí, v němž bylo uděleno.
nadpis vypuštěn
§ 18
Žák kmenové školy plnící povinnou školní docházku ve škole mimo území České
republiky
(1) Žák, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území České
republiky a současně je žákem kmenové školy, může na základě žádosti zákonného zástupce
žáka konat za období nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období
dvou školních roků, zkoušku v kmenové škole nebo ve škole zřízené při diplomatické
misi České republiky (dále jen „zkoušející škola“). Zkouška se koná:
a) ve všech ročnících ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Český
jazyk a literatura, stanoveného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání,
b) v posledních dvou ročnících prvního stupně ze vzdělávacího obsahu
vlastivědné povahy vztahujícího se k České republice vzdělávacího oboru Člověk a
jeho svět, stanoveného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání,
c) na druhém stupni ze vzdělávacího obsahu vztahujícího se k České republice
vzdělávacího oboru Dějepis a ze vzdělávacího obsahu vztahujícího se k České republice
vzdělávacího oboru Zeměpis, stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro základní
vzdělávání.
(2) Před konáním zkoušky předloží zákonný zástupce žáka řediteli zkoušející
školy hodnocení žáka ze školy mimo území České republiky, včetně jeho překladu do
českého jazyka, a to za období, za které se zkouška koná. V případě pochybností o
správnosti překladu je ředitel zkoušející školy oprávněn požadovat předložení úředně
ověřeného překladu. Je-li hodnocení žáka vyhotoveno ve slovenském jazyce, překlad
do českého jazyka se nevyžaduje. Po vykonání zkoušky vydá ředitel zkoušející školy
žákovi vysvědčení.
(3) Pokud žák zkoušku podle odstavce 1 nekoná, doloží zákonný zástupce žáka
řediteli kmenové školy plnění povinné školní docházky žáka předložením dokladu o
této skutečnosti vydaného školou mimo území České republiky za období nejvýše dvou
školních roků, včetně jeho překladu do českého jazyka, v termínech stanovených ředitelem
kmenové školy. V případě pochybností o správnosti překladu je ředitel kmenové školy
oprávněn požadovat předložení úředně ověřeného překladu. Je-li doklad o plnění povinné
školní docházky žáka vyhotoven ve slovenském jazyce, překlad do českého jazyka se
nevyžaduje. Kmenová škola žákovi vysvědčení nevydává, kromě případů podle § 18c odst.
1 a 2.
(4) Plnění povinné školní docházky podle odstavce 3 lze doložit také čestným
prohlášením zákonného zástupce žáka potvrzujícím plnění povinné školní docházky žáka,
pokud škola mimo území České republiky takový doklad nevydává. Čestné prohlášení
podle věty první musí obsahovat alespoň název a adresu školy a školní rok, za který
se čestné prohlášení vydává.
(5) Žák, který konal zkoušky podle odstavce 1, je v kmenové škole po dobu
plnění povinné školní docházky ve škole mimo území České republiky evidován v příslušném
ročníku a třídě podle výsledků zkoušek. Ve školním roce, ve kterém žák zkoušky nekoná,
je evidován podle svého věku.
(6) Žák, který nekonal zkoušky podle odstavce 1, je v kmenové škole po dobu
plnění povinné školní docházky ve škole mimo území České republiky evidován v příslušném
ročníku a třídě podle svého věku.
(7) Pokračuje-li žák, který konal zkoušky podle odstavce 1, v plnění povinné
školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku
podle výsledků zkoušek.
(8) Pokračuje-li žák, který nekonal zkoušky podle odstavce 1, v plnění povinné
školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku
podle věku. Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního
vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže.
§ 18a
Žák kmenové školy plnící povinnou školní docházku formou individuální výuky
v zahraničí
(1) Žák, který plní povinnou školní docházku formou individuální výuky v
zahraničí, může na základě žádosti zákonného zástupce žáka konat za období nejméně
jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků, zkoušku
ve zkoušející škole. Zkouška se koná z každého povinného předmětu vyučovaného v příslušných
ročnících školního vzdělávacího programu zkoušející školy, s výjimkou předmětů volitelných.
Po vykonání zkoušky vydá ředitel zkoušející školy žákovi vysvědčení.
(2) Pokud žák zkoušku podle odstavce 1 nekoná, doloží zákonný zástupce žáka
řediteli kmenové školy plnění povinné školní docházky žáka předložením čestného prohlášení
zákonného zástupce o vzdělávání žáka v době pobytu v zahraničí, a to za období nejvýše
dvou školních roků, v termínech stanovených ředitelem kmenové školy. Kmenová škola
žákovi vysvědčení nevydává.
(3) Žák, který konal zkoušky podle odstavce 1, je v kmenové škole po dobu
plnění povinné školní docházky formou individuální výuky v zahraničí evidován v příslušném
ročníku a třídě podle výsledků zkoušek. Ve školním roce, ve kterém žák zkoušky nekoná,
je evidován podle svého věku.
(4) Žák, který nekonal zkoušky podle odstavce 1, je v kmenové škole po dobu
plnění povinné školní docházky formou individuální výuky v zahraničí evidován v příslušném
ročníku a třídě podle svého věku.
(5) Pokračuje-li žák, který konal zkoušky podle odstavce 1, v plnění povinné
školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku
podle výsledků zkoušek.
(6) Pokračuje-li žák, který nekonal zkoušky podle odstavce 1, v plnění povinné
školní docházky v kmenové škole, zařadí ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku
podle věku. Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního
vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže.
§ 18b
Žák kmenové školy plnící povinnou školní docházku v zahraniční škole na území
České republiky
(1) Žák, který plní povinnou školní docházku v zahraniční škole na území
České republiky podle § 38 odst. 1 písm. c) školského zákona, s výjimkou škol podle
§ 18c, koná za období nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období
dvou školních roků, zkoušku v kmenové škole. Zkouška se koná ze vzdělávacího obsahu
podle § 18 odst. 1.
(2) Před konáním zkoušky předloží zákonný zástupce žáka řediteli kmenové
školy vysvědčení žáka ze zahraniční školy na území České republiky, včetně jeho překladu
do českého jazyka, a to za období, za které se zkouška koná. V případě pochybností
o správnosti překladu je ředitel kmenové školy oprávněn požadovat předložení úředně
ověřeného překladu. Je-li vysvědčení žáka ze zahraniční školy na území České republiky
vyhotoveno ve slovenském jazyce, překlad do českého jazyka se nevyžaduje. Po vykonání
zkoušky vydá ředitel kmenové školy žákovi vysvědčení.
(3) Žák je v kmenové škole po dobu plnění povinné školní docházky v zahraniční
škole na území České republiky podle § 38 odst. 1 písm. c) školského zákona evidován
v příslušném ročníku a třídě podle výsledků zkoušek. Ve školním roce, ve kterém žák
zkoušky nekoná, je evidován podle svého věku. Nekoná-li žák v souladu s § 18c odst.
2 zkoušky, je evidován v příslušném ročníku a třídě podle svého věku.
(4) Pokračuje-li žák v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí
ho ředitel kmenové školy do příslušného ročníku podle výsledků zkoušek.
§ 18c
Vydávání vysvědčení žákovi kmenové školy, který nekonal zkoušky
(1) Žákovi, který plní povinnou školní docházku ve škole mimo území České
republiky podle § 38
odst. 1 písm. a) školského zákona a nekonal zkoušky, vydá ředitel kmenové školy vysvědčení,
jestliže
a) ve vzdělávacím programu školy mimo území České republiky je na základě
mezinárodní smlouvy nebo v dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy
zařazen vzdělávací obsah podle § 18 odst. 1 a žák byl z tohoto obsahu hodnocen, nebo
b) žák je zároveň žákem poskytovatele vzdělávání v zahraničí, který v
dohodě s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy poskytuje občanům České republiky
vzdělávání ve vzdělávacím obsahu podle § 18 odst. 1 a který žáka z tohoto vzdělávacího
obsahu hodnotil.
(2) Žákovi, který plní povinnou školní docházku v zahraniční škole na území
České republiky podle § 38
odst. 1 písm. c) školského zákona, v jejímž vzdělávacím programu je na základě mezinárodní
smlouvy zařazen vzdělávací obsah podle § 18 odst. 1, byl z tohoto vzdělávacího obsahu
hodnocen zahraniční školou na vysvědčení a v souladu s mezinárodní smlouvou nekonal
zkoušky, ředitel kmenové školy vydá vysvědčení.
(3) Ředitel kmenové školy vydá vysvědčení podle odstavce 1 nebo 2 za období
nejméně jednoho pololetí školního roku, nejdéle však za období dvou školních roků.
Hodnocení ze vzdělávacího obsahu podle § 18 odst. 1 se na tomto vysvědčení uvede
v případech podle odstavce 1 písm. a) a odstavce 2 v souladu s vysvědčením vydaným
školou mimo území České republiky nebo zahraniční školou na území České republiky
a v případě podle odstavce 1 písm. b) v souladu s osvědčením vydaným zahraničním
poskytovatelem vzdělávacího obsahu podle § 18 odst. 1.
(4) Pokračuje-li žák, kterému ředitel kmenové školy podle odstavce 1 nebo
2 vydal vysvědčení, v plnění povinné školní docházky v kmenové škole, zařadí jej
ředitel kmenové školy do příslušného ročníku na základě tohoto vysvědčení.
§ 18d
Žák kmenové školy plnící povinnou školní docházku ve škole zřízené při diplomatické
misi České republiky nebo konzulárním úřadu České republiky
(1) Žák je v kmenové škole po dobu plnění povinné školní docházky ve škole
zřízené při diplomatické misi České republiky nebo konzulárním úřadu České republiky
evidován v příslušném ročníku a třídě podle svého věku.
(2) Žáka, který plnil povinnou školní docházku ve škole zřízené při diplomatické
misi České republiky nebo konzulárním úřadu České republiky a pokračuje v plnění
povinné školní docházky ve škole zapsané do rejstříku škol a školských zařízení,
zařadí ředitel této školy do příslušného ročníku podle dosavadních výsledků vzdělávání
doložených vysvědčením.
§ 18e
Dokládání plnění povinné školní docházky žákem bez kmenové školy
(1) Pokud žák plní povinnou školní docházku způsobem uvedeným v § 38
odst. 1 písm. a), b) nebo d) školského zákona a není zároveň žákem kmenové školy,
zákonný zástupce žáka ministerstvu
a) oznámí zahájení plnění povinné školní docházky čestným prohlášením,
které musí obsahovat jméno a příjmení žáka, datum narození, název a adresu školy,
ve které se žák vzdělává, den zahájení vzdělávání, údaj, že žák nebude zároveň žákem
kmenové školy, adresu bydliště žáka a kontaktní údaje zákonného zástupce žáka,
b) dokládá průběh plnění povinné školní docházky žáka dokladem vydaným
školou mimo území České republiky za období nejvýše 2 školních roků, včetně jeho
překladu do českého jazyka; v případě pochybností o správnosti překladu je ministerstvo
oprávněno požadovat předložení úředně ověřeného překladu; je-li doklad vyhotoven
ve slovenském jazyce, překlad do českého jazyka se nevyžaduje,
c) oznámí den ukončení plnění povinné školní docházky a
d) oznamuje změny údajů podle písmene a), které nastanou v době plnění
povinné školní docházky.
(2) Plnění povinné školní docházky podle odstavce 1 písm. b) lze doložit
také čestným prohlášením zákonného zástupce žáka potvrzujícím průběh plnění povinné
školní docházky žáka, pokud škola mimo území České republiky takový doklad nevydává.
Čestné prohlášení podle věty první musí obsahovat alespoň jméno a příjmení žáka,
datum narození, název a adresu školy a školní rok nebo roky, za které se čestné prohlášení
vydává.
(3) Pokud žák plní povinnou školní docházku způsobem uvedeným v § 38
odst. 2 školského zákona a není zároveň žákem kmenové školy, zákonný zástupce žáka
ministerstvu
a) oznámí zahájení plnění povinné školní docházky čestným prohlášením,
které musí obsahovat jméno a příjmení žáka, datum narození, den zahájení vzdělávání,
způsob, jakým se žák individuálně vzdělává a jak a kde je vzdělávání organizováno,
údaj, že žák nebude zároveň žákem kmenové školy, adresu bydliště žáka a kontaktní
údaje zákonného zástupce žáka,
b) dokládá průběh plnění povinné školní docházky žáka čestným prohlášením
o vzdělávání žáka v době pobytu v zahraničí, a to za období nejvýše 2 školních roků,
c) oznámí den ukončení plnění povinné školní docházky a
d) oznamuje změny údajů podle písmene a), které nastanou v době plnění
povinné školní docházky.
(4) Pokračuje-li žák v plnění povinné školní docházky ve škole zapsané do
rejstříku škol a školských zařízení, zařadí ředitel školy žáka do příslušného ročníku
podle věku. Vyžaduje-li to jeho zájem, lze ho s přihlédnutím k úrovni jeho dosavadního
vzdělání a zhodnocení jeho vzdělávacích potřeb zařadit o jeden ročník níže. Škola
oznámí ministerstvu přijetí takového žáka.
(5) Zákonný zástupce žáka oznamuje skutečnosti podle odstavce 1 písm. a),
c) a d) a odstavce 3 písm. a), c) a d) do 1 měsíce ode dne jejich vzniku a dokládá
průběh plnění povinné školní docházky žáka podle odstavce 1 písm. b) a odstavce 3
písm. b) do 1 měsíce od uplynutí období 2 školních let.
§ 19
Zkouška
(1) Zkouška je komisionální. Komisi jmenuje ředitel zkoušející školy.
(2) Komise je tříčlenná a tvoří ji:
a) předseda, kterým je ředitel zkoušející školy, popřípadě jím pověřený
učitel zkoušející školy,
b) zkoušející učitel, jímž je vyučující daného předmětu ve třídě, v níž
je žák zařazen, popřípadě jiný vyučující daného předmětu,
c) přísedící, kterým je jiný vyučující daného předmětu nebo předmětu stejné
vzdělávací oblasti stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.
(3) Termín konání zkoušky dohodne ředitel zkoušející školy se zákonným zástupcem
žáka tak, aby se zkouška uskutečnila nejpozději do dvou měsíců po skončení období,
za které se zkouška koná. Nedojde-li k dohodě mezi zákonným zástupcem žáka a ředitelem
zkoušející školy, stanoví termín zkoušky ředitel zkoušející školy. Není-li možné
žáka ze závažných důvodů v dohodnutém termínu přezkoušet, stanoví ředitel zkoušející
školy náhradní termín zkoušky tak, aby se zkouška uskutečnila nejpozději do čtyř
měsíců po skončení období, za které se zkouška koná.
(4) Konkrétní obsah a rozsah zkoušky stanoví ředitel zkoušející školy v souladu
se školním vzdělávacím programem. Se stanoveným obsahem a rozsahem zkoušky seznámí
ředitel zkoušející školy s dostatečným časovým předstihem zákonného zástupce žáka,
nejpozději však při stanovení termínu zkoušky. Pokud se zkouška koná na konci druhého
pololetí devátého ročníku a žákovi nebylo vydáno v předešlých 2 letech vysvědčení,
je obsahem zkoušky vzdělávací obsah podle § 18 odst. 1 nebo § 18a odst. 1 za poslední
2 ročníky základního vzdělávání.
§ 20
(1) Výsledek zkoušky stanoví komise hlasováním. Výsledek zkoušky se vyjádří
slovním hodnocením podle § 15 odst. 2 nebo stupněm prospěchu podle § 15 odst. 3.
(2) Na vysvědčení žák není hodnocen z chování. Na vysvědčení se uvede text:
„Žák(yně) plní povinnou školní docházku podle § 38 školského zákona.“
(3) Celkové hodnocení žáka se stanoví obdobně podle § 16 odst. 3. Pro stanovení
stupně celkového hodnocení žáka je rozhodný výsledek zkoušky nebo hodnocení na osvědčení
vydaném podle § 18c odst. 3.
(4) Vykonal-li žák zkoušku ve škole zřízené při diplomatické misi České republiky,
zašle ředitel této školy řediteli kmenové školy kopii vysvědčení a výpis z dokumentace
školy s údaji o žákovi.
(5) O zkoušce se pořizuje protokol, který se stává součástí dokumentace školy.
(6) V případě, že zákonný zástupce žáka má pochybnosti o správnosti výsledku
zkoušky, může požádat o přezkoušení podle § 22.
Komisionální přezkoušení
§ 22
(1) Komisi pro komisionální přezkoušení15) (dále jen "přezkoušení") jmenuje
ředitel školy; v případě, že je vyučujícím daného předmětu ředitel školy, jmenuje
komisi krajský úřad.
(2) Komise je tříčlenná a tvoří ji:
a) předseda, kterým je ředitel školy, popřípadě jím pověřený učitel,
nebo v případě, že vyučujícím daného předmětu je ředitel školy, krajským úřadem jmenovaný
jiný pedagogický pracovník školy,
b) zkoušející učitel, jímž je vyučující daného předmětu ve třídě, v níž
je žák zařazen, popřípadě jiný vyučující daného předmětu,
c) přísedící, kterým je jiný vyučující daného předmětu nebo předmětu
stejné vzdělávací oblasti stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání.
(3) Výsledek přezkoušení již nelze napadnout novou žádostí o přezkoušení.
Výsledek přezkoušení stanoví komise hlasováním. Výsledek přezkoušení se vyjádří slovním
hodnocením podle § 15 odst. 2 nebo stupněm prospěchu podle § 15 odst. 3. Ředitel
školy sdělí výsledek přezkoušení prokazatelným způsobem žákovi a zákonnému zástupci
žáka. V případě změny hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí se žákovi
vydá nové vysvědčení.
(4) O přezkoušení se pořizuje protokol, který se stává součástí dokumentace
školy.
(5) Žák může v jednom dni vykonat přezkoušení pouze z jednoho předmětu. Není-li
možné žáka ze závažných důvodů ve stanoveném termínu přezkoušet, stanoví orgán jmenující
komisi náhradní termín přezkoušení.
(6) Konkrétní obsah a rozsah přezkoušení stanoví ředitel školy v souladu
se školním vzdělávacím programem.
(7) Vykonáním přezkoušení není dotčena možnost vykonat opravnou zkoušku.16)
Opravná zkouška
Společná ustanovení
§ 24
(1) Tato vyhláška se obdobně vztahuje také na vzdělávání žáků nižšího stupně
šestiletého nebo osmiletého gymnázia,18) s výjimkou ustanovení § 1, 2, 4, 5, 7, 8,
9a až 11c, 22 a 23.
(2) Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
se řídí touto vyhláškou, pokud není zvláštním právním předpisem stanoveno jinak.
(3) Na vzdělávání dětí v přípravných třídách podle § 7 se obdobně vztahují
ustanovení § 1 až 3, § 5 odst. 1, 3 a 4, § 6, 11c, 14, 17, odstavce 2, § 25 odst.
2.
Přechodná ustanovení
§ 25
(1) Pokud učební plány a učební osnovy vydané podle dosavadních právních
předpisů a konkretizované školou neobsahují části nebo údaje, u kterých tato vyhláška
požaduje, aby byly stanoveny školním vzdělávacím programem, ředitel školy je doplní
s platností od 1. září 2005.
(2) Podle § 4 odst. 1 až 5 a 7, § 5 odst. 1 a 5, § 12, 13 a 16 se postupuje
od školního roku 2005/2006.
Zrušovací ustanovení
§ 26
Zrušuje se:
1. Vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
č. 291/1991 Sb., o základní škole.
2. Vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č. 225/1993
Sb., kterou se mění a doplňuje vyhláška ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky č. 291/1991 Sb., o základní škole.
3. Vyhláška č. 234/2003 Sb., kterou se mění vyhláška č. 84/1984 Sb.,
o poskytování stipendií a hmotného zabezpečení žákům gymnázií a středních odborných
škol, vyhláška č. 61/1985 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, ve znění
zákona č. 111/1998 Sb., vyhláška č. 189/1991 Sb., o podmínkách uzavírání hospodářských
smluv o bezplatném užívání majetku středních odborných učilišť a středisek praktického
vyučování, a vyhláška č. 291/1991 Sb., o základní škole, ve znění vyhlášky č. 225/1993
Sb. a zákona č. 138/1995 Sb.
4. Vyhláška č. 9/2004 Sb., kterou se mění vyhláška č. 291/1991 Sb., o
základní škole, ve znění pozdějších předpisů.
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.
Vybraná ustanovení novel
Čl. Va vyhlášky č. 197/2016 Sb.
Přechodné ustanovení
Ustanovení § 4 odst. 7 věta druhá až pátá a § 5 odst. 6 vyhlášky č. 48/2005
Sb., ve znění účinném ode dne 1. září 2016, se ve škole, ve které jsou na školní
rok 2016/2017 třídy nebo skupiny obsazeny takovým způsobem, že by bylo nutné vytvořit
novou třídu nebo skupinu, použijí až od 1. září 2017.
Čl.II vyhlášky č. 140/2018 Sb.
Přechodné ustanovení
Do dne, do kterého jsou školy a školská zařízení financovány ze státního
rozpočtu podle ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění účinném přede dnem nabytí
účinnosti zákona č. 101/2017 Sb., se řídí nejvyšší a nejnižší počty žáků ustanovením
§ 4 vyhlášky č. 48/2005 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti této vyhlášky.
Čl.III vyhlášky č. 271/2021 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Podle pravidel pro určování škol v § 10 odst. 1 až 5 vyhlášky č. 48/2005
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, krajský úřad postupuje
při určování od školního roku 2022/2023. Pro školní rok 2021/2022 krajský úřad ve
spolupráci se zřizovateli určí alespoň 1 školu ve správním obvodu obce s rozšířenou
působností k poskytování jazykové přípravy; krajský úřad ve spolupráci se zřizovateli
může v průběhu školního roku 2021/2022 provádět změny v určení škol v případě důvodů
zvláštního zřetele hodných.
2. Ve školním roce 2021/2022 je doba podle § 11 odst. 1 vyhlášky č. 48/2005
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, nejvýše 24 měsíců.
Čl.III vyhlášky č. 249/2024 Sb.
Přechodné ustanovení
Ve školním roce 2024/25 má nárok na jazykovou přípravu cizinec, který plní
povinnou školní docházku na území České republiky nejvýše 36 měsíců.
1) § 144 odst. 1 písm. g) školského zákona.
2) § 2 odst. 1 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně
některých zákonů.
3) § 14 odst. 2 školského zákona.
4) Vyhláška č. 108/2001 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory
a provoz škol, předškolních zařízení a některých školských zařízení.
5) § 38 odst. 1 písm. a) školského zákona.
6) § 38 odst. 2 školského zákona.
7) § 38 odst. 1 písm. b) školského zákona.
8) § 47 odst. 1 školského zákona.
9) § 3 odst. 2 školského zákona.
11) § 55 odst. 3 školského zákona.
12) § 30 odst. 2 školského zákona.
14) § 28 školského zákona.
15) § 52 odst. 4 školského zákona.
16) § 53 školského zákona.
17) § 53 odst. 2 školského zákona.
18) § 61 odst. 1 školského zákona.
19) Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními
vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění vyhlášky
č. 147/2011 Sb.
20) § 50 odst. 2 školského zákona.
21) § 52 odst. 2 a 3 školského zákona.
22) § 3 vyhlášky č. 73/2005 Sb.