480/2004 Sb.
ZÁKON
ze dne 29. července 2004
o některých službách informační společnosti a o změně některých zákonů
(zákon o některých službách informační společnosti)
Změna: 444/2005 Sb.
Změna: 214/2006 Sb.
Změna: 160/2007 Sb.
Změna: 281/2009 Sb.
Změna: 468/2011 Sb.
Změna: 375/2011 Sb.
Změna: 89/2012 Sb.
Změna: 183/2017 Sb.
Změna: 110/2019 Sb.
Změna: 238/2020 Sb.
Změna: 58/2023 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
O NĚKTERÝCH SLUŽBÁCH INFORMAČNÍ SPOLEČNOSTI
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) , zároveň navazuje
na přímo použitelný předpis Evropské unie upravující podporu spravedlnosti a transparentnosti
pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb4)) (dále jen "nařízení")
a upravuje odpovědnost a práva a povinnosti osob, které poskytují služby informační
společnosti a šíří obchodní sdělení.
§ 2
Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) službou informační společnosti jakákoliv služba poskytovaná elektronickými
prostředky na individuální žádost uživatele podanou elektronickými prostředky, poskytovaná
zpravidla za úplatu; služba je poskytnuta elektronickými prostředky, pokud je odeslána
prostřednictvím sítě elektronických komunikací a vyzvednuta uživatelem z elektronického
zařízení pro ukládání dat,
b) elektronickou poštou textová, hlasová, zvuková nebo obrazová zpráva
poslaná prostřednictvím veřejné sítě elektronických komunikací, která může být uložena
v síti nebo v koncovém zařízení uživatele, dokud ji uživatel nevyzvedne,
c) elektronickými prostředky zejména síť elektronických komunikací, elektronická
komunikační zařízení, automatické volací a komunikační systémy, telekomunikační koncová
zařízení a elektronická pošta,
d) poskytovatelem služby každá fyzická nebo právnická osoba, která poskytuje
některou ze služeb informační společnosti,
e) uživatelem každá fyzická nebo právnická osoba, která využívá službu
informační společnosti, zejména za účelem vyhledávání či zpřístupňování informací,
f) obchodním sdělením všechny formy sdělení, včetně reklamy a vybízení
k návštěvě internetových stránek, určeného k přímé či nepřímé podpoře zboží či služeb
nebo image podniku osoby, která je podnikatelem3) nebo vykonává regulovanou činnost2).
g) automatickým krátkodobě dočasným ukládáním ukládání informací poskytnutých
uživatelem, ke kterému dochází výhradně za účelem uskutečnění přenosu prostřednictvím
sítě elektronických komunikací, přičemž doba uložení informace nepřesahuje dobu,
která je pro zajištění přenosu obvyklá,
h) automatickým dočasným meziukládáním ukládání informací poskytnutých
uživatelem, které slouží výhradně pro co možná nejúčinnější následný přenos těchto
informací na žádost jiných uživatelů.
Odpovědnost poskytovatelů zprostředkovatelských služeb
§ 3
Odpovědnost poskytovatele služby za obsah přenášených informací
(1) Poskytovatel služby, jež spočívá v přenosu informací poskytnutých
uživatelem prostřednictvím sítí elektronických komunikací nebo ve zprostředkování
přístupu k sítím elektronických komunikací za účelem přenosu informací, odpovídá
za obsah přenášených informací, jen pokud
a) přenos sám iniciuje,
b) zvolí uživatele přenášené informace, nebo
c) zvolí nebo změní obsah přenášené informace.
(2) Přenos informací a zprostředkování přístupu podle odstavce 1 zahrnuje
také automatické krátkodobě dočasné ukládání přenášených informací.
§ 4
Odpovědnost poskytovatele služby za obsah automaticky dočasně meziukládaných
informací
Poskytovatel služby, jež spočívá v přenosu informací poskytnutých uživatelem,
odpovídá za obsah informací automaticky dočasně meziukládaných, jen pokud
a) změní obsah informace,
b) nevyhoví podmínkám přístupu k informaci,
c) nedodržuje pravidla o aktualizaci informace, která jsou obecně uznávána
a používána v příslušném odvětví,
d) překročí povolené používání technologie obecně uznávané a používané
v příslušném odvětví s cílem získat údaje o užívání informace, nebo
e) ihned nepřijme opatření vedoucí k odstranění jím uložené informace
nebo ke znemožnění přístupu k ní, jakmile zjistí, že informace byla na výchozím místě
přenosu ze sítě odstraněna nebo k ní byl znemožněn přístup nebo soud nařídil stažení
či znemožnění přístupu k této informaci.
§ 5
Odpovědnost poskytovatele služby za ukládání obsahu informací poskytovaných
uživatelem
(1) Poskytovatel služby, jež spočívá v ukládání informací poskytnutých
uživatelem, odpovídá za obsah informací uložených na žádost uživatele, jen
a) mohl-li vzhledem k předmětu své činnosti a okolnostem a povaze případu
vědět, že obsah ukládaných informací nebo jednání uživatele jsou protiprávní, nebo
b) dozvěděl-li se prokazatelně o protiprávní povaze obsahu ukládaných
informací nebo o protiprávním jednání uživatele a neprodleně neučinil veškeré kroky,
které lze po něm požadovat, k odstranění nebo znepřístupnění takovýchto informací.
(2) Poskytovatel služby uvedený v odstavci 1 odpovídá vždy za obsah uložených
informací v případě, že vykonává přímo nebo nepřímo rozhodující vliv na činnost uživatele.
Šíření obchodních sdělení
§ 7
(1) Obchodní sdělení lze šířit elektronickými prostředky jen za podmínek
stanovených tímto zákonem.
(2) Podrobnosti elektronického kontaktu lze za účelem šíření obchodních
sdělení elektronickými prostředky využít pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu
dali předchozí souhlas.
(3) Nehledě na odstavec 2, pokud fyzická nebo právnická osoba získá od
svého zákazníka podrobnosti jeho elektronického kontaktu pro elektronickou poštu
v souvislosti s prodejem výrobku nebo služby podle požadavků ochrany osobních údajů
upravených zvláštním právním předpisem5) nebo přímo použitelným předpisem Evropské
unie6), může tato fyzická či právnická osoba využít tyto podrobnosti elektronického
kontaktu pro potřeby šíření obchodních sdělení týkajících se jejích vlastních obdobných
výrobků nebo služeb za předpokladu, že zákazník má jasnou a zřetelnou možnost jednoduchým
způsobem, zdarma nebo na účet této fyzické nebo právnické osoby odmítnout souhlas
s takovýmto využitím svého elektronického kontaktu i při zasílání každé jednotlivé
zprávy, pokud původně toto využití neodmítl.
(4) Zaslání elektronické pošty za účelem šíření obchodního sdělení
je zakázáno, pokud
a) tato není zřetelně a jasně označena jako obchodní sdělení,
b) skrývá nebo utajuje totožnost odesílatele, jehož jménem se komunikace
uskutečňuje, nebo
c) je zaslána bez platné adresy, na kterou by mohl adresát přímo a
účinně zaslat informaci o tom, že si nepřeje, aby mu byly obchodní informace odesílatelem
nadále zasílány.
Regulované činnosti
§ 8
(1) Osoby vykonávající regulované činnosti mohou za použití elektronických
prostředků v rámci činností, které jsou obsahem regulované činnosti, šířit obchodní
sdělení, a to v souladu s § 7 a v souladu s příslušnými pravidly vydávanými obchodními,
profesními a spotřebitelskými sdruženími, která upravují zejména nezávislost, důstojnost,
čest povolání a poctivý přístup k zákazníkům.
(2) Osoby vykonávající regulované činnosti, jež nejsou členy profesních
samosprávných komor zřízených zákonem, při šíření obchodních sdělení za použití elektronických
prostředků v rámci činností, které jsou obsahem regulované činnosti, postupují v
souladu s § 7.
(3) Obchodní sdělení osob vykonávajících regulované činnosti musí obsahovat
název profesní samosprávné komory zřízené zákonem, u níž je osoba vykonávající regulovanou
činnost zapsána, odkaz na profesní pravidla uplatňovaná v členském státu Evropské
unie, v němž je osoba vykonávající regulovanou činnost usazena, a způsob trvalého
veřejného přístupu k informacím o příslušné profesní samosprávné komoře zřízené zákonem,
jejímž je osoba vykonávající regulovanou činnost členem.
Vnitřní trh
§ 9
(1) Na poskytovatele služby, který poskytuje služby prostřednictvím podniku
nebo organizační složky umístěné na území České republiky, se použijí ustanovení
tohoto zákona a zvláštních právních předpisů upravujících podmínky zahájení a výkonu
činnosti, která je předmětem poskytované služby, zejména právních předpisů upravujících
vznik podnikatelského oprávnění, požadavky na odbornou způsobilost, požadavky na
obsah a kvalitu poskytované služby a odpovědnost poskytovatele služby za porušení
těchto povinností.
(2) Na poskytovatele služby, který je usazen v jiném členském státě Evropské
unie a poskytujícího tuto službu na území České republiky, se nevztahují právní předpisy
uvedené v odstavci 1, pokud tento zákon nebo zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
(3) Ustanovením odstavce 2 nejsou dotčeny povinnosti poskytovatele služby
vyplývající ze zvláštních právních předpisů na ochranu veřejného pořádku, veřejného
zdraví, bezpečnosti státu a ochranu spotřebitele.
(4) Dříve, než soud nebo jiný orgán příslušný k zajištění plnění nebo vynucení
povinností poskytovatele služby vyplývající ze zvláštních právních předpisů na ochranu
veřejného pořádku, veřejného zdraví, bezpečnosti státu a ochranu spotřebitele učiní
nezbytná opatření, informuje o tom Komisi Evropských společenství (dále jen "Komise")
a požádá členský stát Evropské unie, v němž je poskytovatel služby usazen, o přijetí
takových opatření, která budou mít za následek, že soud již nebude muset činit opatření
podle tohoto odstavce.
(5) Jestliže se v naléhavých případech soud odchýlí od odstavce 4, podá
o této skutečnosti bez zbytečného odkladu informaci s odůvodněním Komisi a členskému
státu Evropské unie, v němž je poskytovatel služby usazen.
Dozor nad dodržováním zákona
§ 10
(1) Orgánem příslušným k výkonu dozoru nad dodržováním tohoto zákona
(dále jen "orgán dozoru") je
a) pro šíření obchodních sdělení podle § 7 Úřad pro ochranu osobních
údajů,
b) pro povinnosti vyplývající z § 8 odst. 3 příslušná profesní samosprávná
komora zřízená zákonem.
(2) Orgán dozoru působí jako kontaktní místo pro členské státy Evropské
unie a Komisi.
(3) Kontaktní místo pro členské státy Evropské unie a Komisi
a) podává obecné informace o smluvních právech a povinnostech, jakož
i o postupech pro podávání stížností a pro opravné prostředky v případě sporů včetně
praktických aspektů využívání těchto postupů,
b) poskytuje údaje o orgánech, sdruženích nebo subjektech, od nichž lze
získat další informace či praktickou pomoc.
(4) Při výkonu dozoru postupují orgány dozoru uvedené v odstavci 1 písm.
b) podle zvláštních právních předpisů.7)
§ 10a
Dozor nad dodržováním nařízení
Dozor nad dodržováním povinností stanovených v nařízení provádí Český telekomunikační
úřad.
§ 10b
Upozornění na porušení nařízení
(1) Český telekomunikační úřad v případě méně závažného porušení povinnosti
stanovené nařízením poskytovatelem online zprostředkovatelských služeb nebo poskytovatelem
internetového vyhledávače vždy upozorní tohoto poskytovatele na porušení nařízení
a vyzve jej k nápravě ve lhůtě přiměřené charakteru porušené povinnosti, která nesmí
být kratší než 15 dnů ode dne doručení upozornění.
(2) Pokud poskytovatel online zprostředkovatelských služeb nebo poskytovatel
internetového vyhledávače, který byl upozorněn na porušení nařízení, zjedná ve stanovené
lhůtě nápravu, bez zbytečného odkladu tuto skutečnost a způsob zjednání nápravy písemně
oznámí Českému telekomunikačnímu úřadu.
(3) Po marném uplynutí lhůty k nápravě podle odstavce 1 zahájí Český telekomunikační
úřad řízení o přestupku.
Přestupky
§ 11
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že bez souhlasu adresáta hromadně
nebo opakovaně šíří elektronickými prostředky obchodní sdělení.
(2) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí přestupku tím,
že
a) hromadně nebo opakovaně šíří elektronickými prostředky obchodní
sdělení
1. bez souhlasu adresáta,
2. neoznačené jasně a zřetelně jako obchodní sdělení,
3.
skrývající nebo utajující totožnost odesílatele, jehož jménem se komunikace uskutečnila,
4.
neobsahující platnou adresu, na niž by adresát mohl odeslat žádost o ukončení takové
komunikace, nebo
5. bez toho, že by zákazníkovi poskytla možnost jasně, zřetelně,
jednoduchým způsobem, zdarma nebo na svůj účet udělit či odmítnout souhlas s využitím
jeho elektronického kontaktu při zaslání každé jednotlivé zprávy,
b) vykonává regulovanou činnost a její obchodní sdělení neobsahuje
název profesní samosprávné komory zřízené zákonem, u níž je zapsána,
c) vykonává regulovanou činnost a její obchodní sdělení neobsahuje
odkaz na profesní pravidla uplatňovaná v členském státu Evropské unie, v němž je
usazena, nebo
d) vykonává regulovanou činnost a její obchodní sdělení neobsahuje
způsob trvalého veřejného přístupu k informacím o příslušné profesní samosprávné
komoře zřízené zákonem, jejímž je členem.
(3) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako poskytovatel online
zprostředkovatelských služeb dopustí přestupku tím, že
a) nezajistí, aby podmínky splňovaly požadavky stanovené v čl. 3 odst.
1 nařízení,
b) v rozporu s čl. 3 odst. 2 nařízení neoznámí podnikatelským uživatelům
změny svých podmínek na trvalém nosiči nebo provede navržené změny dříve, než uplyne
lhůta pro jejich oznámení,
c) nezajistí jasnou viditelnost identity podnikatelského uživatele
poskytujícího zboží a služby prostřednictvím online zprostředkovatelské služby podle
čl. 3 odst. 5 nařízení,
d) omezí, pozastaví nebo ukončí poskytování online zprostředkovatelské
služby v rozporu s čl. 4 nařízení,
e) nestanoví ve svých podmínkách hlavní parametry určující pořadí a
důvody relativní důležitosti těchto hlavních parametrů v porovnání s ostatními parametry
podle čl. 5 odst. 1 nařízení,
f) v rozporu s čl. 6 nařízení neuvede ve svých podmínkách popis druhu
nabízeného doplňkového zboží a služeb, včetně finančních produktů, nebo popis toho,
zda a za jakých okolností může podnikatelský uživatel nabízet prostřednictvím online
zprostředkovatelské služby své vlastní doplňkové zboží a služby,
g) v rozporu s čl. 7 odst. 1 nařízení neuvede ve svých podmínkách popis
rozdílného zacházení, které uplatňuje nebo může uplatňovat ve vztahu ke zboží a službám,
které spotřebitelům prostřednictvím online zprostředkovatelské služby nabízí buď
tento poskytovatel sám nebo jím ovládaní podnikatelští uživatelé anebo jiní podnikatelští
uživatelé,
h) nezajistí, aby podmínky byly v souladu s čl. 8 nařízení,
i) v rozporu s čl. 9 odst. 1 neuvede ve svých podmínkách popis technického
a smluvního přístupu podnikatelských uživatelů k osobním nebo jiným údajům, které
podnikatelští uživatelé nebo spotřebitelé poskytují pro účely používání online zprostředkovatelské
služby nebo které jsou vytvářeny při poskytování této služby, nebo neuvede, že technický
a smluvní přístup neexistuje,
j) neplní informační povinnost stanovenou v čl. 9 odst. 2 nařízení,
k) v rozporu s čl. 10 nařízení neuvede ve svých podmínkách důvody,
na základě kterých lze omezit možnost podnikatelských uživatelů nabízet stejné zboží
a služby spotřebitelům za různých podmínek jinými prostředky než prostřednictvím
jeho služeb, nebo k nim nezajistí snadný přístup veřejnosti,
l) nezřídí interní systém pro vyřizování stížností podnikatelských
uživatelů podle čl. 11 odst. 1 nařízení,
m) neposoudí nebo nevyřídí stížnost nebo neoznámí výsledek vyřízení
stížnosti podle čl. 11 odst. 2 nařízení,
n) neuvede ve svých podmínkách veškeré informace o přístupu k jeho
internímu systému pro vyřizování stížností nebo o jeho fungování podle čl. 11 odst.
3 nařízení,
o) v rozporu s čl. 11 odst. 4 nařízení nesestaví informace o fungování
a efektivnosti svého interního systému pro vyřizování stížností, nezajistí k nim
snadný přístup veřejnosti, neověří je alespoň jednou ročně nebo je neaktualizuje
v případě významné změny,
p) neuvede ve svých podmínkách mediátory podle čl. 12 nařízení, nebo
q) v rozporu s čl. 12 odst. 6 nařízení nezpřístupní podnikatelskému
uživateli informace o fungování a efektivnosti mediace týkající se jeho činnosti.
(4) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se jako poskytovatel internetového
vyhledávače dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s čl. 5 odst. 2 nařízení nestanoví hlavní parametry a
jejich relativní důležitost, neposkytne ve svém internetovém vyhledávači snadno a
veřejně přístupný popis těchto parametrů v jasném a srozumitelném jazyce nebo tento
popis průběžně neaktualizuje,
b) neumožní uživateli firemních internetových stránek seznámit se s
obsahem oznámení podle čl. 5 odst. 4 nařízení, nebo
c) v rozporu s čl. 7 odst. 2 nařízení neuvede popis rozdílného způsobu
zacházení, který uplatňuje nebo může uplatňovat ve vztahu ke zboží a službám, které
spotřebitelům prostřednictvím internetového vyhledávače nabízí buď tento poskytovatel
sám nebo jím ovládaní uživatelé firemních internetových stránek, anebo jiní uživatelé
firemních internetových stránek.
(5) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 100 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1,
b) 1 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2 písm. b), c) nebo
d), nebo
c) 10 000 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 2 písm. a) nebo
odstavce 3 nebo 4.
(6) Za přestupek podle odstavce 3 nebo 4 lze spolu s pokutou uložit správní
trest zveřejnění rozhodnutí o přestupku.
§ 11a
Poskytovatel služby informační společnosti, jehož obchodní zájmy jsou poškozovány
porušováním povinností podle § 7, je oprávněn domáhat se jménem svých zákazníků,
jejichž práva byla tímto jednáním poškozena, soudní ochrany. Tím není dotčeno oprávnění
zákazníka domáhat se svých nároků u soudu sám.
§ 12
(1) Přestupky podle § 11 odst. 1 a 2 projednává orgán dozoru a přestupky
podle § 11 odst. 3 a 4 projednává Český telekomunikační úřad.
(2) Pokuty vybírá orgán, který je uložil. Příjem z pokut, a to i vymožených,
je příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost orgánu, který pokutu uložil. Na
příjmy z pokut uložených orgánem příslušným k výkonu dozoru podle § 10 odst. 1 písm.
b) se pro účely správy jejich placení hledí jako na prostředky veřejného rozpočtu9).
(3) Pokuty za přestupky podle § 11 odst. 3 a 4 vymáhá Český telekomunikační
úřad.
ČÁST TŘETÍ
Změna zákona o regulaci reklamy
§ 15
Zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991
Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů,
ve znění zákona č. 258/2000 Sb., zákona č. 231/2001 Sb., zákona č. 256/2001 Sb.,
zákona č. 138/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 132/2003 Sb., zákona č.
217/2004 Sb. a zákona č. 326/2004 Sb., se mění takto:
1. V § 2 odst. 1 písmeno e) včetně poznámky pod čarou č. 5a) zní:
"e) šíření nevyžádané reklamy, pokud vede k výdajům adresáta nebo pokud
adresáta obtěžuje; na šíření reklamy elektronickými prostředky a jeho omezení se
vztahuje zvláštní právní předpis,5a) za reklamu, která obtěžuje, se považuje reklama
směřující ke konkrétnímu adresátovi za podmínky, že adresát dal předem jasně a srozumitelně
najevo, že si nepřeje, aby vůči němu byla nevyžádaná reklama šířena.
5a) § 7 zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti
a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti).".
2. V § 7 písm. d) se za slova "v ostatních případech" vkládají slova "
, s výjimkou nevyžádané reklamy šířené elektronickými prostředky32a) podle zvláštního
právního předpisu5a)".
Poznámka pod čarou č. 32a) zní:
"32a) § 2 písm. c) zákona č. 480/2004 Sb., o některých službách informační
společnosti a o změně některých zákonů (zákon o některých službách informační společnosti).".
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
Gross v. r.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/31/ES ze dne 8. června 2000 o určitých
aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodního styku
v rámci vnitřního trhu. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/58/ES ze dne 12.
července 2002 o zpracování osobních údajů a ochraně soukromí v odvětví elektronických
komunikací.
2) § 3 písm. f) a g) zákona č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a
jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých
zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace).
3) § 420 a 421 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.
4) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1150 ze dne 20. června 2019
o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských
služeb.
5) Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů.
6) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016
o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu
těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů).
7) Například zákon č. 254/2000 Sb., o auditorech, ve znění pozdějších předpisů,
zákon č. 523/1992 Sb., o daňovém poradenství a Komoře daňových poradců České republiky,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 220/1991 Sb., o České lékařské komoře, České
stomatologické komoře a České lékárnické komoře, zákon č. 85/1996 Sb., o advokacii,
ve znění pozdějších předpisů.
9) § 2 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád.
10) Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.