72/2005 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 9. února 2005
o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
Změna: 116/2011 Sb.
Změna: 103/2014 Sb.
Změna: 197/2016 Sb.
Změna: 248/2019 Sb.
Změna: 607/2020 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 28 odst. 6, § 121
odst. 1 a § 123 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
a zákona č. 49/2009 Sb.:
§ 1
Poskytování poradenských služeb
(1) Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních jsou poskytovány
dětem, žákům, studentům (dále jen "žák"), jejich zákonným zástupcům, školám a školským
zařízením.
(2) Školská poradenská zařízení a školy zřizované státem, krajem, obcí nebo
svazkem obcí poskytují bezplatně standardní poradenské služby v rozsahu uvedeném
v přílohách č. 1 až 4 k této vyhlášce, a to na žádost žáků, jejich zákonných zástupců,
škol nebo školských zařízení nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci.
(3) Jiná školská poradenská zařízení a jiné školy než uvedené v odstavci
2 poskytují bezplatně poradenskou pomoc směřující k
a) zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb nebo mimořádného nadání žáka,
b) doporučení vhodných podpůrných opatření a vyhodnocení poskytování podpůrných opatření
žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům mimořádně nadaným,
c) doporučení zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené
podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího
programu odpovídajícího vzdělávacím potřebám žáka a
d) podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
ve školách a školských zařízeních, jakož i zmírňování důsledků znevýhodnění a prevenci
jeho prohlubování.
(4) Podmínkou poskytnutí psychologické nebo speciálně pedagogické poradenské
služby je předání informace podle odstavce 5 a písemný souhlas žáka nebo jeho zákonného
zástupce. Souhlasu není třeba v případech stanovených jinými právními předpisy1).
(5) Škola nebo školské poradenské zařízení musí předem srozumitelně informovat
žáka a v případě žáka, který má zákonného zástupce, také jeho zákonného zástupce
o
a) všech podstatných náležitostech poskytované poradenské služby, zejména
o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech poskytované poradenské služby,
b) prospěchu, který je možné očekávat, a o všech předvídatelných důsledcích,
které mohou vyplynout z poskytování poradenské služby, i možných následcích, pokud
tato služba nebude poskytnuta,
c) jeho právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenských služeb,
včetně práva žádat kdykoli poskytnutí poradenské služby znovu, práva podat návrh
na projednání podle § 16a odst. 5 školského zákona, práva žádat o revizi podle §
16b školského zákona a práva podat podnět České školní inspekci podle § 174 odst.
5 školského zákona,
a to prostřednictvím formuláře, jehož vzor je stanoven v příloze č. 5 k
této vyhlášce.
(6) Poradenská služba se začne poskytovat bez zbytečného odkladu, nejpozději
však do tří měsíců ode dne přijetí žádosti, nestanoví-li jiný právní předpis jinak.
Podmínkou poskytnutí poradenské služby je, že žadatel poskytl součinnost potřebnou
k naplnění účelu poradenské služby. Krizová poradenská intervence, kterou se poskytuje
pomoc v naléhavých ohrožujících situacích, se poskytuje bezprostředně po přijetí
žádosti.
§ 1a
Poradenské služby směřující k zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb nebo
mimořádného nadání žáka
(1) Výsledkem poradenských služeb školských poradenských zařízení směřujících
k zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb nebo mimořádného nadání žáka jsou zejména
zpráva a doporučení, jejichž náležitosti jsou upraveny jiným právním předpisem4).
(2) Školské poradenské zařízení poradenskou službu směřující k zjišťování speciálních
vzdělávacích potřeb nebo mimořádného nadání žáka neposkytne, je-li platné dříve vydané
doporučení, které bylo žadateli vydáno stejným nebo jiným školským poradenským zařízením,
s výjimkou případu uvedeného ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami a žáků nadaných6).
(3) Školské poradenské zařízení dále vydává zprávu vždy v případě, že poradenská
služba spočívá v psychologické nebo speciálně pedagogické diagnostice, nebo na základě
rozhodnutí orgánu veřejné moci.
§ 2
Účel poradenských služeb
Účelem poradenských služeb je přispívat zejména k
a) vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný a psychický vývoj žáků,
pro jejich sociální vývoj, pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání
a v průběhu vzdělávání,
b) naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a
zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání,
c) zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka a mimořádného nadání
žáka, doporučování vhodných podpůrných opatření a vyhodnocování poskytování podpůrných
opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům mimořádně nadaným,
d) prevenci a řešení vzdělávacích a výchovných obtíží, prevenci různých
forem rizikového chování a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací
k překonávání problémových situací,
e) vytváření vhodných podmínek pro vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst.
9 školského zákona,
f) vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou
příslušníky jiných kultur nebo žijí v odlišných životních podmínkách,
g) vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a
mimořádně nadané,
h) vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění,
i) rozvíjení pedagogicko-psychologických a speciálně pedagogických znalostí
a profesních dovedností pedagogických pracovníků ve školách a školských zařízeních,
j) podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků
nadaných ve školách a školských zařízeních, jakož i zmírňování důsledků znevýhodnění
a prevenci jeho prohlubování,
k) metodické podpoře pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se
speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných,
l) metodické podpoře výchovných poradců a školních metodiků prevence, asistentů
pedagoga a dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, kteří se podílejí
na zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků,
m) posílení kvality poskytovaných poradenských služeb zejména prostřednictvím
součinnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť,
n) součinnosti s orgány veřejné moci a s právnickou osobou uvedenou v §
16b odst. 1 školského zákona.
§ 2a
Pravidla poskytování poradenských služeb
(1) Při poskytování poradenských služeb školy a školská poradenská zařízení
a) dodržují účel poradenských služeb,
b) dodržují etické zásady poskytování poradenských služeb,
c) vycházejí z individuálních potřeb žáka, podporují jeho samostatnost
a přispívají k jeho sociálnímu začleňování,
d) poskytují zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka zprávu a doporučení,
které jsou výsledkem psychologické nebo speciálně pedagogické diagnostiky,
e) spolupracují s jinými školami a školskými zařízeními,
f) sledují a vyhodnocují poskytování navržených podpůrných opatření žáka,
g) informují žáka a zákonného zástupce žáka o poradenských službách poskytovaných
školou nebo školským poradenským zařízením,
h) poskytují žákovi a zákonnému zástupci žáka podrobné a srozumitelné seznámení
s průběhem a výsledkem poskytování poradenských služeb.
(2) Při poskytování poradenských služeb školská poradenská zařízení na základě
souhlasu zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka poskytují závěry vyšetření,
které jsou podkladem pro doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími
potřebami, dalšímu školskému poradenskému zařízení, které se na péči o žáka podílí.
§ 2b
Psychologická a speciálně pedagogická diagnostika
(1) Školská poradenská zařízení volí postupy, nástroje a metody odpovídající
účelu vyšetření, vycházející z aktuálního stavu poznatků příslušné vědní disciplíny
a v souladu s těmito poznatky s nimi pracují; v případě zásadních rozhodnutí z hlediska
vzdělávacích potřeb je nutné rozhodnutí založit na využití několika postupů.
(2) Postupy, nástroje a metody psychologické nebo speciálně pedagogické diagnostiky
musí být standardizované. Není-li to možné, volí poradenská zařízení ty postupy,
nástroje a metody, které mají prokazatelný přínos pro diagnosticko-intervenční péči
ve vzdělávání žáka a slouží k zjištění vzdělávacích potřeb žáka a uzpůsobení postupů
práce s ním, a to ve školním i domácím prostředí.
(3) Je-li pro poskytování poradenských služeb nutné lékařské posouzení zdravotního
stavu žáka nebo posouzení jiným odborníkem, pak se k závěrům tohoto posouzení vždy
přihlíží.
§ 3
Školská poradenská zařízení
(1) Typy školských poradenských zařízení jsou:
a) pedagogicko-psychologická poradna (dále jen "poradna"),
b) speciálně pedagogické centrum (dále jen "centrum").
(2) Školská poradenská zařízení poskytují poradenské služby prostřednictvím
pedagogických pracovníků a sociálních pracovníků, jejichž činnost je stanovena v
příloze č. 4 k této vyhlášce. Ředitel školského poradenského zařízení zajistí průběžné
metodické vedení těchto pracovníků.
(3) Pedagogickým pracovníkům vykonávajícím pedagogicko-psychologickou činnost
ve školách a školských poradenských zařízeních je poskytována odborná podpora za
účelem zvýšení kvality poradenských služeb právnickou osobou zřizovanou Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy.
(4) K naplnění vzdělávacích potřeb žáka školská poradenská zařízení při poskytování
poradenských služeb spolupracují s dalšími odborníky.
§ 4
Další dokumentace
(1) Školské poradenské zařízení vede dokumentaci
a) o žádostech o poskytnutí poradenské služby, o odmítnutí nebo přerušení
poskytování poradenské služby,
b) o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové,
včetně zprávy a doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
a žáka mimořádně nadaného,
c) o doporučeních k poskytování podpůrných opatření, jejich druhu, skladbě
a stupních a o případných změnách těchto doporučení,
d) o doporučeních ke vzdělávání žáků ve škole, třídě, oddělení nebo studijní
skupině zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona,
e) o poskytnutí informace podle § 1 odst. 5,
f) o součinnosti se školami a školskými zařízeními,
g) o komunikaci a spolupráci s orgány veřejné moci,
h) o revizi zprávy a doporučení podle § 16b školského zákona.
(2) Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním psychologem nebo
speciálním pedagogem dokumentaci podle odstavce 1 písm. a), b) a e) až g) a o poradenských
službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným poradcem dokumentaci
podle odstavce 1 písm. b), f) a g).
(3) Škola dále vede dokumentaci o poskytovaných podpůrných opatřeních prvního
stupně.
§ 5
Poradna
(1) Poradna poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického
poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc a speciálně pedagogickou při výchově
a vzdělávání žáků.
(2) Činnost poradny se uskutečňuje ambulantně na pracovišti poradny a návštěvami
zaměstnanců právnické osoby vykonávající činnost poradny ve školách a školských zařízeních.
(3) Poradna
a) zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na povinnou školní
docházku a vydává o ní zprávu a doporučení,
b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků škol a na základě výsledků
psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky vypracovává doporučení s návrhy
podpůrných opatření pro žáka,
c) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu4) za účelem
stanovení podpůrných opatření na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb
žáka nebo mimořádného nadání žáka,
d) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu4) k zařazení
žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského
zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího programu odpovídajícího vzdělávacím
potřebám žáka,
e) provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadané,
f) poskytuje žákům přímou speciálně pedagogickou a psychologickou intervenci,
g) poskytuje poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti
nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji; jejich zákonným zástupcům
a pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím tyto žáky poskytuje poradenské služby zaměřené
na vyjasňování osobních perspektiv žáků,
h) poskytuje poradenské služby žákům z odlišného kulturního prostředí a
s odlišnými životními podmínkami,
i) poskytuje metodickou podporu škole a školskému zařízení při poskytování
poradenských služeb a podpůrných opatření,
j) poskytuje žákům kariérové poradenství,
k) poskytuje informační, konzultační, poradenskou a metodickou podporu
zákonným zástupcům žáka,
l) prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci rizikového chování,
realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence.
§ 6
Centrum
(1) Centrum poskytuje poradenské služby zejména při výchově a vzdělávání žáků
s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, vadami řeči, souběžným
postižením více vadami nebo autismem. Jedno centrum poskytuje poradenské služby v
rozsahu odpovídajícím jednomu nebo více druhům znevýhodnění podle věty první v souladu
s částí II přílohy č. 2 k této vyhlášce.
(2) Žákům škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona a školských zařízení
jsou poradenské služby centra poskytovány pouze v rámci diagnostické péče. Centrum
poskytuje žákům podle věty první přímé speciálně pedagogické a psychologické intervence,
nemůže-li tyto služby zajistit škola nebo školské zařízení, kde je žák zařazen.
(3) Činnost centra se uskutečňuje ambulantně na pracovišti centra a návštěvami
pedagogických pracovníků centra ve školách a školských zařízeních, případně v rodinách,
v zařízeních pečujících o žáky uvedené v odstavci 1.
(4) Centrum:
a) zjišťuje připravenost žáků uvedených v odstavci 1 na povinnou školní
docházku,
b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků uvedených v odstavci 1 a
přihlíží přitom k lékařskému posouzení zdravotního stavu nebo posouzení jiným odborníkem,
zpracovává odborné podklady pro nastavení podpůrných opatření pro tyto žáky a pro
jejich zařazení nebo přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací
opatření, vypracovává zprávy z vyšetření a doporučení ke vzdělávání žáků,
c) zajišťuje speciálně pedagogickou péči a speciálně pedagogické vzdělávání
pro žáky uvedené v odstavci 1, kteří jsou vzděláváni ve škole, třídě, oddělení nebo
studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona, nebo kterým
je stanoven jiný způsob plnění povinné školní docházky2),
d) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu4) za účelem
stanovení podpůrných opatření na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb
žáka,
e) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu4) pro zařazení
žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského
zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího programu odpovídajícího vzdělávacím
potřebám žáka,
f) poskytuje kariérové poradenství žákům uvedeným v odstavci 1,
g) vykonává speciálně pedagogickou a psychologickou diagnostiku a poskytuje
poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém
a sociálním vývoji žáků uvedených v odstavci 1, na zjištění individuálních předpokladů
a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopností, nadání a na začleňování
do společnosti,
h) poskytuje pedagogickým pracovníkům a zákonným zástupcům poradenství
v oblasti vzdělávání žáků uvedených v odstavci 1,
i) poskytuje metodickou podporu škole,
j) poskytuje informační, konzultační, poradenskou a metodickou podporu
zákonným zástupcům žáků.
§ 7
Škola
(1) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování
poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla
výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními
učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování
poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem nebo školním
speciálním pedagogem.
(2) Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím
počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na
a) poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami,
b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
c) prevenci školní neúspěšnosti,
d) kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou
podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
e) podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního
prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
f) podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
g) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností
ve škole a školském zařízení,
h) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních
kolektivů,
i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany
a diskriminace,
j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných
školou,
k) metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně
pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
l) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
m) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými
zařízeními.
(3) Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který
zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků uvedených v odstavci
1, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně
a dalším projevům rizikového chování.
(4) Pedagogičtí pracovníci uvedení v odstavci 1 se podílejí na zajišťování
podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost
školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany
práv žáků.
(5) Škola spolupracuje se školským poradenským zařízením také v oblasti dalších
služeb zajišťovaných pro žáky podle standardních činností uvedených v přílohách č.
1 a 2 k této vyhlášce a služeb zajišťovaných školou.
§ 8
Poskytování poradenských služeb za úplatu
(1) Školská poradenská zařízení zřizovaná státem, krajem, obcí nebo svazkem
obcí poskytují za úplatu poradenské služby uvedené v přílohách č. 1 až 3 k této vyhlášce,
a to na žádost osob, které nejsou uvedeny v § 1 odst. 1.
(2) Výše úplaty za poskytování poradenských služeb podle odstavce 1 se rovná
nejvýše součtu všech nákladů prokazatelně a nezbytně vynaložených školským poradenským
zařízením na poskytnutou službu.
§ 9
Zrušovací ustanovení
Zrušují se:
1. Vyhláška Ministerstva školství České socialistické republiky č. 130/1980
Sb., o výchovném poradenství.
2. Vyhláška č. 233/2003 Sb., kterou se mění vyhláška č. 130/1980 Sb., o
výchovném poradenství.
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.
Příl.1
Standardní činnosti poraden
I. Komplexní nebo zaměřená psychologická a speciálně pedagogická diagnostika:
1. Zjišťování předpokladů pro školní docházku, skupinová a individuální psychologická
a speciálně pedagogická diagnostika školní zralosti.
2. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika dětí předškolního
věku z důvodů nerovnoměrného vývoje.
3. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika dětí předškolního
věku, žáků základních škol a žáků středních škol s problémy v adaptaci a s výchovnými
problémy, včetně specifických poruch chování.
4. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika žáků základních
škol, žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol se vzdělávacími problémy,
včetně specifických poruch učení, a žáků neprospívajících.
5. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika jako
podklad pro:
a) návrhy na podpůrná opatření, včetně jejich členění do stupňů a případných
kombinací,
b) zařazování a přeřazování žáků se závažnými vývojovými poruchami učení
nebo chování do škol, tříd, oddělení a studijních skupin zřízených podle § 16 odst.
9 školského zákona,
c) psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku žáků základních
škol, žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol s osobnostními nebo sociálně-vztahovými
problémy,
d) psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku nadání a mimořádného
nadání žáků,
e) doporučení ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo
chování a dalšími speciálními vzdělávacími potřebami.
6. Skupinová a individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika
jako podklad pro pomoc žákům základních škol a žákům středních škol v případech komplikací
při volbě další školy či povolání.
7. Diagnostika sociálního klimatu a rizikového chování v třídních kolektivech
jako podklad pro tvorbu programů prevence rizikového chování.
8. Diagnostika sociálního klimatu třídních kolektivů jako podklad pro tvorbu
nápravných programů.
9. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika mimořádného
nadání žáků.
II. Psychologická a speciálně pedagogická intervence:
1. Poradenská intervence u dětí předškolního věku, žáků základních škol,
žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol, zákonných zástupců a pedagogických
pracovníků v životní krizi či nouzi a individuální pomoc těmto jedincům při zpracování
krize v případech problémů, které negativně ovlivňují vzdělávání dítěte nebo žáka.
2. Včasná poradenská péče a práce s dětmi předškolního věku s nerovnoměrným
vývojem, zejména s obtížemi v adaptaci, a jejich dlouhodobé vedení.
3. Základní individuální a skupinová reedukace žáků s potřebou podpůrných
opatření ve vzdělávání, zejména u žáků se specifickými poruchami učení a chování,
jejichž problémy vyžadují odborně mimořádně náročnou speciálně pedagogickou péči.
4. Individuální a skupinová práce se žáky základních škol, žáky středních
škol a studenty vyšších odborných škol s obtížemi v adaptaci, s osobnostními, sociálně-vztahovými
problémy, s rizikovým chováním a potížemi, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
5. Individuální a skupinové kariérové poradenství pro žáky základních a středních
škol a studenty vyšších odborných škol.
6. Poradenské nebo poradensko-terapeutické vedení rodin s dítětem nebo žákem
v případě problémů, které negativně ovlivňují vzdělávání dítěte nebo žáka.
7. Poradenské konzultace a poradenské vedení zákonných zástupců dětí předškolního
věku a žáků základních a středních škol, kterým je poskytována individuální nebo
skupinová diagnostická a intervenční péče poradny.
8. Poradenské konzultace a doporučení pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím
děti a žáky, kterým je poskytována individuální nebo skupinová diagnostická a intervenční
péče poradny (tzv. intervence ve škole pro žáky).
III. Informační a metodická činnost a příprava podkladů pro vzdělávací opatření
a dokumentace:
1. Metodické vedení pedagogů a rodičů při:
a) uplatňování podpůrných opatření ve vzdělávání žáka,
b) vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
c) rozvoji komunikace, následně při rozvoji školních dovedností a v návaznosti
na plnění vzdělávacích programů,
d) individuálních programech k rozvoji percepčních oblastí a motoriky
s ohledem na individuální potřeby žáka,
e) podpůrných rodičovských skupinách.
2. Metodická pomoc při tvorbě preventivních programů rizikového chování a
participace na preventivních programech školy. Koordinace a metodické vedení práce
výchovných poradců, školních metodiků prevence v základních a středních školách a
dalších pedagogických pracovníků škol.
3. Příprava podkladů:
a) pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami zejména
pro žáky se specifickými poruchami učení a chování do základních a středních škol,
b) pro zařazení žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona a zejména
žáků se závažnými poruchami učení a chování do škol, tříd, oddělení a studijních
skupin s upravenými vzdělávacími programy pro tyto žáky.
4. Při přípravě zpráv a doporučení v případech, kdy je žák v péči odborného
lékaře nebo klinického psychologa, školské poradenské zařízení přihlíží při stanovování
podpůrných opatření ve vzdělávání žáka ke klinické diagnóze a léčebným opatřením
odborného lékaře nebo klinického psychologa, který tuto péči žákovi poskytuje, pokud
tyto podklady zákonný zástupce nebo žák školskému poradenskému zařízení předá.
5. Zpracování zpráv a doporučení v souladu se zákonem o ochraně osobních
údajů.
6. Pokud školské poradenské zařízení zjistí podezření na klinickou diagnózu
žáka, doporučí mu vyšetření zdravotního stavu poskytovatelem zdravotních služeb v
příslušném oboru.
7. Poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům:
a) v oblasti péče o děti předškolního věku, žáky základních škol, žáky
středních škol a studenty vyšších odborných škol, jejichž školní vzdělávání vyžaduje
zvláštní pozornost,
b) poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům základních
a středních škol v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
s vytvářením doporučení ke vzdělávání a naplňováním individuálních vzdělávacích plánů
pro tyto žáky.
8. Vedení dokumentace, vedení evidence a administrativa související se standardními
činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
9. Vyhodnocování realizovaných preventivních programů škol v regionální působnosti
pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
10. Spolupráce se středisky výchovné péče při poskytování standardních služeb
pro žáky se specifickými poruchami chování a s rizikovým chováním, spolupráce s jejich
zákonnými zástupci a pedagogickými pracovníky, kteří je vzdělávají.
11. Koordinace činnosti poradny a centra při vytváření doporučení ke vzdělávání
žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, při poskytování souběžné péče.
Příl.2
Standardní činnosti center
I. Standardní činnosti společné
I.I. Komplexní nebo zaměřená speciálně pedagogická a psychologická diagnostika
1. Individuální speciálně pedagogická diagnostika a psychologická diagnostika
jako podklad pro:
a) doporučení podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků uvedených
v § 6 odst. 1,
b) stanovení speciálně pedagogických intervenčních postupů u žáků uvedených
v § 6 odst. 1 včetně způsobů jejich zajištění,
c) zpracování návrhů na zařazování a přeřazování žáků podle písmena uvedených
v § 6 odst. 1 včetně způsobů jejich zajištění do škol, tříd, nebo studijních skupin
zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona,
d) zpracování návrhů vzdělávání žáka podle vzdělávacího programu odpovídajícího
jeho vzdělávacím potřebám.
2. Diagnostika potřebnosti a zpracování doporučení k uzpůsobení podmínek
pro konání maturitní zkoušky žáků uvedených v § 6 odst. 1.
3. Zjišťování potřebnosti a zpracování návrhů uzpůsobení podmínek konání
závěrečných zkoušek nebo přijímacích zkoušek žáků uvedených v § 6 odst. 1.
4. Zjišťování účinnosti a potřebnosti uplatňovaných podpůrných opatření a
speciálně pedagogických a psychologických intervenčních postupů pro účely vzdělávání
žáků, kterým centrum poskytuje poradenské služby.
5. Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky uvedené v § 6 odst.
1.
I.II. Speciálně pedagogická a psychologická intervence a poradenská podpora
1. Provádění speciálně pedagogické nebo psychologické intervence u žáků uvedených
v § 6 odst. 1 vzdělávaných ve třídách, odděleních, studijních skupinách, které nejsou
zřízeny podle § 16 odst. 9 školského zákona a ve školských zařízeních v souladu s
individuálním vzdělávacím plánem žáka.
2. Provádění speciálně pedagogické nebo psychologické intervence u žáků,
kterým speciálně pedagogické centrum doporučilo takovéto podpůrné opatření a kteří
se vzdělávají ve třídě zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona a určené žákům
s jiným znevýhodněním, v souladu s individuálním vzdělávacím plánem žáka.
3. Poskytování poradenských informací zletilým žákům nebo zákonným zástupcům
žáků o souvisejících dalších službách, zejména sociálních nebo zdravotnických.
4. Poskytování poradenských informací o kompenzačních a dalších pomůckách
včetně didaktických a jejich dostupnosti, poskytování instrukce k jejich používání
v průběhu vzdělávání žáka.
5. Poskytování včasné intervence žákům uvedeným v § 6 odst. 1 pedagogicko-psychologickými
prostředky a v propojení a spolupráci s odborníky jiných profesí, kteří se podílejí
nebo se mohou podílet na podpoře psychomotorického a sociálního vývoje dětí a se
zaměřením na celou rodinu.
6. Poskytování krizové intervence žákům uvedeným v § 6 odst. 1 a jejich zákonným
zástupcům v propojení a ve spolupráci s odborníky jiných profesí, kteří se podílejí
nebo se mohou podílet na řešení vzniklé situace se zaměřením na celou rodinu.
I.III. Informační a metodická činnost, podpora a evidence
1. Poskytování poradenské podpory a informací o možnostech vzdělávání žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami, o vzdělávací nabídce a dalších poskytovatelích
poradenských služeb, jejich obsahu a dostupnosti pro zákonné zástupce a pedagogické
pracovníky žáků, kterým speciálně pedagogické centrum poskytuje služby.
2. Poskytování poradenské podpory a informací o sociálních službách, jejich
obsahu, poskytovatelích, síti a dostupnosti pro zákonné zástupce a pedagogické pracovníky
žáků, kterým speciálně pedagogické centrum poskytuje služby.
3. Metodická podpora a poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům
škol vzdělávajícím žáky uvedené v § 6 odst. 1 při realizaci podpůrných opatření.
4. Metodická pomoc školám při tvorbě inkluzívního prostředí třídy, ve které
se vzdělává žák se sluchovým postižením, tělesným postižením, zrakovým postižením,
mentálním postižením, s autismem, se souběžným postižením více vadami a s vadami
řeči.
5. Vedení dokumentace, vedení evidence činnosti centra a administrativa související
se standardními činnostmi, příprava dokumentů pro správní řízení v oblasti vzdělávání
žáků, kterým centrum poskytuje poradenské služby.
6. Spolupráce se školou, poradnou, dalšími centry, případně středisky výchovné
péče při poskytování souběžných poradenských služeb žákům.
7. Zapůjčování odborné literatury a rehabilitačních a kompenzačních pomůcek
podle potřeb žáků a nácvik jejich používání žáky a zákonnými zástupci žáků.
8. Tvorba a nabídka speciálních pomůcek podle individuálních potřeb žáků
a nácvik jejich používání žáky a zákonnými zástupci žáků.
9. Poskytování informací o možnostech využití kompenzačních, rehabilitačních
a didaktických pomůcek.
10. Metodická podpora asistentů pedagoga, jejichž působení ve třídě centrum
doporučilo.
11. Koordinace činnosti centra a poradny při vytváření doporučení ke vzdělávání
žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v případě poskytování souběžné péče.
II. Standardní činnosti speciální
II.I. Centrum poskytující služby žákům s vadami řeči, jejich zákonným zástupcům,
školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Orientační logopedické vyšetření a depistáž poruch komunikace.
2. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků
s narušenou komunikační schopností pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě
potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s vadami
řeči a potřebou využívání náhradních komunikačních systémů.
3. Individuální logopedická diagnostika, aplikace logopedických diagnostických
postupů.
4. Stanovování podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků s narušenou
komunikační schopností a specifickými poruchami učení na podkladě vady řeči.
5. Stanovování logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje
komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané
řeči a jejich vyhodnocování.
6. Provádění logopedických intervenčních postupů, zejména stimulačních, edukačních
a reedukačních.
7. Podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje k vytváření
primárních školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení.
8. Provádění kontrolních speciálně pedagogických a logopedických vyšetření.
9. Metodické vedení pedagogických pracovníků škol při zajišťování podmínek
ve vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, včetně metodické podpory pro
užívání alternativní a augmentativní komunikace, hlasové výchovy a hlasové hygieny.
10. Metodické vedení pedagogických pracovníků při zajišťování školních programů
primární logopedické prevence.
11. Zjišťování a stanovování potřeby uzpůsobení podmínek konání maturitní
zkoušky, závěrečných zkoušek a přijímacích zkoušek u žáků s narušenou komunikační
schopností.
12. Poskytování logopedické péče žákům s narušenou komunikační schopností
vzdělávaným v inkluzívních podmínkách, kterým centrum stanovilo podpůrná opatření,
včetně žáků, kteří nevyžadují úpravu vzdělávacího programu.
13. Metodická podpora zákonným zástupcům žáků s vadou řeči k provádění stanovených
logopedických cvičení žáka, zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické
péči.
14. Zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické péči.
15. Tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace, tvorba
pracovních listů.
II.II. Centrum poskytující služby žákům se zrakovým postižením, jejich zákonným
zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků
se zrakovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby
i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky se zrakovým postižením.
2. Nácvik specifických činností u žáka se zrakovým postižením.
3. Rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace.
4. Smyslová výchova žáka.
5. Propedeutika čtení a psaní bodového písma.
6. Propedeutika čtení a psaní zvětšeného černotisku, grafomotorické cviky.
7. Tyflografika, nácvik podpisu.
8. Zraková hygiena.
9. Rozvoj matematických představ.
10. Rozvoj estetického vnímání.
11. Nácvik orientace a samostatného pohybu.
12. Nácvik sebeobsluhy.
13. Poskytování informací o didaktických, zvukových a audiovizuálních pomůckách
pro žáky se zrakovým postižením zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům.
14. Realizace sociálně rehabilitačních programů.
15. Zajišťování odborných konzultací a metodické podpory pro zákonné zástupce
a pedagogy škol a školských zařízení zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům
vzdělávajícím žáky se zrakovým postižením.
16. Práce se speciálními učebnicemi, speciálními učebními pomůckami a kompenzačními
pomůckami.
II.III. Centrum poskytující služby žákům se sluchovým postižením, jejich
zákonným zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků
se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby
i zpracování návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky se sluchovým postižením.
2. Budování a rozvoj audioorální komunikace, její složky receptivní, zejména
poslechu a odezírání, a složky produktivní.
3. Rozvoj českého znakového jazyka a dalších komunikačních systémů neslyšících
a hluchoslepých osob.
4. Poskytování informací o možnostech vzdělávání a komunikace osob se sluchovým
postižením a jejich životě zákonným zástupcům, popřípadě starším žákům.
5. Podpora rodiny v celkovém harmonickém rozvoji dětí, žáků a studentů.
6. Pořádání kurzů komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob
pro zákonné zástupce, pedagogické i nepedagogické pracovníky škol a školských zařízení.
7. Spolupráce s příslušným odborným zdravotnickým zařízením na speciálně
pedagogické přípravě žáka na vyšetření, případný zákrok, na využívání kompenzačních
pomůcek a participace na následné rehabilitaci.
8. Cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí.
9. Individuální a skupinové terapie pro zákonné zástupce vedené psychologem.
10. Poradensko-terapeutické vedení rodin, krizová terapie, terapie pro neslyšící
zákonné zástupce.
11. Sluchová výchova, zásady manuální komunikace, rozvoj motoriky dítěte,
výstavba orální řeči, alternativních metod čtení, analyticko-syntetická metoda čtení,
vedení pojmových deníků, řešení výchovných problémů, nácvik čtení s porozuměním apod.
12. Nácvik činností pro vyšetření audiometrem a příprava na audiometrické
vyšetření.
II.IV. Centrum poskytující služby žákům s tělesným postižením, jejich zákonným
zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků
s tělesným postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby
i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s tělesným postižením.
2. Posouzení předpokladů pro rozvoj školních dovedností žáka z hlediska jeho
psychomotorického vývoje.
3. Budování a rozvoj komunikativních, lokomočních, manipulačních a dalších
dovedností žáků s tělesným postižením.
4. Školní věk - metodika nácviku čtení a psaní, tj. zejména grafomotorika
po obsahové a technické stránce, specifické metodiky nácviku psaní a čtení nebo alternativních
metod čtení.
5. Speciální nácvik práce s počítačem jako prostředkem komunikace a získávání
informací
6. Zajišťování logopedické péče žákům s tělesným postižením.
II.V. Centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením, jejich zákonným
zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků
s mentálním postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby
i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s mentálním postižením.
2. Podpora všestranného rozvoje dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných
opatření z důvodu mentálního postižení zahrnující podporu rozvoje hrubé a jemné motoriky,
grafomotoriky, sebeobsluhy, sociálních vztahů, estetického vnímání, slovní zásoby.
3. Metodika cvičení pro děti raného věku, smyslová výchova.
4. Systematický rozvoj slovní zásoby a dílčích strategií učení.
5. Podpora krátkodobé paměti, rozvoj pozornosti žáků.
6. Příprava na zařazení do výchovně vzdělávacího procesu.
7. Další formy a metody výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením
vycházející z nových poznatků vědy.
8. Nácvik alternativních forem čtení.
9. Využívání nových technologií, zejména elektronických učebnic.
10. Zajišťování logopedické péče se zaměřením na alternativní a augmentativní
komunikaci.
11. Využívání různých druhů podpůrných terapeutických postupů, zejména arteterapie
a muzikoterapie.
12. Poskytování metodické podpory pedagogům pro využívání vhodných didaktických
a speciálně pedagogických přístupů.
13. Individuální programy k rozvoji percepčních oblastí a motoriky s ohledem
na individuální potřeby zahrnující koncept bazální stimulace, ergoterapeutické prvky
a stimulační programy.
II.VI. Centrum poskytující služby žákům s autismem, jejich zákonným zástupcům,
školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Příprava na zařazení do výchovně vzdělávacího procesu a vzdělávání žáků
s autismem.
2. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků
s autismem pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracovávání
návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s autismem.
3. Spolupráce s rodinou - rozvoj funkční komunikace, sociálních dovedností,
pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, eliminace problémového chování,
práce s rodinou, vytváření podpůrných rodičovských skupin.
4. Nácvik funkční komunikace, sociálního chování a zvládání náročného chování.
5. Individuální programy k rozvoji percepčních oblastí a motoriky s ohledem
na individuální potřeby zahrnující zejména koncept bazální stimulace, ergoterapeutické
prvky a stimulační programy.
6. Podpora a vedení při rozvoji sebeobsluhy, pracovních dovedností a sociálních
kompetencí.
7. Uplatňování metodiky strukturovaného učení, využívání behaviorálních schémat
a jiných postupů; spolupráce s rodinou, konzultace s ostatními účastníky péče.
8. Zajišťování metodické podpory pedagogickým pracovníkům v oblasti volby
a uplatňování metodických postupů vytvořených pro práci s žáky s autismem.
9. Metodické vedení zákonných zástupců žáka pro zajišťování domácí péče odpovídající
potřebám žáka zahrnující zejména podporu v oblasti rozvoje funkční komunikace, sociálních
dovedností, pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, zvládání problémového
chování.
10. Zajišťování metodické podpory pedagogickým pracovníkům v oblasti volby
a uplatňování metodických postupů vytvořených pro práci se žáky s autismem.
11. Spolupráce se školskými zařízeními a ostatními účastníky péče, semináře,
konzultace.
12. Spolupráce s organizacemi poskytujícími volnočasové aktivity.
13. Podpůrné rodičovské skupiny.
II.VII. Centrum poskytující služby žákům hluchoslepým, jejich zákonným zástupcům,
školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky používá standardní činnosti speciální
podle znevýhodnění uvedeného v § 6 odst. 1.
II.VIII. Centrum poskytující služby žákům s více vadami, jejich zákonným
zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky používá standardní
činnosti speciální podle typu znevýhodnění uvedeného v § 6 odst. 1; přitom vycházejí
ze standardních činností společných pro všechna centrál.
Příl.3
Standardní činnosti školy
Metodické a informační činnosti
1) Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
2) Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového
rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými
žáky apod.
3) Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče
o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
4) Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských
zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich
služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
5) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči
dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních
údajů.
6) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti
výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
1) Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně
patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické
primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
2) Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných
informací a zkušeností.
3) Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast
prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska
výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče,
nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další
zařízení, instituce i jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
1) Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně
patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným
zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci
s třídními učiteli).
2) Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených
s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace
na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických
jevů ve škole.
3) Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování
ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům
školou a specializovanými školskými zařízeními.