72/2005 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 9. února 2005
o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
Změna: 116/2011 Sb.
Změna: 103/2014 Sb.
Změna: 197/2016 Sb.
Změna: 248/2019 Sb.
Změna: 607/2020 Sb.
Změna: 46/2025 Sb.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 28 odst. 6, § 121
odst. 1 a § 123 odst. 5 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb.
a zákona č. 49/2009 Sb.:
§ 1
Poskytování poradenských služeb
(1) Poradenské služby ve školách a školských poradenských zařízeních jsou poskytovány
dětem, žákům, studentům (dále jen "žák"), jejich zákonným zástupcům, školám a školským
zařízením.
(2) Školská poradenská zařízení a školy zřizované státem, krajem, obcí nebo
svazkem obcí poskytují bezplatně standardní poradenské služby v rozsahu uvedeném
v přílohách č. 1 až 4 k této vyhlášce, a to na žádost žáků, jejich zákonných zástupců,
škol nebo školských zařízení nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci.
(3) Jiná školská poradenská zařízení a jiné školy než uvedené v odstavci
2 poskytují bezplatně poradenskou pomoc směřující k
a) zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb nebo mimořádného nadání žáka,
b) doporučení vhodných podpůrných opatření a vyhodnocení poskytování podpůrných opatření
žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům mimořádně nadaným,
c) doporučení zařazení žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené
podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího
programu odpovídajícího vzdělávacím potřebám žáka a
d) podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
ve školách a školských zařízeních, jakož i zmírňování důsledků znevýhodnění a prevenci
jeho prohlubování.
(4) Podmínkou poskytnutí psychologické, speciálně pedagogické nebo logopedické
poradenské služby je předání informace podle odstavce 5 a písemný souhlas žáka nebo
jeho zákonného zástupce. Souhlasu není třeba v případech stanovených jinými právními
předpisy1).
(5) Škola nebo školské poradenské zařízení musí předem srozumitelně informovat
žáka a v případě žáka, který má zákonného zástupce, také jeho zákonného zástupce
o
a) všech podstatných náležitostech poskytované poradenské služby, zejména
o povaze, rozsahu, trvání, cílech a postupech poskytované poradenské služby,
b) prospěchu, který je možné očekávat, a o všech předvídatelných důsledcích,
které mohou vyplynout z poskytování poradenské služby, i možných následcích, pokud
tato služba nebude poskytnuta,
c) jeho právech a povinnostech spojených s poskytováním poradenských služeb,
včetně práva žádat kdykoli poskytnutí poradenské služby znovu, práva podat návrh
na projednání podle § 16a odst. 5 školského zákona, práva žádat o revizi podle §
16b školského zákona a práva podat podnět České školní inspekci podle § 174 odst.
5 školského zákona,
a to prostřednictvím formuláře, jehož vzor je stanoven v příloze č. 5 k
této vyhlášce.
(6) Poradenská služba se začne poskytovat bez zbytečného odkladu, nejpozději
však do tří měsíců ode dne přijetí žádosti, nestanoví-li jiný právní předpis jinak.
Podmínkou poskytnutí poradenské služby je, že žadatel poskytl součinnost potřebnou
k naplnění účelu poradenské služby. Krizová poradenská intervence, kterou se poskytuje
pomoc v naléhavých ohrožujících situacích, se poskytuje bezprostředně po přijetí
žádosti.
§ 1a
Poradenské služby směřující k zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb nebo
mimořádného nadání žáka
(1) Výsledkem poradenských služeb školských poradenských zařízení směřujících
k zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb nebo mimořádného nadání žáka jsou zejména
zpráva a doporučení, jejichž náležitosti jsou upraveny jiným právním předpisem4).
(2) Školské poradenské zařízení poradenskou službu směřující k zjišťování speciálních
vzdělávacích potřeb nebo mimořádného nadání žáka neposkytne, je-li platné dříve vydané
doporučení, které bylo žadateli vydáno stejným nebo jiným školským poradenským zařízením,
s výjimkou případu uvedeného ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami a žáků nadaných6).
(3) Školské poradenské zařízení dále vydává zprávu vždy v případě, že poradenská
služba spočívá v psychologické, speciálně pedagogické nebo logopedické diagnostice,
nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci.
§ 2
Účel poradenských služeb
Účelem poradenských služeb je přispívat zejména k
a) vytváření vhodných podmínek pro zdravý tělesný a psychický vývoj žáků,
pro jejich sociální vývoj, pro rozvoj jejich osobnosti před zahájením vzdělávání
a v průběhu vzdělávání,
b) naplňování vzdělávacích potřeb a rozvíjení schopností, dovedností a
zájmů před zahájením a v průběhu vzdělávání,
c) zjišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka a mimořádného nadání
žáka, doporučování vhodných podpůrných opatření a vyhodnocování poskytování podpůrných
opatření žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům mimořádně nadaným,
d) prevenci a řešení vzdělávacích a výchovných obtíží, prevenci různých
forem rizikového chování a dalších problémů souvisejících se vzděláváním a s motivací
k překonávání problémových situací,
e) vytváření vhodných podmínek pro vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst.
9 školského zákona,
f) vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky, kteří jsou
příslušníky jiných kultur nebo žijí v odlišných životních podmínkách,
g) vytváření vhodných podmínek, forem a způsobů práce pro žáky nadané a
mimořádně nadané,
h) vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšího profesního uplatnění,
i) rozvíjení pedagogicko-psychologických, speciálně pedagogických a odborných logopedicko-intervenčních
znalostí a profesních dovedností pedagogických pracovníků ve školách a školských
zařízeních,
j) podpoře vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků
nadaných ve školách a školských zařízeních, jakož i zmírňování důsledků znevýhodnění
a prevenci jeho prohlubování,
k) metodické podpoře pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáků se
speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných,
l) metodické podpoře výchovných poradců a školních metodiků prevence, asistentů
pedagoga a dalších pedagogických i nepedagogických pracovníků, kteří se podílejí
na zajišťování podpůrných opatření ve vzdělávání žáků,
m) posílení kvality poskytovaných poradenských služeb zejména prostřednictvím
součinnosti školských poradenských zařízení a školních poradenských pracovišť,
n) součinnosti s orgány veřejné moci a s právnickou osobou uvedenou v §
16b odst. 1 školského zákona.
§ 2a
Pravidla poskytování poradenských služeb
(1) Při poskytování poradenských služeb školy a školská poradenská zařízení
a) dodržují účel poradenských služeb,
b) dodržují etické zásady poskytování poradenských služeb,
c) vycházejí z individuálních potřeb žáka, podporují jeho samostatnost
a přispívají k jeho sociálnímu začleňování,
d) poskytují zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka zprávu a doporučení,
které jsou výsledkem psychologické, speciálně pedagogické nebo logopedické diagnostiky,
e) spolupracují s jinými školami a školskými zařízeními,
f) sledují a vyhodnocují poskytování navržených podpůrných opatření žáka,
g) informují žáka a zákonného zástupce žáka o poradenských službách poskytovaných
školou nebo školským poradenským zařízením,
h) poskytují žákovi a zákonnému zástupci žáka podrobné a srozumitelné seznámení
s průběhem a výsledkem poskytování poradenských služeb.
(2) Při poskytování poradenských služeb školská poradenská zařízení na základě
souhlasu zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka poskytují závěry vyšetření,
které jsou podkladem pro doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími
potřebami, dalšímu školskému poradenskému zařízení, které se na péči o žáka podílí.
§ 2b
Psychologická, speciálně pedagogická a logopedická diagnostika
(1) Školská poradenská zařízení volí postupy, nástroje a metody odpovídající
účelu vyšetření, vycházející z aktuálního stavu poznatků příslušné vědní disciplíny
a v souladu s těmito poznatky s nimi pracují; v případě zásadních rozhodnutí z hlediska
vzdělávacích potřeb je nutné rozhodnutí založit na využití několika postupů.
(2) Postupy, nástroje a metody psychologické, speciálně pedagogické nebo logopedické
diagnostiky musí být standardizované. Není-li to možné, volí poradenská zařízení
ty postupy, nástroje a metody, které mají prokazatelný přínos pro diagnosticko-intervenční
péči ve vzdělávání žáka a slouží k zjištění vzdělávacích potřeb žáka a uzpůsobení
postupů práce s ním, a to ve školním i domácím prostředí.
(3) Je-li pro poskytování poradenských služeb nutné lékařské posouzení zdravotního
stavu žáka nebo posouzení jiným odborníkem, pak se k závěrům tohoto posouzení vždy
přihlíží.
§ 3
Školská poradenská zařízení
(1) Typy školských poradenských zařízení jsou:
a) pedagogicko-psychologická poradna (dále jen "poradna"),
b) speciálně pedagogické centrum (dále jen "centrum").
(2) Školská poradenská zařízení poskytují poradenské služby prostřednictvím
pedagogických pracovníků a sociálních pracovníků, jejichž činnost je stanovena v
příloze č. 4 k této vyhlášce. Ředitel školského poradenského zařízení zajistí průběžné
metodické vedení těchto pracovníků.
(3) Pedagogickým pracovníkům vykonávajícím pedagogicko-psychologickou činnost
ve školách a školských poradenských zařízeních je poskytována odborná podpora za
účelem zvýšení kvality poradenských služeb právnickou osobou zřizovanou Ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy.
(4) K naplnění vzdělávacích potřeb žáka školská poradenská zařízení při poskytování
poradenských služeb spolupracují s dalšími odborníky.
§ 4
Další dokumentace
(1) Školské poradenské zařízení vede dokumentaci
a) o žádostech o poskytnutí poradenské služby, o odmítnutí nebo přerušení
poskytování poradenské služby,
b) o vyšetření, jeho výsledcích a poskytnuté péči individuální i skupinové,
včetně zprávy a doporučení ke vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
a žáka mimořádně nadaného,
c) o doporučeních k poskytování podpůrných opatření, jejich druhu, skladbě
a stupních a o případných změnách těchto doporučení,
d) o doporučeních ke vzdělávání žáků ve škole, třídě, oddělení nebo studijní
skupině zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona,
e) o poskytnutí informace podle § 1 odst. 5,
f) o součinnosti se školami a školskými zařízeními,
g) o komunikaci a spolupráci s orgány veřejné moci,
h) o revizi zprávy a doporučení podle § 16b školského zákona.
(2) Škola vede o poradenských službách poskytovaných školním psychologem, speciálním
pedagogem nebo školským logopedem dokumentaci podle odstavce 1 písm. a), b) a e)
až g) a o poradenských službách poskytovaných školním metodikem prevence nebo výchovným
poradcem dokumentaci podle odstavce 1 písm. b), f) a g).
(3) Škola dále vede dokumentaci o poskytovaných podpůrných opatřeních prvního
stupně.
§ 5
Poradna
(1) Poradna poskytuje služby pedagogicko-psychologického a speciálně pedagogického
poradenství a pedagogicko-psychologickou pomoc a speciálně pedagogickou při výchově
a vzdělávání žáků.
(2) Činnost poradny se uskutečňuje ambulantně na pracovišti poradny a návštěvami
zaměstnanců právnické osoby vykonávající činnost poradny ve školách a školských zařízeních.
(3) Poradna
a) zjišťuje pedagogicko-psychologickou připravenost žáků na povinnou školní
docházku a vydává o ní zprávu a doporučení,
b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků škol a na základě výsledků
psychologické a speciálně pedagogické diagnostiky vypracovává doporučení s návrhy
podpůrných opatření pro žáka,
c) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu4) za účelem
stanovení podpůrných opatření na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb
žáka nebo mimořádného nadání žáka,
d) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu4) k zařazení
žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského
zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího programu odpovídajícího vzdělávacím
potřebám žáka,
e) provádí psychologická a speciálně pedagogická vyšetření pro žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadané,
f) poskytuje žákům přímou speciálně pedagogickou a psychologickou intervenci,
g) poskytuje poradenské služby žákům se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti
nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji; jejich zákonným zástupcům
a pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím tyto žáky poskytuje poradenské služby zaměřené
na vyjasňování osobních perspektiv žáků,
h) poskytuje poradenské služby žákům z odlišného kulturního prostředí a
s odlišnými životními podmínkami,
i) poskytuje metodickou podporu škole a školskému zařízení při poskytování
poradenských služeb a podpůrných opatření,
j) poskytuje žákům kariérové poradenství,
k) poskytuje informační, konzultační, poradenskou a metodickou podporu
zákonným zástupcům žáka,
l) prostřednictvím metodika prevence zajišťuje prevenci rizikového chování,
realizaci preventivních opatření a koordinaci školních metodiků prevence.
§ 6
Centrum
(1) Centrum poskytuje poradenské služby zejména při výchově a vzdělávání žáků
s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, vadami řeči, souběžným
postižením více vadami nebo autismem. Jedno centrum poskytuje poradenské služby v
rozsahu odpovídajícím jednomu nebo více druhům znevýhodnění podle věty první v souladu
s částí II přílohy č. 2 k této vyhlášce.
(2) Žákům škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona a školských zařízení
jsou poradenské služby centra poskytovány pouze v rámci diagnostické péče. Centrum
poskytuje žákům podle věty první přímé speciálně pedagogické, logopedické a psychologické
intervence, nemůže-li tyto služby zajistit škola nebo školské zařízení, kde je žák
zařazen.
(3) Činnost centra se uskutečňuje ambulantně na pracovišti centra a návštěvami
pedagogických pracovníků centra ve školách a školských zařízeních, případně v rodinách,
v zařízeních pečujících o žáky uvedené v odstavci 1.
(4) Centrum:
a) zjišťuje připravenost žáků uvedených v odstavci 1 na povinnou školní
docházku,
b) zjišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků uvedených v odstavci 1 a
přihlíží přitom k lékařskému posouzení zdravotního stavu nebo posouzení jiným odborníkem,
zpracovává odborné podklady pro nastavení podpůrných opatření pro tyto žáky a pro
jejich zařazení nebo přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací
opatření, vypracovává zprávy z vyšetření a doporučení ke vzdělávání žáků,
c) zajišťuje speciálně pedagogickou péči, speciálně pedagogické vzdělávání a logopedickou
intervenci pro žáky uvedené v odstavci 1, kteří jsou vzděláváni ve škole, třídě,
oddělení nebo studijní skupině, která není zřízena podle § 16 odst. 9 školského zákona,
nebo kterým je stanoven jiný způsob plnění povinné školní docházky2),
d) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu4) za účelem
stanovení podpůrných opatření na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb
žáka,
e) vydává zprávu a doporučení podle jiného právního předpisu4) pro zařazení
žáka do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského
zákona nebo zařazení nebo převedení do vzdělávacího programu odpovídajícího vzdělávacím
potřebám žáka,
f) poskytuje kariérové poradenství žákům uvedeným v odstavci 1,
g) vykonává speciálně pedagogickou, psychologickou a logopedickou diagnostiku a poskytuje
poradenské služby se zaměřením na pomoc při řešení problémů ve vzdělávání, v psychickém
a sociálním vývoji žáků uvedených v odstavci 1, na zjištění individuálních předpokladů
a vytváření podmínek pro uplatňování a rozvíjení schopností, nadání a na začleňování
do společnosti,
h) poskytuje pedagogickým pracovníkům a zákonným zástupcům poradenství
v oblasti vzdělávání žáků uvedených v odstavci 1,
i) poskytuje metodickou podporu škole,
j) poskytuje informační, konzultační, poradenskou a metodickou podporu
zákonným zástupcům žáků.
§ 7
Škola
(1) Ředitel základní, střední a vyšší odborné školy zabezpečuje poskytování
poradenských služeb ve škole školním poradenským pracovištěm, ve kterém působí zpravidla
výchovný poradce a školní metodik prevence, kteří spolupracují zejména s třídními
učiteli, učiteli výchov, případně s dalšími pedagogickými pracovníky školy. Poskytování
poradenských služeb ve škole může být zajišťováno i školním psychologem, školním
speciálním pedagogem nebo školským logopedem.
(2) Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím
počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na
a) poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami,
b) sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,
c) prevenci školní neúspěšnosti,
d) kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou
podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,
e) podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního
prostředí a s odlišnými životními podmínkami,
f) podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
g) průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi
a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností
ve škole a školském zařízení,
h) včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních
kolektivů,
i) předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany
a diskriminace,
j) průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných
školou,
k) metodickou podporu učitelům při použití psychologických, speciálně pedagogických
a logopedických postupů ve vzdělávací činnosti školy,
l) spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,
m) spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými
zařízeními.
(3) Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který
zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků uvedených v odstavci
1, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně
a dalším projevům rizikového chování.
(4) Pedagogičtí pracovníci uvedení v odstavci 1 se podílejí na zajišťování
podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, poskytují součinnost
školským poradenským zařízením a spolupracují s orgány veřejné moci za účelem ochrany
práv žáků.
(5) Škola spolupracuje se školským poradenským zařízením také v oblasti dalších
služeb zajišťovaných pro žáky podle standardních činností uvedených v přílohách č.
1 a 2 k této vyhlášce a služeb zajišťovaných školou.
§ 8
Poskytování poradenských služeb za úplatu
(1) Školská poradenská zařízení zřizovaná státem, krajem, obcí nebo svazkem
obcí poskytují za úplatu poradenské služby uvedené v přílohách č. 1 až 3 k této vyhlášce,
a to na žádost osob, které nejsou uvedeny v § 1 odst. 1.
(2) Výše úplaty za poskytování poradenských služeb podle odstavce 1 se rovná
nejvýše součtu všech nákladů prokazatelně a nezbytně vynaložených školským poradenským
zařízením na poskytnutou službu.
§ 9
Zrušovací ustanovení
Zrušují se:
1. Vyhláška Ministerstva školství České socialistické republiky č. 130/1980
Sb., o výchovném poradenství.
2. Vyhláška č. 233/2003 Sb., kterou se mění vyhláška č. 130/1980 Sb., o
výchovném poradenství.
Ministryně:
JUDr. Buzková v. r.
Příl.1
Standardní činnosti poraden
I. Komplexní nebo zaměřená psychologická a speciálně pedagogická diagnostika:
1. Zjišťování předpokladů pro školní docházku, skupinová a individuální psychologická
a speciálně pedagogická diagnostika školní zralosti.
2. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika dětí předškolního
věku z důvodů nerovnoměrného vývoje.
3. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika dětí předškolního
věku, žáků základních škol a žáků středních škol s problémy v adaptaci a s výchovnými
problémy, včetně specifických poruch chování.
4. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika žáků základních
škol, žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol se vzdělávacími problémy,
včetně specifických poruch učení, a žáků neprospívajících.
5. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika jako
podklad pro:
a) návrhy na podpůrná opatření, včetně jejich členění do stupňů a případných
kombinací,
b) zařazování a přeřazování žáků se závažnými vývojovými poruchami učení
nebo chování do škol, tříd, oddělení a studijních skupin zřízených podle § 16 odst.
9 školského zákona,
c) psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku žáků základních
škol, žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol s osobnostními nebo sociálně-vztahovými
problémy,
d) psychologickou a speciálně pedagogickou diagnostiku nadání a mimořádného
nadání žáků,
e) doporučení ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení nebo
chování a dalšími speciálními vzdělávacími potřebami.
6. Skupinová a individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika
jako podklad pro pomoc žákům základních škol a žákům středních škol v případech komplikací
při volbě další školy či povolání.
7. Diagnostika sociálního klimatu a rizikového chování v třídních kolektivech
jako podklad pro tvorbu programů prevence rizikového chování.
8. Diagnostika sociálního klimatu třídních kolektivů jako podklad pro tvorbu
nápravných programů.
9. Individuální psychologická a speciálně pedagogická diagnostika mimořádného
nadání žáků.
II. Psychologická a speciálně pedagogická intervence:
1. Poradenská intervence u dětí předškolního věku, žáků základních škol,
žáků středních škol a studentů vyšších odborných škol, zákonných zástupců a pedagogických
pracovníků v životní krizi či nouzi a individuální pomoc těmto jedincům při zpracování
krize v případech problémů, které negativně ovlivňují vzdělávání dítěte nebo žáka.
2. Včasná poradenská péče a práce s dětmi předškolního věku s nerovnoměrným
vývojem, zejména s obtížemi v adaptaci, a jejich dlouhodobé vedení.
3. Základní individuální a skupinová reedukace žáků s potřebou podpůrných
opatření ve vzdělávání, zejména u žáků se specifickými poruchami učení a chování,
jejichž problémy vyžadují odborně mimořádně náročnou speciálně pedagogickou péči.
4. Individuální a skupinová práce se žáky základních škol, žáky středních
škol a studenty vyšších odborných škol s obtížemi v adaptaci, s osobnostními, sociálně-vztahovými
problémy, s rizikovým chováním a potížemi, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
5. Individuální a skupinové kariérové poradenství pro žáky základních a středních
škol a studenty vyšších odborných škol.
6. Poradenské nebo poradensko-terapeutické vedení rodin s dítětem nebo žákem
v případě problémů, které negativně ovlivňují vzdělávání dítěte nebo žáka.
7. Poradenské konzultace a poradenské vedení zákonných zástupců dětí předškolního
věku a žáků základních a středních škol, kterým je poskytována individuální nebo
skupinová diagnostická a intervenční péče poradny.
8. Poradenské konzultace a doporučení pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím
děti a žáky, kterým je poskytována individuální nebo skupinová diagnostická a intervenční
péče poradny (tzv. intervence ve škole pro žáky).
III. Informační a metodická činnost a příprava podkladů pro vzdělávací opatření
a dokumentace:
1. Metodické vedení pedagogů a rodičů při:
a) uplatňování podpůrných opatření ve vzdělávání žáka,
b) vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,
c) rozvoji komunikace, následně při rozvoji školních dovedností a v návaznosti
na plnění vzdělávacích programů,
d) individuálních programech k rozvoji percepčních oblastí a motoriky
s ohledem na individuální potřeby žáka,
e) podpůrných rodičovských skupinách.
2. Metodická pomoc při tvorbě preventivních programů rizikového chování a
participace na preventivních programech školy. Koordinace a metodické vedení práce
výchovných poradců, školních metodiků prevence v základních a středních školách a
dalších pedagogických pracovníků škol.
3. Příprava podkladů:
a) pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami zejména
pro žáky se specifickými poruchami učení a chování do základních a středních škol,
b) pro zařazení žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona a zejména
žáků se závažnými poruchami učení a chování do škol, tříd, oddělení a studijních
skupin s upravenými vzdělávacími programy pro tyto žáky.
4. Při přípravě zpráv a doporučení v případech, kdy je žák v péči odborného
lékaře nebo klinického psychologa, školské poradenské zařízení přihlíží při stanovování
podpůrných opatření ve vzdělávání žáka ke klinické diagnóze a léčebným opatřením
odborného lékaře nebo klinického psychologa, který tuto péči žákovi poskytuje, pokud
tyto podklady zákonný zástupce nebo žák školskému poradenskému zařízení předá.
5. Zpracování zpráv a doporučení v souladu se zákonem o ochraně osobních
údajů.
6. Pokud školské poradenské zařízení zjistí podezření na klinickou diagnózu
žáka, doporučí mu vyšetření zdravotního stavu poskytovatelem zdravotních služeb v
příslušném oboru.
7. Poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům:
a) v oblasti péče o děti předškolního věku, žáky základních škol, žáky
středních škol a studenty vyšších odborných škol, jejichž školní vzdělávání vyžaduje
zvláštní pozornost,
b) poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům základních
a středních škol v souvislosti se vzděláváním žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
s vytvářením doporučení ke vzdělávání a naplňováním individuálních vzdělávacích plánů
pro tyto žáky.
8. Vedení dokumentace, vedení evidence a administrativa související se standardními
činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
9. Vyhodnocování realizovaných preventivních programů škol v regionální působnosti
pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
10. Spolupráce se středisky výchovné péče při poskytování standardních služeb
pro žáky se specifickými poruchami chování a s rizikovým chováním, spolupráce s jejich
zákonnými zástupci a pedagogickými pracovníky, kteří je vzdělávají.
11. Koordinace činnosti poradny a centra při vytváření doporučení ke vzdělávání
žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, při poskytování souběžné péče.
Příl.2
Standardní činnosti center
I. Standardní činnosti společné
I.I. Komplexní nebo zaměřená speciálně pedagogická a psychologická diagnostika
1. Individuální speciálně pedagogická diagnostika a psychologická diagnostika
jako podklad pro:
a) doporučení podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků uvedených
v § 6 odst. 1,
b) stanovení speciálně pedagogických intervenčních postupů u žáků uvedených
v § 6 odst. 1 včetně způsobů jejich zajištění,
c) zpracování návrhů na zařazování a přeřazování žáků podle písmena uvedených
v § 6 odst. 1 včetně způsobů jejich zajištění do škol, tříd, nebo studijních skupin
zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona,
d) zpracování návrhů vzdělávání žáka podle vzdělávacího programu odpovídajícího
jeho vzdělávacím potřebám.
2. Diagnostika potřebnosti a zpracování doporučení k uzpůsobení podmínek
pro konání maturitní zkoušky žáků uvedených v § 6 odst. 1.
3. Zjišťování potřebnosti a zpracování návrhů uzpůsobení podmínek konání
závěrečných zkoušek nebo přijímacích zkoušek žáků uvedených v § 6 odst. 1.
4. Zjišťování účinnosti a potřebnosti uplatňovaných podpůrných opatření a
speciálně pedagogických a psychologických intervenčních postupů pro účely vzdělávání
žáků, kterým centrum poskytuje poradenské služby.
5. Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky uvedené v § 6 odst.
1.
I.II. Speciálně pedagogická a psychologická intervence a poradenská podpora
1. Provádění speciálně pedagogické nebo psychologické intervence u žáků uvedených
v § 6 odst. 1 vzdělávaných ve třídách, odděleních, studijních skupinách, které nejsou
zřízeny podle § 16 odst. 9 školského zákona a ve školských zařízeních v souladu s
individuálním vzdělávacím plánem žáka.
2. Provádění speciálně pedagogické nebo psychologické intervence u žáků,
kterým speciálně pedagogické centrum doporučilo takovéto podpůrné opatření a kteří
se vzdělávají ve třídě zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona a určené žákům
s jiným znevýhodněním, v souladu s individuálním vzdělávacím plánem žáka.
3. Poskytování poradenských informací zletilým žákům nebo zákonným zástupcům
žáků o souvisejících dalších službách, zejména sociálních nebo zdravotnických.
4. Poskytování poradenských informací o kompenzačních a dalších pomůckách
včetně didaktických a jejich dostupnosti, poskytování instrukce k jejich používání
v průběhu vzdělávání žáka.
5. Poskytování včasné intervence žákům uvedeným v § 6 odst. 1 pedagogicko-psychologickými
prostředky a v propojení a spolupráci s odborníky jiných profesí, kteří se podílejí
nebo se mohou podílet na podpoře psychomotorického a sociálního vývoje dětí a se
zaměřením na celou rodinu.
6. Poskytování krizové intervence žákům uvedeným v § 6 odst. 1 a jejich zákonným
zástupcům v propojení a ve spolupráci s odborníky jiných profesí, kteří se podílejí
nebo se mohou podílet na řešení vzniklé situace se zaměřením na celou rodinu.
I.III. Informační a metodická činnost, podpora a evidence
1. Poskytování poradenské podpory a informací o možnostech vzdělávání žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami, o vzdělávací nabídce a dalších poskytovatelích
poradenských služeb, jejich obsahu a dostupnosti pro zákonné zástupce a pedagogické
pracovníky žáků, kterým speciálně pedagogické centrum poskytuje služby.
2. Poskytování poradenské podpory a informací o sociálních službách, jejich
obsahu, poskytovatelích, síti a dostupnosti pro zákonné zástupce a pedagogické pracovníky
žáků, kterým speciálně pedagogické centrum poskytuje služby.
3. Metodická podpora a poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům
škol vzdělávajícím žáky uvedené v § 6 odst. 1 při realizaci podpůrných opatření.
4. Metodická pomoc školám při tvorbě inkluzívního prostředí třídy, ve které
se vzdělává žák se sluchovým postižením, tělesným postižením, zrakovým postižením,
mentálním postižením, s autismem, se souběžným postižením více vadami a s vadami
řeči.
5. Vedení dokumentace, vedení evidence činnosti centra a administrativa související
se standardními činnostmi, příprava dokumentů pro správní řízení v oblasti vzdělávání
žáků, kterým centrum poskytuje poradenské služby.
6. Spolupráce se školou, poradnou, dalšími centry, případně středisky výchovné
péče při poskytování souběžných poradenských služeb žákům.
7. Zapůjčování odborné literatury a rehabilitačních a kompenzačních pomůcek
podle potřeb žáků a nácvik jejich používání žáky a zákonnými zástupci žáků.
8. Tvorba a nabídka speciálních pomůcek podle individuálních potřeb žáků
a nácvik jejich používání žáky a zákonnými zástupci žáků.
9. Poskytování informací o možnostech využití kompenzačních, rehabilitačních
a didaktických pomůcek.
10. Metodická podpora asistentů pedagoga, jejichž působení ve třídě centrum
doporučilo.
11. Koordinace činnosti centra a poradny při vytváření doporučení ke vzdělávání
žáka se speciálními vzdělávacími potřebami v případě poskytování souběžné péče.
II. Standardní činnosti speciální a logopedické
II.I. Centrum poskytující služby žákům s vadami řeči, jejich zákonným zástupcům,
školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Orientační logopedické vyšetření a depistáž poruch komunikace.
2. Individuální speciálně pedagogická, psychologická a logopedická diagnostika
u žáků s vadami řeči pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby
i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s vadami řeči
a potřebou využívání náhradních komunikačních systémů.
3. Individuální logopedická diagnostika realizována školským logopedem nebo
pod jeho metodickým vedením, aplikace logopedických diagnostických postupů.
4. Stanovování podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků s vadami řeči
a specifickými poruchami učení na podkladě vady řeči.
5. Stanovování logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje
komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané
řeči a jejich vyhodnocování.
6. Provádění logopedických intervenčních postupů, zejména stimulačních, edukačních
a reedukačních.
7. Podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje k vytváření
primárních školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení.
8. Provádění kontrolních speciálně pedagogických a logopedických vyšetření.
9. Metodické vedení pedagogických pracovníků škol při zajišťování podmínek
ve vzdělávání žáků s vadami řeči, včetně metodické podpory pro užívání alternativní
a augmentativní komunikace, hlasové výchovy a hlasové hygieny.
10. Metodické vedení pedagogických pracovníků při zajišťování školních programů
primární logopedické prevence.
11. Zjišťování a stanovování potřeby uzpůsobení podmínek konání maturitní
zkoušky, závěrečných zkoušek a přijímacích zkoušek u žáků s vadami řeči.
12. Poskytování logopedické intervence žákům s vadami řeči vzdělávaným v
inkluzívních podmínkách, kterým centrum stanovilo podpůrná opatření, včetně žáků,
kteří nevyžadují úpravu vzdělávacího programu.
13. Metodická podpora zákonným zástupcům žáků s vadou řeči k provádění stanovených
logopedických cvičení žáka, zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické
intervenci.
14. Zpracování a vedení záznamů o individuální logopedické intervenci.
15. Tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace, tvorba
pracovních listů.
16. Metodické vedení směřované na speciální pedagogy pracující s žáky s vadami
řeči ve školách a školských zařízeních.
II.II. Centrum poskytující služby žákům se zrakovým postižením, jejich zákonným
zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Individuální speciálně pedagogická, logopedická a psychologická diagnostika
u žáků se zrakovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě
potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky se zrakovým
postižením.
2. Nácvik specifických činností u žáka se zrakovým postižením.
3. Rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace.
4. Smyslová výchova žáka.
5. Propedeutika čtení a psaní bodového písma.
6. Propedeutika čtení a psaní zvětšeného černotisku, grafomotorické cviky.
7. Tyflografika, nácvik podpisu.
8. Zraková hygiena.
9. Rozvoj matematických představ.
10. Rozvoj estetického vnímání.
11. Nácvik orientace a samostatného pohybu.
12. Nácvik sebeobsluhy.
13. Poskytování informací o didaktických, zvukových a audiovizuálních pomůckách
pro žáky se zrakovým postižením zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům.
14. Realizace sociálně rehabilitačních programů.
15. Zajišťování odborných konzultací a metodické podpory pro zákonné zástupce
a pedagogy škol a školských zařízení zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům
vzdělávajícím žáky se zrakovým postižením.
16. Práce se speciálními učebnicemi, speciálními učebními pomůckami a kompenzačními
pomůckami.
17. Zajišťování logopedické intervence žákům se zrakovým postižením.
II.III. Centrum poskytující služby žákům se sluchovým postižením, jejich
zákonným zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Individuální speciálně pedagogická, logopedická a psychologická diagnostika
u žáků se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě
potřeby i zpracování návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky se sluchovým
postižením.
2. Budování a rozvoj audioorální komunikace, její složky receptivní, zejména
poslechu a odezírání, a složky produktivní.
3. Rozvoj českého znakového jazyka a dalších komunikačních systémů neslyšících
a hluchoslepých osob.
4. Poskytování informací o možnostech vzdělávání a komunikace osob se sluchovým
postižením a jejich životě zákonným zástupcům, popřípadě starším žákům.
5. Podpora rodiny v celkovém harmonickém rozvoji dětí, žáků a studentů.
6. Pořádání kurzů komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob
pro zákonné zástupce, pedagogické i nepedagogické pracovníky škol a školských zařízení.
7. Spolupráce s příslušným odborným zdravotnickým zařízením na speciálně
pedagogické přípravě žáka na vyšetření, případný zákrok, na využívání kompenzačních
pomůcek a participace na následné rehabilitaci.
8. Cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí.
9. Individuální a skupinové terapie pro zákonné zástupce vedené psychologem.
10. Poradensko-terapeutické vedení rodin, krizová terapie, terapie pro neslyšící
zákonné zástupce.
11. Sluchová výchova, zásady manuální komunikace, rozvoj motoriky dítěte,
výstavba orální řeči, alternativních metod čtení, analyticko-syntetická metoda čtení,
vedení pojmových deníků, řešení výchovných problémů, nácvik čtení s porozuměním apod.
12. Nácvik činností pro vyšetření audiometrem a příprava na audiometrické
vyšetření.
13. Zajišťování logopedické intervence žákům se sluchovým postižením.
II.IV. Centrum poskytující služby žákům s tělesným postižením, jejich zákonným
zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Individuální speciálně pedagogická, logopedická a psychologická diagnostika
u žáků s tělesným postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě
potřeby i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s tělesným
postižením.
2. Posouzení předpokladů pro rozvoj školních dovedností žáka z hlediska jeho
psychomotorického vývoje.
3. Budování a rozvoj komunikativních, lokomočních, manipulačních a dalších
dovedností žáků s tělesným postižením.
4. Školní věk - metodika nácviku čtení a psaní, tj. zejména grafomotorika
po obsahové a technické stránce, specifické metodiky nácviku psaní a čtení nebo alternativních
metod čtení.
5. Speciální nácvik práce s počítačem jako prostředkem komunikace a získávání
informací
6. Zajišťování logopedické intervence žákům s tělesným postižením.
II.V. Centrum poskytující služby žákům s mentálním postižením, jejich zákonným
zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika u žáků
s mentálním postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby
i zpracovávání návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s mentálním postižením.
2. Podpora všestranného rozvoje dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných
opatření z důvodu mentálního postižení zahrnující podporu rozvoje hrubé a jemné motoriky,
grafomotoriky, sebeobsluhy, sociálních vztahů, estetického vnímání, slovní zásoby.
3. Metodika cvičení pro děti raného věku, smyslová výchova.
4. Systematický rozvoj slovní zásoby a dílčích strategií učení.
5. Podpora krátkodobé paměti, rozvoj pozornosti žáků.
6. Příprava na zařazení do výchovně vzdělávacího procesu.
7. Další formy a metody výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením
vycházející z nových poznatků vědy.
8. Nácvik alternativních forem čtení.
9. Využívání nových technologií, zejména elektronických učebnic.
10. Zajišťování logopedické intervence se zaměřením na alternativní a augmentativní
komunikaci.
11. Využívání různých druhů podpůrných terapeutických postupů, zejména arteterapie
a muzikoterapie.
12. Poskytování metodické podpory pedagogům pro využívání vhodných didaktických
a speciálně pedagogických přístupů.
13. Individuální programy k rozvoji percepčních oblastí a motoriky s ohledem
na individuální potřeby zahrnující koncept bazální stimulace, ergoterapeutické prvky
a stimulační programy.
II.VI. Centrum poskytující služby žákům s autismem, jejich zákonným zástupcům,
školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky
1. Příprava na zařazení do výchovně vzdělávacího procesu a vzdělávání žáků
s autismem.
2. Individuální speciálně pedagogická, logopedická a psychologická diagnostika
u žáků s autismem pro účely stanovení podpůrných opatření a v případě potřeby i zpracovávání
návrhů na vzdělávání žáka ve třídě zřízené pro žáky s autismem.
3. Spolupráce s rodinou - rozvoj funkční komunikace, sociálních dovedností,
pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, eliminace problémového chování,
práce s rodinou, vytváření podpůrných rodičovských skupin.
4. Nácvik funkční komunikace, sociálního chování a zvládání náročného chování.
5. Individuální programy k rozvoji percepčních oblastí a motoriky s ohledem
na individuální potřeby zahrnující zejména koncept bazální stimulace, ergoterapeutické
prvky a stimulační programy.
6. Podpora a vedení při rozvoji sebeobsluhy, pracovních dovedností a sociálních
kompetencí.
7. Uplatňování metodiky strukturovaného učení, využívání behaviorálních schémat
a jiných postupů; spolupráce s rodinou, konzultace s ostatními účastníky péče.
8. Zajišťování metodické podpory pedagogickým pracovníkům v oblasti volby
a uplatňování metodických postupů vytvořených pro práci s žáky s autismem.
9. Metodické vedení zákonných zástupců žáka pro zajišťování domácí péče odpovídající
potřebám žáka zahrnující zejména podporu v oblasti rozvoje funkční komunikace, sociálních
dovedností, pracovních návyků, sebeobsluhy, volnočasových aktivit, zvládání problémového
chování.
10. Zajišťování metodické podpory pedagogickým pracovníkům v oblasti volby
a uplatňování metodických postupů vytvořených pro práci se žáky s autismem.
11. Spolupráce se školskými zařízeními a ostatními účastníky péče, semináře,
konzultace.
12. Spolupráce s organizacemi poskytujícími volnočasové aktivity.
13. Podpůrné rodičovské skupiny.
14. Zajišťování logopedické intervence žákům s autismem.
II.VII. Centrum poskytující služby žákům hluchoslepým, jejich zákonným zástupcům,
školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky používá standardní činnosti speciální
podle znevýhodnění uvedeného v § 6 odst. 1.
II.VIII. Centrum poskytující služby žákům s více vadami, jejich zákonným
zástupcům, školám a školským zařízením vzdělávajícím tyto žáky používá standardní
činnosti speciální podle typu znevýhodnění uvedeného v § 6 odst. 1; přitom vycházejí
ze standardních činností společných pro všechna centrál.
Příl.3
Standardní činnosti školy
Metodické a informační činnosti
1) Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence.
2) Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového
rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými
žáky apod.
3) Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče
o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
4) Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských
zařízeních v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich
služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
5) Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči
dalších poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních
údajů.
6) Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti
výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti
1) Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně
patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické
primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
2) Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných
informací a zkušeností.
3) Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast
prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska
výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče,
nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další
zařízení, instituce i jednotliví odborníci).
Poradenské činnosti
1) Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně
patologického chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným
zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci
s třídními učiteli).
2) Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených
s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace
na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických
jevů ve škole.
3) Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování
ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům
školou a specializovanými školskými zařízeními.
I. Standardní činnosti výchovného poradce
I.I. Poradenské činnosti:
1. Kariérové poradenství a poradenská pomoc při rozhodování o další vzdělávací
a profesní cestě žáků, tj. zejména:
a) koordinace mezi hlavními oblastmi kariérového poradenství - kariérovým
vzděláváním a diagnosticko-poradenskými činnostmi zaměřenými k volbě vzdělávací cesty
žáka,
b) základní skupinová šetření k volbě povolání, administrace, zpracování
a interpretace zájmových dotazníků v rámci vlastní odborné kompetence a analýzy preferencí
v oblasti volby povolání žáků,
c) individuální šetření k volbě povolání a individuální poradenství v
této oblasti ve spolupráci s třídním učitelem,
d) poradenství zákonným zástupcům s ohledem na očekávání a předpoklady
žáků ve spolupráci s třídním učitelem,
e) spolupráce se školskými poradenskými zařízeními a středisky výchovné
péče při zajišťování poradenských služeb přesahujících kompetence školy,
f) zajišťování skupinových návštěv žáků školy v informačních poradenských
střediscích krajských poboček Úřadu práce České republiky a poskytování informací
žákům a zákonným zástupcům o možnosti individuálního využití informačních služeb
těchto středisek,
g) poskytování služeb kariérového poradenství žákům cizincům se zřetelem
k jejich speciálním vzdělávacím potřebám.
2. Vyhledávání a orientační šetření žáků, jejichž vývoj a vzdělávání vyžadují
zvláštní pozornost a příprava návrhů na další péči o tyto žáky, včetně spolupráce
na přípravě, kontrole a evidenci plánu pedagogické podpory pro žáky s potřebou podpůrného
opatření v 1. stupni.
3. Zprostředkování vstupní a průběžné diagnostiky speciálních vzdělávacích
potřeb a mimořádného nadání a intervenčních činností pro žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo mimořádně nadané žáky ve školských poradenských zařízeních.
4. Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními při zajišťování podpůrných
opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a intervenčních činností
pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Příprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
ve škole, koordinace poskytování poradenských služeb těmto žákům školou a školskými
poradenskými zařízeními a koordinace vzdělávacích opatření u těchto žáků.
6. Poskytování služeb kariérového poradenství pro žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami a zejména pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona.
I.II. Metodické a informační činnosti
1. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy:
a) v otázkách kariérového rozhodování žáků,
b) s přípravou a vyhodnocováním plánu pedagogické podpory,
c) s naplňováním podpůrných opatření ve vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami,
d) s tvorbou a vyhodnocováním individuálních vzdělávacích plánů,
e) v práci s nadanými a mimořádně nadanými žáky.
2. Zprostředkování nových metod pedagogické diagnostiky a intervence pedagogickým
pracovníkům školy.
3. Metodická pomoc pedagogickým pracovníkům školy v otázkách kariérového
rozhodování žáků, integrace, individuálních vzdělávacích plánů, práce s nadanými
žáky apod.
4. Předávání odborných informací z oblasti kariérového poradenství a péče
o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami pedagogickým pracovníkům školy.
5. Poskytování informací o činnosti školy, školských a dalších poradenských
zařízení v regionu, o jejich zaměření, kompetencích a o možnostech využívání jejich
služeb žákům a jejich zákonným zástupcům.
6. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči dalších
poradenských zařízení a jejich zajištění v souladu se zákonem o ochraně osobních
údajů.
7. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti
výchovného poradce, navržená a realizovaná opatření.
II. Standardní činnosti školního metodika prevence
II.I. Metodické a koordinační činnosti
1. Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního
preventivního programu školy.
2. Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci
záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami,
rasismu a xenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování
a dalších projevů rizikového chování.
3. Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence
rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění
rizikového chování.
4. Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence
rizikového chování.
5. Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci,
se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně
ovlivňují jejich vzdělávání.
6. Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních
prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/cizinců; prioritou v rámci tohoto
procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním
odlišnosti.
7. Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které
mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních
aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími
odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového
chování.
8. Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci
a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
9. Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných
poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o
ochraně osobních údajů.
10. Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti
školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
II.II. Informační činnosti
1. Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového
chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární
prevence pedagogickým pracovníkům školy.
2. Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných
informací a zkušeností.
3. Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast
prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek
výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie
České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící
v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých
odborníků.
4. Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným
zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
5. Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními
činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných
preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských
plánů prevence.
II.III. Poradenské činnosti
1. Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy rizikového
chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům,
případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními
učiteli.
2. Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených
s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků a tříd a participace na
sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování
ve škole.
3. Příprava podmínek pro integraci žáků se specifickými poruchami chování
ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům
školou a specializovanými školskými zařízeními.
III. Standardní činnosti školního psychologa
1. Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických
poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
2. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
III.I. Diagnostika a depistáž
1. Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
2. Depistáž specifických poruch učení v základních a středních školách.
3. Diagnostika při vzdělávacích a výchovných problémech žáků.
4. Depistáž a diagnostika nadaných dětí.
5. Zjišťování sociálního klimatu ve třídě.
6. Screening, ankety, dotazníky ve škole.
III.II. Konzultační, poradenské a intervenční práce
1. Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována
podpůrná opatření prvního stupně, zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické
podpory a vedení.
2. Péče o žáky, kterým jsou poskytována podpůrná opatření druhého až pátého
stupně, zejména pomoc při sestavování individuálního vzdělávacího plánu a vedení.
3. Individuální případová práce se žáky v osobních problémech, zejména konzultace
a vedení.
4. Krizová intervence a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky
a zákonné zástupce.
5. Prevence školního neúspěchu žáků, zejména náprava a vedení.
6. Kariérové poradenství u žáků.
7. Techniky a hygiena učení pro žáky.
8. Skupinová a komunitní práce s žáky.
9. Koordinace preventivní práce ve třídě, programů pro třídy apod.
10. Podpora spolupráce třídy a třídního učitele.
11. Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti výchovy
a vzdělávání.
12. Konzultace se zákonnými zástupci při vzdělávacích a výchovných problémech
dětí.
13. Podpora tolerantního a multikulturního prostředí ve škole a školském
zařízení.
14. Podpora pro dlouhodobě selhávající žáky ve vzdělávání.
III.III. Metodická práce a vzdělávací činnost
1. Participace na přípravě programu zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání.
2. Metodická podpora při práci se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
3. Metodická pomoc třídním učitelům.
4. Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky, konzultace a metodické vedení.
5. Účast na pracovních poradách školy.
6. Koordinace poradenských služeb poskytovaných ve škole, zejména výchovného
poradce, školního metodika prevence a třídních učitelů.
7. Koordinace poradenských služeb mimo školu a spolupráce se školskými poradenskými
zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními.
8. Metodické intervence z psychodidaktiky pro učitele, včetně podpory při
tvorbě školního vzdělávacího programu.
9. Besedy a osvěta zákonným zástupcům.
10. Prezentační a informační činnost.
11. Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání ve střední škole.
IV. Standardní činnosti školního speciálního pedagoga
1. Podílí se na vytváření programu poskytování pedagogicko-psychologických
poradenských služeb ve škole, včetně programu primární prevence.
2. Komunikuje s vedením školy, pedagogy, žáky a zákonnými zástupci.
IV.I. Diagnostika a depistáž
1. Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a
možností školy a školního poradenského pracoviště.
2. Vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb a zařazení
do vhodného preventivního, zejména stimulačního, nebo intervenčního programu.
3. Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení
do speciálně pedagogické péče.
4. Konkretizování vzdělávacích obtíží žáka, podílení se na stanovení obsahu
plánu pedagogické podpory a individuálním vzdělávacím plánu a stanovení druhu, rozsahu,
frekvence a trvání intervenčních činností.
5. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka, zejména shromažďování
údajů o žákovi, včetně anamnézy rodinné a osobní, dále speciálně pedagogická diagnostika,
zejména při vzdělávacích problémech žáků, pro navazující intervence ve školním prostředí,
speciálně pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů
rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.
6. Speciálně pedagogická a etopedická diagnostika při výchovných problémech,
stanovení intervenčního přístupu v rámci školy i mimo ni, dle potřeb, možností a
profilace školy.
7. Screening, ankety, dotazníky ve třídách ve škole týkající se speciálních
vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálních vzdělávacích potřeb, nadání a mimořádného
nadání.
IV.II. Konzultační, poradenské a intervenční práce
1. Intervenční podpora při realizaci plánu pedagogické podpory.
2. Dlouhodobá i krátkodobá individuální speciálně pedagogická péče za účelem
naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti,
reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se žákem s rizikem vzniku speciálních
vzdělávacích potřeb.
3. Dlouhodobá i krátkodobá speciálně pedagogická péče o skupiny žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační
a stimulační činnosti; se skupinami žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích
potřeb.
4. Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami nebo plánu pedagogické podpory u žáků s rizikem vzniku speciálních
vzdělávacích potřeb ve spolupráci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu,
s ředitelem školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného
týmu uvnitř i vně školy.
5. Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a rizikem vzniku speciálních vzdělávacích
potřeb u žáků nebo navrhování a konzultování jejich následné úpravy.
6. Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu nebo výchovných
problémů s uplatněním speciálně pedagogických nebo etopedických přístupů.
7. Participace na kariérovém poradenství - volba vzdělávací dráhy žáka, individuální
provázení žáka.
8. Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických
materiálů.
9. Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a
kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupci.
10. Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních
vzdělávacích potřeb a rizika vzniku speciálně vzdělávacích potřeb.
11. Speciálně pedagogické přístupy při řešení multikulturní problematiky
ve školním prostředí.
12. Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
IV.III. Metodické, koordinační a vzdělávací činnosti
1. Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských
služeb na škole.
2. Metodická pomoc třídním učitelů při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
3. Metodické činnosti pro další pedagogické pracovníky školy - specifika
výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně speciálních vzdělávacích potřeb, návrhy
metod a forem práce se žáky - jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních
pomůcek a didaktických materiálů.
4. Pracovní semináře pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních vzdělávacích
potřeb a rizika jejich vzniku.
5. Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.
6. Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi
a odbornými pracovníky ve prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami nebo
s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
7. Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních
vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory u žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
8. Koordinace a metodické vedení asistentů pedagoga ve škole.
9. Besedy a osvěta zejména zákonným zástupcům.
V. Standardní činnosti školského logopeda
V.I. Diagnostika - na úrovni depistáže nebo speciálně pedagogická:
1. Podpora při sestavování skupin předmětů speciálně pedagogické péče podle
doporučení školského poradenského zařízení.
2. V případě speciálních vzdělávacích potřeb žáka charakteru vad řeěi zjištěných
ve školském poradenském zařízení seznamování zákonných zástupců se všemi dostupnými
informacemi v souvislosti s možnostmi vzdělávání jejich dítěte na škole.
3. Konkretizování vzdělávacích obtíží žáka, podílení se na stanovení obsahu
plánu pedagogické podpory a individuálním vzdělávacím plánu a stanovení druhu, rozsahu,
frekvence a trvání intervenčních činností.
4. Orientační speciálně pedagogická diagnostika, zejména při vzdělávacích
problémech žáků, pro navazující intervence ve školním prostředí, orientační speciálně
pedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje
gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.
5. Participace na stanovení intervenčního přístupu v rámci školy dle potřeb,
možností a profilace školy při výchovných problémech.
6. Provádění speciálně pedagogické diagnostiky 1. stupně podpůrných opatření
u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nastavení systému podpory ze strany
školy.
7. Vyhodnocení podpůrných opatření 1. stupně, včetně pedagogické intervence.
8. Screening, ankety, dotazníky, přímé pozorování ve třídách ve škole týkající
se speciálních vzdělávacích potřeb, nadání a mimořádného nadání.
V.II. Konzultační, poradenské a intervenční činnosti
1. Poskytování konzultací při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
podle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště.
2. Podpora naplňování speciálních vzdělávacích potřeb žáků školy, zejména
žáků s vadami řeči.
3. Intervenční, zejména logopedická, podpora při realizaci plánu pedagogické
podpory.
4. Poskytování přímé logopedické intervence.
5. Poskytování poradenské služby žákům s vadami řeči se zvýšeným rizikem
školní neúspěšnosti.
6. Poskytování informační, konzultační, poradenské a metodické podpory
zákonným zástupcům žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s vadami řeči.
7. Průběžné vyhodnocování účinnosti poskytovaných podpůrných opatření pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s vadami řeči, nebo navrhování
a konzultování jejich následné úpravy.
8. Poskytování dlouhodobé i krátkodobé speciálně pedagogické logopedické
intervence pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s vadami řeči.
9. Poskytování žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s vadami
řeči, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti spočívající zejména v zajišťování
vedení předmětu speciálně pedagogické péče, pedagogické intervence se zaměřením na
rozvoj řečových a komunikačních schopností.
10. Participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu u žáků se
speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s vadami řeči, nebo plánu pedagogické
podpory ve spolupráci s třídním učitelem, učitelem odborného předmětu, s ředitelem
školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu
uvnitř i vně školy.
11. Ve spolupráci s výchovným poradcem školy a třídním učitelem, poskytování
žákům s diagnostikovanými speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s vadami řeči,
kariérové poradenství v rámci školního poradenského pracoviště.
12. Příprava a pomoc s realizací prostřednictvím školního poradenského
pracoviště preventivních intervenčních programů v oblasti školního neúspěchu, výchovných
problémů s uplatněním speciálně pedagogických metod a forem pedagogické práce ve
spolupráci se školským poradenským zařízením.
13. Preventivní intervenční programy v oblasti školního neúspěchu nebo
výchovných problémů s uplatněním speciálně pedagogických přístupů.
14. Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických
materiálů.
15. Individuální konzultace pro pedagogické pracovníky v oblasti speciálních
vzdělávacích potřeb.
16. Intervizní a supervizní činnost.
17. Metodické vedení a odborný dohled nad kvalitou logopedických intervenčních
činností.
V.III. Metodická práce a vzdělávací činnost
1. Sledování průběhu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
2. Metodické činnosti pro pedagogické pracovníky školy - specifika výuky
a možnosti žáků podle druhu a stupně speciálních vzdělávacích potřeb, návrhy metod
a forem práce se žáky -jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních
pomůcek a didaktických materiálů.
3. Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské
služby.
4. Participace na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních
vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory u žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami.
5. Participace na plnění individuálního vzdělávacího plánu v rámci doporučených
podpůrných opatření ze strany školského poradenského zařízení a školy.
6. Účast na metodických setkáních ve školském poradenském zařízení.
Příl. 4
Standardní činnosti pedagogických a dalších pracovníků zajišťujících poradenské
služby ve školských poradenských zařízeních
I. Psycholog ve školských poradenských zařízeních
Při poskytování činností uvedených v přílohách č. 1 a 2 v souladu s odbornými
požadavky na dané povolání provádí
a) psychologickou diagnostiku za účelem stanovení vzdělávacích opatření
pro žáka,
b) individuální diagnostiku, intervence a poradenské vedení dětí, žáků
a studentů se vzdělávacími a výchovnými potížemi, které ovlivňují vzdělávání dětí,
žáků a studentů,
c) skupinovou a individuální psychologickou diagnostiku jako podklad
pro pomoc žákům základních škol a žákům středních škol v případech komplikací při
volbě další školy či povolání,
d) psychologickou diagnostiku a intervence v případech vzdělávacích a
výchovných problémů,
e) psychologickou prevenci a reedukaci,
f) poradenské vedení žáků s výchovnými nebo vzdělávacími problémy, zejména
obtížemi v adaptaci na školní prostředí nebo sociálně-vztahovými problémy,
g) poradenské služby pro zákonné zástupce žáků,
h) metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům škol v oblasti podpory žáků
se speciálními vzdělávacími potřebami, s výchovnými problémy a s rizikovým chováním,
i) krizové intervence,
j) zpracování zprávy z vyšetření,
k) zpracování doporučení ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami.
II. Speciální pedagog ve školských poradenských zařízeních
Při poskytování činností uvedených v přílohách č. 1 a 2 v souladu s odbornými
požadavky na dané povolání provádí
a) speciálně pedagogickou diagnostiku zaměřenou na žáky se speciálními
vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona
podle jednotlivých speciálně pedagogických specializací, jimiž jsou:
1. psychoped
se zaměřením na práci se žáky s mentálním postižením,
2. surdoped se zaměřením na
práci se žáky se sluchovým postižením,
3. speciální pedagog se zaměřením na práci
se žáky s vadami řeči pracující pod metodickým vedením školského logopeda,
4. tyfloped
se zaměřením na práci se žáky se zrakovým postižením,
5. somatoped se zaměřením na
práci se žáky s tělesným postižením,
b) speciálně pedagogické poradenství a intervence v rámci komplexní péče
o tyto žáky s cílem o dosažení co nejvyššího stupně naplnění jejich vzdělávacích
možností a potřeb,
c) reedukace žáků s potřebou podpůrných opatření, rozvoj dílčích funkcí,
d) poradenské vedení zákonných zástupců včetně rodinných příslušníků
dle odborného zaměření pracovníka,
e) metodickou pomoc pedagogickým pracovníkům škol při zajišťování speciálně
pedagogické péče o žáky,
f) zpracování zprávy z vyšetření,
g) zpracování doporučení ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami a žáků mimořádně nadaných.
III. Sociální pracovník5) ve školských poradenských zařízeních
Při poskytování činností uvedených v přílohách č. 1 a 2 v souladu s odbornými
požadavky na dané povolání
a) provádí odborné činnosti v oblasti sociálně-právního poradenství a
sociálních intervencí,
b) provádí analytické a metodické činnosti v sociální oblasti zaměřené
na jednotlivce nebo rodiny v souvislosti se vzděláváním žáků,
c) v rámci poradenské služby realizuje sociální šetření a zjišťuje potřeby
klienta,
d) zajišťuje komunikaci s klienty a jejich zákonnými zástupci,
e) spolupracuje v multidisciplinárním týmu, v rámci něhož informace poskytuje
v rozsahu potřebném pro podporu při vzdělávání žáka,
f) spolupracuje a podílí se na získávání podkladů v rámci poradenské
služby,
g) podílí se na stanovení návrhu podpůrných opatření,
h) spolupracuje s dalšími osobami, jejichž činnost ovlivňuje poskytování
poradenských služeb, zejména jinými školskými poradenskými zařízeními a orgány veřejné
moci,
i) poskytuje sociální poradenství a poradenství o sociálních službách
nebo sociální rehabilitaci dostupné v daném regionu,
j) poskytuje informace a zprostředkovává kontakt s institucemi poskytujícími
pomoc a podporu žákům uvedeným v § 16 odst. 9 školského zákona.
IV. Metodik prevence v pedagogicko-psychologické poradně
Při poskytování činností uvedených v přílohách č. 1 a 2 v souladu s odbornými
požadavky na dané povolání
a) zajišťuje za poradnu specifickou prevenci rizikového chování a realizaci
preventivních opatření v oblasti územní působnosti vymezené krajským úřadem,
b) zajišťuje koordinaci a metodickou podporu školních metodiků prevence,
organizuje pro ně pravidelné pracovní porady a semináře a poskytuje jim individuální
odborné konzultace,
c) na žádost školy a školského zařízení pomáhá ve spolupráci se školním
metodikem prevence a dalšími pedagogickými pracovníky řešit aktuální problémy související
s výskytem rizikového chování,
d) udržuje pravidelný kontakt se všemi institucemi, organizacemi a subjekty,
které se v kraji v prevenci rizikového chování angažují, aktualizuje síť odborných
zařízení,
e) spolupracuje s krajským školským koordinátorem prevence zejména při
vypracovávání podkladů pro výroční zprávy či jiná hodnocení a při stanovování priorit
v koncepci preventivní práce ve školství na úrovni kraje,
f) pečuje o svůj odborný rozvoj formou dalšího vzdělávání v problematice
specifické prevence.
V. Školský logoped ve speciálně pedagogickém centru
Při poskytování činností uvedených v příloze č. 2 v souladu s odbornými
požadavky na dané povolání
a) provádí individuální logopedickou a speciálně pedagogickou diagnostiku jako podklad
pro
1. zpracování doporučení ke vzdělávání za účelem stanovení a nastavení podpůrných
opatření pro účely vzdělávání žáka s vadou řeči,
2. zařazování dětí, žáků do tříd,
škol samostatně zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti, žáky s vadami
řeči,
3. stanovení logopedických a speciálně pedagogických intervenčních postupů včetně
jejich zajištění,
4. individuální vzdělávací plán žáka,
5. vyhodnocování poskytování
podpůrných opatření / přezkoumání speciálních vzdělávacích potřeb, spojených s realizací
případných kontrolních vyšetření,
b) provádí logopedickou intervenci,
c) zjišťuje předpoklady dětí k plnění školní docházky, provádí diagnostiku školní
zralosti,
d) zjišťuje potřeby pro uzpůsobení podmínek konání maturitní zkoušky, závěrečných
zkoušek, přijímacích zkoušek,
e) spolupodílí se na zjišťování klimatu třídy jako podkladu pro stanovení cílených
intervenčních programů,
f) hodnotí účinnost stanovených logopedických a speciálně pedagogických intervenčních
postupů,
g) stanovuje navazující opatření,
h) poskytuje logopedickou poradenskou podporu pro zákonné zástupce dětí a žáků, kterým
speciálně pedagogické centrum poskytuje diagnostické a/nebo intervenční služby,
i) poskytuje poradenskou podporu pedagogickým pracovníkům vzdělávajícím děti a žáky,
kterým speciálně pedagogické centrum poskytuje diagnostické a/nebo intervenční služby,
j) metodicky vede začínající školní speciální pedagogy a speciální pedagogy v oblasti
logopedie,
k) podporuje senzomotorický, kognitivní a sociální rozvoj k vytváření primárních
školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení,
l) metodicky vede pedagogické pracovníky škol při zajišťování podmínek ve vzdělávání
žáků s vadami řeči, včetně metodické podpory pro užívání alternativní a augmentativní
komunikace, hlasové výchovy a hlasové hygieny.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 197/2016 Sb.
Přechodné ustanovení
Speciálně pedagogické centrum poskytující poradenské služby pro děti, žáky
a studenty se specifickými poruchami chování nebo učení přede dnem nabytí účinnosti
této vyhlášky, uvede svou činnost do souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, do 1 roku ode dne nabytí účinnosti
této vyhlášky.
1) Například zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění
pozdějších předpisů.
2) § 41 a 42 školského zákona.
4) Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
a žáků nadaných.
Vyhláška č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních
školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
5) § 109 a 110 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších
předpisů.
6) § 15 odst. 4 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů.