MSMT-14025/2021-2
Národní plán podpory návratu do škol: Stanovení dalších finančních prostředků
pro základní školy, střední školy a konzervatoře na rok 2021
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souvislosti s obávanými negativními
dopady výluky prezenční výuky způsobenými pandemií covid-19 ve školním roce 2020/2021
i druhé polovině školního roku 2019/2020 na vzdělávací výsledky žáků a zvýšení vzdělanostních
nerovností a v souladu s ustanovením § 161 odst. 7 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním,
základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění
pozdějších předpisů, pro poskytnutí dalších finančních prostředků stanovuje:
I. Podmínky
a) Finanční prostředky jsou určeny pro právnické osoby vykonávající činnost základní
školy, s výjimkou základní školy zřizované při zdravotnickém zařízení, střední školy
a konzervatoře, zřizované krajem, obcí, nebo dobrovolným svazkem obcí, které poskytují
vzdělávání ve školním roce 2021/2022.
b) Finanční prostředky se poskytují na odměny a odvody z dohod o pracích konaných
mimo pracovní poměr zaměstnanců škol dle bodu I. a).
c) Finanční prostředky se poskytují na náklady vzniklé od 1. 9. 2021 do 31. 12. 2021.
II. Kritéria
a) Normativ na 1 žáka se stanovuje částkou ve výši 148 Kčs tím, že pokud byla daná
základní škola zařazena do jedné z identifikovaných kategorií se zvýšenou podporou,
bude tato částka na žáka násobena koeficientem dle příslušné kategorie (školy v kategorii
A násobí počet žáků číslem 5; v kategorii B číslem 3,9; v kategorii C číslem 2,9;
v kategorii D číslem 2,2).
b) Normativ na žáka dle bodu II. a) se poskytuje na žáky základních škol a na žáky
v předposledních ročnících středních škol a konzervatoří s výjimkou jednoletých a
zkrácených oborů středního vzdělávání.
c) Počet žáků se určí z vykázaného stavu ke dni 30. 9. 2020 z výkazu: M3 pro základní
školy, M8 pro střední školy a M9 pro konzervatoře:
a. Celkový počet žáků základní
školy: M3, o základní škole, oddílu III (Třídy a žáci podle ročníků - běžné třídy),
IIIA (Třídy a žáci podle ročníků - speciální třídy) a IIIB. Nezapočítávají se žáci
vzdělávaní podle § 38 a 41 školského zákona.
b. Celkový počet žáků pro nižší stupeň
gymnázia (1. a 2. ročník 6letého programu a 1. až 4. ročník 8letého programu): M8
o střední škole, oddílu VII (VII. Žáci vzdělávající se v denní formě vzdělávání a
v ostatních formách vzdělávání podle oborů a ročníků).
c. Počet žáků v denní formě
vzdělávání, v předposledním ročníku střední školy k datu 30. 9. 2020: M8 o střední
škole, oddílu VII (VII. Žáci vzdělávající se v denní formě vzdělávání a v ostatních
formách vzdělávání podle oborů a ročníků) v druhu vzdělávání:
i. střední vzdělávání
2leté: celkový počet žáků v 1. ročníku,
ii. střední vzdělávání s výučním listem 2leté:
celkový počet žáků v 1. ročníku,
iii. střední vzdělávání s výučním listem 3leté: celkový
počet žáků v 2. ročníku,
iv. střední vzdělávání s maturitní zkouškou 8leté: celkový
počet žáků v 7. ročníku,
v. střední vzdělávání s maturitní zkouškou 6leté: celkový
počet žáků v 5. ročníku,
vi. střední vzdělávání s maturitní zkouškou 4leté: celkový
počet žáků v 3. ročníku,
vii. nástavbové studium 2leté: celkový počet žáků v 1. ročníku.
d.
Celkový počet žáků v denní formě vzdělávání, 1. až 4. ročníku 8letého programu konzervatoře:
M9 o konzervatoři, oddílu III (Počet tříd podle ročníků, počet žáků celkem) v druhu
vzdělávání.
e. Počet žáků v denní formě vzdělávání ve 3. ročníku 6letého programu
konzervatoře a 7. ročníku 8letého programu konzervatoře k datu 30. 9. 2020: M09 o
konzervatoři, oddílu III (Počet tříd podle ročníků, počet žáků celkem) v druhu vzdělávání.
d) V případě, že po 30. 9. 2020 došlo u školy k organizační změně (např. ke sloučení,
splynutí, rozdělení), krajský úřad u dotčených škol upraví výši dotace tak, aby odpovídala
nové organizaci školy.
III. Účel
Finanční prostředky je škola oprávněna použít výhradně na úhradu ostatních osobních
nákladů (odměny z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr), za vykonanou práci
související:
-
Primárně s činnostmi školy vedoucími k vyrovnání vzdělávacích ztrát
žáků souvisejících s výpadkem prezenčního vyučování z důvodu pandemie covid-19. Konkrétní
uznatelné činnosti jsou: - individuální doučování žáků školy,
- skupinové doučování žáků školy.
Doučování by mělo být
primárně prezenční formou
a zaměřeno na stěžejní předměty
.- Pokud není z objektivních důvodů možné využít finanční prostředky na primární aktivitu,
je umožněno jejich využití na aktivity školy vedoucími k osobnostnímu a sociálnímu
rozvoji žáků, aktivit zaměřených na celostnímu rozvoji žáků adaptací žáků po návratu
do škol. Konkrétní uznatelné činnosti jsou:
- skupinové socializační aktivity,
- odborné služby skupinové (stmelovací programy, konzultační skupiny),
- odborné přednášky pro žáky s tématy duševního zdraví, zdravého kolektivu, internetové
bezpečnosti aj.
- Pro žáky středních škol a konzervatoří lze prostředky použít výhradně na výše zmíněné
aktivity pro žáky závěrečných ročníků středního vzdělávání ve školním roce 2021/2022
(neplatí pro první 4 ročníky 8letých programů gymnázií a konzervatoří a první 2 ročníky
6letých programů gymnázií, pro které lze prostředky využít bez ohledu na ročník):
- střední vzdělávání 2leté: žáci 2. ročníku,
- střední vzdělávání s výučním listem 2leté: žáci 2. ročníku,
- střední vzdělávání s výučním listem 3leté: žáci 3. ročníku,
- střední vzdělávání s maturitní zkouškou 8leté: žáci 8. ročníku,
- střední vzdělávání s maturitní zkouškou 6leté: žáci 6. ročníku,
- střední vzdělávání s maturitní zkouškou 4leté: žáci 4. ročníku,
- nástavbové studium 2leté: žáci 2. ročníku,
- konzervatoře: žáci 4. ročníku 6letého programu konzervatoře a 8. ročníku 8letého
programu konzervatoře.
IV. Další podmínky
Každá škola je povinna prostřednictvím mimořádného sběru dat Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy informovat do 28. 2. 2022 o způsobu využití finančních prostředků.
Sběr dat bude obsahovat dotazy týkající se minimálně těchto oblastí:
- rozsah zapojení
externích subjektů/osob do určených aktivit školy,
- počet fyzických osob, kterým
byla vyplacena odměna z přidělených prostředků v rozdělení na stávající zaměstnance
školy a ostatní osoby (nové zaměstnance na dohody pro účely doučování vč. výše hodinové
odměny), počet zapojených dobrovolníků (bez nároku na odměnu),
- kvantitativní popis
doučování a doplňkových aktivit (kolik bylo odučeno hodin, jakých předmětů, kolik
žáků se zapojilo),
- popis výběru žáků, kterým byla podpora poskytnuta (zda byla využita
metodická doporučení MŠMT),
- případný popis důvodů, proč byly prostředky využity
i pro jinou než primární aktivitu (doučování identifikovaných žáků).
Hodinová
odměna
hrazená z přidělených prostředků může být maximálně 250 Kč
vč.
odvodů.Finanční prostředky
není možné využít k financování aktivit hrazených z jiných
zdrojů
(zjednodušené financování/šablony a hrazení podpůrného opatření pedagogické
intervence).Finanční prostředky jsou
účelově vázány na aktivity v bodě III.
a musí tak být
využity pouze pro definované účely.V. Účinnost
Stanovení dalších finančních prostředků pro základní školy, střední školy nebo
konzervatoře, zřizované krajem, obcí, nebo dobrovolným svazkem obcí, na rok 2021
nabývá účinnosti dnem zveřejnění ve Věstníku Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.