MZDR 14592/2021-4/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Praha 12. dubna 2021
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm.
g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“), nařizuje
postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva
a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem
SARS-CoV-2 toto mimořádné opatření:
I.
S účinností ode dne 13. dubna 2021 se mění mimořádné opatření ze dne 6. dubna
2021, č.j. MZDR 14592/2021-3/MIN/KAN, a to takto:
1. Čl. I zní:
„I.
1. Dítěti, žákovi nebo studentovi, kterému není jiným mimořádným opatřením
nebo krizovým opatřením zakázána osobní přítomnost na vzdělávání a který je dítětem
nebo žákem mateřské školy, základní školy, základní školy speciální, oboru vzdělání
Praktická škola jednoletá nebo Praktická škola dvouletá, žákem nebo studentem účastnícím
se praktického vyučování nebo praktické přípravy na střední škole nebo vyšší odborné
škole, žákem školy nebo studentem vyšší odborné školy, který se účastní skupinové
konzultace nebo zkoušek na vyšší odborné škole, závěrečných zkoušek, maturitních
zkoušek nebo absolutorií, umožní daná škola osobní přítomnost pouze tehdy, pokud
a) nemá příznaky onemocnění COVID-19, a
b) podstoupil ve frekvenci stanovené podle čl. III vyšetření prostřednictvím
neinvazivního preventivního antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2,
který si provedl sám nebo které mu byly provedeny jinou osobou a které mu poskytla
škola (dále jen „preventivní antigenní test“), a prokáže se negativním výsledkem
tohoto vyšetření, není-li ve čl. II stanoveno jinak.
Omezení podle věty první se nevztahuje na individuální konzultace a
individuální prezenční výuku nebo jiné individuální činnosti. Škola může pro preventivní
testování použít pouze testy určené pro sebetestování nebo Ministerstvem zdravotnictví
povolené k použití laickou osobou.
2. V případě, že dítě, žák nebo student se středním nebo těžkým mentálním
postižením, souběžným postižením více vadami nebo s poruchami autistického spektra
nemůže ze zdravotních důvodů podstoupit preventivní antigenní test podle odstavce
1 písm. b) a doloží tuto skutečnost potvrzením vydaným poskytovatelem zdravotních
služeb, považuje se za dítě, žáka nebo studenta, jehož škola nebo školské zařízení,
které navštěvuje, jsou uzavřeny z důvodu mimořádného opatření při epidemii.“.
2. V čl. VI odstavec 1 zní:
„1. V případě, že dítě, žák nebo student má pozitivní výsledek preventivního
antigenního testu, tak škola dítěti, žákovi nebo studentovi, který byl 2 dny před
provedením tohoto testu nebo 2 dny po jeho provedení v jedné třídě nebo skupině s
tímto dítětem, žákem nebo studentem,
a) neumožní osobní přítomnost na vzdělávání po dobu do zjištění výsledku
konfirmačního RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 dítěte, žáka nebo studenta
s pozitivním výsledkem preventivního antigenního testu,
b) opětovně umožní osobní přítomnost na vzdělávání v případě, že dítě,
žák nebo student s pozitivním výsledkem preventivního antigenního testu doloží negativní
výsledek konfirmačního RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2.“.
3. Za čl. XVIse doplňuje nový čl. XVII, který zní:
„XVII.
1. Škola všem ostatním osobám, na které se nevztahuje čl. I tohoto mimořádné
opatření nebo mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví k testování zaměstnanců
ve školách, umožní přítomnost u závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek nebo absolutorií,
pouze pokud osoba nemá příznaky onemocnění COVID-19, a doloží, že
a) prodělala laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula u
ní doba izolace podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví a
od prvního pozitivního POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2
nebo RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuplynulo více než 90 dní,
b) má negativní výsledek POC antigenního testu na přítomnost antigenu
viru SARS-CoV-2 nebo RT-PCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2, které byly provedeny
v posledních 7 dnech poskytovatelem zdravotních služeb podle aktuálně platného mimořádného
opatření Ministerstva zdravotnictví k provádění testů,
c) má negativní výsledek neinvazivního preventivního antigenního testu
na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2, který si provedl sám nebo který mu byl proveden
jinou osobou a který mu poskytla škola, ve které se koná závěrečná zkouška, maturitní
zkouška nebo absolutorium, a které byly provedeny v posledních 7 dnech, nebo
d) má vystavený certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném
očkování proti onemocnění COVID-19, a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě
dvoudávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dní, nebo od aplikace první
dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně
14 dnů.
2. Osobní přítomnost u závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky nebo absolutoria
škola umožní žákovi nebo studentovi také, pokud je preventivní antigenní test ve
škole žáka nebo studenta proveden v posledních 7 dnech před jejím konáním a také,
pokud žák nebo student předloží doklad o testu podle čl. II písm. b), který byl proveden
v posledních 7 dnech.“.
Dosavadní čl. XVII až XIX se označují jako čl. XVIII. až XX.
4. V čl. XIII se číslo „XVII“ nahrazuje číslem „XVIII“.
II.
Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
Jiné mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví v zájmu ochrany veřejného
zdraví i nadále stanovuje, s definovanými výjimkami, zákaz osobní přítomnosti dětí,
žáků a studentů na vzdělávání ve školních zařízeních.
Prevence závažných infekčních onemocněních, která se přenášejí cestou kontaminovaných
kapének (aerosolu) spočívá v předcházení zvýšené koncentrace osob zejména v uzavřených
prostorách. Prevenci dalšího šíření infekčních onemocnění se vzdušným mechanizmem
přenosu původce lze posílit dodržováním opatření, která omezují osobní kontakt v
místech zvýšené koncentrace osob. Je proto potřebné použít nástroje k zajištění kontroly
a řízení pohybu a provozu v takových místech.
Jedním z významných opatření je omezení kontaktů mezi jednotlivými osobami a
omezení pohybu osob na nezbytné minimum. Ve školách a školských zařízeních dochází
k intenzivním kontaktům mezi jednotlivými dětmi/žáky/studenty a pedagogickými pracovníky.
S docházkou do škol a školských zařízení je spojena i související zvýšená mobilita
a frekvence sociálních kontaktů při dopravě. Z důvodu uzavření škol jsou i tyto sociální
kontakty omezeny.
Význam vzdělávání a práva na vzdělání a délka trvání omezení ve školství však
vedou k potřebě najít cesty opětovného umožnění prezenčního vzdělávání. Vždy však
musí být brána na zřetel ochrana veřejného zdraví.
Při setrvale nepříznivé epidemiologické situaci v České republice je nezbytné
při jakémkoliv uvolnění opatření ve školství využívat veškeré dostupné nástroje ke
snižování rizika dalšího šíření nákazy.
Ministerstvo zdravotnictví je oprávněno podle ustanovení § 69 odst. 1 písm. i)
zákona č. 258/2000 Sb. zakázat nebo nařídit další určité činnosti k likvidaci epidemie
nebo nebezpečí jejího vzniku. Touto činností může být také strpění podrobení se testování
jako podmínky účasti na prezenční výuce, zkouškách apod. Obdobný názor zastává také
Městský soud v Praze, který ve svém rozsudku č.j. 11 A 127/2020-77 stanovil, že “pod
pojmy „likvidace epidemie‘‘ nebo „likvidace nebezpečí vzniku epidemie“ je nutno spatřovat
určitý proces, který vyžaduje postupné kroky směřující k tomuto cíli. Pod uvedené
pojmy je tedy nutno zařadit i takové jednání, které zmírňuje šíření epidemie, ale
také jednání, které zamezí, aby epidemie v určitých objektech (zde sociální zařízení)
vůbec vznikla. Soud má za to, že napadeným opatřením nebyla stanovena právní povinnost
bez dostatečné opory v zákoně o ochraně veřejného zdraví, i restriktivní výklad vede
k závěru, že opatření, ukládající testování určité skupiny zaměstnanců je s přihlédnutím
k jeho charakteru a intenzitě zásahu do práce opatřením, které je ustanovením § 69
odst. 1 písm. i) zákona o ochraně veřejného zdraví předvídatelným. Jde o opatření,
které je předvídáno zákonem a pohybuje se tedy v mezích zákona.”
Městský soud v Praze v témže rozsudku dále uvádí, že „odpůrce (Ministerstvo zdravotnictví)
je oprávněn formou mimořádného opatření nařídit uzavření zdravotnických zařízení
či uzavření zařízení sociálních služeb. Takové nařízení svým charakterem a mírou
zásahu do práv a svobod adresátů nepochybně zasahuje výrazně intenzivněji, než je
opatření, ukládající testování pracovníků zařízení sociálních služeb. Jestliže zákonodárce
umožnil odpůrci nařídit uzavření uvedeného typu zařízení, nelze dovozovat, že by
odpůrce nebyl oprávněn k vydání typově méně intenzivního opatření, které ukládá testování
zaměstnanců těchto zařízení. Napadeným opatřením uložené testování není do navrhovatelkou
specifikovaných práv a svobod zasahováno srovnatelně intenzivním způsobem, jde o
úpravu podmínky pro výkon práv pro určitý okruh subjektů. Ačkoliv jde o omezení,
které není zanedbatelné a subjektivně může být pociťováno jako nepříjemné, má soud
za to, že se nedotýká podstaty ústavně zaručených práv a svobod takovým způsobem,
aby soud dospěl k závěru o nedostatku působnosti odpůrce.” Stejnou argumentaci lze
analogicky použít i v případě testování žáků, studentů, pedagogických pracovníků
a ostatních zaměstnanců ve školách a školských zařízeních, jakož i dalších osob,
jejichž přítomnost je ve škole či školském zařízení nutná, jelikož Ministerstvo zdravotnictví
je také dle § 69 odst. 1 písm. b) zákona č. 258/2000 Sb. oprávněno uzavřít školu
nebo školské zařízení, stejně jako tomu je u sociálních zařízení v případě citovaného
rozsudku. Toto mimořádné opatření je tedy méně invazivní, než-li by bylo opatření,
které by vedlo k uzavření škol a školských zařízení, resp. zákazu konání všech zkoušek
apod.
Škola je povinna chránit zdraví dětí, žáků a studentů, ale i zaměstnanců školy
(§ 29 odst. 2 školského zákona a § 101 a násl. zákoníku práce). I za běžného stavu,
ale o to více za stávající pandemie, platí, že do školy nesmí chodit osoby, které
vykazují známky akutního onemocnění.
Bez prevence šíření nemoci COVID-19 by škola nemusela být v současné situaci
bezpečným prostředím a mohlo by kvůli uvolnění opatření ve školství docházet ke zhoršení
celkové epidemiologické situace. Pokud by taková situace nastala, pak by došlo k
ohrožení zdraví ostatních spolužáků, pedagogických pracovníků a dalších osob, které
se s nimi stýkají ve škole i mimo školu.
Za účelem nezpochybnitelného výkladu opatření se upřesňuje dikce čl. I, aby bylo
zcela zřejmé, že škola má povinnost neumožnit osobní přítomnost na vzdělávání dítěti,
žákovi nebo studentovi, který se nepodrobil pravidelnému testování. V případě, že
se dítě, žák nebo student testování nepodrobí, ani nedisponuje alternativním dokladem,
že není pozitivní na přítomnost viru SARS-CoV-2 (nebo jeho antigenu), má omluvenou
absenci.
Opatření dále řeší situaci, kdy dítě, žáka nebo studenta nelze s ohledem na jeho
zdravotní postižení pravidelně testovat. Jedná se především o osoby s poruchami autistického
spektra či kombinovaným postižením. Pokud je v jejich škole umožněna podle jiného
mimořádného opatření osobní přítomnost na vzdělávání, rodič ztrácí nárok na ošetřovné.
V případě faktické nemožnosti dítě (žáka, studenta) otestovat, pak současně toto
dítě nemůže školu osobně navštěvovat, přičemž v těchto případech se zpravidla jedná
o děti, o které někdo musí celodenně pečovat. Z toho důvodu se zakládá fikce, že
toto dítě se považuje za osobu, jíž není umožněna osobní přítomnost na vzdělávání.
Rodiči tak v tomto případě zůstane zachován nárok na ošetřovné. Skutečnost, že dítě
nelze ze zdravotních důvodů testovat, je třeba doložit lékařským potvrzením.
V případě závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek a absolutorií se dále jednoznačně
stanovuje, že i další osoby, které se těchto zkoušek účastní, musí být testovány,
resp. test případně nahrazen jiným způsobem prokázání, že osoba nemá onemocnění COVID-19.
Jedná se zejména o členy komise a další osoby podílející se na příslušných zkouškách,
kteří nejsou zaměstnanci školy (protože na ně se vztahuje mimořádné opatření Ministerstva
zdravotnictví ze dne 6. dubna 2021, č. j. MZDR 14592/2021-2/MIN/KAN). Opatření se
dále vztahuje na případnou veřejnost, která u některých forem zkoušek (např. ústních
zkoušek před zkušení maturitní komisí) může být přítomna. Dalším takovým případem
jsou pak osoby, které mohou být přítomny na základě podpůrných opatření, např. tlumočník
pro neslyšící, asistent nebo osobní asistent. Dále se povinnost testování vztahuje
např. na zástupce České školní inspekce provádějící v průběhu zkoušky inspekční činnost.
Dále se upravuje lhůta, kdy je nutné provést test u žáků a studentů, jelikož je nutné
rozložit testování v čase. Ty jsou organizovány podle předem daných a v mnoha případech
nezměnitelných časových lhůtách. Není proto reálné provádět testování krátce před
samotnou zkouškou nebo o víkendu před konáním zkoušek.
prof. MUDr. Petr Arenberger, DrSc., MBA, v. r.
ministr zdravotnictví