MZDR 14600/2021-15/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Změna: MZDR 14600/2021-16/MIN/KAN
Praha 7. června 2021
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm.
g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“) a § 2 odst.
1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19
a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon č. 94/2021 Sb.“),
nařizuje
postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. a podle § 2
odst. 2 písm. f) zákona č. 94/2021 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí
vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto
mimořádné opatření:I.
S účinností ode dne 8. června 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného
opatření se omezuje provoz škol a školských zařízení tak, že se
omezuje
:1) provoz vysokých škol podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách
a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších
předpisů, včetně zahraničních vysokých škol a jejich poboček působících na území
České republiky (dále jen „vysoké školy“), a to tak, že:
a) účast na kurzech celoživotního vzdělávání je možná za podmínek stanovených jiným
mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě,
b) při vzdělávání, s výjimkou klinické a praktické výuky a praxe, a zkouškách studentů
musí být mezi jednotlivými osobami rozestup minimálně 1,5 metru a
c) účast na akademických obřadech je povolena za podmínky, že maximální počet přítomných
osob nepřesáhne 50 % celkové kapacity míst k sezení a zároveň celkový počet přítomných
osob nesmí být vyšší než 2000 osob v případě, že se akce koná ve vnějších prostorech,
nebo 1000 osob v případě, že se akce koná ve vnitřních prostorech, s tím, že
i) všechny
přítomné osoby prokáží, že splňují podmínky stanovené v bodě 8,
ii) všichni účastníci
jsou usazeni, a to tak, že s výjimkou osob ze společné domácnosti bude vždy ponecháno
mezi jednotlivými účastníky nejméně jedno neobsazené sedadlo a je-li to možné, jsou
usazeni ob řadu, přičemž vzdálenost usazených účastníků od místa určeného pro vystupující
musí být nejméně 2 m,
2) provoz středních a vyšších odborných škol a konzervatoří podle zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že
a) závěrečné zkoušky, maturitní zkoušky, absolutoria a mezinárodně uznávané zkoušky
se konají za účasti nejvýše 50 osob v místnosti a
b) zkoušky na vyšších odborných školách se konají za účasti nejvýše 50 osob v místnosti,
3) provoz základních uměleckých škol, jazykových škol s právem státní jazykové
zkoušky podle školského zákona a vzdělávacích institucí poskytujících jednoleté kurzy
cizích jazyků s denní výukou podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že
a) se zakazuje osobní přítomnost žáků na základním uměleckém vzdělávání v základní
umělecké škole, kteří nesplňují podmínky stanovené v bodě 8, s výjimkou konzultace
nebo výuky pro nejvýše 10 žáků,
b) osobní přítomnost účastníků na kurzech cizích jazyků s denní výukou ve vzdělávacích
institucích a na jazykovém vzdělávání v jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky
je možná za podmínek stanovených jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a
zkoušky v prezenční formě, s výjimkou individuální konzultace nebo individuální prezenční
výuky (jeden účastník a jeden pedagogický pracovník), na které se podmínky stanovené
jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě nevztahují,
4) provoz středisek volného času, a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost
dětí, žáků a studentů a jiných účastníků na tomto zájmovém vzdělávání, s výjimkou:
a) konzultace nebo vzdělávání konané ve vnitřních nebo vnějších prostorech nejvýše
v počtu 10 osob v jedné skupině,
b) konzultace nebo vzdělávání konané v počtu větším než 10 osob, nejvýše však 200
osob ve vnitřních prostorech nebo 500 osob ve vnějších prostorech při splnění podmínky
podle bodu 8,
5) provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých
škol tak, že součástí vzdělávání není zpěv, s výjimkou oborů základního uměleckého
vzdělávání, středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých
škol, ve kterých je zpěv stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného vzdělávacího
nebo studijního programu, a to za osobní přítomnosti nejvýše 30 žáků nebo studentů
v místnosti, umožňují-li jiná omezení přítomnost takového počtu žáků nebo studentů,
a s výjimkou mateřských škol,
6) provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých
škol, a to tak, že sportovní činnost jako součást vzdělávání lze konat ve vnitřních
prostorech za přítomnosti nejvýše 30 osob ve skupině; tato podmínka neplatí pro mateřské
školy a obory středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých
škol, ve kterých je sportovní činnost stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného
vzdělávacího či studijního programu,
7) konání
a) přijímacích zkoušek na vysoké školy tak, že je mezi jednotlivými osobami rozestup
minimálně 1,5 metru,
b) přijímacích zkoušek na vyšší odborné školy, střední školy a konzervatoře tak,
že se mohou konat pouze za účasti nejvýše 50 osob v místnosti a
c) nostrifikačních zkoušek podle školského zákona tak, že se mohou konat pouze za
účasti nejvýše 10 osob v místnosti; podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením
pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě se neuplatní pro účast na nostrifikačních
zkouškách podle školského zákona,
8) stanovením následující podmínky pro účast na vzdělávání nebo s ním související
akci, je-li to vyžadováno tímto mimořádným opatřením: účastník nebo žák nevykazuje
klinické příznaky onemocnění COVID-19 a, s výjimkou dítěte do 6 let věku, prokáže,
že
a) osoba absolvovala nejdéle před 7 dny RT-PCR vyšetření na přítomnost viru SARS-CoV-2
s negativním výsledkem, nebo
b) osoba absolvovala nejdéle před 72 hodinami POC test na přítomnost antigenu viru
SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo
c) osoba byla očkována proti onemocnění covid-19 a doloží národním certifikátem o
provedeném očkování, za který se považuje písemné potvrzení vydané alespoň v anglickém
jazyce oprávněným subjektem působícím v České republice nebo v jiném členském státě
Evropské unie, jehož vzor je zveřejněn v seznamu uznaných národních certifikátů na
internetových stránkách Ministerstva zdravotnictví České republiky, které obsahuje
údaje o očkované osobě, podaném typu vakcíny, datu podání vakcíny, identifikaci subjektu,
který potvrzení vydal, že u očkování uplynulo:
i) od aplikace první dávky očkovací
látky v případě dvoudávkového schématu podle SPC nejméně 22 dní, ale ne více než
90 dní, pokud nebyla aplikována druhá dávka,
ii) od aplikace první dávky očkovací
látky v případě dvoudávkového schématu podle SPC nejméně 22 dní, ale ne více než
9 měsíců, pokud byla aplikována druhá dávka, nebo
iii) od aplikace dávky očkovací
látky v případě jednodávkového schématu podle SPC nejméně 14 dní, ale ne více než
9 měsíců, nebo
d) osoba byla očkována proti onemocnění covid-19 a doloží národním certifikátem o
dokončeném očkování, za který se považuje písemné potvrzení vydané alespoň v anglickém
jazyce oprávněným subjektem působícím v třetí zemi občanovi České republiky nebo
občanovi Evropské unie s vydaným potvrzením k přechodnému pobytu nebo povolením k
trvalému pobytu Českou republikou, o tom, že očkování látkou schválenou Evropskou
lékovou agenturou bylo plně dokončeno, a jeho vzor je zveřejněn v seznamu uznaných
národních certifikátů na internetových stránkách Ministerstva zdravotnictví České
republiky (písemné potvrzení musí obsahovat údaje o očkované osobě, podanému typu
vakcíny, datu podání vakcíny, identifikaci subjektu, který potvrzení vydal a tyto
údaje musí být možné ověřit dálkovým přístupem přímo z písemného potvrzení), že od
dokončení očkování uplynulo nejméně 14 dní, ale ne více než 9 měsíců od aplikace
první dávky očkovací látky, nebo
e) osoba prodělala laboratorně potvrzené onemocnění covid-19, uplynula u ní doba
izolace podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví a od prvního
pozitivního POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 nebo RT-PCR
testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuplynulo více než 180 dní, nebo
f) osoba na místě podstoupí preventivní antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu
viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví
k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, nebo
g) osoba absolvovala v rámci povinného testování zaměstnanců stanoveného jiným mimořádným
opatřením Ministerstva zdravotnictví nejdéle před 72 hodinami test na stanovení přítomnosti
antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem
zdravotnictví k použití laickou osobou a byl osobě poskytnut jejím zaměstnavatelem,
s negativním výsledkem; tato skutečnost se dokládá potvrzením od zaměstnavatele nebo
čestným prohlášením, nebo
h) osoba ve škole nebo školském zařízení absolvovala podle jiného mimořádného opatření
Ministerstva zdravotnictví nejdéle před 72 hodinami test na stanovení přítomnosti
antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem
zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, tato skutečnost se
dokládá čestným prohlášením, resp. čestným prohlášením zákonného zástupce osoby nebo
potvrzením školy.
II.
S účinností ode dne 8. června 2021 se ruší mimořádné opatření ze dne 27. května
2021, č.j. MZDR 14600/2021-13/MIN/KAN, ve znění mimořádného opatření ze dne 31. května
2021, č.j. MZDR 14600/2021-14/MIN/KAN.
III.
Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
V návaznosti na aktuální epidemiologickou situaci charakterizovanou postupným
poklesem incidence onemocnění COVID-19 lze s účinností od 8. 6. 2021 přistoupit k
další fázi postupného uvolňování opatření ve školách a školských zařízeních. Přestože
je současný stav a vývoj epidemiologické situace poměrně stabilizovaný, je nadále
nezbytné být v jistých aspektech prezenční výuky obezřetný. Obezřetnost při postupném
obnovování výuky je pak nutná především u těch činností, kde je vyšší pravděpodobnost
potencionálního přenosu nákazy, a to i s ohledem na pokračující šíření nových mutací
viru. Proto je nanejvýše nutné postupovat při uvolňování opatření ve školách a školských
zařízeních postupně.
Dostupná data potvrzují, že šíření onemocnění COVID-19 ve školách není zanedbatelné.
Vyšší míra rizika potenciálního přenosu onemocnění ve školách a školských zařízeních
vychází z toho, že ve školách a školských zařízeních dochází k intenzivním a dlouhodobějším
kontaktům mezi jednotlivými dětmi/žáky/studenty a pedagogickými pracovníky a míra
rizika přenosu je tak zde objektivně vyšší než na jiných místech, což dokládají i
statistky výskytu ohnisek onemocnění dle typu zařízení, kde školy a školská zařízení
včetně mateřských škol patří mezi nejčastější ohniska nákazy.
Následující shrnutí uvádí hlavní výsledky hodnocení rizika šíření nákazy virem
SARS-CoV-2 ve školách a školských zařízeních a jeho závislosti na věku.
Podle dat z ČR (ÚZIS)1:
- Ve školách je dle výsledků epidemiologických šetření
krajských hygienických stanic evidován dlouhodobě významný počet ohnisek nákazy COVID-19,
s přihlédnutím k absolutním počtům onemocnění je školní kolektiv nejčastějším ohniskem
dané nákazy.
- Z hlediska velikosti jde o ohniska spíše malá, ve kterých je průměrně
evidováno 5,1 pozitivních případů na jedno zařízení. Důvodem může být včasné podchycení
nákazy a dobrá sledovatelnost šíření v definovaných školských kolektivech.
- Incidence
při otevření škol prudce stoupá mj. v závislosti na věku nemocných osob.
Podle dat z ČR a zahraničí z analytické zprávy Think Tanku UK Vzdělávání 212:
-
od konce léta a během podzimu v ČR, ale i mnoha jiných zemích, stoupá incidence nemoci
COVID-19 ve všech věkových skupinách, včetně dětí a mládeže;
- u žáků středních škol
je incidence obecně vyšší než u žáků základních škol (ZŠ);
- u žáků 2. stupně ZŠ je
incidence obecně nižší než u dospělých;
- ihned po začátku školního roku se v ČR prudce
zvyšuje incidence u žáků 2. stupně ZŠ a u žáků středních škol; související data však
neumožňují jednoznačně deklarovat, zda k nákazám došlo ve školách nebo mimo ně, ani
do jaké míry přispěly tyto věkové skupiny k následnému nárůstu epidemie během října
Komprehenzivní analýza šíření onemocnění COVID-19 ve školách v USA3 ukazuje,
že nákaza se více šíří v domácnostech, kde děti prezenčně navštěvují školu, a to
i v závislosti na věku/navštěvované třídě (čím starší dítě, tím vyšší riziko). Zároveň
tato studie předkládá i porovnání podmínek a předpokladů k minimalizaci až úplnému
vymizení tohoto rizika, a to i pro ročníky odpovídající žákům českých středních škol.
Významným faktorem omezení rizika je prezenční výuka jen v částečném režimu a dále
zavedení režimových opatření (čím více opatření, tím nižší riziko).
Studie dopadů plošných opatření z jarní vlny epidemického výskytu nákazy virem
SARS-CoV-2 v roce 2020 uvádějí různé dopady uzavření škol, jeden z největších dopadů
určuje Haug et al.4, podle kterých uzavření škol v USA mohlo snížit incidenci a mortalitu
až o 60 %.
Podle agentního modelu základní školy, založeného na reálném grafu sociálních
vazeb a kontaktů žáků a učitelů na jedné větší ZŠ, vyvinutého BISOP ve spolupráci
s MŠMT5: Na prvním stupni ZŠ se nemoc COVID-19 šíří významně méně než na 2. stupni
ZŠ. Ačkoli na 1. stupeň chodí o čtvrtinu více dětí (o jednu třídu), podílí se 1.
stupeň ZŠ jen na zhruba 42 % infekcí ve škole. Potvrzuje se tím předpoklad, že menší
děti mají méně intenzivních sociálních kontaktů a zároveň téměř nemění kolektiv ani
učitele v průběhu výuky.
Již zmíněná komprehenzivní americká studie zkoumající dopad šíření nemoci COVID-19
ve školách v USA6 uvádí, že při zavedení 7 a více běžných režimových opatření je
riziko zvýšeného přenosu ze škol marginální. Mezi nejúčinnějšími režimovými opatřeními
je uváděno omezení extrakurikurálních aktivit, denní screening symptomů, ochrana
dýchacích cest učitelů i žáků, dostatečné větrání nebo přesunutí části výuky ven.
Podle agentního modelu školy vyvinutého spolu s BISOP dochází na ZŠ k nejvyššímu
přenosu infekce (47 %) mezi dětmi ze stejné třídy: klíčová jsou proto především režimová
opatření ve třídě a o přestávce. Relativně méně významné je šíření infekce mezi dětmi
z různých tříd.
Jiné mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví stanovilo povinnost ochrany
dýchacích cest prostřednictvím respirátorů třídy FFP2, příp. zdravotnických obličejových
masek, a jiné mimořádné opatření zakotvilo pravidla pro testování zaměstnanců škol
a školských zařízení a dětí, žáků a studentů na přítomnost viru SARS-CoV-2.
Přestože aktuální epidemiologická situace vykazuje zlepšení, které umožňuje již
významné uvolnění všech opatření, existují ve školství segmenty, ve kterých je nezbytné
prezenční vzdělávání nadále omezit určitými opatřeními. Pravidelné vyhodnocování
dopadů rozvolňování umožňuje zabránit vzniku nových ohnisek nákazy, respektive zajišťuje
jejich včasné podchycení tak, aby nedošlo k nekontrolovanému šíření infekčního onemocnění
v daném kolektivu a následně v celé populaci, a současně se tak zabránilo zhoršení
epidemiologické situace.
Vzhledem ke zlepšující se epidemiologické situaci je možné rozšířit maximální
počet osob přítomných na akademických obřadech, více rozvolnit pravidla u prezenční
konzultace či výuky ve střediscích volného času a také více rozvolnit pravidla pro
sportování ve vnitřních prostorech. V návaznosti na mimořádné opatření, které upravuje
podmínky pro maloobchod a služby a konání hromadných akcí, došlo k obdobné úpravě
podmínek stanovených pro účast na vzdělávání nebo s ním související akci, je-li to
vyžadováno tímto mimořádným opatřením.
K bodu I./1 - omezení vysokých škol
Výjimka podle písm. a) umožňuje konání kurzů celoživotního vzdělávání za stejných
podmínek, za nichž se konají vzdělávací akce podle jiného mimořádného opatření. Vzhledem
k tomu, že kurzy celoživotního vzdělávání mají obdobný charakter jako obecně vzdělávací
akce, narovnávají se podmínky konání kurzů celoživotního vzdělávání s jinými podobnými
akcemi.
Výjimka podle písm. b) se vztahuje na konání zkoušek na vysoké škole bez omezení
počtu přítomných osob, avšak s podmínkou, že mezi jednotlivými osobami musí být rozestup
minimálně 1,5 metru. Na vysoké škole není možné některé zkoušky konat pouze distanční
formou, z toho důvodu je umožněno konat zkoušky formou prezenční, aby nebyl ohrožen
průchod studiem. Zároveň je stanoven minimální rozestup mezi osobami na jednotlivé
zkoušce, čímž se nad rámec opatření jako je testování a ochrana dýchacích cest omezuje
riziko přenosu koronaviru.
Výjimka podle písm. c) umožňuje konat akademické obřady. Vzhledem k tomu, že
je již obecně umožněno konat vzdělávací akce a kongresy, je možné za podobných podmínek
konat také akademické obřady, jelikož svým charakterem se neliší od kongresů a vzdělávacích
akcí; není proto důvod, proč by měly být akademické obřady znevýhodněny.
K bodu I./2 - omezení provozu středních a vyšších odborných škol a konzervatoří
Opatření pod písm. a) a b) jsou stanoveny pro vybrané zkoušky. Bez dalších režimových
opatření (rozestupy, nebo jiná protiepidemická opatření) se omezuje maximální počet
účastníků. Tento počet je však natolik velký, že nebrání konání drtivé většiny zkoušek
bez komplikací způsobených omezeným počtem osob. K bodu I./3 - omezení základního
uměleckého a jazykového vzdělávání
Umožňuje se konat prezenční výuku na základních uměleckých školách v plném rozsahu.
V případě, že bude výuka probíhat ve skupině maximálně 10 žáků, není nezbytné, aby
tito žáci splnili podmínky podrobení se testování nebo dokládání jiné obdobné skutečnosti.
Zlepšující se epidemiologická situace umožňuje v menších skupinkách účastníků uskutečňovat
prezenčně výuku či konzultaci bez podmínky povinného testování. V případě, že bude
skupina přesahovat 10 žáků, je pro bezpečné uvolňování opatření nezbytné, aby žák
splnil podmínky stanovené tímto mimořádným opatřením, tj. doložil, že má aktuálně
negativní výsledek testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konat vzdělávání na jazykové škole s právem státní
jazykové zkoušky a na kurzech cizích jazyků s denní výukou ve vzdělávacích institucích
za podmínek, které stanovuje mimořádné opatření týkající se obecně vzdělávacích akcí
a zkoušek. Pravidla se staví naroveň obecným pravidlům pro konání vzdělávacích akcí
či zkoušek. Daná pravidla se nepoužijí v případě individuálních konzultací nebo individuální
prezenční výuky, kde je riziko většího přenosu viru minimální.
K bodu I./4 - omezení provozu středisek volného času
Výjimka podle písm. a) umožňuje prezenční výuku nebo konzultaci ve skupinách
o maximálně 10 osobách jak ve vnějších, tak ve vnitřních prostorech. Zlepšující se
epidemiologická situace umožňuje v menších skupinkách účastníků uskutečňovat prezenčně
výuku či konzultaci bez podmínky povinného testování.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konat výuku či konzultaci ve vnitřních prostorech
ve větším počtu nad 10 osob do maximální kapacity 200 osob, ve vnějších prostorech
pak do 500 osob. Vzhledem k tomu, že epidemiologická situace se zlepšuje, je vhodné
v omezeném počtu, za dodržení dalších opatření, umožnit výuku či konzultaci ve středisku
výchovné péče. Vzhledem k tomu, že účastníci nepodléhají povinnému testování na přítomnost
viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu, je nezbytné, aby účastník splnil podmínky stanovené
tímto mimořádným opatřením, tj. doložil, že má aktuálně negativní výsledek takového
testu. Jedná se o legitimní požadavek, jehož účelem je snížení rizika přenosu koronaviru.
Zlepšující se epidemiologická situace pak umožňuje využívat vnitřní prostory, jako
jsou šatny a sprchy.
K bodu I./5 - omezení zpěvu jako součásti vzdělávání
Výjimka je stanovena z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty je zpěv hlavní
vzdělávací aktivitou a jeho zákaz by pro ně znamenal znemožnění vzdělávání. Pokud
by tato výjimka nebyla stanovena, bylo by tím omezeno vzdělávání těchto žáků a studentů
pouze na vedlejší nebo dobrovolné předměty. Vzhledem k tomu, že v mateřských školách
probíhá již provoz bez dalších omezení (děti v mateřské škole nemají povinnost nosit
roušky nebo podrobovat se testování), je možné vzhledem ke zlepšující se epidemiologické
situaci umožnit zpěv jako součást vzdělávání.
K bodu I./6 - omezení sportovní činnosti jako součásti vzdělávání
S ohledem na zlepšující se epidemiologickou situaci je možné uvolnit podmínky
pro sportovní činnosti ve vnitřních sportovištích tak, že tato činnost je možná za
podmínky maximálně 30 osob ve skupině. Nadále je stanovena výjimka pro mateřské školy
z toho důvodu, že pohyb dětí v mateřských školách je integrální součástí mnoha aktivit
a vzdělávání by jeho omezením velmi trpělo.
Totéž platí pro žáky a studenty, pro které je sportovní činnost hlavní vzdělávací
aktivitou a její zákaz by pro ně znamenal znemožnění vzdělávání. Pokud by tato výjimka
nebyla stanovena, bylo by tím omezeno vzdělávání těchto žáků a studentů pouze na
vedlejší nebo dobrovolné předměty.
Sportovní činnost jako součást vzdělávání konaná ve venkovních prostorech není
již omezena.
K bodu I./7 - výjimky z omezení konání některých zkoušek
Výjimka podle písm. a) umožňuje konat přijímací zkoušky na vysoké školy bez omezení
počtu účastníků na skupinu, avšak za splnění podmínky minimálního rozestupu. Přijímací
zkoušky na vysoké školy bývají obecně konány za většího počtu účastníků, vzhledem
ke zlepšující se epidemiologické situaci je nyní možné umožnit, aby se přijímací
zkoušky konaly za účasti více účastníků.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konání přijímacích zkoušek za předpokladu, že
se přijímací zkoušky (v jeden okamžik v jedné místnosti) zúčastní nejvýše 50 osob.
Přijímací zkoušky v mnoha případech není možné konat pouze na základě posouzení písemných
podkladů, a je tedy nutné konat prezenční testy nebo posouzení nadání uchazečů, které
není možné konat distančně. Z důvodu omezení rizika přenosu koronaviru se tak omezuje
maximální počet osob, které se mohou současně účastnit přijímacího řízení, a to samozřejmě
při dodržení všech hygienických opatření.
Výjimka podle písm. c) umožňuje konání nostrifikačních zkoušek za účasti nejvýše
10 osob v místnosti. Nostrifikační zkoušky nelze konat distančním způsobem nebo jen
s velkými obtížemi, z toho důvodu je jim udělena výjimka.
K bodu I./8 - podmínky pro účast na vzdělávání
Vzhledem k tomu, že žáci základních uměleckých škol a účastníci středisek výchovné
péče nejsou povinni podrobit se testování dle obecného mimořádného opatření k testování
dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, je nezbytné stanovit pro
účast na vzdělávání podobná pravidla, stejně jako v jiných školách a školských zařízeních,
za účelem ochrany všech osob a minimalizace rizika přenosu nákazy.
Zohledňuje se také skutečnost, že spousta žáků a účastníků se již testuje v rámci
povinného testování ve školách a školských zařízeních. Je tedy možné čestným prohlášením
doložit, že žák nebo účastník podléhá povinnosti testovat se a jeho poslední test
ve škole či školském zařízení není starší 72 hodin. Ke splnění podmínky též postačí
negativní výsledek antigenního testu, který si provedl žák nebo účastník (nebo mu
jej provedla jiná laická osoba, například zákonný zástupce) na místě pře d zahájením
vzdělávání. Zbylé podmínky jsou standardními požadavky vyplývajícími z jiných opatření,
které byly nově nastaveny tak, aby narovnaly rozdíly, které v rámci mimořádných opatření
panovaly.
Díky zlepšující se epidemiologické situaci je možné v případě, že se bude jednat
o pravidelné aktivity neměnného kolektivu, prodloužit lhůtu prokazování splnění podmínek
na jedenkrát za 7 dní.
K bodu II
Vzhledem k tomu, že se nahrazují pravidla pro přítomnost dětí, žáků a studentů
ve školách a školských zařízeních z důvodu přehlednosti novým mimořádným opatřením
Ministerstva zdravotnictví, je třeba stávající zrušit.
Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, MHA, v. r.
ministr zdravotnictví
1 Viz prezentace ÚZIS dostupná zde: https://docs.google.com/presentation/d/1rEaXGTexjmKZu2MUJGc6thr0RtZaWBJi/present?ueb=true#slide=id.p29.
2 Viz prezentace: https://tarantula.ruk.cuni.cz/AKTUALITY-11899-version1-rizikovost_skolniho_prostredi_pro_sireni_COVIDu_19.pdf.