MZDR 14600/2021-17/MIN/KAN mimořádné opatření - omezení provozu škol a školských zařízení

Schválený:
MZDR 14600/2021-17/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Změna: MZDR 14600/2021-18/MIN/KAN
Praha 29. června 2021
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm. g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“) a § 2 odst. 1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon č. 94/2021 Sb.“),
nařizuje
postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. a podle § 2 odst. 2 písm. f) zákona č. 94/2021 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto mimořádné opatření:
I.
S účinností ode dne 1. července 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se upravuje provoz škol a školských zařízení tak, že:
1) provoz vysokých škol podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, včetně zahraničních vysokých škol a jejich poboček působících na území České republiky (dále jen „vysoké školy“), se upravuje takto:
a) na vzdělávání studentů se podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě nevztahují,
b) pro zkoušky studentů a účast osob na akademických obřadech platí podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, pokud se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob,
2) provoz středních a vyšších odborných škol, konzervatoří a středisek praktického vyučování podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, se upravuje tak, že
a) na vzdělávání žáků a studentů a na mimořádný termín společné části maturitní zkoušky se podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě nevztahují,
b) pro zkoušky žáků a studentů platí podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, pokud se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob,
3) provoz mateřských škol, základních škol a školních družin podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, se upravuje tak, že
a) na vzdělávání dětí a žáků ve školách a na pravidelnou činnost školních družin se podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě nevztahují,
b) pro zkoušky platí podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, pokud se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob,
c) pro jinou, než pravidelnou činnost školních družin platí podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro provoz zařízení nebo poskytování služeb osobám ve věku 6 až 18 let zaměřených na činnosti obdobné zájmovému vzdělávání,
4) na provoz středisek volného času a školních klubů podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, se vztahují podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro provoz zařízení nebo poskytování služeb osobám ve věku 6 až 18 let zaměřených na činnosti obdobné zájmovému vzdělávání,
5) konání
a) přijímacích zkoušek na vysoké školy se upravuje tak, že se na ně vztahují podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, pokud se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob,
b) přijímacích zkoušek na vyšší odborné školy, střední školy a konzervatoře se upravuje tak, že se na ně vztahují podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, pokud se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob,
c) nostrifikačních zkoušek podle školského zákona tak, že se na ně vztahují podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, pokud se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob.
II.
S účinností ode dne 1. července 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření se nařizuje střední škole, konzervatoři, vyšší odborné škole a základní škole poskytnout osobám přítomným na zkoušce s výjimkou osob z řad veřejnosti test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2 určený pro sebetestování nebo Ministerstvem zdravotnictví povolený k použití laickou osobou nebo zajistit testování testy RT-PCR na přítomnost viru SARS-CoV-2 v případech, kdy je pro účely zkoušky uskutečňované školou povinný; to neplatí pro přijímací zkoušky.
III.
S účinností ode dne 1. července 2021 se ruší mimořádné opatření ze dne 7. června 2021, č.j. MZDR 14600/2021-15/MIN/KAN, ve znění mimořádného opatření ze dne 21. června 2021, č.j. MZDR 14600/2021-16/MIN/KAN.
IV.
Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
Aktuální epidemiologická situace ve výskytu onemocnění covid-19 na území ČR je charakterizována stabilním poklesem sledovaných epidemiologických parametrů, i když ne již tak výrazným jako v předchozích týdnech
Důležitým ukazatelem vývoje epidemiologické situace a celkové míry rizika je fakt, že žádný z indikátorů epidemie nevykazuje rizikové parametry či zhoršení a celková situace se zdá být stabilizovaná, a tak i současný vývoj epidemiologické situace můžeme označit, vzhledem k aktuálním hodnotám epidemiologických ukazatelů a celkovému trendu, jako relativně příznivý. Avšak s důležitou poznámkou, že i přes tento příznivý trend zaznamenáváme nadále v průměru denně okolo 100 případů, a tak i v souvislosti s identifikovanými ohnisky nákazy na území ČR, u kterých byly sekvenací prokázány jako původce onemocnění nové „rizikové“ varianty viru SARS-CoV-2, a další případy byly označeny jako vysoce suspektní pomocí metody diskriminačního PCR, je stále vysoce nezbytné v následném období postupovat obezřetně s potřebnou mírou opatrnosti tak, aby nedošlo ke vzniku významnějšího ohniska nákazy, které by mělo potenciál přejít v lokální komunitní šíření s následným rozšířením do ostatních regionů, což by vedlo k výraznějšímu nárůstu nových případů a celkovému zhoršení epidemiologické situace a nutnosti přijmout nová razantnější protiepidemická opatření.
Dalším důležitým aspektem při hodnocení epidemiologické situace je pak proočkovanost populace, a právě u dětské a dorostové populace se jedná v podstatě o populaci neproočkovanou, tj. i vnímavou k nákaze.
Obezřetnost je v současné době na místě především v souvislosti s potvrzeným výskytem varianty delta viru SARS-CoV-2 (dříve tzv. indická varianta) na území ČR. Tato varianta je také aktuálně příčinou výrazně se zhoršující epidemiologické situace ve Velké Británii, kde mezitýdně roste počet nově diagnostikovaných případů o více než 40 %, a také v Rusku či Lisabonu. Současně je dle posledních vědeckých poznatků potvrzeno (Effectiveness of COVID-19 vaccines against the B.1.617.2 variant (khub.net)), že tato varianta snižuje účinnost dostupných vakcín u osob očkovaných jednou dávkou vakcíny v rámci dvoudávkového schématu. Další z negativních vlastností delta varianty, která nepříznivě ovlivňuje epidemiologickou situaci, je skutečnost, že má potenciál se v populaci šířit až o 60 % rychleji než varianta alfa (dříve tzv. britská varianta) a dle skotské studie publikované v periodiku Lancet zvyšuje varianta delta pravděpodobnost hospitalizace u osob s komorbiditami až dvojnásobně oproti variantě alfa. Zvýšená míra opatrnosti je nutná už i s ohledem na počínající letní turistickou sezónu, kdy obecně dochází k výraznému nárůstu objemu cestování do zahraničí, ze zahraničí i v rámci České republiky, a s tím související několikanásobné zvýšení mobility osob. V této situaci existuje vyšší pravděpodobnost a vyšší míra rizika případného nežádoucího zavlečení nové „rizikové“ varianty na území ČR s potenciálem dalšího šíření.
Z výše uvedených důvodů je nutné i v období letních prázdnin ve školách a školských zařízeních zřizovaných v souladu se školským zákonem, a vysokých školách, zřizovaných v souladu se zákonem o vysokých školách, které budou mít v určeném rozsahu zachován prázdninový provoz, zachovat určitá protiepidemická opatření, s cílem předejít vzniku případných významnějších ohnisek nákazy v těchto vzdělávacích institucích s potenciálem jejich šíření dále do komunity a následným nepříznivým vlivem na vývoj epidemiologické situace v ČR. Důležitost těchto protiepidemických opatření nabývá na svém významu už z toho důvodu, že v případě populace dětí, žáků a studentů jde většinově o populaci velmi málo proočkovanou, a tedy mnohem více vnímavou k onemocnění covid-19 než je tomu u zbytku populace. Další negativní vliv na případné šíření nákazy má i fakt, že u této skupiny osob velmi často onemocnění covid-19 probíhá bezpříznakově, popř. s velmi lehkým průběhem a může tak snadno uniknout pozornosti. Význam v celém procesu má bez pochyby i skutečnost, že pro část této skupiny osob je typické velké množství sociálních, mnohdy úzkých, kontaktů, a tedy v případě pozitivity riziko šíření onemocnění dále do populace.
Obecně se pravidla stanovují tak, aby ve vztahu ke vzdělávání a dalším školním (školou či školským zařízením organizovaným) aktivitám co nejvíce odpovídala dosavadním podmínkám účasti na nich před koncem školního roku a nedocházelo tak k nejasnostem a aplikačním zmatkům, současně však, aby v případě aktivit, které svým charakterem odpovídají činnostem regulovaným mimořádným opatřením, které upravuje protiepidemická opatření pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností, včetně vzdělávání, zájmové činnosti a hromadných akcí, došlo k maximálnímu přiblížení této regulace. Jedná se především o požadavky na prokazování tzv. bezinfekčnosti osob, případně početní omezení účastníků akce a jejich evidenci.
K čl. I
K bodu 1
V případě vysokých škol se vyjasňuje vztah k pravidlům stanoveným v mimořádném opatření, které upravuje protiepidemická opatření pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností, tak, že vzdělávání (včetně odborných praxí) pro studenty vysokých škol, které se na některých vysokých školách může organizovat i v období letních prázdnin, nebude pravidlům uvedeným v tomto opatření podléhat.
Naopak pro zkoušky (ať už běžné zkoušky nebo státní zkoušky apod.) platí stejná pravidla jako pro jiné zkoušky, jak je stanovuje mimořádné opatření upravující provoz v oblasti maloobchodu, služeb a dalších činností v případě, že se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob.
Vysoké školy dále mohou organizovat různé další vzdělávací aktivity, např. kurzy celoživotního vzdělávání. Tyto aktivity budou posuzovány podle svého charakteru a zpravidla pak budou podléhat pravidlům stanoveným pro vzdělávací a jiné akce v rámci mimořádného opatření upravujícího provoz maloobchodu, služeb a dalších činností.
K bodu 2
Obdobné principy se uplatní u středních škol, středisek praktického vyučování, konzervatoří nebo vyšších odborných škol. Pro vlastní vzdělávání žáků nebo studentů se mimořádné opatření stanovující protiepidemická opatření pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností neuplatní; stejně tak se neuplatní pro mimořádný termín společné části maturitní zkoušky, který se koná ve dnech 7. - 9. července 2021. Jinak platí, že pro zkoušky s účastí více než 20 osob v jednom okamžiku se toto mimořádné opatření uplatní.
K bodu 3
Rovněž vlastní vzdělávání podle školského zákona v mateřských školách a základních školách nepodléhá pravidlům upraveným v mimořádném opatření, které stanovuje podmínky pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností. Mateřské školy jsou v období letních prázdnin zpravidla v provozu; v případě základních škol se vlastní vzdělávání nekoná, na ně tedy dopadá písm. b) - pravidla pro konání zkoušek (například komisionální přezkoušení), kdy do 10 současně přítomných osob se pravidla pro vzdělávací akce a zkoušky podle mimořádného opatření, kterým se stanovují podmínky pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností také neuplatní. Pravidelná činnost školních družin, které jsou v některých případech v provozu i v následujícím období, také nepodléhá mimořádnému opatření upravujícímu provoz maloobchodu, služeb a dalších činností. Nicméně jiná, než pravidelná činnost podle § 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb. podléhá zcela pravidlům zmíněného mimořádného opatření uplatňovaným pro organizované aktivity mládeže od 6 do 18 let.
Pokud by školy nebo školní družina pořádaly nějaké další aktivity, které nejsou upraveny školskými právními předpisy, budou se posuzovat podle svého charakteru a budou se na ně plně vztahovat pravidla pro příslušné aktivity stanovená v rámci mimořádného opatření upravujícího podmínky pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností.
K bodu 4
Střediska volného času a školní kluby budou podléhat pravidlům uvedeným pro provoz zařízení nebo poskytování služeb osobám ve věku 6 až 18 let zaměřených na činnosti obdobné zájmovému vzdělávání v mimořádném opatření upravujícím podmínky pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností.
K bodu 5
V případě přijímacích zkoušek a nostrifikačních zkoušek se uplatní pravidla stanovená pro zkoušky v mimořádném opatření upravujícím podmínky pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností. V případě, že se jich v jeden okamžik účastní méně než 10 osob, pak se odkazované mimořádné opatření neuplatní.
K čl. II
V případech, kdy by bylo nutné dokládat testování na přítomnost viru SARS-CoV-2 ve středních školách, konzervatořích, vyšších odborných školách případně základních školách (tedy zkoušky za přítomnosti více než 20 osob) se stanoví povinnost školy antigenní nebo RT-PCR test pro své žáky nebo studenty zajistit. V jiných případech a pro jiné činnosti škol nebo školských zařízení, kde je nezbytné dokládání výsledku testu, takovou povinnost školy nebo školská zařízení nemají.
Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, MHA, v. r.
ministr zdravotnictví