MZDR 14600/2021-17/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Změna: MZDR 14600/2021-18/MIN/KAN
Praha 29. června 2021
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm.
g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“) a § 2 odst.
1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19
a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon č. 94/2021 Sb.“),
nařizuje
postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. a podle § 2
odst. 2 písm. f) zákona č. 94/2021 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí
vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobeného novým koronavirem SARS-CoV-2 toto
mimořádné opatření:I.
S účinností ode dne 1. července 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného
opatření se upravuje provoz škol a školských zařízení tak, že:
1) provoz vysokých škol podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách
a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších
předpisů, včetně zahraničních vysokých škol a jejich poboček působících na území
České republiky (dále jen „vysoké školy“), se upravuje takto:
a) na vzdělávání studentů se podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací
akce a zkoušky v prezenční formě nevztahují,
b) pro zkoušky studentů a účast osob na akademických obřadech platí podmínky stanovené
jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, pokud
se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob,
2) provoz středních a vyšších odborných škol, konzervatoří a středisek praktického
vyučování podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším
odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, se upravuje
tak, že
a) na vzdělávání žáků a studentů a na mimořádný termín společné části maturitní zkoušky
se podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v
prezenční formě nevztahují,
b) pro zkoušky žáků a studentů platí podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením
pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě, pokud se jich v jeden okamžik účastní
více než 20 osob,
3) provoz mateřských škol, základních škol a školních družin podle zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, se upravuje tak, že
a) na vzdělávání dětí a žáků ve školách a na pravidelnou činnost školních družin
se podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v
prezenční formě nevztahují,
b) pro zkoušky platí podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací
akce a zkoušky v prezenční formě, pokud se jich v jeden okamžik účastní více než
20 osob,
c) pro jinou, než pravidelnou činnost školních družin platí podmínky stanovené jiným
mimořádným opatřením pro provoz zařízení nebo poskytování služeb osobám ve věku 6
až 18 let zaměřených na činnosti obdobné zájmovému vzdělávání,
4) na provoz středisek volného času a školních klubů podle zákona č. 561/2004
Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon), ve znění pozdějších předpisů, se vztahují podmínky stanovené jiným mimořádným
opatřením pro provoz zařízení nebo poskytování služeb osobám ve věku 6 až 18 let
zaměřených na činnosti obdobné zájmovému vzdělávání,
5) konání
a) přijímacích zkoušek na vysoké školy se upravuje tak, že se na ně vztahují podmínky
stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě,
pokud se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob,
b) přijímacích zkoušek na vyšší odborné školy, střední školy a konzervatoře se upravuje
tak, že se na ně vztahují podmínky stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací
akce a zkoušky v prezenční formě, pokud se jich v jeden okamžik účastní více než
20 osob,
c) nostrifikačních zkoušek podle školského zákona tak, že se na ně vztahují podmínky
stanovené jiným mimořádným opatřením pro vzdělávací akce a zkoušky v prezenční formě,
pokud se jich v jeden okamžik účastní více než 20 osob.
II.
S účinností ode dne 1. července 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného
opatření se nařizuje střední škole, konzervatoři, vyšší odborné škole a základní
škole poskytnout osobám přítomným na zkoušce s výjimkou osob z řad veřejnosti test
na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2 určený pro sebetestování nebo Ministerstvem
zdravotnictví povolený k použití laickou osobou nebo zajistit testování testy RT-PCR
na přítomnost viru SARS-CoV-2 v případech, kdy je pro účely zkoušky uskutečňované
školou povinný; to neplatí pro přijímací zkoušky.
III.
S účinností ode dne 1. července 2021 se ruší mimořádné opatření ze dne 7. června
2021, č.j. MZDR 14600/2021-15/MIN/KAN, ve znění mimořádného opatření ze dne 21. června
2021, č.j. MZDR 14600/2021-16/MIN/KAN.
IV.
Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
Aktuální epidemiologická situace ve výskytu onemocnění covid-19 na území ČR je
charakterizována stabilním poklesem sledovaných epidemiologických parametrů, i když
ne již tak výrazným jako v předchozích týdnech
Důležitým ukazatelem vývoje epidemiologické situace a celkové míry rizika je
fakt, že žádný z indikátorů epidemie nevykazuje rizikové parametry či zhoršení a
celková situace se zdá být stabilizovaná, a tak i současný vývoj epidemiologické
situace můžeme označit, vzhledem k aktuálním hodnotám epidemiologických ukazatelů
a celkovému trendu, jako relativně příznivý. Avšak s důležitou poznámkou, že i přes
tento příznivý trend zaznamenáváme nadále v průměru denně okolo 100 případů, a tak
i v souvislosti s identifikovanými ohnisky nákazy na území ČR, u kterých byly sekvenací
prokázány jako původce onemocnění nové „rizikové“ varianty viru SARS-CoV-2, a další
případy byly označeny jako vysoce suspektní pomocí metody diskriminačního PCR, je
stále vysoce nezbytné v následném období postupovat obezřetně s potřebnou mírou opatrnosti
tak, aby nedošlo ke vzniku významnějšího ohniska nákazy, které by mělo potenciál
přejít v lokální komunitní šíření s následným rozšířením do ostatních regionů, což
by vedlo k výraznějšímu nárůstu nových případů a celkovému zhoršení epidemiologické
situace a nutnosti přijmout nová razantnější protiepidemická opatření.
Dalším důležitým aspektem při hodnocení epidemiologické situace je pak proočkovanost
populace, a právě u dětské a dorostové populace se jedná v podstatě o populaci neproočkovanou,
tj. i vnímavou k nákaze.
Obezřetnost je v současné době na místě především v souvislosti s potvrzeným
výskytem varianty delta viru SARS-CoV-2 (dříve tzv. indická varianta) na území ČR.
Tato varianta je také aktuálně příčinou výrazně se zhoršující epidemiologické situace
ve Velké Británii, kde mezitýdně roste počet nově diagnostikovaných případů o více
než 40 %, a také v Rusku či Lisabonu. Současně je dle posledních vědeckých poznatků
potvrzeno (Effectiveness of COVID-19 vaccines against the B.1.617.2 variant (khub.net)),
že tato varianta snižuje účinnost dostupných vakcín u osob očkovaných jednou dávkou
vakcíny v rámci dvoudávkového schématu. Další z negativních vlastností delta varianty,
která nepříznivě ovlivňuje epidemiologickou situaci, je skutečnost, že má potenciál
se v populaci šířit až o 60 % rychleji než varianta alfa (dříve tzv. britská varianta)
a dle skotské studie publikované v periodiku Lancet zvyšuje varianta delta pravděpodobnost
hospitalizace u osob s komorbiditami až dvojnásobně oproti variantě alfa. Zvýšená
míra opatrnosti je nutná už i s ohledem na počínající letní turistickou sezónu, kdy
obecně dochází k výraznému nárůstu objemu cestování do zahraničí, ze zahraničí i
v rámci České republiky, a s tím související několikanásobné zvýšení mobility osob.
V této situaci existuje vyšší pravděpodobnost a vyšší míra rizika případného nežádoucího
zavlečení nové „rizikové“ varianty na území ČR s potenciálem dalšího šíření.
Z výše uvedených důvodů je nutné i v období letních prázdnin ve školách a školských
zařízeních zřizovaných v souladu se školským zákonem, a vysokých školách, zřizovaných
v souladu se zákonem o vysokých školách, které budou mít v určeném rozsahu zachován
prázdninový provoz, zachovat určitá protiepidemická opatření, s cílem předejít vzniku
případných významnějších ohnisek nákazy v těchto vzdělávacích institucích s potenciálem
jejich šíření dále do komunity a následným nepříznivým vlivem na vývoj epidemiologické
situace v ČR. Důležitost těchto protiepidemických opatření nabývá na svém významu
už z toho důvodu, že v případě populace dětí, žáků a studentů jde většinově o populaci
velmi málo proočkovanou, a tedy mnohem více vnímavou k onemocnění covid-19 než je
tomu u zbytku populace. Další negativní vliv na případné šíření nákazy má i fakt,
že u této skupiny osob velmi často onemocnění covid-19 probíhá bezpříznakově, popř.
s velmi lehkým průběhem a může tak snadno uniknout pozornosti. Význam v celém procesu
má bez pochyby i skutečnost, že pro část této skupiny osob je typické velké množství
sociálních, mnohdy úzkých, kontaktů, a tedy v případě pozitivity riziko šíření onemocnění
dále do populace.
Obecně se pravidla stanovují tak, aby ve vztahu ke vzdělávání a dalším školním
(školou či školským zařízením organizovaným) aktivitám co nejvíce odpovídala dosavadním
podmínkám účasti na nich před koncem školního roku a nedocházelo tak k nejasnostem
a aplikačním zmatkům, současně však, aby v případě aktivit, které svým charakterem
odpovídají činnostem regulovaným mimořádným opatřením, které upravuje protiepidemická
opatření pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností, včetně vzdělávání, zájmové
činnosti a hromadných akcí, došlo k maximálnímu přiblížení této regulace. Jedná se
především o požadavky na prokazování tzv. bezinfekčnosti osob, případně početní omezení
účastníků akce a jejich evidenci.
K čl. I
K bodu 1
V případě vysokých škol se vyjasňuje vztah k pravidlům stanoveným v mimořádném
opatření, které upravuje protiepidemická opatření pro provoz maloobchodu, služeb
a dalších činností, tak, že vzdělávání (včetně odborných praxí) pro studenty vysokých
škol, které se na některých vysokých školách může organizovat i v období letních
prázdnin, nebude pravidlům uvedeným v tomto opatření podléhat.
Naopak pro zkoušky (ať už běžné zkoušky nebo státní zkoušky apod.) platí stejná
pravidla jako pro jiné zkoušky, jak je stanovuje mimořádné opatření upravující provoz
v oblasti maloobchodu, služeb a dalších činností v případě, že se jich v jeden okamžik
účastní více než 20 osob.
Vysoké školy dále mohou organizovat různé další vzdělávací aktivity, např. kurzy
celoživotního vzdělávání. Tyto aktivity budou posuzovány podle svého charakteru a
zpravidla pak budou podléhat pravidlům stanoveným pro vzdělávací a jiné akce v rámci
mimořádného opatření upravujícího provoz maloobchodu, služeb a dalších činností.
K bodu 2
Obdobné principy se uplatní u středních škol, středisek praktického vyučování,
konzervatoří nebo vyšších odborných škol. Pro vlastní vzdělávání žáků nebo studentů
se mimořádné opatření stanovující protiepidemická opatření pro provoz maloobchodu,
služeb a dalších činností neuplatní; stejně tak se neuplatní pro mimořádný termín
společné části maturitní zkoušky, který se koná ve dnech 7. - 9. července 2021. Jinak
platí, že pro zkoušky s účastí více než 20 osob v jednom okamžiku se toto mimořádné
opatření uplatní.
K bodu 3
Rovněž vlastní vzdělávání podle školského zákona v mateřských školách a základních
školách nepodléhá pravidlům upraveným v mimořádném opatření, které stanovuje podmínky
pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností. Mateřské školy jsou v období letních
prázdnin zpravidla v provozu; v případě základních škol se vlastní vzdělávání nekoná,
na ně tedy dopadá písm. b) - pravidla pro konání zkoušek (například komisionální přezkoušení),
kdy do 10 současně přítomných osob se pravidla pro vzdělávací akce a zkoušky podle
mimořádného opatření, kterým se stanovují podmínky pro provoz maloobchodu, služeb
a dalších činností také neuplatní. Pravidelná činnost školních družin, které jsou
v některých případech v provozu i v následujícím období, také nepodléhá mimořádnému
opatření upravujícímu provoz maloobchodu, služeb a dalších činností. Nicméně jiná,
než pravidelná činnost podle § 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb. podléhá zcela pravidlům
zmíněného mimořádného opatření uplatňovaným pro organizované aktivity mládeže od
6 do 18 let.
Pokud by školy nebo školní družina pořádaly nějaké další aktivity, které nejsou
upraveny školskými právními předpisy, budou se posuzovat podle svého charakteru a
budou se na ně plně vztahovat pravidla pro příslušné aktivity stanovená v rámci mimořádného
opatření upravujícího podmínky pro provoz maloobchodu, služeb a dalších činností.
K bodu 4
Střediska volného času a školní kluby budou podléhat pravidlům uvedeným pro provoz
zařízení nebo poskytování služeb osobám ve věku 6 až 18 let zaměřených na činnosti
obdobné zájmovému vzdělávání v mimořádném opatření upravujícím podmínky pro provoz
maloobchodu, služeb a dalších činností.
K bodu 5
V případě přijímacích zkoušek a nostrifikačních zkoušek se uplatní pravidla stanovená
pro zkoušky v mimořádném opatření upravujícím podmínky pro provoz maloobchodu, služeb
a dalších činností. V případě, že se jich v jeden okamžik účastní méně než 10 osob,
pak se odkazované mimořádné opatření neuplatní.
K čl. II
V případech, kdy by bylo nutné dokládat testování na přítomnost viru SARS-CoV-2
ve středních školách, konzervatořích, vyšších odborných školách případně základních
školách (tedy zkoušky za přítomnosti více než 20 osob) se stanoví povinnost školy
antigenní nebo RT-PCR test pro své žáky nebo studenty zajistit. V jiných případech
a pro jiné činnosti škol nebo školských zařízení, kde je nezbytné dokládání výsledku
testu, takovou povinnost školy nebo školská zařízení nemají.
Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, MHA, v. r.
ministr zdravotnictví